Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Gast Dick Berts
Welkom terug Dick.

Misschien last van 'preppers burnout' gehad? ;)

Dank je wel Luctor et Emergo. Geen ziekte is op dit moment schadelijker voor een prepper dan een burnout. Gezien de economische crisis is een kans op een burnin namelijk veel hoger. Een goede open haard is nu dan ook belangrijker dan een BOB.

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Lieve Dick,

Ik lees met plezier weer een berichtje van jou !

Wederom met je bericht weer op het feit gewezen, dat het helemaal niet goed gaat.

Wat is het spel erachter ? als de min. van financiën van Duitsland dat zegt, het ergste achter de rug, en zij (Merckel) zegt dat het ergste nog moet komen,

wie moeten we geloven ?

We kunnen slechts op ons zelf vertrouwen, daar heb je nog enige zekerheid, alhoewel............

Hoe zouden we reageren als het binnen een paar uur mis gaat, dat weet niemand, ik zeker niet.

Afijn, ik wens je in ieder geval een beter 2013, dan dat de vooruitzichten ons doen geloven (achter de MSM te lezen).

Ik hoop dat je een prettige jaarwisseling hebt, en tot voorjaar 2013 !

Een lieve groet voor jou, en alle serieuze medepreppers ook die dit lezen !

Amazing Dree

ik vraag me af wat ze bedoelen, met het ergste..?

De schuldenberg groeit nog steeds, er is geen zinnig mens die weet hoe we dit kunnen afbetalen.., zonder extreme maatregelen/effecten..

Bedoelen ze dat de elite zich voldoende heeft voorbereid? Dat de laatste puntjes op de i zijn gezet, dat de BOL volledig ingericht, een complete elite maatschappij ergens gestart kan worden?

Deflatie ligt op de loer, voedsel prijzen kunnen alleen omhoog, de meest welvarende werelddelen kunnen totaal niet voor zichzelf zorgen en hangen aan een instabiel technologisch mechanisme waarbij een enkele schakel het complete systeem kan laten omvallen.

Het overgrote deel van de bevolking heeft geen idee wat echt werken is, overleven, samenwerken, enz.

Leeft op schulden, wil instantaan geluk en welvaart.

We zien onze medemensen als een middel voor ons eigen geluk, en laten andere domweg doodvallen als er hulp nodig is.

Dus ja ik ben het er wel mee eens, we moeten het slechste wel bereikt hebben, het wordt tijd voor iets beters.

Sorrie voor deze nogal deprimerende post zo vlak voor het nieuwe jaar...

Ik hoop op, en wens een ieder een mooi 2013 maar hou mijn hart vast!

Kans

Dank je wel Luctor et Emergo. Geen ziekte is op dit moment schadelijker voor een prepper dan een burnout. Gezien de economische crisis is een kans op een burnin namelijk veel hoger. Een goede open haard is nu dan ook belangrijker dan een BOB.

Dat de economische crisis in 2013 alleen maar erger zal worden, is voor mij een feit. Je moet me niet vertellen, zoals Mathijs Bouman beweert (@Cyberbeer, begin van deze thread), dat ''de eurocrisis is niet voorbij, maar we hebben wel het ergste gehad''. De komende jaren zullen we ongetwijfeld een verslechtering van de economie zien. Wat het preppen betreft, hou ik mijn hart vooral vast voor budget preppers, jonge preppers, beginnende preppers en preppers zonder baan.

En nu Dick, de beste wensen en lekker genieten van de open haard.

Geen van de experts, kan de toekomst voorspellen.. Hooguit kan je iets zeggen op vaste mechanisme in de economische bewegingen..

We praten hier over Effecten op Macro/Globaal gebied, en we hebben zeker al een diepte punt sinds begin 2008 gehad, maar of het nog dieper word weet niemand..

Wat wij nu persoonlijk merken zijn de effecten die al veel eerder zijn ontstaan en de afgelopen jaren invloed hebben bij ondernemers, werkgevers.

Experts weten niet of we nu sprake is van een na-ijl effecten van de crisis 2008, of dat er deze nog een paar jaar doorgaan.

De vraag is, of er allerlei factoren zijn, die de glijbaan naar beneden ver doorzetten of dat langzaam ergens uit klimmen

2013 is in ieder geval zover, dat we het hele jaar zeker nog last hebben van alle na-ijl effecten. En het meest positieve scenario (op basis van Macro/Micro economie voorspellingen) gaat pas van uit dat we in tweede kwartaal 2014 enige vorm van herstel gaat zien,

Als we uitgaan van positief scenario in een 7 jaars model, dan is 2014, nog erg aan de vroege kant, voor dat wij als klootjesvolk zal merken dat er verbetering zit aan te komen.

