Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Jij ook hier, hoe kan ik mezelf daar niet over verbazen.

 

Ben jij het preppen niet overstegen? Stuur je nog wel een prive bericht.

Hebben veel bij te praten, good to have you on board when the shit hits the fan.

 

Nooit te oud om te leren toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Voor mij sinds kort een Extrema Ratio MK2.1 als primair mes.

Dit in de Desert Warfare kleurstelling, 180 mm lemmet van N690 staal (58HRC) gehard.

Pracht mes.

Daarbij altijd een leatherman MUT in mijn EDC en een Zwitsers zakmes (workchamp XL) aan mijn riem, een complete gereedschapskit al zeg ik het zelf.

 

Dus toch afscheid genomen van je Fallkniven? Die Ratio is wel een stap voorruit dat geef ik je wel.

Let op dat die snijkant niet blij is met knoesten, rolt hij nogal. Met een goede 28 granden secondary bevel los je dat zo op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een survivor moet 3 messen aan zijn lichaam hebben hangen:

 

een vouwmes, een survival mes waarmee je ook kunt hakken en een boot knife voor je veiligheid.

 

Helemaal mee eens, maar de meeste mensen op dit forum zijn serieuze preppers, geen Bear Grills of Ray Mears type's.....preppers.

 

En een boot-knife prikt vast dwars door mijn luxe hoge Meindl, en ik haat natte voeten, ik haat het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Wat is het allerbeste mes voor een Prepper."

 

IMO is dat het mes dat je op het moment bij je draagt als je het nodig bent.

(...)

- een Helle Harding met daarbij een op maat gemaakte sheath door Martin Swinkels

(...)

Ben je een beginner op gebied van preppen en/of bushcraft en wil je niet gelijk gigantische bedragen betalen dan raad ik de Mora Classic aan.

Bij normaal gebruik en onderhoud is dit een mes dat een leven lang mee zou kunnen gaan. Dit mes kost zo rond de 12 euro.

 

IT'S ALIVE!?! Leuk om eindelijk weer eens wat van je te lezen, medelid-van-het-eerste-uur! Ben het hartstikke eens met bovenstaande! Is ook al meerdere keren onderschreven in dit draadje hoor :)

 

Ook mijn keuzes heb ik in dit draadje al meerdere keren geopperd:

Een Bark River Bravo 2 of liever nog 2.5 of 3 in S35VN die later worden uitgebracht en een Bark River Gunny S35VN rampless. Die laatste zou ik ook zeker naar kijken als ik jou was in plaats van een F1. In A2 staal zijn ze een stuk goedkoper overigens - voor de budgetprepper - ook zeker niet te versmaden.

 

Hartelijke groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

IT'S ALIVE!?! Leuk om eindelijk weer eens wat van je te lezen, medelid-van-het-eerste-uur! Ben het hartstikke eens met bovenstaande! Is ook al meerdere keren onderschreven in dit draadje hoor :)

 

Ook mijn keuzes heb ik in dit draadje al meerdere keren geopperd:

Een Bark River Bravo 2 of liever nog 2.5 of 3 in S35VN die later worden uitgebracht en een Bark River Gunny S35VN rampless. Die laatste zou ik ook zeker naar kijken als ik jou was in plaats van een F1. In A2 staal zijn ze een stuk goedkoper overigens - voor de budgetprepper - ook zeker niet te versmaden.

 

Hartelijke groet

 

@Joris Driepinter

 

De Bark series heeft zeker mijn interesse en ik heb de F1 nog niet definitief besteld. Als je meer info over de Bark serie hebt.....heel graag.

 

BJ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn keuzes heb ik in dit draadje al meerdere keren geopperd:

Een Bark River Bravo 2 of liever nog 2.5 of 3 in S35VN die later worden uitgebracht en een Bark River Gunny S35VN rampless. Die laatste zou ik ook zeker naar kijken als ik jou was in plaats van een F1. In A2 staal zijn ze een stuk goedkoper overigens - voor de budgetprepper - ook zeker niet te versmaden.

 

Hartelijke groet

 

Zelf ook zeer geïnteresseerd in de Bark River Knives en dan met name de Canadian Special CPM3V voor mijzelf en de Gunny CPM3V voor m'n vrouw... De prijs is wel schrikken, maar wat is dit toch mooi kwalitatief spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Bark series heeft zeker mijn interesse en ik heb de F1 nog niet definitief besteld. Als je meer info over de Bark serie hebt.....heel graag.

