Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vechtsport


Harmen Stap

Aanbevolen berichten

Dit is de situatie: Iemand wil je dood. Ik ben bereid je een uur spoedcursus Krav Maga te geven Ben je beter af zonder enkele kennis, of met een uur KM training? En nee, ik geef niemand garanties. Zijn er situaties waar je de keus hebt niet te vechten? Tuurlijk. Iemand wil alleen maar al je voedsel en je andere voorraden, water etc., maar laat je daarna met rust. Je hoeft geen risico te nemen met een gevecht. Je neemt alleen een risico te sterven van honger en schaamte.

 

Je vrienddie een les heeft meegedaan, heeft hij nu veel geleerd? Nee natuurlijk niet. Maar ik kan in een uur iemand leren, HOE te slaan/schoppen, WAAR te slaan/schoppen en HOE te pareren. En zo iemand heeft daarna MEER dan een kansje, zelfs, tegen een vent van 120 kilo. Ik weet dat is een boute uitspraak, maar dat is Krav Maga mensen, durf te geloven. Het werkt.

 

Schreeuwen in een gevaarlijke situatie werkt niet??? Are you kidding me? Ik heb dat zelf aan de hand gehad. Geloof mij maar: DAT WERKT.

 

En NATUURLIJK is het beter om al andere vechtsporten gedaan te hebben. Wie zegt van niet? Maar de andere mensen die ik als beginner heb zien opkomen, zijn enorm verbeterd, en dat is heel mooi om te zien. En dat zijn over het algemeen type kantoor mensen. Mannen EN vrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

beste prupper, kijk voor de interesse eens naar de achtergrond van alle krav maga meesters. dan zul je zien dat het vaak al super goede allround vechtsporters zijn, veel met israeli jiujitsu als achtergrond.

 

Krav maga is een soort mzv. militaire zelfverdediging, waar je in korte tijd de basis adequaat krijgt aangeleerd. en als je de basis perfectioneerd ben je in mijn ogen al super effectief.

maar iemand in een uur lergen vechten vind ik wel interessant. dat is mij nog niet gelukt. (dit bedoel ik echt als interesse he, niet als kritiek)

 

Jij maakt iets binair, oftewel, wel of niet, wat een continuüm is. Je kunt helemaal niet vechten of je bent een meester, (zoals jij zegt), en OVERAL daar tussenin. En, wederom, natuurlijk is het beter ook al ervaring te hebben met andere sporten.

 

En ja, zie ook mijn andere antwoord, ik kan iemand een heel eind op weg helpen in een uur. En ik ben niet aan het opscheppen. Ik ga gewoon even uit van die situatie als boven geschetst. Er is nooit een garantie. Dat zegt mijn, overigens fantastische instructeur, ook. Iemand slaat je van achter bij verrassing op het hoofd, of het zijn er net even te veel, als je net even te uitgeput bent. Hé, maar dat is wat ze in Amerika, 'having a fighting chance' noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je verklaart dat je mensen in 1 uur kan leren vechten... daarna dat je geen garanties kan geven... dan terug dat je iemand een heel eind op weg kan helpen...

Ik trek je kwaliteiten als instructeur niet in twijfel, maar heb enige tijd opleidingen verzorgd in verschillende aspecten van arbeidsveiligheid alsook initiaties van zelfverdediging en boogschieten dus ik weet op dat gebied wel waarover ik praat. Een initiatie van een uurtje geven om de interesse op te wekken zodat mensen verder gaan trainen daar is dan op zich ook niets mis mee :) maar met het oogpunt om ze een dienst te bewijzen om ze een kans te geven... voelt imo niet echt juist aan.

 

Ik ga niet ontkennen dat KM een effectief systeem is, maar dat zijn andere martial arts ook. Verkondigen dat KM het meest effectieve is... er zijn meerdere krijgskunsten die ook werken op drukpunten en zich focussen op meerdere tegenstanders.

 

We spreken in dit topic tenslotte over vechtsport en martial arts doorgetrokken in een SHTF situatie.