Dus kortom, als je geloofd in de meest positief scenario, dan weet je dat 2013 en 2014 nog niet veel verbeteringen zal zien..

Wie komen er een beetje ongeschonden uit de crisis, als de we uitgaan van een positief scenario. De ondernemers die van de crisis weten te profiteren. en de mensen die gewoon netjes alle rekeningen hebben weten te betalen, door dat ze hun baan behielden en geen grote veranderingen in hun leven hadden, en behouden waren met hun uitgaven. Als zij hun baan de komende twee jaar weten behouden, komen ze er beter uit. Alle anderen krijgen/of hebben het moeilijk.

En nu zitten wij in nederland nog in een economie, met vele demping mechanismes, en we hebben nog steeds redelijke beschermings mechanismes in nederland, voor mensen die er aan de onderkant echt uitvallen. Zelfs al zou het binnen 6 maanden economisch heel veel beter gaan, dan merken we dat pas in op z'n vroegst medio 2014.

Toch zijn er diverse bedreigingen die het positieve scenario zo onder uit kunnen halen..

> Fiscal Cliff, houd lang aan, en alle aspecten hebben na 4 maanden ook effecten op europa en nederland.

> Op korte termijn weer verkiezingen, omdat we geen echt zaken cabinet hebben, maar nog te veel last hebben van populistisch verkiezing beloftes

> Onhandige europa politiek (dat word voorlopig nog niet beter)

> Grote buitenlandse escalatie, (midden-oosten, oost-europa)

> Elke lokale SHTF, waarbij economische belangen of politieke belangen zodanig worden geraakt., zodat we lokaal in nederland weer onregeerbaar worden

> Failliet van een paar grote bedrijven, die te laat bijsturen, waardoor er veel werknemers op straat komen te staan

Dus de enige betrouwbare voorspelling die we over 2013/2014 kunnen maken, is dat een aantal zaken niet snel zullen verbeteren.

De komende jaren zien we een verslechtering van de economie en het consumenten vertrouwen. Maar volgens Mathijs en Willem hebben we het ergste gehad. Maar is dat ook zo?

http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/47/mathijs-en-willem-we-hebben-het-ergste-gehad.xml

Mathijs Bouman heeft z'n geloofwaardigheid bij mij al lang geleden verloren. Zijn boodschap heeft altijd de toon van "Move along people; nothing to see here".

Willem Middelkoop daarentegen staat bij mij vrij hoog aangeschreven als het gaat om betrouwbare info mbt de economie. Zijn eerste boek "Als de Dollar valt" was voor mij 'n eye-opener en heeft ertoe geleid dat ik me meer ben gaan interesseren in de economie. Het verbaast me enigzins dat hij hier aangeeft dat hij denkt dat het dieptepunt van de crisis achter ons ligt. Ik hoop uiteraard dat hij gelijk heeft want iedereen zou het liefste in deze hoogtij dagen blijven hangen, maar volgens mij is het dieptepunt voor de massa nog lang niet bereikt. Later in het gesprek geeft hij ook aan dat er de komende jaren een verder structurele geldontwaarding plaats zal vinden. Aangezien de lonen niet meestijgen met de werkelijke inflatie gaat dat op den duur problemen geven. Misschien bedoelt hij met het dieptepunt dat voorkomen is dat het een harde landing is geworden en dat nu de problemen worden uitgesmeerd over een langere periode?

Willem geeft in de laatste zin van z'n nieuwste boek "Goud en het geheim van geld" aan dat hij onlangs voor het eerst gedacht heeft aan een boerderijtje in het buitenland...en dat geeft volgens mij een aardig idee van zijn visie op de toekomst.

Bij het VPRO programma Goudzoekers in 2010 waren Willem en Mathijs ook beiden in beeld. Misschien interessant om nog eens terug te zien voor de lezers van dit topic. Hier de link: http://tvblik.nl/goudzoekers/goud

Ik heb toch het idee, dat niemand een grote mate van zekerheid heeft, wat er gaat gebeuren. Ik ben al intensief met de financiele crisis bezig sinds 2001 en ik weet het gewoon niet meer...de taaiheid van de economie verbaast mij al jaren.....velen dachten in het najaar van 2008 dat we echt het ravijn in gingen....en uiteindelijk is er 4,5 jaar nauwelijks iets ernstigs gebeurd.....ik hou het er dus op, dat de economie binnen een heel kort tijdsbestek totaal onderuit KAN gaan, aan de andere kant zou het mij ook weinig verbazen, dat we gewoon nog 5, 7 of 10 jaar doormodderen en met dat doormodderen een nieuw evenwicht vinden , vanaf welke we weer(op een andere manier dan dat we tot op heden gewend waren) gewoon gaan groeien.....