Youtube'r Virtuovice is de grootste Bark River fanboy van Youtube om het oneerbiedig te zeggen. Dat is hij met recht: hij heeft kilometers field experience met Barkies en kilo's andere messen; is een meester in slijpen en herprofileren en zweert bij een full flat zero grind convex edge. De Bark River Gunny A2 rampless is zijn favoriete mes en komt op een slechte dag in ieder geval nog in zijn top drie aller tijden. De Gunny komt alleen al (of in ieder geval) in veertig van zijn uploads voor. Aangezien hij een pure deer hunter is die slechts af en toe ook een woodcut test doet vroeg ik hem onlangs voor de zekerheid:

I just want to check if I interpret your comments correctly that if I'm looking for a small stainless production knife for bushcraft, woodcutting and all around survival your No.1 recommendation would be the rampless S35VN Bark River Gunny, right?

 

I can buy a VG-10 Fällkniven F1 here in The rainy Netherlands for around 110 EUR/143 USD including domestic shipping. A S35VN Gunny would cost me more than twice as much if I include international shipping and custom/import taxes. IF I would ever spent that kind of money, do you think the S35VN Gunny is worth more than twice as much as the VG-10 F1?

 

Zijn antwoord was het volgende:

 

I was informed that Bark River issued the S35VN Gunny in the KnivesShipFree news letter. I am a big fan of their A2 tool steel and personally won't need it. Anyway they say their S35VN is superior to S30V. I had a stainless Gunny in 12C27 Swedish steel and its geometry was the same as A2 one. It was completely continuous and shallow from the spine to the edge. Its edge angle was 25 degrees or less. The new S35VN version will be the same as the 12C27 or A2 version.

 

Fallkniven F1 has a flat bevel from the spine to 1/3 line from its edge. So its convex bevel has only 1/3 height and its edge angle is around 30 degrees accompanying a machine made micro V bevel. Its geometry is ridiculously deep as a wood cutter. It doesn't bite wood well. It is something like a wedge for batoning.

 

I believe you will soon get disappointed with the F1 but will love the Gunny for long. I highly recommend you rampless Gunny in micarta handle as a user knife. It deserves twice as much the money for the F1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ook zeer geïnteresseerd in de Bark River Knives en dan met name de Canadian Special CPM3V voor mijzelf en de Gunny CPM3V voor m'n vrouw... De prijs is wel schrikken, maar wat is dit toch mooi kwalitatief spul.

Inderdaad. Je bent niet veel slechter af met A2 hoor, maar wel een stuk goedkoper uit. Ook lekker makkelijk scherp te houden met een stropje. Zelf houd ik niet zo van 3V: het roest relatief makkelijk en het is kneiterhard oftewel zeer lastig te slijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Youtube'r Virtuovice is de grootste Bark River fanboy van Youtube om het oneerbiedig te zeggen. Dat is hij met recht: hij heeft kilometers field experience met Barkies en kilo's andere messen; is een meester in slijpen en herprofileren en zweert bij een full flat zero grind convex edge. De Bark River Gunny A2 rampless is zijn favoriete mes en komt op een slechte dag in ieder geval nog in zijn top drie aller tijden. De Gunny komt alleen al (of in ieder geval) in veertig van zijn uploads voor. Aangezien hij een pure deer hunter is die slechts af en toe ook een woodcut test doet vroeg ik hem onlangs voor de zekerheid:

I just want to check if I interpret your comments correctly that if I'm looking for a small stainless production knife for bushcraft, woodcutting and all around survival your No.1 recommendation would be the rampless S35VN Bark River Gunny, right?

 

I can buy a VG-10 Fällkniven F1 here in The rainy Netherlands for around 110 EUR/143 USD including domestic shipping. A S35VN Gunny would cost me more than twice as much if I include international shipping and custom/import taxes. IF I would ever spent that kind of money, do you think the S35VN Gunny is worth more than twice as much as the VG-10 F1?

