Ga naar inhoud
GENEGEERD

Recept Beef Jerky


JohnVonSchutz

Aanbevolen berichten

Hierbij alvast een paar foto`s van het rauwe vlees (300 gram totaal):

 

Gesneden vlees:

58293701.jpg

 

Foto van de pittige jerky:

imag0091u.jpg

 

Heb ook nog een bord met regular jerky (peper en zout) en zal volgende week nog wat andere kruidens proberen.

 

De jerky staat nu te marineren in de koelkast (afgedekt) en wordt in de loop van de week gedroogt. Zal hier ook foto`s van maken en posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat meen je niet zeg! Hier in Amsterdam is het wel te krijgen... als je nu geen reacties krijgt wil ik wel ff kijken voor je hier..Ik ben er een tijdje niet geweest maar als je wil kan ik voor je kijken. Laat maar horen.

 

Kijk wel even op de website, thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn veel recepten voor Beef Jerky maar hier is de mijne.

 

Het volgende recept is voor een dehydrator, maar je kunt ook beef jerky in een oven maken, op de laagste temperatuur (meestal 55 ° - 65 °). Houd de deur open op een kier, alsof je braadt, om de convectieve looping maken.

 

Hieronder is een lijst van essentiële methoden / ingrediënten om echt goed beef jerky, gebaseerd op mijn eigen bevindingen en voorkeuren te maken:

rundvlees: schouder/rostbeef. Het kan natuurlijk met meer vleessoorten maar wat je wil is zoveel mogelijk vetvrij vlees want dat kan gaan rotten. Ik gebruik ook vaak runderstoofvlees en snij zelf het vet weg omdat het goedkoper vlees is en vaker in de aanbieding.

 

Snijmethode: dwars op de vezel of met de vezel mee. Dwars door de vezel betekent snijden langs de lengte van het vlees. Ik meestal snijd het vlees in de helft zodat de stukken niet te lang zijn. Snijden met de nerf geeft je een kruimelig soort Jerky. Je kan altijd een stukje zo snijden zodat je ziet wat het verschil is.

 

Ik snij mijn strips 4 a 5 mm dik.

 

MARINADE: Ik speel met verschillende marinades de hele tijd. Ze zijn echt allemaal erg goed. Marinade is eigenlijk het minst belangrijk element om de Beef Jerky proces. Je moet gewoon je basis te hebben: zout, zoet, zuur .... maar geen vet of olie.

 

Ik hou van Kikkoman Lite sojasaus, honing, ahornsiroop, of melasse (bruine suiker is prima, ook), misschien een beetje sherry of marsala, en nu dit is echt, echt belangrijk .... mijn geheime ingrediënt. Balsamico azijn. VEEL balsamico azijn. Het is het meest essentiële onderdeel van een Jerky marinade. De enige kruiden ik toevoegen aan de vloeistof is veel knoflook poeder (maar dat kan altijd later worden toegevoegd, ook). Ik meestal voeg wat water op mijn mengsel, om het zoutgehalte / soyness van de marinade te verminderen, zelfs met lite sojasaus. Roer goed.

 

Laat de reepjes een nacht weken, ongeveer 12-14 uur. Pal een handvol, en leg ze op keukenpapier. Plaats op droger rek of scherm. Plaats ze dicht bij elkaar. Ze kunnen raken, maar niet over elkaar heen.

 

Bestrooi het vlees strips met je favoriete droge kruiden. Ik hou van gemalen peper, knoflook poeder en in het bijzonder de twee volgende ingrediënten: gemberpoeder en chili uit de molen. Ik maak vaak ze allebei, een partij Jerky met chili en gember.

 

Maar die twee zijn de twee belangrijkste dominante smaken voor Jerky, en je moet ze niet door elkaar samen (tenzij je weet wat je doet).

 

Je kan ze aan het oven roosterrek hangen of ik gebruik ook vaak een bakblik met erin een rooster. Ik draai dan het rooster om zodat naar boven staat.

 

DROOGTIJD: Hier is het moeilijkste deel. Het hangt allemaal af van wat voor soort droger of oven. In de oven duurt het ongeveer 7 uur.

 

Om te testen, wil je in staat zijn om de strip in een plooibare manier te breken. Als het volledig in 2en breekt was de droog tijd te lang.Je kan het nog wel eten.

 

Bewaren in een papieren zak, zelfs een beetje meer te drogen . Als het overgedroogd, dan is de jerky in een plastic zak.

 

Helaas heb ik het nog nooit bij een open vuur gemaakt maar dat wil graag nog eens proberen.

Bedankt voor de tip, zie genoeg recepten door de bomen het bos niet meer en nooit gemaakt, maar ga het toch eens proberen in het nieuwe jaar!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

beef jerky te koop bij albert heijn.ligt bij de afdeling vlees in blik, bifiworstjes , enz.

kleine verpakking, 1,89 euro

 

Kwam ik hem ook spontaan tegen, thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Eerste lading vlees staat bij mij in de marinade! Heb sucadelappen genomen, in de aanbieding en weinig vet. Wat er op zat wegesneden. Morgen ga ik het vlees in de droogoven doen. Hoe lang zal ik het laten drogen? uurtje of 7 a 8 op hoogste stand?

 

nu zitten er appeltjes met kaneel in de oven, ruikt hier heerlijk! Ben echt benieuwd hoe het met het vlees gaat morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste lading vlees staat bij mij in de marinade! Heb sucadelappen genomen, in de aanbieding en weinig vet. Wat er op zat wegesneden. Morgen ga ik het vlees in de droogoven doen. Hoe lang zal ik het laten drogen? uurtje of 7 a 8 op hoogste stand?

