Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Er zijn zat mensen die ondertussen begrijpen dat edelmetalen geen 3de partij risico dragen, zoals financiële producten, briefgeld, digitale deposito's. Er wordt dus veel gesproken over het investeren in muntstukken of baren die zilver of goud bevatten, maar weinig mensen snappen dat het geld wat wij vandaag de dag verdienen ook waarde heeft na een SHTF situatie. Het enige wat u moet doen is het van de bank afhalen en het in muntvorm zien te krijgen.

Hieronder ga ik uitgebreid een analyse doen waarom het verstandig is om een aantal munten te sparen.

Ten eerste is het handig om te weten wie ze produceert en voor welke redenen.

De ECB heeft op hun website wat informatie gezet t.a.v. zowel het briefgeld als het muntgeld:

Banknotes and coins production

These figures are updated annually.

Banknotes

Since 2002, euro banknotes have been produced jointly by the national central banks (NCBs) of the euro area. Each NCB is responsible for, and bears the costs of, a proportion of the total annual production in one or more denominations. In 2009, the Italian, Austrian and German central banks, for instance are responsible for producing 1,043.65 million €100 banknotes.

The annual production of euro banknotes needs to be sufficient to meet expected increases in demand, such as seasonal peaks, and to replace unfit banknotes. It also has to be able to cope with unexpected surges in demand. Production volumes for the year ahead are calculated on the basis of forecasts provided by the NCBs and a central forecast made by the ECB, thus combining national expertise with a euro area-wide perspective. The figures calculated need to be approved by the Governing Council of the ECB.

Bron

Bij dezelfde bron is te zien dat in 2008 er 129.252.000.000 euro aan briefgeld is gedrukt en als reactie op de crisis in 2009 475.973.450.000 euro aan briefgeld is gedrukt.

Bij Currency in circulation zie je ook dezelfde stijging terug (in 2009).

Euromunten hebben verschillende afmetingen en samenstellingen, maar 1 ding hebben ze gemeen en dat is het feit dat er metalen in verwerkt zijn. Er is dus ergens op aarde iemand geweest die de metalen uit de grond heeft gedolven, vervoerd heeft naar de smelter om het product te bewerken naar een pure vorm, om vervolgens te vervoeren om er munten van te slaan bij een munthuis. En dan te bedenken dat de waarde van al deze handelingen lager liggen dan de waarde die op de munt staat afgebeeld. Kort samengevat, de intrinsieke waarde ligt lager dan de nominale waarde.

Nu komt het leuke deel, bij aanhoudende inflatie zal deze intrinsieke waarde stijgen, terwijl de nominale waarde gelijk blijft. Dit is de reden waarom er vroeger bijv. halve cent munten waren (in de gulden tijdperk) en de reden waarom het gebruik van 1 en 2 eurocent munten worden ontmoedigd in Nederland.

Volgens de engelse wikipedia (Nederlandse hier) bestaan de munten uit:

The euro 1 and 2 coins are two-toned. The "gold" is an alloy, 75% copper, 20% zinc and 5% nickel. The "silver" is cupronickel, 75% copper, 25% nickel.[6] The 10, 20 and 50-cent coins are a proprietary alloy known as "Nordic gold", consisting of 89% copper, 5% aluminium, 5% zinc and 1% tin.[7] The 1, 2 and 5-cent coins are copper-coated steel fourrées.[6] The copper alloys make the coinage antimicrobial.

Simpel gezegd zijn de 1,2 en 5 eurocent munten van staal met een klein dun laagje koper.

De 10, 20 en 50 eurocent munten bestaan uit veel koper en een beetje van van alles.

Om de prijs te bepalen moeten we kijken naar de metaalsoort die het meeste in de munt zit en gezien de grotere munten (1 en 2 euro) niet veel meer gewicht hebben maar wel vele malen meer nominale waarde sla ik die over in deze analyse.