 

Zijn antwoord was het volgende:

 

I was informed that Bark River issued the S35VN Gunny in the KnivesShipFree news letter. I am a big fan of their A2 tool steel and personally won't need it. Anyway they say their S35VN is superior to S30V. I had a stainless Gunny in 12C27 Swedish steel and its geometry was the same as A2 one. It was completely continuous and shallow from the spine to the edge. Its edge angle was 25 degrees or less. The new S35VN version will be the same as the 12C27 or A2 version.

 

Fallkniven F1 has a flat bevel from the spine to 1/3 line from its edge. So its convex bevel has only 1/3 height and its edge angle is around 30 degrees accompanying a machine made micro V bevel. Its geometry is ridiculously deep as a wood cutter. It doesn't bite wood well. It is something like a wedge for batoning.

 

I believe you will soon get disappointed with the F1 but will love the Gunny for long. I highly recommend you rampless Gunny in micarta handle as a user knife. It deserves twice as much the money for the F1.

 

@Joris Driepinter ,

 

Bedankt voor je respons. Ik ga zijn YouTube kanaal zo direct eens bekijken.

Ik ken overigens nog niemand die spijt heeft van de F1. Anderzijds ken ik ook niemand die zowel de F1 en Gunny hebben.

Waar heb jij je Bark gekocht? Sporadisch zijn te vinden hier in NL.....maar dat is wel heel sporadisch.

 

groet

 

BJ

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joris Driepinter ,

Waar heb jij je Bark gekocht? Sporadisch zijn te vinden hier in NL.....maar dat is wel heel sporadisch.

Heb je al die ifs in mijn bericht aan Virtuovice niet gezien? Deze correspondentie met Virtuovice is nog niet zo oud. Helaas heb ik nog helemaal geen Barkie. Ik ben ook niet zo rijk. Vandaar ook juist mijn grondige onderzoek en correspondentie met doorgewinterde ervaren gebruikers van shitloads aan verschillende messen. Want ik heb niet het geld om ze allemaal zelf te kopen en uit te proberen of te vergelijken. Ik heb 'slechts' een ESEE-5 gekocht als urban SHTF prep.

 

Evengoed heb ik wel een uitgesproken mening betreffende waar Amerikaans spul te kopen en die heb ik hier ook al meerdere malen geuit: niet in Europa. Prijzen van Amerikaans spul zijn absurd hier: 50 tot 100% hoger dan in de VS. Gewoonweg te weinig concurrentie.

 

De grootste BRKT-dealers zijn KSF en DLT. Wat international shipping costs betreft heb ik al vaak the-knife-connection aangeraden: 18.95 USD ongeacht. Echter loop je dan het risico hier invoerrechten te moeten gaan betalen... Maar... Bark River verwijdert gratis de 'ramp' van de Gunny/Bravo-series mocht je dat wensen. Zodoende kan je bij KSF of DLT je Barkie aanschaffen; hen opdracht geven om het naar BRKT te verzenden om de ramp te laten verwijderen en vervolgens met BRKT afspreken dat zij jou je Barkie toezenden als 'gerepareerd' of iets dergelijks, wat ook feitelijk zo is. Je zou immers ook niet over nieuw invoerrechten hoeven te betalen als je hem terugkrijgt als je 'm vanuit Nederland ter reparatie naar BRKT zou hebben gestuurd. Zo hebben Zero Tolerance en ESEE een ongekende customer service en een no-questions-asked lifetime warranty: ik heb wel eens een torsion bar moeten laten vervangen door ZT en dan sturen ze 'm ook terug onder 'returned and repaired under warranty' of iets dergelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Je bent niet veel slechter af met A2 hoor, maar wel een stuk goedkoper uit. Ook lekker makkelijk scherp te houden met een stropje. Zelf houd ik niet zo van 3V: het roest relatief makkelijk en het is kneiterhard oftewel zeer lastig te slijpen.

 

Thanx voor deze geweldige info, dat scheelt toch weer aardig wat qua aanschaf kosten.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

CPM-3V roest eigenlijk alleen vrij gemakkelijk als het is voorzien van een zgn beadblast finish: deze houdt vocht vast waardoor corrosie gemakkelijker kan optreden.

Doet CPM-S30V trouwens ook, en dat valt toch onder de roestvaste staalsoorten.

Met een gladdere finish (satin of polijsten) heb je niet gauw ergens last van.