 

Als je in een echte shtf situatie zit en je hebt het geluk om in een groep te zitten maar de pech hebt dat ze geen combat ervaring hebben is dagelijks trainen aan de orde. Als instructeur van dienst in zo'n shtf heb je imo de verantwoordelijkheid om onervaren mensen pas in zetten in beveiliging en mee op expeditie te laten gaan indien ze de basis onder de knie hebben. Dat kan volgens mij niet in een uur tijd, een volledige dag op 2 technieken trainen vind ik dan wel realistischer. In een shtf situatie is het ook niet denkbaar om zonder wapen rond te lopen. Dus dat verminderd de opties ook opmerkelijk voor onervaren mensen ook al hebben ze een initiatie van een uurtje gevolgd. ;)

 

 

 

 

 

Schreeuwen in een gevaarlijke situatie is vergelijkbaar met een bluf tijdens poker met een laag paar in de hand en op de board zouden 5 overcards liggen. Het kan dan in jouw ervaring hebben gewerkt. In mijn omgeving heeft een kennis met een grote bek dit een revalidatie van 4 maand gekost. Een andere kennis is militair en heeft zo'n schreeuwer vrij snel laten kennismaken met de stenen van de stoep en kan nog zo'n paar voorbeelden opnoemen waar diegene met de grootste mond het onderspit heeft mogen ervaren.

 

Uit psychologisch oogpunt is roepen een teken van zwakte, een poging om controle op te eisen... De meeste mensen met combat ervaring denken 'Blaffende honden bijten in het algemeen niet', en zullen niet van een verbale actie onder de indruk zijn

 

Als men niet autoriteit en de bevoegdheid heeft om een vuurwapen of een taser te dragen is gebiedend schreeuwen imo het domste wat je kan doen om een fysieke confrontatie uit de weg te willen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krav magna is een prachtige sport en zeker doeltreffend. Wil er wel even bij zeggen dat de beste verdedigingssport niet bestaat. Heb met mijn 13 jaar kick boks ervaring eens een eveneens ervaren krav magna sporter totaal alle hoeken laten zien...

Alles valt en of staat met conditie, gesteldheid (zowel geestelijk als lichamelikk op dat moment) en het allerbelangrijkste: de wil om te winnen.

En de laatste kun je niet trainen, dat zit of wel of niet in je....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij eens laten vertellen dat inhet primitiefste deel van je brein is ingeprogrammeerd of je in een bedreigende situatie Vecht of Vlucht:

Je bent in een bedreigende situatie, je hartslag is torenhoog, de adrenaline giert door je lijf: je lichaam is in opperste staat van paraatheid, je neigt naar ofwel het op een lopen zetten ofwel je er een weg uit te slaan...

Als je in aanleg een vluchter bent, kun je door lang, lang, heeel lang trainen, die knop omzetten in vechten.

Ik wil niets afdoen aan Krav Maga of welke andere vechtsport dan ook, maar waar je denk ik voor moet waken bij Krav is dat het lijkt of je een reële situatie traint, maar dat is niet zo, en dat is bij geen enkele vechtport of vechtkunst, je kunt het alleen maar oefenen in gecontroleerde omstandigheden.

 

Ik val vast in herhaling maar: zoek vooral een vechtsport die je leuk vindt, zodat je door blijft gaan met beoefening. En dan nog is het net als die blikken knakworsten en bonen in je voorraadkast. Je kans om een vervelende situatie succesvol te overleven is wat groter dan gemiddeld Garanties krijg je nu eenmaal niet in dit leven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij maakt iets binair, oftewel, wel of niet, wat een continuüm is. Je kunt helemaal niet vechten of je bent een meester, (zoals jij zegt), en OVERAL daar tussenin. En, wederom, natuurlijk is het beter ook al ervaring te hebben met andere sporten.

 

En ja, zie ook mijn andere antwoord, ik kan iemand een heel eind op weg helpen in een uur. En ik ben niet aan het opscheppen. Ik ga gewoon even uit van die situatie als boven geschetst. Er is nooit een garantie. Dat zegt mijn, overigens fantastische instructeur, ook. Iemand slaat je van achter bij verrassing op het hoofd, of het zijn er net even te veel, als je net even te uitgeput bent. Hé, maar dat is wat ze in Amerika, 'having a fighting chance' noemen.[/quote

 

snap je reactie niet zo goed, ik bedoel dat die echte km jongens goed kunnen vechten dankzij hun voorkennis en niet ondanks. kijk naar de oprichter een boks en worstel kampioen. en ik denk oprecht als je goed kan worstelen en goed kan boksen dat je dan al een flinke basis hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je verklaart dat je mensen in 1 uur kan leren vechten... daarna dat je geen garanties kan geven... dan terug dat je iemand een heel eind op weg kan helpen...

Ik trek je kwaliteiten als instructeur niet in twijfel, maar heb enige tijd opleidingen verzorgd in verschillende aspecten van arbeidsveiligheid alsook initiaties van zelfverdediging en boogschieten dus ik weet op dat gebied wel waarover ik praat. Een initiatie van een uurtje geven om de interesse op te wekken zodat mensen verder gaan trainen daar is dan op zich ook niets mis mee :) maar met het oogpunt om ze een dienst te bewijzen om ze een kans te geven... voelt imo niet echt juist aan.

