Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk hout verzamelen?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

eikenhout is het beste hout. kersen etc is ook goed. eigenlijk brandt alles wel. niet zo belangrijk dus.

hout moet je een jaar laten drogen. dus als je nu hout hakt, kunt je dat volgende winter branden.

eerder kan ook, maar dan rookt het vreselijk en brandt het niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik op hout wil koken, moet ik dat eerst verzamelen.

 

Waar let ik dan op? Hoe dun moet het zijn? Is de boomsoort nog van belang? Wat doe ik met nat hout?

 

Shalom,

 

Het hangt van 2 zaken af, de eerste vraag is wat voor kooktoestel je hebt, of liever gezegd, waar het van gemaakt is. Verreweg de meeste (kook)kachels en zelfs "hout"fornuizen van tegenwoordig van plaatstaal en dat kan niet zo heel erg goed tegen langdurige intense hitte. In zo'n apparaat stook je bij voorkeur geen, of beperkt, hardhout zoals eiken, beuken of esdoorn. Er bestaat namelijk het risico dat het ding gewoonweg vervormd. In gietijzeren fornuizen of kachels kun je veel heter stoken, daarnaast heb je ook de optie kolen (steenkolen -anthraciet & cokes) te stoken en natuurlijk houtskool. Ook moet je in de gaten houden dat houtsoorten als grove den, zwarte/oostenrijkse den, weymouth den, zeeden, douglasspar, fijnspar en berk zelfs relatief nat snel en goed branden, de inlandse hardhoutsoorten (eiken, beuken, es, els, esdoorn, kastanje, walnoot/okkernoot) moeten echt tot 20% relatieve vochtigheid gedroogd zijn. Houtsoorten als wilg, ceder, linde branden prima, maar heel erg snel, je blijft het aanslepen. Larix kun je beter vermijden, het wil zelfs droog niet bijzonder goed branden en als je gewaterd larix (voor het zagen afgezonken in water en daarna gedroogd) hebt gaat het eigenlijk helemaal niet meer. Het kwalificeerd zelfs als brandwerend bouwmateriaal ;)

 

Hout drogen doe je het beste in houtschuren of op stapels (langs je huis, onder de regenlijn). Dit kan tot 2 jaar kosten, vooral kastanje en esdoorn duurt lang, en eigenlijk wil je alles dikker dan 10 cm minimaal 1 keer kloven, hoe lang en hoe dik hangt van je fornuis af (wat krijg je erin :) ), de houtsoort en de gewenste brandduur (hoewel het gebruikelijk is een houtfornuis brandend te houden, m.u.v. schoonmaak en onderhoud). Daarnaast wil je een ruime voorraad dun geloofd hout, bij voorkeur een mix van fijnspar, grove den en berk, als aanmaak en her-aanmaak houtjes. Denk echt aan 5 mm x 15 mm bij 300 mm of zoiets, echt dun spul, dit moet echt kurkdroog zijn.

Denk vooral vooruit, je zult minimaal een jaar, liefst langer, vooruit moeten denken en dat gebaseerd op je reeel verbruik, afhankelijk van je kooktoestel kan dat aardig oplopen. (volumes ;) )

 

Yoni

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik op hout wil koken, moet ik dat eerst verzamelen.

 

Waar let ik dan op? Hoe dun moet het zijn? Is de boomsoort nog van belang? Wat doe ik met nat hout?

 

 

Waar wil je het hout in verbranden? heb je een kachel, enzo ja wat voor kachel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

alle bovenstaande klopt.

maar de praktijk in mijn geval:

 

1. wacht op de eerste eind-zomer-begin-herfststorm

2. kijk welke boom(en) (half) omgevallen is - als er geen is omgevallen, kijk welke boom er niet zo goed bijstaat. In mijn bos staan voornamelijk eiken en hier en daar een kersenboom,

3. trek de boom(en) naar boven met de tractor

4. hak/zaag de boom(en) in stukjes die passen in jouw kachel

5. alles buiten in de houtberging, bij mij een aan alle kanten open (belangrijk ivm schimmels en drogen!) overdekte berging van zo'n 20 m2. zorg dat je het nieuwe hout altijd achter het oude hout legt.

