Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF en dan staan familie, vrienden en collega's voor de deur. Wat doe je?


Blik(voer) op oneindig

Aanbevolen berichten

Gast Richard Friesland
Is al wel meer over gesproken op WWW , wat doe je als je buurvrouw met kleine kindertjes aan de deur staat, of die goede kennis met haar baby.

 

ik zal melkpoeder hebben voor de baby de rest zal ze zelf moeten regelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dank jullie allemaal voor jullie openheid in wie je wel en wie je niet, wat je wel en wat je niet zou doen. Mooie en goede overwegingen. Weinig mensen kiezen voor optie 4 ;-)

 

Ik heb een groot probleem met nee zeggen. Ik ben niet religieus, maar wat ik niet wil dat mij geschied, doe ik ook een ander niet. Ik vraag me af wat ik zou willen. Stel; ik heb me helemaal geweldig geprept, zakt net mijn huis en bov in een net ontstane aardespleet. Dan ga ik aankloppen bij anderen. Ik hoop dat ze me dan wel willen helpen.

 

Dus ik stel me zo voor dat er mensen bij ons komen en dan laat ik ze maar binnen. Of ze nou wel of niet geprept hadden. Ik denk dat de situatie dan te ernstig zal zijn om mensen op straat te laten staan. Opschikken en nog maar een blik opentrekken dan. En nog meer broekriemen aansnoeren.

 

Ik heb het gevoel dat ergens diep down in de menselijkheid, menslievendheid zich loont. Zo niet later in dankbaarheid dan toch voor mijn eigen geweten.

 

Waar relateer ik dit allemaal aan? Aan de film hotel Rwanda. Iemand gezien? Een heel heel indrukwekkende film over keuzes tussen je gezin, je naaste familie, dan de buren en dan vreemden. Keuzes tussen kinderen redden of niet. Keuzes tussen jezelf en onbaatzuchtig toch met risico voor eigen situatie anderen helpen. Keuzes om jezelf te verloochenen tov de vijand om toch je gezin te redden.

 

Voor mij/ons geldt, ik bereid me nu helemaal voor. Voor onszelf. Maar komt de nood dermate aan de andere man dat ze voor de deur staan, dan moet het maar. Daarbij weet ik zeker dat de mensen die komen aankloppen, wie dat dan ook zijn, zich schuldig voelen om op onze voorraden te teren en er alles aan zullen doen om het goed te maken.

 

Ik zou keihard willen zijn, dat vind ik heel stoer, maar ik weet dat ik zo niet ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ik stel me zo voor dat er mensen bij ons komen en dan laat ik ze maar binnen. Of ze nou wel of niet geprept hadden.

Ik zou keihard willen zijn, dat vind ik heel stoer, maar ik weet dat ik zo niet ben.

 

Het is soms eerlijker en menselijker om nee te zeggen en hard te zijn.

De eerste laat je binnen, de tweede ook, de derde ook. Op een bepaald moment moet jij ook nee zeggen. En als dat moment komt moet jij dus iemand wegsturen die het veel harder nodig heeft dan diegene die je in het begin binnen hebt gelaten. Hoe kun je dat dan met je geweten in overeenstemming brengen?

Met mijn houding heeft jouw gezin, als je prepvoorraden echt door de aarde verzwolgen zijn, bij mij een kans. Bij jou is het : wie het eerst komt die het eerst maalt.

Begrijp me goed, ik heb bewondering voor je altruisme, ik vind het persoonlijk alleen een beetje naief en probeer je alleen een andere vorm daarvan te laten zien, en misschien ben ik wel te zwartgallig:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Did topic doet me trouwens denken aan een uitzending van The Survival Podcast van vorige week. Een man uit Florida belde met Jack Spirko om te vertellen dat hij totaal geen sympatie kon opbrengen / geen medeleven had voor de mensen die getroffen zijn door orkaan Sandy en nu redelijk tevergeefs zitten te wachten op hulp van de overheid. Zijn motivatie voor dit standpunt was "hadden ze zich maar moeten voorbereiden"

 

Wat volgde was een felle discussie, deels vanwege het standpunt van de man uit Florida, en deels vanwege de manier waarop Jack hem in de pan hakte. De comments bij de episode zeggen al genoeg

 

http://www.thesurvivalpodcast.com/episode-1022-listener-calls-for-11-16-12

 

Ik had met die mensen van Sandy ook wel een dubbel gevoel, want ze wisten inderdaad dat die orkaan ging komen. En als je ze dan binnen 2 dagen in de nieuwsuitzending zag "We are suffering here, we need help" Dan denk ik dat ze zich toch wel erg passief hebben opgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry hoor maar vind nu niet dat je kinderen die waarschijnlijk honger lijden mag vergelijken met mensen die hun geloof proberen te verkopen..