 

nu zitten er appeltjes met kaneel in de oven, ruikt hier heerlijk! Ben echt benieuwd hoe het met het vlees gaat morgen!

 

Ik zou om het uur kijken, zeker in een droogoven gaat het snel en dus ook het risico op te snel. Gelukkig gaat de smaak niet verloren al laat je het drie dagen in je oven, maar de structuur is dan niet langer die van beef jerky.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beef jerky te koop bij albert heijn.ligt bij de afdeling vlees in blik, bifiworstjes , enz.

kleine verpakking, 1,89 euro

 

De beef jerky die je hier in onze supermarkten kunt kopen zijn van erg slechte kwaliteit en smaak, maar goed smaken verschillen natuurlijk. Ik zou het importeren of zelf maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste lading gedroogd vlees is gelukt! Heb het ongeveer 6 uur bij 60 graden laten drogen. Zoon en @Bandoeng hebben het geproefd en goedgekeurd haha...ga volgende keer wat meer experimenteren met de marinade. Had nu 500 gram sucadelappen in een marinade van sojasaus, ketjap manis, sambal, azijn, suiker, zout, gemberpoeder en knoflookpoeder.

 

Voor het drogen

20130124_135833.jpg.2f067dd6121dc5d41193f3066f5c08cd.jpg

 

Na het drogen

20130124_200638.jpg.5dca3ebe5e1fc272451493172e180bb9.jpg

@Simurgh moest even googlen wat biltong was haha...maar ziet er ook erg smakelijk uit! Ik ga mij de eerst volgende keer wagen aan dendeng, indonesisch gedroogd vlees!

 

Daenerys

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De keurslager bij ons heeft "cowboyvlees" - gewoon jerky dus! Misschien ook het navragen waard? Over het algemeen kopen die gezamelijk in.

@Bandoeng: ik maak chili met de jerky. Gewoon terugweken naar vlees (ik zet gewoon de rest op, mik fijn gehake jerky erin en laat de pan een uur pruttelen op het (kamp) vuur). Of door een omelet, ook lekker.

 

Ik maak heel regelmatig fikse hoeveelheden jerky. Gek genoeg belandt daarvan vrij weinig in de voorraad... :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keurslager bij ons heeft "cowboyvlees" - gewoon jerky dus! Misschien ook het navragen waard? Over het algemeen kopen die gezamelijk in.

@Bandoeng: ik maak chili met de jerky. Gewoon terugweken naar vlees (ik zet gewoon de rest op, mik fijn gehake jerky erin en laat de pan een uur pruttelen op het (kamp) vuur). Of door een omelet, ook lekker.

 

Ik maak heel regelmatig fikse hoeveelheden jerky. Gek genoeg belandt daarvan vrij weinig in de voorraad... :o

 

Beef jerky preppen wordt niks hé? We gaan ook maar weer jerken denk ik en wel opslaan en in Shelter Camping beetje uitdelen (hoop ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beef jerky preppen wordt niks hé? We gaan ook maar weer jerken denk ik en wel opslaan en in Shelter Camping beetje uitdelen (hoop ik)

 

Qua houdbaarheid, zeker als je het door en door droogt en zorgt dat je goed zout in je marinade zit (en veel chili?) denk ik dat je als je het in mylar stopt en/of vacuum trekt, je er jaren lol van kunt hebben. Ik heb nog een oud potje gevonden met jerky van zeker een jaar oud. Was nog prima. En dat was gewoon in een oude jodenkoeken verpakking, zo'n plasticcen.

De kunst is dat je vlees echt vetloos moet zijn.

 

Jammer, dat het zo lekker is :) Ik eet geen granen, dus ik heb iedere dag wel een zakje jerky mee naar het werk als snackje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
De keurslager bij ons heeft "cowboyvlees" - gewoon jerky dus! Misschien ook het navragen waard? Over het algemeen kopen die gezamelijk in.

 

Onze keurslager heeft ook cowboyvlees, maar dat is gewoon flink doorgebakken/gebraden en niet gedroogd. Dus dit kun je minder lang bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Via een ander topic over vlees en blik kwam ik op een vraag. Hoe kijken Preppers aan tegen gedroogd vlees in hun voorraad? Ik heb inmiddels zelf bij de Albert Heijn en heb daar goed gekeken naar de houdbaarheid van gedroogde worst. Bifi's blijven daarbij het langst houdbaar, maar volgens mij niet langer dan 5 of 6 maanden. Het meeste gedroogde vlees gaat maar 3 maanden mee. Zijn er Preppers die uberhaupt gedroogd vlees in hun voorraad houden?

 

Mijn overpeinzingen

Zelf denk ik dat gedroogd vlees een aanvulling kan zijn op het vlees in blik. De keuze in vlees en vis in blik is immers beperkt. Aangezien je ook met FIFO zit wil ik ook niet teveel afhankelijk van blikvoer zijn. En in het geval van SHTF wil ik hiervan eveneens niet alleen afhankelijk zijn. Een ander voordeel van (bijvoorbeeld) bifi-worstjes naast ingeblikt vlees is ook dat het makkelijker mee te nemen is. Nadeel blijft natuurlijk de korte houdbaarheid, maar dat houd je ook weer scherp om de overige datums van de voorraad in de gaten te houden. Het lijkt me dus dat gedroogd vlees een aanvulling kan zijn op de ingeblikte voorraad aan vlees, maar wellicht zie ik iets over het hoofd in mijn redenatie. Ik ben benieuwd hoe andere Preppers tegen dit vraagstuk aankijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...