6. laten liggen en volgend jaar branden.

 

dit jaar pech gehad, houtberging was tijdens een soort orkaan (?!?) weggewaaid... dus nu had ik:

1.1: hout weghalen en netjes een stuk verder leggen onder landbouwplastic en stukken golfplaat.

1.2: houtberging zoeken en ook in stukken hakken voor brandhout

1.3: golfplaten dak rechtbuigen en nieuwe berging maken

1.4: alle hout weer terugleggen

 

was erg vervelend, maarja, shit happens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet ook niet om de schoorsteen minimaal 2 keer per jaar te vegen! Absoluut van levensbelang, er vormt altijd aanslag van onverbrande deeltjes en hars in de schoorsteen en die aanslag is zeer brandbaar. Je zal bepaald niet de eerste zijn met een schoorsteenbrand door niet regelmatig vegen. Onderschat dit echt niet. Als er niemand in de buurt is met een eigen veegkogel die je kunt lenen, schaf er dan zelf een aan! Voor minder dan 100 euro heb je zo'n ding (kogel, borstel en touw).

 

Let ook op met je brandverzekering, vele vereisen dat het vegen minimaal 1 keer per jaar door een gecertificeerd bedrijf gedaan wordt! Sommige vereisen ook een schoorsteeninspectie om de zoveel jaar.

 

Niet klooien met vuur zonder de schoorsteen schoon te houden, anders is het niet de vraag OF het fout gaat, maar WANNEER. Veel teveel mensen vergeten dit en het gaat veel te vaak fout. Die paar tientjes per jaar om de boel schoon te houden is niet iets waar je op zou moeten willen besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Grappig dat jullie uitgaan van een kachel, ik wil het hout echter gebruiken om op een houtgasbrander te koken. Maakt het dan nog uit welk hout ik gebruik en lukt het dan nog met nat hout?

 

Laat de kenners (van hierboven) dan eerst maar eens een plaatje zien.

Ben ik ook wel benieuwd naar, want op houtgas kan je ook een auto of generator laten lopen/draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat jullie uitgaan van een kachel, ik wil het hout echter gebruiken om op een houtgasbrander te koken. Maakt het dan nog uit welk hout ik gebruik en lukt het dan nog met nat hout?

 

ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar voor een houtgasbrander kun je denk ik beter een "heet" brandend hout nemen zoals eiken.

dennenhout zal ik laten liggen uit mijn ervaring brand het niet zo fijn als andere hout soorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat jullie uitgaan van een kachel, ik wil het hout echter gebruiken om op een houtgasbrander te koken. Maakt het dan nog uit welk hout ik gebruik en lukt het dan nog met nat hout?

Ja, maar niet goed, teveel condens en energie verlies. Houtgas maak je van droog hout. Soort hout maakt niet zoveel uit, behalve harsrijk hout maakt kuisen moeilijker als de vergas installatie niet genoeg op temperatuur kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zanshin, dan moet je vooral kleine stukjes hout gebruiken:p. Het principe is hetzelfde als in de zogenaamde HR houtkachels en massakachels. De temperatuur loopt zo hoog op dat de gassen die vrijkomen bij de normale (eerste) verbranding alsnog ontvlammen en zorgen voor een secundaire verbranding. Hierdoor kun je rendementen halen van rond de 80%

De grootte van de houtstukken moeten afgestemd zijn op de grootte van de verbrandingskamer.

De soort hout is minder belangrijk. Ik stook het liefst met een mensel van berk, eik en beuk, maar zoveel stokers, zoveel meningen. Belangrijkste is dat het goed droog is. Ik heb veel informatie weggehaald op het ecologieforum.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

The Burning Properties of Wood

 

Els - Alder: blz 109, hartbladige els, zwarte els, witte els of grauwe els, Poor heat output and short lasting. A low quality firewood. Produces nice charcoal that burn steady and is useful for homemade gunpowder (Goed te gebruiken voor de Vuurboog).