 

Dan begrijp je mij verkeerd.

Ik vergelijk niemand met elkaar en zekers kinderen niet.

Gaf enkel een voorbeeld,Nu realistisch en niet in een wat dan situatie.

 

Ik kan wel een stap verder gaan,Ook zo'n controversieel iets.

Dat heet triage, Dat houd daadwerkelijk in welke gewonde haal ik van het slagveld en wie laat ik achter.

 

En wat die simpele geindoctrineerde zielen die hun familie moeten afvallen voor dat (geloof) betreft.

Shit Happens. En hadden zij niet dat escape plan met het ruimteschip?. Nou dan hoef je je om hun dus niet druk te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herhaal het weer omdat ik denk dat hier verschillende interpreteringen bestaan van een SHTF.

Wat ik versta onder een SHTF is een totale chaos, geen eten, transport, drinken, elektriciteit, ordehandhaving, gepaard en ontstaan door een ramp, nucleair, EMP, solarflare, enzv.

Anders is het maar een tijdelijk probleem.

 

Wel een interessante discussie.

 

Daarbij weet ik zeker dat de mensen die komen aankloppen, wie dat dan ook zijn, zich schuldig voelen om op onze voorraden te teren en er alles aan zullen doen om het goed te maken.

 

Hoe weet u dat zo zeker?

Sommige zullen idd zich schuldig voelen en alles aan doen om het goed te maken, New Orleans zou ons moeten geleerd hebben dat er ook de andere kant is.

Die zich niet schuldig gaan voelen om jouw spullen (zelfs leven) te nemen (zelfs zonder vragen).

Of mensen die éénmaal ze in uw huis zijn, zichzelf de leiderspositie aannemen omdat ze aanvoelen dat ze toch geen tegenwerking krijgen, of angst ruiken.

Daar sta je dan te zeggen dat er 1 blik per 10 personen verdeeld wordt, terwijl je bezoekers vinden dat je toch blikken genoeg hebt en 1 blik per persoon beter is.

Het is dan 10 tegen 1, welke kans heb je om uw blikken te sparen.

En stel voor dat je de controle kan behouden over je voorraad: hoelang denk je blikken open te trekken als er 10-20 man voor je deur staat, het gaat hier niet over enkele dagen, enig idee in welk tempo je voedsel verdwijnt?

Onderschat niet het zelfbehoud van mensen, we zijn gewoon in een luxe positie te leven en kunnen ons nu nog niet de gruwelen voorstellen wat het betekent je naasten te zien sterven van bv honger.

Ik acht het perfect mogelijk dat er tijdens een SHTF stropersbenden ontstaan die deur aan deur gaan om voorraad te nemen, los van het feit wat ze met u, je vrouw en eventuele kinderen gaan doen.

 

 

Ik denk dat ieder voor zich moet bepalen wat tot de grenzen van menslievenheid behoort, en of je daar je eigen leven voor wil opofferen.

Want als je laatste blik opengetrokken is, (ervanuit gegaan dat je dan nog baas in je eigen huis bent), gaan de mensen die bij je aangeklopt hebben op zoek naar een andere menslievende persoon, en dat moet u dan ook doen. Was dit dan de bedoeling waarvoor je prepte? Om toch deel uit te maken van degenen die zich niet voorbereid hadden?

 

Maar ik begrijp ook je standpunt, het gaat om keuzes en of je daar mee kan leven of niet.

Probleem is dat je die keuzes nu probeert voor te stellen met een volle buik en in comfort, en het soort SHTF nog niet bekend is.

 

Als je gelooft in karma, kan je beter preppen en uitdelen, en een level hoger in het volgende leven.

Als je wil overleven omdat opgeven niet in je agenda staat, of gelooft in een wederopbouw, dan zal je harde beslissingen moeten nemen.

 

The 5D's gaan over overleven.

Net zoals iemand schreef dat een stapel lijken rond je stulpje niet goed is voor je gezondheid, een gewapende bende aan je voordeur die je voorraad komt halen is ook niet goed voor je gezondheid, word eens wakker zeg.

 

Ik zeg niet dat ik de non met 5 weeskinderen ga doodschieten als ze over de gele lijn zijn gekomen, ik zeg ook niet dat ik de lijken ga opstapelen.

Maar wil je beslissingen nemen in het preppen met de bedoeling om te overleven, moet je wel de realiteit die mogelijks kan gebeuren in een SHTF onder ogen willen zien.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er eigenlijk nog niet uit wat ik zou doen.

