Ga naar inhoud
GENEGEERD

Motorboot of zeilboot?


Harmen Stap

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast gerbewoner

Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning. De boot van mijn ouders is met mij en mijn vrouw aan boord zeewaardig tot windkracht 7 op he Hollands Diep. Varen mijn ouders dezelfde boot op het Hollands Diep dan is de boot zeewaardig tot windkracht 4. De boot kan het zeker hebben, maar de bemanning niet.

 

De Defender 27 ziet er goed uit. Mag ik weten wat je budget is. De eerste schepen zaten rond de € 2000 en de Defender zit als snel op de € 7500. Dat is een fors verschil en in die categorie komen ook andere leuke schepen binnen bereik zoals een Compromis 777 die ook erg zeewaardig is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Dan zou een motorbootje misschien meer in je bereik liggen. Met een zeilboot heb je eigenlijk alle onderdelen van een motorboot nodig maar daar komt dan je tuigage nog bij en dat tikt aan.

 

Even een andere insteek. Je wilt er ergens voor de Franse kust mee gaan varen. Zoals eerder gezegd is de stroming daar fors, dus je moet dan wel een geoefend schipper zijn. Wil je wat meer kwijt over het doel van het varen? Wil je op de boot kunnen slapen, is het alleen om drugs snel van een eiland naar het vaste land te krijgen of wil je er weken lang mee rond kunnen zwerven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
@gerbewoner ik wil inderdaad dat op de boot slapen (ik heb bijna geen keuze als ik zo'n afstand af wil leggen), anders zou ik waarschijnlijk voor een kleinere boot kiezen.

Ook op een kleine boot kan je slapen, maar je wilt dus een langere afstand overbruggen op zee. Lang genoeg om te moeten slapen dus zeker 36 uur. Met een motorboot heb je dan een wat steviger motor nodig. Een 60pk diesel doet 3,5 liter per uur. Dat wordt een forse tank op een kleine boot. Niet echt een optie.

 

Dan moet je denk ik toch gaan zeilen. Ik ken mensen die met een Kolibri 560 naar Engeland zijn gevaren. Met hoeveel personen wil je je onderneming aangaan, en wil je veel spullen meenemen? Ik ben een beetje huiverig voor een hele goedkope boot, maar dat is mijn ervaring in het bekijken van heeeeeel veel boten. Ik zou zo klein mogelijk gaan en dan zo nieuw mogelijk. Hoe groter hoe duurder dus moet je met een beperkt budget wel een ouder schip nemen. Waar je wilt gaan varen heb je een betrouwbaar schip nodig met een motor die je niet in de havenmond in de steek laat. En dat kost wat meer vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Nog even over de prijs, de reden dat ik voor een goedkopere boot kies is ook vanwege het meubilair dat in de boot zit. Ik wil de boot prep klaar maken en als ik dan mooie (dure) kastjes er uit moet gaan slopen om bijvoorbeeld plek te maken voor een water voorraad dan baal ik toch wel flink.

Vaak hebben kleiner boten een complete binnenmal. Dat is goedkoper te bouwen maar je kan daar niet zomaar het interieur uit slopen omdat daarmee de stevigheid van de boot ook gesloopt wordt. Maar, dit maakt je keuze wel kleiner wat betreft het materiaal. Je zoekt een stalen boot. Die heeft zijn stevigheid in de romp zitten. Voor op zee moet je eigenlijk wel een inboard motor hebben. Een buitenboordmotor komt te snel uit het water door de golven en dan ben je je aandrijving kwijt.

 

Kijk eens naar een Wibo 835. Lekker ruim, zeewaardig en stevig. Of een Wibo 820AK. Door de achterkajuit zit je wat beschutter en meer midden op het schip dus minder last van golfslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeil al jaren op de Friese meren en het Ijsselmeer op verschillende bootjes (huur). Als ik zo lees dat je geen ervaring hebt en dan naar Frankrijk wilt zeilen, dan houd ik m'n hart vast! Zoals terecht is opgemerkt, is navigeren een belangrijk aspect, maar ook het effect van verlijeren en het onjuist uitvoeren van een (relatief) simpele handeling als overstag gaan, kunnen ervoor zorgen dat je je bestemming niet bereikt.

Ik herinner me een keer op het Ijsselmeer, het weer leek om te slaan, dus koersten we naar de haven van Hindeloopen. Daar, met de wind in de neus, dus aan de wind, overstag, aan de wind, de haven in moeten. Door de golven en de harde wind, ging dat dus eigenlijk niet. Achter de boot hadden we een motortje maar door de golven, kwam die vaker uit het water, dan in het water, dus waardeloos! Door ervaring en echt goede samenwerking zijn we veilig de haven in gekomen. Maar echt niet grappig! Die situatie was rot, maar relatief veilig, we waren gesignaleerd door verschillende mensen, de havenmeester had ons gezien. Mochten we het niet gered hebben, dan waren ze ons kunnen halen. Evenzovele situaties, is er niemand en dan moet je het zelf doen.