(Mijn eigen ervaring met een K9 Dingo en een 2de generatie Koster Bushcrafter, beiden uitgevoerd in CPM-3V met een hardheid van +/- 60 HRC, en legio messen van CPM-S30V)

 

Wat slijpen betreft: het is wat tijdrovender om te slijpen dan (bijvoorbeeld) 1095 of VG10, maar weer gemakkelijker dan CPM-S30V, laat staan M2, M390, of CPM-S90V.

Het houdt bovendien langer een scheermesscherpe snede dan CPM-S30V en het is tevens veilig dunner uit te slijpen (beneden de 30 graden inclusief), iets waar CPM-S30V niet echt van houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ook zeer geïnteresseerd in de Bark River Knives en dan met name de Canadian Special CPM3V voor mijzelf en de Gunny CPM3V voor m'n vrouw... De prijs is wel schrikken, maar wat is dit toch mooi kwalitatief spul.

 

Net als een Esee, full flat grind en een secondary bevel. Kun je haast niet met verkeerd gaan, 1095 staal roest overigens net zo snel, kwestie van goed bijhouden. En met de hardheid van 57-58 Rc zit je goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joris Driepinter

 

Vanmiddag de site van Virtuovice bekeken. Deze meneer heeft wel hele mooie spulletjes en weet waarover hij praat.

Mooie messen de Bark River maar helaas best prijzig. Ik denk dat je wat dat betreft qua prijs-kwaliteits verhouding niet gek af bent met een F1.

Maar de koop is nog niet gesloten, de hand zit nog op de knip dus het kan nog alle kanten op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je Bark River messen in Nederland wilt kopen dan zou je eens een kijkje kunnen nemen bij onze forumwebshop Rotterdamknives.com

Eigenaar Jerry zit al een paar jaar bij ons op het forum en is een uiterst betrouwbare kerel die je altijd een goeie deal zal bezorgen; hij is naast webwinkelier namelijk zelf ook een messenliefhebber.

 

Durf je het aan om direct in de VS te bestellen dan zou je Texas Knives kunnen proberen, een van onze Amerikaanse forumwinkeliers.

Eigenaar Don is overigens enkel aanwezig op Messenforum.nl (hij heeft geen eigen webwinkel), en je kunt hem gewoon bereiken met een PB via het forum.

Het aantal malen dat ik hier zelf wat gekocht heb is onderhand zelfs niet meer op 10 handen te tellen, altijd naar volle tevredenheid, en voor prijzen waar zelfs veel Amerikaanse webshops niet aan komen.

Plus, niet onbelangrijk: de kans op importdiefstal op zijn pakketjes is bij hem extreem laag ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je Bark River messen in Nederland wilt kopen dan zou je eens een kijkje kunnen nemen bij onze forumwebshop Rotterdamknives.com

Eigenaar Jerry zit al een paar jaar bij ons op het forum en is een uiterst betrouwbare kerel die je altijd een goeie deal zal bezorgen; hij is naast webwinkelier namelijk zelf ook een messenliefhebber.

 

Ik was me al bewust van deze webshop, heb hier begin vorig jaar contact over opgenomen om een prijsopgave te doen van aantal bark river artikelen, echter dit was moeilijk en niet haalbaar, weet niet of dat in de tussentijd verandert is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen te weten waar je op doelt, en de reden is het gebrek aan verkrijgbaarheid van sommige modellen.

Alles wordt in batches gemaakt, en de US markt wordt daarmee als eerste bediend.

Dealers buiten de US lopen eigenlijk altijd achter de feiten aan, dus het verkrijgen van een specifiek model kan wel eens een opgaaf zijn.

Toch weet ik dat Jerry alle mogelijke moeite doet om zijn klanten terwille te zijn, lees de ervaringen met zijn winkel maar op het messenforum in Good, Bad & Ugly 2.

Maar in moeilijke gevallen zou je ook eens kunnen kijken wat diverse gewone forumleden op de diverse messenfora te koop aanbieden, zowel in Europa als in de VS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CPM-3V roest eigenlijk alleen vrij gemakkelijk als het is voorzien van een zgn beadblast finish: deze houdt vocht vast waardoor corrosie gemakkelijker kan optreden. Doet CPM-S30V trouwens ook, en dat valt toch onder de roestvaste staalsoorten. Met een gladdere finish (satin of polijsten) heb je niet gauw ergens last van.

(...)