Aan de ene kant zou enkel overleven niet genoeg zijn voor mij, ik wil een stukje beschaving laten overleven, en je medemens helpen getuigt van beschaving.

Iedereen wantrouwen en als vijand bekijken is in mijn ogen geen beschaving.

Aan de andere kant is mijn voorraad nu eenmaal (nog) niet zo groot. En als ik het zo zie wat je eigenlijk nodig hebt om als gezin 1 winter door te komen, dan denk ik toch bij elke persoon die we binnen laten kunnen we minder lang met onze voorraad doen, dus als je er teveel binnenlaat, dan sterf je toch met z'n allen een langzame hongerdood.

Momenteel zou ik dus voor de optie gaan om alleen mensen te helpen waarin voor mijzelf ook een toegevoegde waarde in zit, anders redden wij het ook niet.

Beste alternatief is dan mischien om nu al groepen te vormen (daarover lopen al een paar draadjes, geloof ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of mensen die éénmaal ze in uw huis zijn, zichzelf de leiderspositie aannemen omdat ze aanvoelen dat ze toch geen tegenwerking krijgen, of angst ruiken.

Daar sta je dan te zeggen dat er 1 blik per 10 personen verdeeld wordt, terwijl je bezoekers vinden dat je toch blikken genoeg hebt en 1 blik per persoon beter is.

Het is dan 10 tegen 1, welke kans heb je om uw blikken te sparen.

En stel voor dat je de controle kan behouden over je voorraad: hoelang denk je blikken open te trekken als er 10-20 man voor je deur staat, het gaat hier niet over enkele dagen, enig idee in welk tempo je voedsel verdwijnt?

Onderschat niet het zelfbehoud van mensen, we zijn gewoon in een luxe positie te leven en kunnen ons nu nog niet de gruwelen voorstellen wat het betekent je naasten te zien sterven van bv honger.

Ik acht het perfect mogelijk dat er tijdens een SHTF stropersbenden ontstaan die deur aan deur gaan om voorraad te nemen, los van het feit wat ze met u, je vrouw en eventuele kinderen gaan doen.

 

En dan word je wakker in een echte nachtmerrie.Als je al in slaap kunt komen !.

Je doet geen oog dicht en je wordt paranoid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ander meer realistisch voorbeeld,Zondag ochtend staan er opdringerige Jehova's op de stoep.

Laat je die binnen?

 

Ja, want ze hebben waarschijnlijk water en eten voor mij bij zich.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraag aan degenen die anderen wijgeren:

Hoe zou je zelf reageren als om 1 of andere reden je preps weg zijn en met het enige wat je in je handen hebt je (kids) op straat staat en aanklopt bij andere mensen/vrienden/familie om een blikje eten en ze gooien de deur dicht voor jullie neus.

Denk daar maar over na want zo zullen andere ook reageren.

Uitijndelijk hebben we elkaar toch nodig om verder te komen in de toekomst om de boel weer op te bouwen en je etensvoorraad raakt toch wel een keer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, want ze hebben waarschijnlijk water en eten voor mij bij zich.

 

Ik had het over nu,Of denk jij dat ze nu met gebak op je stoep staan?.

Zo gezellig vind ik hun indoctrinatie plan niet zekers niet om 8 uur s'morgens.

Ik gaf alleen maar aan van hoe mensen nu al reageren.

Water en eten voor jouw? Dan zit er wat achter zou ik denken.

Krijg je dat eten als je lid word?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraag aan degenen die anderen wijgeren:

Hoe zou je zelf reageren als om 1 of andere reden je preps weg zijn en met het enige wat je in je handen hebt je (kids) op straat staat en aanklopt bij andere mensen/vrienden/familie om een blikje eten en ze gooien de deur dicht voor jullie neus.

Denk daar maar over na want zo zullen andere ook reageren.

Uitijndelijk hebben we elkaar toch nodig om verder te komen in de toekomst om de boel weer op te bouwen en je etensvoorraad raakt toch wel een keer op.

 

Dat samen werken kan ik inkomen,Maar ik heb allang de vraag gesteld van wie kunnen wij als gezin opaan.

Als dat nu al niet het geval is,Zie ik weinig in samenwerken met hun dan.

Ik heb ook mijn neus gestoten bij mensen waarvan ik het niet verwachtte,Dus mijn standpunt is duidelijk.

Daar ga ik dus niet heen,Ik kan met mijn skills overal terecht daar maak ik mij niet druk om.

Ik werk wel samen met de mensen die ik nu om mij heen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat samen werken kan ik inkomen,Maar ik heb allang de vraag gesteld van wie kunnen wij als gezin opaan.

