Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eendenkroos kweken en eten.


prepperpappa

Aanbevolen berichten

Ik heb net als veel mensen een aquarium en daar groeit onder andere.eendenkroos in.

Eerst vond ik dat irritant en schepte om de paar dagen er wat uit maar sinds een tijdje bewaar ik het,vriest het in en eet het op.

Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat eendenkroos heel gezond is omdat het vol vitamines zit en antioxidanten die de veroudering schijnen te vertragen.

Het is heel simpel om te kweken(je hoeft er niks voor te doen als je al een aquarium hebt) en het groeit heel erg snel,binnen 1 tot 3 dagen verdubbeld de hoeveelheid kroos zichzelf.

Als je het in je tuin wilt gaan kweken hou er dan rekening mee dat het in de wintermaanden naar de bodem zakt om te overwinteren en pas als de temperaturen hoger worden weer naar de oppervlakte komt.

Ik zie eendenkroos dan ook als een ideale extraatje voor je voedselvoorraad.

Om te laten zien dat het echt te eten is heb ik een tijdje terug dit korte filmpje gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In Doomsday preppers (seizoen 1, aflevering 6) was ook een stel te zien die hun zwembad in een zelfvoorzienende talapia kwekerij hadden ongebouwd.

De kippen kregen eendenkroos en ook zelf maakten ze er proteïneshakes van.

Schijnbaar kun je het ook drogen en gedroogd toepassen als verrijker.

 

Leuke review :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker.

Weer een maaltijd op m'n lijstje erbij.

Dank voor de tip.

 

Zal het vrienden eens voorschotelen als; Légume du Canard.

 

 

Aanvulling;

Hier meer info, met een lekker (?) recept:

http://www.faqt.nl/tech/eiwitrijk-voedsel-uit-afvalwater/

Ik zag op deze pagina wel de waarschuwing;

Kijk wel uit bij het verzamelen van eendenkroos: in veel sloten zit salmonella. Kweek het daarom liever zelf in een schone bak. Vandaar ook dat tot slot ook een link is opgenomen naar instructies om uw eigen eendenkroosfarm op te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cardhu Ik heb het ook gedroogd maar dat is niet lekker,hoewel die kippen in Doomsday Preppers het wel lekker vinden. Invriezen is dan beter maar als er geen stroom is is dat lastig natuurlijk.

Als je het uit het water geschept hebt, is het ook maar een week ofzo goed dus het is beter om lekker in het water te laten liggen en pas scheppen als je het nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepperpappa

:) Was je me net voor.

Is goed wassen voldoende?

Koken zal ook helpen, maar misschien gaat dat ten koste van smaak en voedings-waarde.

 

Ik was het eerlijk gezegt niet altijd.

Uit een sloot moet je dat zeker doen maar uit mijn aquarium eet ik af en toe gewoon zo een hapje eruit.

Om zeker te zijn moet je het gewoon altijd wassen,vooral als je ziet dat de sloot vooral stinkend stilstaant water heeft.

Koken kan wel volgens allerlei recepten maar het is net sla dus ik zou dat niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepperpappa

kan je me wat kroos sturen? doe ik dat ook weer als drijfplant :p

 

Dat kan maar met een netje uit de sloot in de buurt ben je al een heel eind.

Neem een bak water doe er wat oude bladeren ofzo in en gooi het kroos erin...en klaar.

Nu het winter wordt is het kroos naar de bodem van de sloot gezakt dus het is mogelijk om het van de bodem te schrapen en in warm water te gooien om het kroos het idee te geven dat het al zomer is.

Ik heb het nog niet geprobeerd maar als het goed is komt het kroos dan weer uit 'n 'winterslaap' en gaat gewoon vrolijk verder met groeien.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan maar met een netje uit de sloot in de buurt ben je al een heel eind.

Neem een bak water doe er wat oude bladeren ofzo in en gooi het kroos erin...en klaar.

Nu het winter wordt is het kroos naar de bodem van de sloot gezakt dus het is mogelijk om het van de bodem te schrapen en in warm water te gooien om het kroos het idee te geven dat het al zomer is.

Ik heb het nog niet geprobeerd maar als het goed is komt het kroos dan weer uit 'n 'winterslaap' en gaat gewoon vrolijk verder met groeien.

 

ik heb dat troep liever niet in m'n aquarium, daarom vraag ik het ook aan een aquariaan met schoon kroos :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een goed idee dit! Tot 50% toename per dag, dat is wel de moeite. Ik ga me hier morgen eens goed in verdiepen.

 

Misschien is het een idee om meer vergelijkbare (snelgroeiende) voedselbronnen te zoeken. Zelf dacht ik eventueel nog aan meelwormen & (water)kefir, misschien ook nog algen? Met een combinatie van verschillende voedingsmiddelen kom je qua ADH voedingsstoffen wellicht al een heel eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is juist goed voor je water ben ik achter gekomen.

Het is een natuurlijke filter wat je water schoon maakt.

 

Dit lees ik ook overal. Dat duckweed wordt ingezet om water schoon/vrij te maken van o.a. zware metalen. Dit maakt duckweed ook meteen een stuk minder geschikt voor consumptie, want (veel) zware metalen zijn niet echt fijn voor je gezondheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lees ik ook overal. Dat duckweed wordt ingezet om water schoon/vrij te maken van o.a. zware metalen. Dit maakt duckweed ook meteen een stuk minder geschikt voor consumptie, want (veel) zware metalen zijn niet echt fijn voor je gezondheid.

 

daarom is het beter geschikt voor consumptie als het uit je aquarium komt, want als er teveel zware metalen in het water zou zitten zouden je vissen dood zijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepperpappa

:) Was je me net voor.

Is goed wassen voldoende?

Koken zal ook helpen, maar misschien gaat dat ten koste van smaak en voedings-waarde.

 

goed wassen is NIET voldoende om salmonella uit te schakelen, je zult het minimaal 6 minuten door en door moeten verhitten.. Dus een eendekroos-soepje uit de sloot moet geen probleem zijn.. ik ga het in elk geval proberen!

 

Aanvulling:

 

die 6 minuten hou ik altijd aan bij wilde groente, maar ik lees nu dat onderdompelen in kokend water ook volstaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een goed idee dit! Tot 50% toename per dag, dat is wel de moeite. Ik ga me hier morgen eens goed in verdiepen.

 

Misschien is het een idee om meer vergelijkbare (snelgroeiende) voedselbronnen te zoeken. Zelf dacht ik eventueel nog aan meelwormen & (water)kefir, misschien ook nog algen? Met een combinatie van verschillende voedingsmiddelen kom je qua ADH voedingsstoffen wellicht al een heel eind.

 

Plantjes zou ik zo niet weten maar: muizen/ratten/konijnen/tilapia's schijnen zich heel snel voort te planten. Verder schijnen inderdaad insecten ook EXPONENTIEEL te vermenigvuldigen...alleen jammer dat je sprinkhanen en dergelijke niet meer kunt frituren na SHTF :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...