 

RatelPopulier – Aspen Truly awful. A terrible fuel that doesn't burn well and produces a black choking smoke even when seasoned. (Goed te gebruiken voor de Vuurboog).

 

appelboom - Apple: Splendid/ It bums slowly and steadily when dry, with little flame, but good heat. The scent is pleasing. Great fuel that bums slow and steady when dry, with little flame, sparking or spitting. It is easier to cut green. Great for cooking.

 

Es - Ash: blz 79 amerikaanse es, gewone es, groene es. Best burning wood; has both flame and heat, and will bum when green, though naturally not as well as when dry. Considered one of the best burning woods with steady flame and good heat output. It will bum when green, but not as well as when dry. Easily to saw and split.

 

Vlierstruik – Elder (Deze is te gebruiken voor de Vuurboog).

 

Beuk - Beech: blz 131, gewone beuk. A rival to ash, though not a close one, and only fair when green. If it has a fault, it is apt to shoot embers a long way. Similar to ash, but only burns fair when green. It is easy to chop.

 

Berk - Birch: blz 110,zwarte berk, papierberk, ruwe berk, populierbladige berk, zachte berk. The heat is good but it burns quickly. The smell is pleasant. This has good heat output but burns quickly. The smell is also pleasant. It will burn unseasoned. Can cause gum deposits in chimney if used a lot. Rolled up pitch from bark makes a good firestarter and can be peeled from trees without damaging them. (Goed te gebruiken voor de Vuurboog).

 

Sleedoorn - Blackthorn: Burns slowly, with lots of heat and little smoke.

 

Fam. van de Coniferen - Cedar: Good when dry. Full of crackle and snap. It gives little flame but much heat, and the scent is beautiful. This is a great wood that puts out a lot of lasting of heat. It produces a small flame, a nice scent, and lots of crackle and pop. Great splitting wood. Best when dry but small pieces can be burned unseasoned. Good for cooking. (Goed te gebruiken voor de Vuurboog).

 

 

Kers - Cherry: A slow burning wood with good heat output.. Another wood with the advantage of scent, Should be seasoned well. Slow to start.

 

Kastanje - Chestnut: A mediocre fuel that produces a small flame and weak heat output. It also shoots out embers. (Goed te gebruiken voor de Vuurboog).

 

Douglas spar - Douglas Fir: Poor. Little flame or heat. A poor fuel that produces little flame or heat.

 

Vlierstruik - Elder: A mediocre fuel that burns quickly without much heat output and tends to have thick acrid smoke. The Hag Goddess is know to reside in the Elder tree and burning it invites death. Probably best avoided. (Goed te gebruiken voor de Vuurboog).

 

Iep of Olm - Elm: To bum well it needs to be kept for two years. Even then it will smoke. Vary variable fuel. Iepenziekte 90% gestorven. A variable fuel (Dutch elm disease) with a high water content (140%) that may smoke violently and should be dried for two years for best results. You may need faster burning wood to get elm going. A large log set on the fire before bed will burn till morn. Splitting can be difficult and should be done early on. (Goed te gebruiken voor de Vuurboog).

 

Herdera - IVY dit is klimop (Perfet te gebruiken voor de Vuurboog).

 

Eucalyptus: A fast burning wood with a pleasant smell and no spitting. It is full of sap and oils when fresh and can start a chimney fire if burned unseasoned. The stringy wood fiber may be hard to split and one option is to slice it into rings and allow to season and self split. The gum from the tree produces a fresh medicinal smell on burned which may not be the best for cooking with.

 

Meidoorn - Hawthorn: Good firewood. Burns very hot and slow.

 

Hazelaar - Hazel: An excellent fast burning fuel but tends to burn up a bit faster than most other hard woods. Allow to season.

 

Hulst - Holly: A good firewood that will burn when green, but best if dried a year. It is fast burning with a bright flame but little heat.

 

Carpinus, fam van de berk- Hornbeam: Burns almost as good as beech with a hot slow burning fire.