Als dat nu al niet het geval is,Zie ik weinig in samenwerken met hun dan.

Ik heb ook mijn neus gestoten bij mensen waarvan ik het niet verwachtte,Dus mijn standpunt is duidelijk.

Daar ga ik dus niet heen,Ik kan met mijn skills overal terecht daar maak ik mij niet druk om.

Ik werk wel samen met de mensen die ik nu om mij heen heb.

 

Leren samenwerken met vreemden is ook een skill die je nu kunt ontwikkelen.

Je prept op shit in de fan.

Een van die shit-dingen is als je iedereen verliest/geïsoleerd raakt, of om wat voor reden dan ook genoodzaakt bent tot samenwerken.

Bereid je daar ook op voor.

 

Kijk maar hoe we hier bezig zijn, op deze site, met z'n allen: we delen informatie. Gratis, zonder er wat voor terug te verwachten.

Omdat iedereen dat doet, is de informatie leerzaam, compleet, uitgebreid. Er komen dingen aan bod, die je zelf niet had kunnen bedenken, waar je zelf niet was opgekomen. Vaak ook toegespitst op je persoonlijke situatie, omdat iedereen met je meedenkt.

Zeggen we tegen de lurkers/lezers die geen lid zijn: ga weg - dit is alleen voor ons?

Er worden spullen weggegeven: Karma Boot in de koffie corner.

Er wordt voor kortingen gezorgd.

 

We zetten hier iets op, waar iedereen wat aan heeft, mensen die lid zijn en mensen die alleen komen lezen.

 

Spit het forum door, dan kan je zien hoe mensen met elkaar omgaan. Warm - verdraagzaam - helpende hand - meningsverschil - meeleven - pochen - poenerig, het komt allemaal aan bod.

Maar het meeste: delen en leren. Leren van elkaar en leren aan elkaar.

Iedereen is welkom. Iedereen heeft zijn eigen insteek, visie, uitgangspunt, ervaring.

Het is fijn om tussen mensen te zijn, met min of meer dezelfde drive. Van gezond verstand tot paranoia opgenaaide doomsday-verhalen.

 

Wat kan je hier niet allemaal leren dan? Alles wat je nodig hebt in het leven. En alles wat je wilt weten van overleven.

 

Mensen hebben elkaar nodig. Als internet wegvalt, zal de eenzaamheid er hard inhakken bij mij.

En bij jou? Sluit je je af van ieder ander mens, omdat je een paar rot-ervaringen/ met een paar klootzakken hebt gehad, of een paar figuren verkeerd hebt ingeschat? Je kan niet daaruit concluderen, dat alle mensen klootzakken zijn. Want jij bent ook een mens.

Er schieten me een paar gezegdes en spreekwoorden te binnen, maar laat ik het hier bij houden: zorg dat je een beetje open blijft staan.

 

Het beste toegewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat een rotfilmpje zeg !!!!!!

Brengt wel heel beeldend wat je kunt verwachten, bij bijvoorbeeld een uitbraak van een besmettelijk virus.

Heb zelf ook een dochter van 12, puber, hou die dan maar eens rustig.........

Die van ons wordt overigens wel heel wat eerder tot de orde teruggeroepen hoor :D

Vreselijk ook, die omroeper of zoiets, die constant zegt, dat hulp onderweg is, ja, ja, dat is wat de meeste mensen nu geloven, maar dat zal niet gebeuren.

Moet er niet aan denken dat het gebeurt, maar ja, als prepper weet je ook wel, dat er mogelijk wel SHTF toestanden zullen gebeuren, en de overheid zal dan niets voor ons doen.

 

Geen leuk toekomstbeeld in ieder geval, brrrrrrr..........

 

Of ik die vrienden zou binnenlaten, nee, denk t niet.

Zo ondervoed zagen ze er niet uit, ze hadden het al die tijd al gered, en met een mooi jong meisje in huis.........

Zou ze eerst voor mij benzine laten halen, en hun dan betalen met voedsel, en proberen om tot een soort van samenwerking te komen.......

Zonder medewerking echter, zou ik er toch over denken om ze...........in geval van dreiging en geweld..........

Als het er om gaat je gezin te beschermen, denk ik dat je tot dingen in staat zal zijn, waarvan ik nu niet blij van zou worden.

In ieder geval vele dilemma's op je pad dan, en je zult dan snel moeten beslissen.

Ik hoop nog steeds dat het tij zal keren, maar het ziet er niet goed uit, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp jullie reacties best. Ieder blik dat ik deel is er eentje minder voor mij.