Wat slijpen betreft: het is wat tijdrovender om te slijpen dan (bijvoorbeeld) 1095 of VG10, maar weer gemakkelijker dan CPM-S30V, laat staan M2, M390, of CPM-S90V.

Het houdt bovendien langer een scheermesscherpe snede dan CPM-S30V en het is tevens veilig dunner uit te slijpen (beneden de 30 graden inclusief), iets waar CPM-S30V niet echt van houdt.

Dank! Dat wist ik niet! Laat staan dat S30V moeilijker te slijpen is dan 3V, dàt had ik al helemaal niet verwacht!

 

Als je Bark River messen in Nederland wilt kopen dan zou je eens een kijkje kunnen nemen bij onze forumwebshop Rotterdamknives.com

Eigenaar Jerry zit al een paar jaar bij ons op het forum en is een uiterst betrouwbare kerel die je altijd een goeie deal zal bezorgen; hij is naast webwinkelier namelijk zelf ook een messenliefhebber.

Alle messenwinkeleigenaren in Nederland die ik tot nu toe ontmoet heb waren liefhebbers en ontzettend sympathiek. Echter weiger ik gewoon om absurde Europese prijzen te betalen. Zelfs als het uiteindelijk maar twee tientjes scheelt, bestel ik uit principe in Amerika. Maxpedition is daar een mooi voorbeeld van. Je kan je voorstellen dat bij grote tassen de verzendkosten een stuk hoger liggen dan bij een zakmesje. De prijzen van dit nota bene in China gefabriceerde(!) spul zijn in Europa echter zo belachelijk (we praten ècht over 100% meer) dat ik gewoon uit principe de hoge verzendkosten voor lief neem. Wat betreft RotterdamKnives: afgezien dat de keuze erg beperkt is en nieuwere S35VN of 3V of Bravo 1.5's daar niet te verkrijgen zijn ligt de prijs ook gewoon 70% boven die in de US: Rotterdam heeft één model Bravo 2 te koop, in Green Canvas Micarta, voor 262 EUR; bij BladeHQ kost-ie 208 USD (dat is op momenteel 157 EUR). Als je nou van het duurste scenario uitgaat en hem dus niet gratis naar BRKT laat sturen om daar gratis de ramp te laten verwijderen en 'm vervolgens als 'gerepareerd' zonder invoerrechten gratis toegezonden te krijgen, maar gewoon bij BladeHQ voor 25 USD of bij The-Knife-Connection voor 18.95 USD direct internationaal naar je laat verzenden en er dan vervolgens ook nog eens 25% invoerrechten over moet betalen, ben je met de huidige wisselkoers in totaal momenteel ongeveer 220 EUR kwijt voor een Bravo 2 A2 (dus inclusief international shipping en invoerrechten). Ander voorbeeld: Gunny 150 USD in de VS of 190 EUR in Rotterdam; 150 USD + shipping + customs = ongeveer 165 EUR. Kunnen eigenaren nog zo sympathiek zijn - thank you, but no thanks.

 

En na meer dan honderd internationale eBay transacties en tientallen US webshops transacties en heen-en-weer verzendingen betreffende garanties tussen ZT en mij, kan ik zeggen dat er bij mij nog nooit een pakketje is verdwenen *afkloppen doet*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al die ifs in mijn bericht aan Virtuovice niet gezien? Deze correspondentie met Virtuovice is nog niet zo oud. Helaas heb ik nog helemaal geen Barkie. Ik ben ook niet zo rijk. Vandaar ook juist mijn grondige onderzoek en correspondentie met doorgewinterde ervaren gebruikers van shitloads aan verschillende messen. Want ik heb niet het geld om ze allemaal zelf te kopen en uit te proberen of te vergelijken. Ik heb 'slechts' een ESEE-5 gekocht als urban SHTF prep.

 

Evengoed heb ik wel een uitgesproken mening betreffende waar Amerikaans spul te kopen en die heb ik hier ook al meerdere malen geuit: niet in Europa. Prijzen van Amerikaans spul zijn absurd hier: 50 tot 100% hoger dan in de VS. Gewoonweg te weinig concurrentie.