 

Horse Chestnut: A low quality firewood with a good flame and heating power but spits a lot.

 

Gouden regen - Laburnum: Totally poisonous tree, acrid smoke, taints food and best never used.

 

Lariks - Larch: Crackly, scented, and fairly good for heat. Crackly, scented, and fairly good for heat. It needs to be seasoned well and forms an oily soot in chimneys.

 

Laurier - Laurel: Produces a brilliant flame.

 

Lindeboom - Lime: Poor. Burns with dull flame. A poor quality fuel with dull flame. Good for carving (Perfect te gebruiken voor de Vuurboog).

 

Eik - Oak: The novelist's 'blazing fire of oaken logs' is fanciful, Oak is sparse in flame and the smoke is acrid, but dry old oak is excellent for heat, burning slowly and steadily until whole log collapses into cigar-like ash. Oak has a sparse flame and the smoke is acrid if not seasoned for two years. Dry old oak is excellent for heat, burning slowly and steadily until whole log collapses into cigar-like ash. Good cooking wood. ( omdat het een hardhout is deze moeilijk te gebruiken voor de Vuurboog echter het is wel mogelijk).

 

Pereboom - Pear:. Burns with good heat, good scent and no spitting. Needs to be seasoned well.

 

Den - Pine: zwarte den, zeeden,grove den. Bums with a splendid flame, but apt to spit. The resinous Weymouth pine has a lovely scent and a cheerful blue flame. Needs to be seasoned well and is another oily soot in chimney wood. Smells great and its resinous wood makes great kindling. (Goed te gebruiken voor de Vuurboog).

 

Plataan - Plane: Burns pleasantly, but is apt to throw sparks if very dry.

 

Pruim - Plum: Good heat and aromatic. Wood provides good heat with a nice aromatic sent.

 

Lijsterbes - Rowan: A good firewood that burns hot and slow.

 

Rododendron - Rhododendron: The thick old stems, being very tough, burn well.

 

Robinia (Acacia): Burns slowly, with good heat, but with acrid smoke.

 

Spar - Spruce: blz 31 fijnspar. A poor firewood Burns too quickly and with too many sparks. (Deze is te goed gebruiken met de Vuurboog ook om het te leren).

 

- Sotol (Perfect te gebruiken voor de Vuurboog).

 

Tamme kastanje - Sweet Chestnut: Burns when seasoned but tends to spits continuously and excessively.

 

Gewone esdoorn - Sycamore: Burns with a good flame, with moderate heat. Useless green. (dit is perfect te gebruiken voor de Vuurboog).

 

Thorn: One of the best firewood. Burns slowly, with great heat and little smoke.

 

Walnoot - Walnut: Low to good value to burning. It a nice aromatic scent.

 

Wilg - Willow: knotwilg, treurwilg. A poor fire wood that must be dry to use. Even when seasoned, it burns slowly, with little flame. Apt to spark. (Perfect te gebruiken voor de Vuurboog zeker om mee te beginnen).

 

Mammoetboom - Sabiaceae Wellingtonia: Poor for use as a firewood.

 

Taxus - Yew: Deze boom is bekend van de snotbesjes. Last but among the best. Burns slowly, with fierce heat, and the scent is pleasant. Another carving favorite.

 

Yucca (Dit hout is goed te gebruiken voor de Vuurboog en de handboog).

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Rocketstove G3300 heeft in de handleiding staan dat je die goed kunt stoken met sprokkelhout, de takjes die zijn doodgegaan aan de boom... Dus zoals ik het lees nog aan de boom zitten/hangen maar dan al zijn afgestorven..

 

Hier is een mooi testrapport over een aantal stoves http://www.ehproject.org/PDF/ehkm/usaid-kenya_stoves2010.pdf

Five manufactured stoves were selected to be tested in the Dadaab refugee settlements. They

were:

• Envirofit G-3300 Stove

• StoveTec Wood Stove (26 cm)

• Philips Natural Draft Stove

• Save80 Stove

• Vesto - The Variable Energy Stove

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...