Ik heb toch het idee, dat niemand een grote mate van zekerheid heeft, wat er gaat gebeuren. Ik ben al intensief met de financiele crisis bezig sinds 2001 en ik weet het gewoon niet meer...de taaiheid van de economie verbaast mij al jaren.....velen dachten in het najaar van 2008 dat we echt het ravijn in gingen....en uiteindelijk is er 4,5 jaar nauwelijks iets ernstigs gebeurd.....ik hou het er dus op, dat de economie binnen een heel kort tijdsbestek totaal onderuit KAN gaan, aan de andere kant zou het mij ook weinig verbazen, dat we gewoon nog 5, 7 of 10 jaar doormodderen en met dat doormodderen een nieuw evenwicht vinden , vanaf welke we weer(op een andere manier dan dat we tot op heden gewend waren) gewoon gaan groeien.....

Het verbaast mij ook ontzettend, dit heeft imo alles te maken met de centrale bankiers die alles wat niet vastgenageld is opkoopt. Daarentegen zou een Japan situatie de beste scenario zijn en Zimbabwe de slechtste met mogelijk oorlog als gevolg. 1 ding weet ik zeker, indien je de Japan scenario gaat volgen dan nog volgt er in de toekomst een klap, die Japan dit of volgend jaar absoluut gaat krijgen. Dit heeft met demografie te maken en de oudjes willen hun staatspapieren uitbetaald zien om van te leven.

Wat mij ook verbaast is de optimisme die ze vertonen gezien de schuldenberg groter is geworden in 2012 t.o.v. 2011. Je kan niet de schulden op laten lopen zonder ergens een keer de pijn te moeten nemen.

Als je de mensen maar genoeg laat betalen en steeds meer gaat bezuinigen zal het op een gegeven moment wel weer iets beter gaan maar dat wil niet zeggen dat het dan weer goed gaat.

Kan me de dip van 86 nog levendig herinneren, banen vielen als bladeren neer. Ook mijn vader viel buiten de boot toen (rip)

Nu, als een "Demming theorie" is de spiraal alleen maar neerwaarts en dat zie ik en vele met mij niet veranderen.

Waar het naar toe gaat, zeg jij het maar....

Als je de mensen maar genoeg laat betalen en steeds meer gaat bezuinigen zal het op een gegeven moment wel weer iets beter gaan maar dat wil niet zeggen dat het dan weer goed gaat.

Vergeet niet dat de overheid geen banen creëert en alleen maar het geld van de nog wel productieve mensen afpakt. Dit zorgt er voor dat de productieve mensen nog meer op hun geld gaan zitten in plaats van sparen en investeren. De economie kan pas weer groeien wanneer het opgespaarde geld ergens wordt geïnvesteerd i.p.v. wordt geconsumeerd. Onze hele economie krijgt links en rechts verkeerde prikkels: Inflatie zorgt ervoor dat sparen niet wordt beloond, inflatie maakt schulden maken lucratiever (en ook hypotheekrente aftrek), mensen met kapitaal worden extra belast, hogere inkomens worden extra belast. Dit zijn prikkels die het totaal tegenovergestelde doen van wat nodig is.

Ik verwacht dus maar 1 ding, meer mensen met meer schulden en die smeken de overheid voor meer inflatie en belastingvoordeeltjes.

Misschien een onbekende naam voor velen, enkelen zullen hem al kennen....ik heb het over Martin Armstrong het enfant terrible onder de financial experts.....zat vanaf 1999 ruim tien jaar in de gevangenis in de US nav verschillende aanklachten van de SEC, zeven van de tien was voor "contempt of court" een ongehoord lange periode....de man is er niet minder geniaal om....enkele van zijn voorspellingen uit een interview van 1998....

1998: Val van Rusland

2000: Technologiebubbel

2002: Bodem Amerikaanse aandelenmarkt

2007: Vastgoedbubbel, olie stijgt naar $ 100

2009: Begin schuldencrisis Westerse overheden

2011 – 2015: Japanse economische achteruitgang, Euro begint te breken door schuldencrisis

2016: Big Bang Westerse schuldencrisis

die 2016 moet zijn 2015,75.....de man werkt in tijdslijnen die jaren in kwarten verdeelt.....volgens hem komt dus de grote klap voor Europa in het najaar van 2015.....zoek hem zelf maar even op , hij heeft een eigen blog en komt ook regelmatig in nederlandse artikelen voor.....ik hoor graag wat jullie er van vinden.....enkele links....http://www.martinarmstrong.org/ en http://armstrongeconomics.com/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...