 

De grootste BRKT-dealers zijn KSF en DLT. Wat international shipping costs betreft heb ik al vaak the-knife-connection aangeraden: 18.95 USD ongeacht. Echter loop je dan het risico hier invoerrechten te moeten gaan betalen... Maar... Bark River verwijderd gratis de 'ramp' van de Gunny/Bravo-series mocht je dat wensen. Zodoende kan je bij KSF of DLT je Barkie aanschaffen; hen opdracht geven om het naar BRKT te verzenden om de ramp te laten verwijderen en vervolgens met BRKT afspreken dat zij jou je Barkie toezenden als 'gerepareerd' of iets dergelijks, wat ook feitelijk zo is. Je zou immers ook niet over nieuw invoerrechten hoeven te betalen als je hem terugkrijgt als je 'm vanuit Nederland ter reparatie naar BRKT zou hebben gestuurd. Zo hebben Zero Tolerance en ESEE een ongekende customer service en een no-questions-asked lifetime warranty: ik heb wel eens een torsion bar moeten laten vervangen door ZT en dan sturen ze 'm ook terug onder 'returned and repaired under warranty' of iets dergelijks.

 

Super info waarvoor mijn dank.

Zou je btw een review van je Esee kunnen maken?

Ik heb de 4 en het Esee virus heeft me te pakken...

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super info waarvoor mijn dank.

Zou je btw een review van je Esee kunnen maken?

Ik heb de 4 en het Esee virus heeft me te pakken...

Graag gedaan Groener! Doe maar groene kudos geven

Ik woon in het centrum van Amsterdam en ik zie het niet snel gebeuren dat ik mijn ESEE eens uitgebreid in het Vondelpark ga testen om er een review van te kunnen schrijven. Tegenwoordig is er trouwens een APV van toepassing dat een messenverbod behelst overeenkomstig met dat van in vliegtuigen. Daarbij beschouw ik mijn ESEE-5 voorlopig nog een beetje als mijn BOB SHTF safe queen. Één mes = geen mes. Dus als ik nog eens een ander fixed blade heb aangeschaft, zal ik eens kijken. Zelf heb ik trouwens veel liever een iets roestvastere full flat convex edge in plaats van een 1095 v-edge, voor een outdoor fixed blade SHTF prep, maar de combinatie van de fantastische kydex sheath van de ESEE-5 en ESEE's no-questions-asked inter-exchangeable lifetime warranty, heeft me gemakshalve voor het goedkopere totaalplaatje van de 5 doen kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En koop nou niet zo'n survival mes bij de dump. Ik heb dat wel gedaan en bij het eerste houtje om te splijten brak de dunne pen die in het holle handvat steekt af.

 

Ik heb m gelast en er daarna een hele winter mijn hout (alles onder de 10 cm) mee gespleten tot aanmaak houtjes aan toe.

mes.jpg

 

Hij is in het voorjaar weer gebroken maar gezien de gigantische mishandelingen niet raar. Ik ga m weer bijslijpen en nogmaals lassen. Met het juiste gebruik kan hij dan weer jaren mee.

 

Voor de mensen die geloven dat een mes met hol handvat echt iets voor hun is.. wil ik best laten zien, dat ik zonder veel kracht, met simpel hout, dat mes binnen 5 minuten gebroken heb.. Wie stelt zijn "rambo" mes met zijn holhandvat beschikbaar voor die test..

;);)

 

Kan op de meeting van as. zondag, of op welke andere gelegenheid dan ook..

 

Als je nu een mes zoekt, neem dan ieder geval een full-tang mes, of een long-sticktang mes.(metaal steekt er bijwijze van spreke aan de andere kant weer uit..

Juist in Urban/Wilderness Survival is je mes een van je belangrijkste zaken, en die mogen niet breken, zelfs niet bij battongen of andere technieken.

 

En een goed full-tang mes, hoeft echt niet duurder te zijn dan 50 euro.. Die gaat je tenminste niet stuk, als het er op aankomt.

 

Ik zag op een meeting dat dit soort messen onderling verhandeld worden onder preppers..

 

Nergens op de wereld, is er een defensie organisatie die dit soort messen aan hun personeel uitrijkt..

Elke serieus urban survival/outdoor/bushcraft/messenfreaks - boek, training, forum, weet dat die dingen snel kapot zijn. En ja ook de hele dure.. Wie houd je voor de gek, als je dat soort dom spul aanschaft..

Dan heb je je ook maar 0,00 verdiept in wat een goed mes is in survival situaties..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...