Zorg dat je weet wat je doet!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Weet niet wat je budget is maar een 30' fisher motorsailor zou mijn keuze zijn

Lees het topic, dan zie je dat het budget toereikend is voor het roer van een Fisher 30. Zou overigens ook mijn keuze zijn hoor, daar niet van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van plan een boot te kopen, maar ik twijfel tussen een motorboot of zeilboot. Ik heb weinig geld, dus ik wil een tweedehands boot. De boot moet ongeveer 5 tot 9 meter lang zijn. Nu wil ik graag weten hoe snel een motorboot of een zeilboot gaat, maar ik wil ook graag weten hoe veel liter brandstof een motorboot per kilometer gebruikt. Ik weet dat dit moeilijk is om in te schatten, maar ik wil gewoon een gemiddelde.

 

Bij zeilboten ben ik ongeveer op zoek naar zo iets.

Dus als iemand de (gemiddelde) snelheden weet te schatten en het gemiddelde brandstof verbruik ben ik weer helemaal blij!

Je praat niet over km maar per uur. Maar vaaruren ( mijn. Schip verbruikt 18 Lieter per uur

Licht er aan hoeveel pk als je geen vaarbewijs. Heb mag je max 9,9 pk hebben max snelheid. Is 20 km per uur neem GEEN 2 takt die zuipen je arm 4 takt is het beste en kan ook op lpg.

Zeilboten zijn leuk alleen veel nadelen. Licht minimaal 90 cm diep ( mijn schip licht 30 cm diep) dus kanje niet overal komen of loop je vast

Weinig opberg ruimte wand hij moet licht blijven

 

Als je meer wil weten kan je me PM versturen dan kan ik je nog mer vertellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je kan zeilen, is een zeilboot raadzaam. Je verbruikt geen brandstof en je bent hartstikke stil. Er zit altijd wel een klein motortje op, omdat je in havens e.d. niet kan/mag zeilen.

Nadeel is inderdaad dat wanneer je een hoge mast hebt, je deze moet laten zakken bij bruggen (sommige kan het net, en op de drukkere vaarrouttes gaan de bruggen vaak open). Een tweede nadeel is de diepgang. Hoe hoger de mast, hoe groter het zwaard onder de boot. Sommige gaan wel 2 meter diep. Dit beperkt je in het binnenland vaak wel. Ook in de vaargeulen is het krap omdat je altijd in het midden moet blijven.

 

Een motorboot is in mijn ogen ook leuker voor recreatie, maar das persoonlijk. Nadeel is op lange termijn natuurlijk je brandstof, en het onderhoudt van je motor. Voordeel van een motorboot prep-technisch, is dat je alles makkelijker mee kan nemen. Op een zeilboot moet alles strak vaststaan omdat je boot aardig scheef kan hangen.

Een motorboot is ook aardig toegankelijk want niet zo diep, hoewel je in sommige gebieden met een motor niet mag komen, maar deze gebieden zijn niet echt bijzonder interessant..

Ik heb zelf ook even gekeken een tijdje terug, wat mijn conclusie was: een zeilboot waarvan je de mast afhaalt. Zeilbootjes ( muv de knoeperts) zijn relatief goedkoop tweedehands.

 

Onder vaar-liefhebbers is motor of zeilen ook altijd een eindeloze discussie... Deze voors en tegens weet ik... succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeilen kan je in één dag leren maar goed "zeemanschap" vergt de nodige jaren ervaring. En die heb je echt nodig als je voor de kust van Frankrijk wilt gaan zeilen.

Waarom ga je niet op zoek naar een 2e hands reddingssloep met een motor en pas die aan je wensen aan. Kost iets meer dan je huidige budget maar dan heb je in ieder geval een boot die zeewaardig is. Met een paar aanpassingen kan je met zo'n ding ook nog aardig zeilen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

ik ken helemaal niets van boten :D maar is dit niet iets ?

 

http://www.botentekoop.nl/klassieke-boten-zeil/1115885/houten-zeilboot-met-kajuit-eikenhout-1930.html

 

het is hout dus je kan het zelf oplappen niet te duur en je moet hem nog zelf inrichten.

ik herhaal ik ken niets van boten ik weet totaal niet of dit zee waardig is. ik weet wel dat ik het zou durven op deze boot maar toch aleen de kustlijn volgen hoor over de zee gaan zou ik zelf niet durven op een megajacht ben dus overduidelijk geen zeemens :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi ,

 

Heb zelf een Mac Gregor. Bevalt prima. Heb je ook over de kiel nagedacht ? Dat is dat ding wat onder de boot zit. Een Mac Gregor heeft een inklapbaar zwaard wat inhoud dat

je de boot makkelijk zelf kunt verplaatsen. er zijn veel factoren die meespelen. Hoe diep wil je kunnen varen ? Wil je kunnen oversteken naar Engeland ? Denk aan de kosten.

Het liggeld is vaak niet mis. Ook de winterstalling. Ik hoor ook veel positieve berichten over een Etap.

http://www.combinautic.nl/zeilboot/macgregor-26-m/macgregor-26-m.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...