 

Ik ga niet ontkennen dat KM een effectief systeem is, maar dat zijn andere martial arts ook. Verkondigen dat KM het meest effectieve is... er zijn meerdere krijgskunsten die ook werken op drukpunten en zich focussen op meerdere tegenstanders.

 

We spreken in dit topic tenslotte over vechtsport en martial arts doorgetrokken in een SHTF situatie.

 

Als je in een echte shtf situatie zit en je hebt het geluk om in een groep te zitten maar de pech hebt dat ze geen combat ervaring hebben is dagelijks trainen aan de orde. Als instructeur van dienst in zo'n shtf heb je imo de verantwoordelijkheid om onervaren mensen pas in zetten in beveiliging en mee op expeditie te laten gaan indien ze de basis onder de knie hebben. Dat kan volgens mij niet in een uur tijd, een volledige dag op 2 technieken trainen vind ik dan wel realistischer. In een shtf situatie is het ook niet denkbaar om zonder wapen rond te lopen. Dus dat verminderd de opties ook opmerkelijk voor onervaren mensen ook al hebben ze een initiatie van een uurtje gevolgd. ;)

 

 

 

 

 

Schreeuwen in een gevaarlijke situatie is vergelijkbaar met een bluf tijdens poker met een laag paar in de hand en op de board zouden 5 overcards liggen. Het kan dan in jouw ervaring hebben gewerkt. In mijn omgeving heeft een kennis met een grote bek dit een revalidatie van 4 maand gekost. Een andere kennis is militair en heeft zo'n schreeuwer vrij snel laten kennismaken met de stenen van de stoep en kan nog zo'n paar voorbeelden opnoemen waar diegene met de grootste mond het onderspit heeft mogen ervaren.

 

Uit psychologisch oogpunt is roepen een teken van zwakte, een poging om controle op te eisen... De meeste mensen met combat ervaring denken 'Blaffende honden bijten in het algemeen niet', en zullen niet van een verbale actie onder de indruk zijn

 

Als men niet autoriteit en de bevoegdheid heeft om een vuurwapen of een taser te dragen is gebiedend schreeuwen imo het domste wat je kan doen om een fysieke confrontatie uit de weg te willen gaan.

 

Wat ik heb proberen over te brengen hier, en in gefaald heb denk ik is dat door DAT KM zo makkelijk aan te leren is, dat heel aantrekkelijk is voor preppers die samenwerken met anderen die niet kunnen vechten. Ik ben zelf GEEN instructeur, maar gewoon iemand die die sport al een aantal jaren uitvoert.Dus wat ik probeer te zeggen is dat het ook makkelijk anderen te leren is. Ik probeer hier overigens alleen maar mensen te helpen en ik heb het gevoel dat ik hier van een paar de wind van voren krijg en dat ik mezelf zou tegenspreken, wat ik onzin vind.

 

Het feit blijft natuurlijk dat ieder zijn eigen keuze voor zelfverdediging techniek moet maken en ik respecteer iedereen daarin.

 

Natuurlijk is het beter om jaren ervaring te hebben en te blijven trainen. Maar ik wil zeggen dat gegeven de hypotethische situatie van een dodelijke aanvaller en slechts één uur voorbereiding tijd en de keuze tussen bijvoorbeeld een kickbox instructeur, een boxer, karate, etc, en ook KM, ik denk dat KM de beste keuze is.

 

Met KM val je aan op kritieke punten op het lichaam (kruis etc.) die direct iemand, hoe groot ook, onschadelijk maken. Uiteraard kan een getrainde kickboxer dat ook zou hij dat kiezen maar dat is niet zijn training. Bovendien zijn die mensen in mijn ervaring hele sportieve mensen die je in normale omstandigheden niet zouden aanvallen. Uitzonderingen daargelaten. (SHTF) Mijn mening. Ieder mag de zijne hebben.

 

Ja en wat betreft je stem gebruiken om iemand op andere gedachten te brengen. Om te beginnen kun je dat niet in elke situatie toepassen natuurlijk. Als je een getrainde killer op je af krijgt zal het niet helpen. Maar zoals ik eerder al aangaf de SITUATIE inschatten is een belangrijk aspect van KM. En als je een onervaren groepje rovende jongeren op zoek naar voedsel op je af krijgt reken maar dat ze geintimideerd zijn van je autoritair opstellen en je stem verheffen. Dat is ONGELOVELIJK intimiderend. De meeste mensen buigen heel makkelijk naar de minste geringste authoriteit. En om te zeggen dat dat een zwakte bod is?? Het is echt enorm sterk. But don't take my word for it. Ga maar eens met een politie man/ vrouw praten.

