Ga naar inhoud
GENEGEERD

Graag op of aanmerkingen op mijn setup


Captain Angus

Aanbevolen berichten

Ik woon dichtbij de zee. Om onze boot te bereiken in geval van een SHTF heb ik het volgende nu voor elkaar; graag op- of aanmerkingen en verbeterpunten.

 

Ik heb een kist gemaakt die klaarstaat in de garage van ons huis. In geval van nood kunnen we deze in de auto laden en wegwezen.

De keuze is gevallen op een tweedelig systeem omdat ik met de auto ook gewoon lol wil hebben zonder constant alles mee te hebben.

 

Inhoud kist:

Medische kit: EHBO kit; Hypothermie kit; wondhecht kit; gips en courante medicijnen.

Technisch: gereedschap, olie, reserveonderdelen, brandstof, boekwerken, zonnepanelen en windgenerator.

Voedsel: zoetwater filter, zoutwater filter, drinkwater (20l), voedsel voor 2 weken, kookgerei en benzinebrander, vis- en jachtgerei, speur/jachthond.

Huis/kleding: Lieslaarzen, extra kleding, tent, slaapzakken, thermische matrassen.

Veiligheid: 6 proximity alarmen, communicatie apparatuur en nog wat "spulletjes".

 

Auto:

Ik heb een tijd geleden een Lada Niva gekocht uit 1987. Toen ik bij de vorige eigenaar ging kijken viel me een sticker op met de volgende tekst:

Made for Siberia, not Surburbia. ik heb hem gelijk gekocht. Het beestje heeft permanente 4x4, hoog en laag, sperdifferentieel en wat ijzer rondom voor obstakels.

De keuze voor een ouder type heb ik gemaakt vanwege de toegepaste motor.

De nieuwere motoren hebben distributieriemen buiten het motorblok en een injectiesysteem (de 1.7motoren). Bij de 1600 motoren is dit een ketting binnen het blok en carburateur.

Ik heb wel wat aanpassingen nog gemaakt, zo is o.a. de dynamo verhuisd van onderin de machinekamer naar boven. Dit om vollopen te voorkomen bij hoge waterstanden.

Verder nog wat kleine dingetjes om de bedrijfszekerheid te verhogen.

 

Ik heb alles, denk ik zelf, misschien wat overdreven. De afstand tussen boot en huis is een ritje van 15 minuten. Maar toch wil ik voorbereid zijn voor het geval we de boot niet kunnen bereiken.

 

 

Graag jullie mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Heb je ervaringen met zeezeep. Ik heb nu een paar bussen afwasmiddel mee (ervaring koopvaardij en boot).

Als ik mijn huis niet kan bereiken probeer ik regelrecht naar de boot te komen. Het is een afgewogen risico om dit zo te plannen.

Niki, hoe zou jij dit anders doen?

 

Ik heb inderdaad wel wat mee ter verdediging. Echter "spulletjes" i.v.m. openbaar forum, IP adressen etc.

 

De boot is in principe voorbereid redundant op de auto; de boot heeft ook een eigen watermaker (omgekeerde osmose)

Ik zou wel graag nog een extra zoutwaterfilter halen voor op de boot als extra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@CA. Nee, ik vond een tijdje geleden bij Bever Zwerfsport wat stukken Sea Soap. Omdat ik aan zee woon, leek me dat reuze handig. Jaren geleden heb ik een shtf oefening gehouden. Twee dagen gas, water en licht afgesloten. Viel allemaal reuze mee, behalve de persoonlijke hygiene. Ik heb die zeezeep nooit uitgeprobeerd. Van collega preppers heb ik inderdaad begrepen, dat afwasmiddel ook werkt in zee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha... ja Backschless, scherp... Nee onze hond woont gewoon in huis...

Hij is wel uitgekozen vanwege zijn jachtinstinct (Basset Fauve de Bretagne). Regelmatig ga ik met hem trainen in de polders om kleinwild te vangen.

 

Ik krijg inderdaad wel vaak lollige opmerkingen op mijn Lada. Maar ik beleef er nu ontzettend veel lol mee en als er een deukje in zit wordt hij er alleen maar mooier van.

Ik heb graag praktische spullen, mooie spullen laat ik voor een ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lada niva rules. Doen in 4x4 contests gewoon mee aan de top met de Suzuki's en de defender 90's (en dan nog de wat onbekendere, maar niet slechtere, Daihatsu's)

 

Bouw een destilleer apparaat en zet dat aan boord!!!

Voor een overtocht van de Azoren naar UK hadden we voor 4 personen toch echt wel meer water aan boord.

geloof 1,5 pp p dag, geschatte zeiltijd 14 dagen dus neem 20. 20*1,5*4 = 120 liter water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook zou ik meer op de boot klaarleggen, kan je desnoods naar de boot zwemmen.

 

Hier zegt Adrie een waar ding. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je auto t.o.v. NAP staat, maar aangezien je aan zee woont, zal dat niet al te hoog zijn. Je moet ook bij je boot kunnen komen indien je auto al onder water staat.

Dus een opblaasbaar bootje met een buitenboord motorretje op zolder is misschien ook wel een idee, want 15 min rijden met een auto, is toch een akelig end zwemmen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zegt Adrie een waar ding. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je auto t.o.v. NAP staat, maar aangezien je aan zee woont, zal dat niet al te hoog zijn. Je moet ook bij je boot kunnen komen indien je auto al onder water staat.

Dus een opblaasbaar bootje met een buitenboord motorretje op zolder is misschien ook wel een idee, want 15 min rijden met een auto, is toch een akelig end zwemmen. :)

 

En dan nog maar hopen dat de boot was losjes aangemeerd lag, anders zie je nog net de schroef aan de achterkant boven water uitsteken......... blup

 

Lijkt me wel de ideale bugout, gewoon de zee op. Uiteindelijk zal je misschien ooit eens een piraatje tegenkomen, maar de kans is op het land veel grote dat je bestolen of aangevallen wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Een van de beste BOV/BOL die er is, zo'n boot. Lag hij maar in je tuin, dan zou het makkelijker zijn. Woonde je er maar op, dan zou het ideaal zijn.

 

Veel goede comments waar je wat aan hebt. Daar heb ik weinig aan toe te voegen.

 

Op een rijtje:

 

Bewaar alles op de boot en in je auto. (Maak maar een inbraak-proof geheime kist op de boot ergens).

 

Zorg voor een bootje/varend vervoer naar je boot. (Varende aanhanger/dak-kist/opblaasding/Amfi-Niva?)

 

[ATTACH=CONFIG]1827[/ATTACH]

 

Verzin een anker-systeem voor je boot, die loslaat bij hoog water. (Paal met schuif-lus, zoals drijvende woningen?)

 

[ATTACH=CONFIG]1828[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt voor de reacties.

Even voor de duidelijkheid: de uitrusting boot staat los van de auto. Watervoorziening aan boord gaat met een watermaker. De losse filters die ik iin de auto heb zijn van het bekende Katadyn-type. De vaste aan boord: (voorbeeld) http://www.robwink.nl/index.php.

 

Ik ga eens uitkijken op marktplaats voor een roofrail en een zeekayak voor op de niva.

 

Ik zal ook eens nadenken over een defcon systeem. Als er een grotere dreiging is op problemen kan ik er voor kiezen om wel met uirusting rond te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...