Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuur maken


Emmy

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 162
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
De gladde kant van een vijl (de spaarzijde) werkt perfecter dan perfect.

 

Aha, die zit aan mijn Leatherman. De geribbelde/vijlende zijkant gebruik ik altijd op mijn fire-steel. Nou ja, altijd, zo vaak doe ik dat ook weer niet. :o

 

Vijl zit wel aan de meeste multi-tools toch? Thanx voor de tip weer, meester. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Leatherman is hier, dus dat is geregeld. Wanneer is de volgende Nunspeet?

 

Goeie vraag!

Ben je al wakker @CMFC1988? :)

Zullen we Nunspeet nog meenemen naar Brabant @gerbewoner? ;)

 

Ik ga even op zoek naar vuursteen alvast, volgens mij had ik al wat apart gelegd in de tuin.

 

Maar je kent ze toch wel, denk ik. Hetzelfde spul waar ze vroegah pijlpunten van maakten en messen. Waar je harde scherven af kan slaan.

Zoek maar eens wat kiezelstenen en mep ze doormidden. Als ze glad zijn van binnen zijn ze bruikbaar. Sla dan 2 stenen tegen elkaar. Vaak zie je dan al vonken.

Ruik eraan, als je geslagen hebt. Vuur-geur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week bij de lokale doe het zelf een bus met aanmaakzakjes van het merk burner firestarter gekocht. er zitten in de bus 50 waterdicht verpakte zakjes met N liquid parafin. kost 6,50 maar ik vond het de moeite om te proberen. De zakjes zijn echt klein maar branden toch 5 minuten ( buiten met stevige wind) Als mijn werk het toelaat zal ik ze met de volgende meeting meenemen om uit te proberen

 

.burner50.jpg.d39fe0489c12a90629b359593952c114.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hee, dat is weer wat nieuws @Castaway, leuk.

 

Zo te zien is het gewoon paraffine olie:

 

https://www.google.nl/shopping/product/5652826738503310037?q=paraffineolie&hl=nl&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.43148975,d.d2k&biw=1132&bih=551&sa=X&ei=hPUxUbuJKbSV0QWCm4C4Cw&ved=0CEkQ8wIwAA

 

Vloeibare waxine-lichtjes dus.

Ik had wel eens een flesje bij ikea gehaald, die ga ik even zoeken.

 

Je hebt 2 soorten fik-spul: dik en dun. Kaarsvet - vaseline - olie. Bijenwas (halen bij @Bijenman :)) - (olijf)olie.

Het dikke spul kan je smelten en mengen met het dunne spul. Zo kan je de dikte/viscositeit zelf bepalen.

 

Bijenwas en olijf-olie is eetbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, dat is weer wat nieuws @Castaway, leuk.

 

Zo te zien is het gewoon paraffine olie:

 

https://www.google.nl/shopping/product/5652826738503310037?q=paraffineolie&hl=nl&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.43148975,d.d2k&biw=1132&bih=551&sa=X&ei=hPUxUbuJKbSV0QWCm4C4Cw&ved=0CEkQ8wIwAA

 

Vloeibare waxine-lichtjes dus.

Ik had wel eens een flesje bij ikea gehaald, die ga ik even zoeken.

 

Je hebt 2 soorten fik-spul: dik en dun. Kaarsvet - vaseline - olie. Bijenwas (halen bij @Bijenman :)) - (olijf)olie.

Het dikke spul kan je smelten en mengen met het dunne spul. Zo kan je de dikte/viscositeit zelf bepalen.

 

Bijenwas en olijf-olie is eetbaar.

@Heksenboot. het is wel uitgehard in die zakjes en ziet er uit als kaarsvet. volgens de maker brand het 9 minuten maar ik heb het buiten geprobeerd met stevige wind. heb er een plukje van een wattebol op gelegd en kreeg het in 2 halen aan met mijn firesteel . ben nog steeds blij met mijn zelfgemaakte vaseline watjes maar deze is toch wel super. volgende keer neem ik ze mee zodat je er mee kan spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik snap die firesteels niet van de Action, bij mij werken ze niet. Nouja, half eigenlijk, zit je 5 minuten te hannessen voor 1 vonkje waar je zelfs een meelwolk niet mee in de fik kunt zetten... Pas als de helft van het stokje is weggekrast, begint ie wat meer vonkjes te geven, maar dan is issie ook alweer bijna op. Hoewel, voor de prijs die je betaald in de action, beter iets dan niets. xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik snap die firesteels niet van de Action, bij mij werken ze niet. Nouja, half eigenlijk, zit je 5 minuten te hannessen voor 1 vonkje waar je zelfs een meelwolk niet mee in de fik kunt zetten... Pas als de helft van het stokje is weggekrast, begint ie wat meer vonkjes te geven, maar dan is issie ook alweer bijna op. Hoewel, voor de prijs die je betaald in de action, beter iets dan niets. xD[/]