 

En er zijn natuurlijk ook andere verdedigings technieken zoals die door het Russcsche leger wordt geinstrueerd. Die zijn dus ook gebaseerd op het zo snel mogelijk uitschakelen van een tegenstander om te overleven en niet om een wedstrijd te doen. Dat is wat ik wil zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe nu al 2jaar aan close combat en moet zeggen hier zie je veel realistische situaties die je in je het gewone leven kan tegenkomen stokken messen pistool. Als je u kunt verweren op elk gebied heb je een troef achter de hand . Enigste wat ik kan zeggen zoek iemand die er jaren bij bezig is denk eraan tis u leven waar je mee speelt...

 

kenny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is het beter om jaren ervaring te hebben en te blijven trainen. Maar ik wil zeggen dat gegeven de hypotethische situatie van een dodelijke aanvaller en slechts één uur voorbereiding tijd en de keuze tussen bijvoorbeeld een kickbox instructeur, een boxer, karate, etc, en ook KM, ik denk dat KM de beste keuze is.

 

Met KM val je aan op kritieke punten op het lichaam (kruis etc.) die direct iemand, hoe groot ook, onschadelijk maken. Uiteraard kan een getrainde kickboxer dat ook zou hij dat kiezen maar dat is niet zijn training. Bovendien zijn die mensen in mijn ervaring hele sportieve mensen die je in normale omstandigheden niet zouden aanvallen. Uitzonderingen daargelaten. (SHTF) Mijn mening. Ieder mag de zijne hebben.

 

Ja en wat betreft je stem gebruiken om iemand op andere gedachten te brengen. Om te beginnen kun je dat niet in elke situatie toepassen natuurlijk. Als je een getrainde killer op je af krijgt zal het niet helpen. Maar zoals ik eerder al aangaf de SITUATIE inschatten is een belangrijk aspect van KM. En als je een onervaren groepje rovende jongeren op zoek naar voedsel op je af krijgt reken maar dat ze geintimideerd zijn van je autoritair opstellen en je stem verheffen. Dat is ONGELOVELIJK intimiderend. De meeste mensen buigen heel makkelijk naar de minste geringste authoriteit. En om te zeggen dat dat een zwakte bod is?? Het is echt enorm sterk. But don't take my word for it. Ga maar eens met een politie man/ vrouw praten.

 

 

Bij HKD, WT, Jiu jitsu, ... en nog zoveel andere martial arts komen deze kritieke punten ook aan bod in initiaties, aan als je dan de keuze hebt om een uurtje KM te trainen of een van voorgaand genoemden traint, zie ik niet in waar KM bij uitstek het makkelijkste aanleerbaar zou zijn. :confused: Een trap of slag op zo’n punt blijft een trap of slag op zo’n punt...

 

Ik train vaak met politiemensen en zeiden me zelf indien ze zonder uitrusting, ongewapend of alleen zouden zijn, dat ze ook de niet de stoere gaan uithangen. Je stem verheffen is enkel nuttig als je weet dat je de bovenhand hebt en dan is de situatie inschatten van kracht, maar ook hier gaan soms mensen met een geringe ervaring in krijgskunsten in de fout denkende dat ze op hun eentje meerdere mensen aankunnen. (Door overschatting van zichzelf en onderschatting van de tegenstanders)

 

Als je een groepje rovende jongeren zou tegenkomen in een SHTF situatie en veronderstellen dat ze onervaren en ongewapend zijn... lijkt me niet geheel realistisch. Dat zwaktebod heb ik samen met dat poker voorbeeld gegeven uit psychologisch oogpunt met als aanvulling in de zin dat je dit nooit alleen, ongewapend en zonder beschutting in een shtf situatie moet doen. Fluiten of met een luchthoorn toeteren en kort erna met een pistool, geweer, kruisboog, boog naar hen richten geeft hen meer stof tot nadenken, dan er bevelen naar te roepen. Dreigen zonder woorden is psychologisch nog sterker. Het gaat erom om de andere basisreacties dan 'fight' te triggeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij HKD, WT, Jiu jitsu, ... en nog zoveel andere martial arts komen deze kritieke punten ook aan bod in initiaties, aan als je dan de keuze hebt om een uurtje KM te trainen of een van voorgaand genoemden traint, zie ik niet in waar KM bij uitstek het makkelijkste aanleerbaar zou zijn. :confused: Een trap of op zo’n punt blijft een trap of slag op zo’n punt...