 

En zeer zeker zou ik zwaar de p in hebben als er mensen om hulp komen die eea hadden kunnen voorzien. Ik geloof ook wel dat ik zou willen differenciëren. Maar dat lijkt me heel moeilijk. Spelen voor God. Jij wel en jij niet. En inderdaad als je het zou doen op volgorde van arriveren, en je zit vol op een gegeven moment, en er komt nog een sneutje, had je die ook willen helpen. Stuur je dan de 1e eikels weer weg.

Heel moeilijke dillema's.

 

Ik denk dat ik altijd zal blijven proberen te helpen en de situatie ten goede wil doen keren. Elluk nadeel heb sun foordeel. Ik zou het dan zien als nuttige handen die helpen licht werk te maken. Mogelijk zullen er dan wel regels opgesteld moeten worden waarbij de eigenaar van het onderkomen en prepvoorraad, het laatste woord heeft en/of leider is. Zoiets. En mogelijk dan wel grenzen stellen, niet werken naar je mogelijkheden, is vertrekken.

Dan kom je toch uit op een samenwerkingsverband. Wat mij heel lastig lijkt overigens want ik/wij zijn nogal sologangers.

 

Partner hier merkte als grap op, ja hoor, laat maar komen, kanonnenvlees is altijd handig ;-) oooooooh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van een BOL boven thuis blijven zitten; Niemand zal je weten te vinden. Voorkomen is beter dan moeten kiezen.

 

 

Partner hier merkte als grap op, ja hoor, laat maar komen, kanonnenvlees is altijd handig ;-) oooooooh

 

Praktische instelling.

;) Ik wil niet weten wat jullie zoal inblikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee zaken mbt. tot dit topic vallen me op;

 

Voor zover ik kan achterhalen heeft niemand van ons ooit een dergelijke situatie als hier voorgesteld meegemaakt.

Wellicht hebben we van onze grootouders, en/of ouders verhalen gehoord over zulke gebeurtenissen gedurende WW2.

En misschien hebben enkele uitgezonden militairen en hulpverleners een dergelijke situatie zien plaatsvinden.

Daarnaast zijn er natuurlijk de vele verhalen en verslagen van mensen, waardoor we ons er een idee van kunnen vormen.

Maar ik geloof dat je niet nu al definitief kunt weten hoe je op een dergelijk moment zult handelen.

Er hangt ook veel af van een grote hoeveelheid factoren die op dat zullen moment spelen.

 

 

Daarnaast heb ik het idee dat er nu vooral uitgegaan word van een situatie waarin je op een grote hoeveelheid voorraden zit.

En vanuit een Preppers oogpunt is dat natuurlijk niet verwonderlijk. Maar voorraden raken op. Dat kan lang of kort duren.

In ieder geval is het verstandig om ook de kennis en de vaardigheden te bezitten om water en voedsel uit de omgeving te halen.

Met twee consequenties;

-Als er mensen aankloppen, dan kan er extra water en voedsel verkregen worden.

-Mensen die aan komen kloppen, dienen zelf ook de tijd en energie te investeren die dat extra werk kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee zaken mbt. tot dit topic vallen me op;

 

Voor zover ik kan achterhalen heeft niemand van ons ooit een dergelijke situatie als hier voorgesteld meegemaakt.

Wellicht hebben we van onze grootouders, en/of ouders verhalen gehoord over zulke gebeurtenissen gedurende WW2.

En misschien hebben enkele uitgezonden militairen en hulpverleners een dergelijke situatie zien plaatsvinden.

Daarnaast zijn er natuurlijk de vele verhalen en verslagen van mensen, waardoor we ons er een idee van kunnen vormen.

Maar ik geloof dat je niet nu al definitief kunt weten hoe je op een dergelijk moment zult handelen.

Er hangt ook veel af van een grote hoeveelheid factoren die op dat zullen moment spelen.

 

 

Daarnaast heb ik het idee dat er nu vooral uitgegaan word van een situatie waarin je op een grote hoeveelheid voorraden zit.

En vanuit een Preppers oogpunt is dat natuurlijk niet verwonderlijk. Maar voorraden raken op. Dat kan lang of kort duren.

In ieder geval is het verstandig om ook de kennis en de vaardigheden te bezitten om water en voedsel uit de omgeving te halen.

Met twee consequenties;

-Als er mensen aankloppen, dan kan er extra water en voedsel verkregen worden.

-Mensen die aan komen kloppen, dienen zelf ook de tijd en energie te investeren die dat extra werk kost.

.

De mensen die met deze situatie bekend zijn zullen in principe nooit iemand binnen laten. als er al iemand "binnen gehaald wordt mag dat geen bedreigende factor zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...