 

Ik heb er ook een van de action gekocht omdat ik voor die prijs wel benieuwd was.Als je er goed veel kracht op uitoefent werken ze wel maar is zeker niet te vergelijken met een light my fire exemplaar. Beter 12 euro investeren in een ander type :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik snap die firesteels niet van de Action, bij mij werken ze niet. Nouja, half eigenlijk, zit je 5 minuten te hannessen voor 1 vonkje waar je zelfs een meelwolk niet mee in de fik kunt zetten... Pas als de helft van het stokje is weggekrast, begint ie wat meer vonkjes te geven, maar dan is issie ook alweer bijna op. Hoewel, voor de prijs die je betaald in de action, beter iets dan niets. xD[/]

 

Ik heb er ook een van de action gekocht omdat ik voor die prijs wel benieuwd was.Als je er goed veel kracht op uitoefent werken ze wel maar is zeker niet te vergelijken met een light my fire exemplaar. Beter 12 euro investeren in een ander type :D

 

Wat? Kosten ze nou 12 euro bij de Action of begrijp ik het verkeerd? Toen ik ze daar kocht, kostten ze maar 2 euro... xD Moet je er 6 van kopen wil je ongeveer net zo lang ermee kunnen doen als eentje van 12 euro... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, die zit aan mijn Leatherman. De geribbelde/vijlende zijkant gebruik ik altijd op mijn fire-steel. Nou ja, altijd, zo vaak doe ik dat ook weer niet. :o

 

Vijl zit wel aan de meeste multi-tools toch?:D

 

Neem volgende keer wel e.e.a. mee.

Vuurslag met kooldoek, vuurpompje, en een vuurboog.

Kan een ieder wat spelen met het spul. (nu maar hopen op droog weer)

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, die zit aan mijn Leatherman. De geribbelde/vijlende zijkant gebruik ik altijd op mijn fire-steel. Nou ja, altijd, zo vaak doe ik dat ook weer niet. :o

 

Vijl zit wel aan de meeste multi-tools toch? Thanx voor de tip weer, meester. :D

Nee joh, gebruik de achterkant van je zaag! Die werkt veeeel beter. Je wilt eigenlijk een zo groot mogelijk raakvlak met je schraper en firesteel. Dan werkt die vijl met kartels niet optimaal. Probeer maar eens de achterkant van je zaag op je Leatherman. Werkt echt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Neem volgende keer wel e.e.a. mee.

Vuurslag met kooldoek, vuurpompje, en een vuurboog.

Kan een ieder wat spelen met het spul. (nu maar hopen op droog weer)

 

Ries.

 

Ja, graag. Vuurboog heb ik nooit gedaan. Vuurpomp lijkt me een grappig ding, maar trekt me niet zo. Vuurslag wil ik zeker leren.

En ik wil nog wel een wedstrijdje doen tussen kooldoek/charcloth en vaseline watten.

 

Nou @Castaway, zo te horen heb je gewoon stukjes kaarsvet daar. :D

 

Bij mij lukte het wel met de action fire-steel @Vantazzy. Gewoon verschillende manieren en messen en vijlen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Nee joh, gebruik de achterkant van je zaag! Die werkt veeeel beter. Je wilt eigenlijk een zo groot mogelijk raakvlak met je schraper en firesteel. Dan werkt die vijl met kartels niet optimaal. Probeer maar eens de achterkant van je zaag op je Leatherman. Werkt echt!

 

Eh, ik heb een Surge, daar zit een decoupeerzaagbladadapter aan. :)

Maar dat ga ik ook eens proberen.

 

Nou ik het toch er over heb (zijdelings on topic): ik heb altijd een lang decoupeerzaagblad bij me, aan mijn Mora-schede, met ranger-bands.

Die heb ik vandaag eens gebruikt om Fat Wood van een gevallen boomstam te zagen. Die afgebroken takken-stompjes, dicht bij de stam afgezaagd, zoals @Raycoupe had verteld. En inderdaad Vet Veel Fat Wood. :D

Dat spul fikt gelijk als een jekko, ook al is het bos door en door nat. (Maar dat weet @gerbewoner nou wel, in de tussentijd).