 

Ik train vaak met politiemensen en zeiden me zelf indien ze zonder uitrusting, ongewapend of alleen zouden zijn, dat ze ook de niet de stoere gaan uithangen. Je stem verheffen is enkel nuttig als je weet dat je de bovenhand hebt en dan is de situatie inschatten van kracht, maar ook hier gaan soms mensen met een geringe ervaring in krijgskunsten in de fout denkende dat ze op hun eentje meerdere mensen aankunnen. (Door overschatting van zichzelf en onderschatting van de tegenstanders)

 

Als je een groepje rovende jongeren zou tegenkomen in een SHTF situatie en veronderstellen dat ze onervaren en ongewapend zijn... lijkt me niet geheel realistisch. Dat zwaktebod heb ik samen met dat poker voorbeeld gegeven uit psychologisch oogpunt met als aanvulling in de zin dat je dit nooit alleen, ongewapend en zonder beschutting in een shtf situatie moet doen. Fluiten of met een luchthoorn toeteren en kort erna met een pistool, geweer, kruisboog, boog naar hen richten geeft hen meer stof tot nadenken, dan er bevelen naar te roepen. Dreigen zonder woorden is psychologisch nog sterker. Het gaat erom om de andere basisreacties dan 'fight' te triggeren.

 

`Toen ik jong was schrok ik nog wel van iemand die onder de tattoos zat, lang haar had en oorbellen heeft, beetje type new kids zeg maar. later hoorde ik van mijn goju karate leraar hoe makkelijk het is om aan die haren oorbellen enz te trekken. niet als fightstopper, maar wel extra grip materiaal.

 

persoonlijk denk ik dat je met er geweldadig uitzien 2 dingen kan bereiken, een mens is bang voor je/ of gaat beter zijn best doen.

Als je er als wolf in schaapskleren uitziet heeft het als nadeel dat ze je misschien eerder pakken, maar ze moeten wel even herstellen van de verassing dat er een wolf in die kleren zit.

 

tja voor beide dingen wat te zeggen.

 

maar dat geschreeuw kan zeker wel afschrikken dat denk ik wel, dat new kids volk maakt ook altijd veel kabaal als ze boos zijn, en veel mensen schrikken daarvan ja

Link naar reactie
Delen op andere sites

`Toen ik jong was schrok ik nog wel van iemand die onder de tattoos zat, lang haar had en oorbellen heeft, beetje type new kids zeg maar. later hoorde ik van mijn goju karate leraar hoe makkelijk het is om aan die haren oorbellen enz te trekken. niet als fightstopper, maar wel extra grip materiaal.

 

persoonlijk denk ik dat je met er geweldadig uitzien 2 dingen kan bereiken, een mens is bang voor je/ of gaat beter zijn best doen.

Als je er als wolf in schaapskleren uitziet heeft het als nadeel dat ze je misschien eerder pakken, maar ze moeten wel even herstellen van de verassing dat er een wolf in die kleren zit.

 

tja voor beide dingen wat te zeggen.

 

maar dat geschreeuw kan zeker wel afschrikken dat denk ik wel, dat new kids volk maakt ook altijd veel kabaal als ze boos zijn, en veel mensen schrikken daarvan ja

 

 

Physical appearance is dan weer een ander onderdeel van het opeisen van autoriteit.

 

New kids volk deinst ook niet terug op geschreeuw van de politie :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe nu al 2jaar aan close combat en moet zeggen hier zie je veel realistische situaties die je in je het gewone leven kan tegenkomen stokken messen pistool. Als je u kunt verweren op elk gebied heb je een troef achter de hand .

kenny

 

Veelzeidigheid aanleren is zeker een goede troef. Trainen van realistische situaties is prima training, toch blijft de maar dat je traint in gecontroleerde omstandigheden.

Wat ik maar wil zeggen: maak je geen illusies...

Link naar reactie
Delen op andere sites

flag is verliezen van motivatie, kracht, interesse,...

 

faint is flauwvallen

 

Dat wil dus in feite zeggen dat gemiddeld 1 op 6 mensen de natuurlijke reactie heeft om te vechten in een bedreigende situatie.

Dan mag je eigenlijk nog van geluk spreken als je naar flight neigt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wil dus in feite zeggen dat gemiddeld 1 op 6 mensen de natuurlijke reactie heeft om te vechten in een bedreigende situatie.

Dan mag je eigenlijk nog van geluk spreken als je naar flight neigt...

 

Het wil gewoon zeggen dat er 6 basiscategorieën van reacties zijn, er is niet gezegd dat de verhoudingen van alle 6 gelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...