Volgens indexmundi is staal 718,53 euro/ton (prijspeil juni 2012)

Volgens indexmundi is koper 5.930,46 euro/ton (prijspeil juni 2012)

1 eurocent munten zijn 2,30g en bestaan uit 94,35% staal en 5,65% koper

1 eurocent munten zijn per stuk dus 0,9435 x (718,53/1.000.000) + (0,0565 x 5930,46/1.000.000) = 0,001013004045 euro per gram

2,30 x 0,001013004045 = 0,0023299093035 euro per stuk

oftewel 23,299093035% van de nominale waarde

2 eurocent munten zijn 3,06g en bestaan uit 94,35% staal en 5,65% koper

2 eurocent munten zijn per stuk dus 0,9435 x (718,53/1.000.000) + (0,0565 x 5930,46/1.000.000) = 0,001013004045 euro per gram

3,06 x 0,001013004045 = 0,0030997923777 euro per stuk

oftewel 15,4989618885% van de nominale waarde

5 eurocent munten zijn 3,92g en bestaan uit 94,35% staal en 5,65% koper

5 eurocent munten zijn per stuk dus 0,9435 x (718,53/1.000.000) + 0,0565 x (5930,46/1.000.000) = 0,001013004045 euro per gram

3,92 x 0,001013004045 = 0,0039709758564 euro per stuk

oftewel 7,9419517128% van de nominale waarde

10 eurocent munten zijn 4,10g en bestaan uit 89% koper, 5% aluminium, 5% zink, 1% tin

10 eurocent munten zijn per stuk dus 0,89 x (5930,46/1.000.000) = 0,005278109 euro per gram (aan koper alleen al)

4,10 x 0,005278109 = 0,021640249 euro per stuk

oftewel 21,64024854% van de nominale waarde

20 eurocent munten zijn 5,74g en bestaan uit 89% koper, 5% aluminium, 5% zink, 1% tin

20 eurocent munten zijn per stuk dus 0,89 x (5930,46/1.000.000) = 0,005278109 euro per gram (aan koper alleen al)

5,74 x 0,005278109 = 0,030296348 euro per stuk

oftewel 15,14817398% van de nominale waarde

De 50 eurocent munten zijn er nog slechter aan toe en eigenlijk niet nuttig om te bekijken.

Wat hebben we hiervan geleerd?

De 1 eurocent muntstuk de beste is om op dit moment te sparen, helaas slecht verkrijgbaar in Nederland. De eerst volgende is de 10 eurocent muntstuk en zeker de moeite waard om te sparen.

De bovenstaande analyse is alleen nuttig als een totale uiteenvalling van de euro tot stond komt door hyperinflatie. Tevens moet gezegd worden dat de koper- en staalprijs halveerde (of erger) tijdens de 2008-2009 crash.

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er wordt momenteel veel reclame gemaakt voor het zogenaamde "grachtengordel vijfje". Dit muntstuk ziet er uit als een zilveren munt, dus ik wilde het gehalte weten. Op de site herdenkingsmunt.nl kun je dat niet vinden. Er staat alleen: "verzilverd koper". Zou die nog wat waard zijn?

Is euromunten omsmelten legaal?

Anyway, Kyle Bass, een succesvolle hedge fund manager heeft vorig jaar 20 miljoen nickels gekocht. Het metaal is meer waard dan de nominale waarde. Echter is het illegaal om deze om te smelten en te verkopen. Maar na de SHTF, die Kyle Bass ook verwacht, kun je er van alles mee doen natuurlijk.

Link: http://www.cnbc.com/id/44788851/Kyle_Bass_s_Nickel_Collection

Meer over Kyle Bass en zijn vooruitzichten op de economie: http://www.youtube.com/watch?v=xyzujydn2AU

Als ik het nu goed begrijp heb je het je het over de oudijzer waarde van munten?

Dan moet je gewoon kijken of oudijzer, koper, nikkel enz niet goedkoper is dan dat muntje...

Een ander probleem is wat is dit oudmetaal straks nog waard, het kan enorm stijgen maar ook enorm dalen.

Dus eigenlijk is dit voor alle metalen dezelfde vraag of dit nu ijzer koper of goud en zilver is..

Ikzelf heb dan gezien de geschiedenis van goud en zilver daar de voorkeur voor..

Of dit de beste keus is ? geen idee, de veiligste ? geen idee..

Het blijft uiteindelijk dezelfde afwegingen, eten en drinken is altijd slim, maar beperkt houdbaar, moeilijk te verslepen enz.

Goud en zilver hebben hun eigen voor en nadelen.

Andere metalen en spullen hebben ook hun eigen verhaal.

Verdiep je in wat je leuk vind, waar je verstand van hebt of wilt krijgen en ga ermee aan de slag...

Spreiding is zelden dom geweest...