 

Maar ik ga nog eens meer uitsteeksels van mijn Leatherman testen. Kijken welke de mooiste vonk trekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, graag. Vuurboog heb ik nooit gedaan. Vuurpomp lijkt me een grappig ding, maar trekt me niet zo. Vuurslag wil ik zeker leren.

En ik wil nog wel een wedstrijdje doen tussen kooldoek/charcloth en vaseline watten.

 

Nou @Castaway, zo te horen heb je gewoon stukjes kaarsvet daar. :D

 

Bij mij lukte het wel met de action fire-steel @Vantazzy. Gewoon verschillende manieren en messen en vijlen proberen.

 

shit!! ben ik opgelicht haha :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh, ik heb een Surge, daar zit een decoupeerzaagbladadapter aan. :)

Maar dat ga ik ook eens proberen.

 

Nou ik het toch er over heb (zijdelings on topic): ik heb altijd een lang decoupeerzaagblad bij me, aan mijn Mora-schede, met ranger-bands.

Die heb ik vandaag eens gebruikt om Fat Wood van een gevallen boomstam te zagen. Die afgebroken takken-stompjes, dicht bij de stam afgezaagd, zoals @Raycoupe had verteld. En inderdaad Vet Veel Fat Wood. :D

Dat spul fikt gelijk als een jekko, ook al is het bos door en door nat. (Maar dat weet @gerbewoner nou wel, in de tussentijd).

 

Maar ik ga nog eens meer uitsteeksels van mijn Leatherman testen. Kijken welke de mooiste vonk trekt.

 

Wat eigenlijk het belangrijkste is, is dat je schraper gewoon super scherp/hoekig is. De achterkant van de zaag op m'n Leatherman Wave is dus zo super hoekig, dat ik er met gemak van elke firesteel (hard of zachte soort) mega vonken vanaf kan krijgen. Ook de Fjallkniven F1 heeft zo'n rug die perfect hoekig is, en dus geweldig vonken kan trekken op je firesteel.

Succes!

 

Je kan ook eens kijken of je van die dure pakking verwijderings blokjes te pakken kan krijgen. Coromant, 25euries p/st. Maar dan heb je ook een onverslijtbare vonken trekker......:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh, ik heb een Surge, daar zit een decoupeerzaagbladadapter aan. :)

Maar dat ga ik ook eens proberen.

 

Nou ik het toch er over heb (zijdelings on topic): ik heb altijd een lang decoupeerzaagblad bij me, aan mijn Mora-schede, met ranger-bands.

Die heb ik vandaag eens gebruikt om Fat Wood van een gevallen boomstam te zagen. Die afgebroken takken-stompjes, dicht bij de stam afgezaagd, zoals @Raycoupe had verteld. En inderdaad Vet Veel Fat Wood. :D

Dat spul fikt gelijk als een jekko, ook al is het bos door en door nat. (Maar dat weet @gerbewoner nou wel, in de tussentijd).

 

Maar ik ga nog eens meer uitsteeksels van mijn Leatherman testen. Kijken welke de mooiste vonk trekt.

 

Beste fat-wood vind je bij een spar of den die staand is gestorven. Tijdens dit proces zakt de hars naar beneden, en het onderste stamdeel bevat alle hars.

Hout wordt zo verzadigd dat men spreekt van fat-wood.

Kwestie van zoeken.

O en de stam mag gerust al enigszins aan het rotten zijn, de hars beschermt het hout best lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlecht wat dunne stroken boomschors aan elkaar. Niet perfect maar werkt wel. Zal binnenkort een foto plaatsen om wat duidelijker te zijn;)

 

Optie nr-2, je maat houd het drukblok op de spindel onder spanning. En jij draait de spindel met je handen. Dit gaat perfect als je elkaar enigszins aanvoelt in het proces.

Scheelt heel veel omdat met een handspindel (ben hier sinds kort heftig mee bezig) het verdomde moeilijk is zowel rondgaand, als neerwaartse druk te leveren (vollop rook, maar net niet genoeg restkracht voor die laatste paar kritische graden warmte).

Binnenkort maar weer op jacht naar een vlier voor de spindels, en wat berk voor een vuurbord.

Ook een uitdaging voor op de shelter-camping.

 

Kunnen we gelijk kijken wie de meeste bloed-blaren heeft, eer dat er een kooltje is gevormd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...