Succes,

Kans

Ik investeer liever in zilveren munten… :eek:

Wat ik vooral probeerde te bereiken is mensen verder te laten kijken dan goud en zilver. Ja, het zijn in SHTF situaties goed om edelmetalen te hebben, maar koper is de ruilmiddel voor de schapen.

"Gold is the money of kings.

Silver is the money of gentleman.

Barter (reken hier maar koper onder) is the money of peasants.

Debt is the money of slaves."

Ik denk dat het beter is om diverse betalingsmiddelen te hebben. Eurocentjes sparen is gemakkelijker dan zilver en ik denk (hoop) dat er in het begin nog mensen zijn die willen ruilen tegen geld. Of misschien gewoon zelf geld nodig hebben en dit bij jou komen ruilen tegen een zilveren armband ed.

Er wordt momenteel veel reclame gemaakt voor het zogenaamde "grachtengordel vijfje". Dit muntstuk ziet er uit als een zilveren munt, dus ik wilde het gehalte weten. Op de site herdenkingsmunt.nl kun je dat niet vinden. Er staat alleen: "verzilverd koper". Zou die nog wat waard zijn?

Natuurlijk, maar geen 5 euro. (Nog niet).

De zilveren 5 euro munten waren tot ongeveer 2005 van grotendeels zilver. Daarna waren ze alleen nog "verzilvered".

Inmiddels zijn de zilveren vijfjes van voor ca 2005 meer waard in zilver dan opgedrukt staat.

Dat weten echter ook de handelaren en verzamelaars :)

• Leuk 1
  • 1 year later...

hé, om terug te komen op dat eerste bericht in dit onderwerp. Ik heb ook nog een tip om te "easy preppen". Wat er in dat eerste bericht werd gezegd dat je het beste 1 cent muntjes kan sparen is niet helemaal waar. Je kan het beste 10 cent muntjes gaan sparen. Als je kijkt naar de procenten is een 1 cent muntje dan wel meer waard, maar ik heb liever 21 procent van 10 cent ( 2 cent ) dan 23 procent van 1 cent ( 0,2 cent ). toch blijft goud de beste manier om je geld veilig te stellen met metalen ( en de meest compacte ;) ) maar toch is het een handig weetje als het huidige brief- en muntensysteem omvalt

• 2 months later...

Heb ik even geluk dat mijn vader jarenlang munten heeft gespaard uit allerlei landen en dus ook mappen vol had. Ik heb dit allemaal gekregen om dit of te verkopen of zelf mee verder te gaan. Jammer genoeg liggen hier niet mijn interesse in, maar dat vind hij dan ook geen probleem.

Het betreft munten uit Nederland ( centen, halve stuivers, stuivers, dubbeltjes, kwartjes, gulden, rijksdaalder, vijfjes en tientjes. ), USA ( penny's, nickels, dime's, quarters, half dollars, dollars )

De rest zijn mappen met munten uit Australie, Egypte, China, Engeland en ga zo maar door.

Zal is kijken wat ooit van pas kan komen !

http://s13.postimg.org/6cdk1ux87/IMG_3963.jpg

http://s23.postimg.org/d92cqzj1n/IMG_3964.jpg

Groetjes

Heb ik even geluk dat mijn vader jarenlang munten heeft gespaard uit allerlei landen en dus ook mappen vol had. Ik heb dit allemaal gekregen om dit of te verkopen of zelf mee verder te gaan. Jammer genoeg liggen hier niet mijn interesse in, maar dat vind hij dan ook geen probleem.

Het betreft munten uit Nederland ( centen, halve stuivers, stuivers, dubbeltjes, kwartjes, gulden, rijksdaalder, vijfjes en tientjes. ), USA ( penny's, nickels, dime's, quarters, half dollars, dollars )

De rest zijn mappen met munten uit Australie, Egypte, China, Engeland en ga zo maar door.

Zal is kijken wat ooit van pas kan komen !

http://s13.postimg.org/6cdk1ux87/IMG_3963.jpg

http://s23.postimg.org/d92cqzj1n/IMG_3964.jpg

Groetjes

Wow! Sowieso interessant om een keer te laten taxeren :)

Je moet vooral metalen bijhouden als ze gebruikt zijn in gereedschap dat je dagelijks gebruikt, of waarvan je weet dat ze schaarser of duurder worden met de tijd.

Ik heb dus RVS in de vorm van bouten en moeren en lasbagetten om een voorbeeld te noemen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...