Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aardappelpuree


Emmy

Aanbevolen berichten

Ik vraag me af of aardappelpuree te preppen valt. De houdbaarheid is volgens de verpakking niet zo lang, maar hoe lang zou hij werkelijk zijn?

 

Ik zag op http://www.unileverfoodsolutions.nl/professionele-ingred/technische_fiches/show/1883-5220-0-334402.knorr_aardappelpuree_koude_basis_3_kg.html, dat er zelfs een aardappelpuree bestaat, die met koud water te bereiden is. Misschien niet zo lekker, maar het kan handig zijn. Ze lijken alleen niet voor de consument te koop, die grote pakken, alleen bij groothandels.

 

Heeft er iemand ervaring mee. Of een linkje naar een eerdere topic. Ik heb al zitten zoeken, maar niets gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Ik vraag me af of aardappelpuree te preppen valt. De houdbaarheid is volgens de verpakking niet zo lang, maar hoe lang zou hij werkelijk zijn?

 

Ik zag op http://www.unileverfoodsolutions.nl/professionele-ingred/technische_fiches/show/1883-5220-0-334402.knorr_aardappelpuree_koude_basis_3_kg.html, dat er zelfs een aardappelpuree bestaat, die met koud water te bereiden is. Misschien niet zo lekker, maar het kan handig zijn. Ze lijken alleen niet voor de consument te koop, die grote pakken, alleen bij groothandels.

 

Heeft er iemand ervaring mee. Of een linkje naar een eerdere topic. Ik heb al zitten zoeken, maar niets gevonden.

 

Nope. Kan ook alleen maar horeca groothandel vinden. Zou wel handig zijn als iemand daar een ingang weet. Lekker veel inslaan.

Of je moet ff een patatzaak beginnen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet zijn alle instant aardappelpuree - mixen relatief beperkt houdbaar. Dit vanwege het vetgehalte, veelal in de vorm van goedkope olie. Ik denk dat die simpele naturel aardappelpuree best langer houdbaar is, al zal de smaak wellicht verslechteren. Dan heb je nog al die mixen aardappelpuree met kaas en wat niet meer, die zouden best weleens echt kunnen bederven. Wij hebben een paar soorten, zowel poeder als vlokken (altijd handig en ja, we hebben het weleens heel druk en haast enzo.... ;) ) en de meeste zijn gemaakt door Nestle. De houdbaarheid is meestal 12 tot 19 maanden (beetje gek, want Nestle zelf stelt 365 dagen in hun fact sheets) maar als je ze gewoon droog en niet te warm opslaat, ik denk dat je er ruim een half jaar bij op kunt tellen zonder dat je je hierover zorgen hoeft te maken. Let wel, al deze mixen zitten in blik! Ik durf dit voor een zakje of doosje echt niet te beweren.

 

Maar, een andere optie is natuurlijk zelf aardappel raspen en drogen (krijg je een soort rauwe instant rösti, werkt prima!) en als je dat vacuumverpakt en vervolgens koel en droog opbergt, kun je dat echt wel een jaar of 2 bewaren. Het is als je een zonnedroger gebruikt, ook nog veel goedkoper!

 

Yoni

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Haha, een patatzaak. Hoewel .... mmmmm. Ja, het zou handig zijn om bijvoorbeeld een makropasje te hebben, die kleine hoeveelheden zetten geen zoden aan de dijk.

@Kans: Ik denk het ook, maar is het twee jaar, drie of meer. Ik heb een kennis die instellingskok is, die weet er misschien wel iets meer van. Ik ga eens voorzichtig informeren. Ook ben ik benieuwd naar de risico's als het te oud blijkt te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Maar, een andere optie is natuurlijk zelf aardappel raspen en drogen (krijg je een soort rauwe instant rösti, werkt prima!) en als je dat vacuumverpakt en vervolgens koel en droog opbergt, kun je dat echt wel een jaar of 2 bewaren. Het is als je een zonnedroger gebruikt, ook nog veel goedkoper!

 

Yoni

 

Dank je wel voor het antwoord, de posts hadden elkaar gekruist. Goed om te weten. Die twee jaar is goed voor een korte termijn voorraad, inderdaad voor als je het druk hebt, voor een snelle maaltijd, maar voor opslag eigenlijk te kort.

 

En als je het zelf maakt, hoe weet je dan dat het droog genoeg is om in te pakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shalom Maryan,

 

 

Da's best een lastige vraag om in het algemeen te beantwoorden, het hangt erg van de gebruikte apparatuur, de aardappel en zelfs de luchtvoctigheid af.

 

Het basisprincipe is dat je, van zo'n beetje ieder product dat je droogt, het vochtgehalte van het product met tenminste 95% reduceerd. Wil je zeker weten dat je het voldoende uitdroogd, moet je gaan meten en wegen.

Je hebt voor deze methode alleen maar een digitale keukenweegschaal met een nauwkeurigheid tot 1 gram nodig. En wellicht een rekenmachine.

 

Dit betekend dat je van hele berg aardappelen het volgende zult moeten doen:

 

Neem 100 gram geschilde en geraspte aardappel en leg dit op een heel fijnmazig gaas (1-2 mm) (metaal) en plaats dit in een warm ketelhok, in de hete zon of in een oven op de laagste stand. Waar je naar op zoek bent is het “droge stof gewicht” en wacht tot je een product hebt met de brosheid van zoiets als een stuk knäckebrød (net uit het pakje) en ook dit weeg je af. Schrijf dit getal op.

 

Vervolgens, als controle, stop je het gedroogde product in een transparante plastic zak en sluit deze luchtdicht af en leg deze in de zon. Ontstaat er “mist” (ofwel er zit nog relatief veel water in) na tenminste 1 uur. Dit is in de praktijk gelijk aan 95-98% uitgedroogd, en dat is droog genoeg.

 

Zoniet? Dan zijn je aardappels droog genoeg en dan weet je de verhouding vers naar droog in grammen, uitgaande van 100 gram vers product is 100 gram gelijk aan 100% en het gedroogde product de procentfractie daarvan. Dit kun je dus heel gemakkelijk omrekenen naar kilogrammen. Ook kun je deze gegevens gebruiken om tijdens het drogen de voortgang te checken.

 

Bij het verpakken:

 

Reken het droge product even om naar verse (weer gehydrateerde) porties en je kunt overwegen er een silicagel pakje bij te voegen. Vaccumverpakken is het gemakkelijkste en het beste. Dat garandeerd de houdbaarheid het beste. Natuurlijk kan het ook in een grote glazen pot of (luchtdicht) blik, maar dan is de houdbaarheid echt veel korter. Als je het in potten of blikken stopt. Tip: verwarm (tot zo'n 70 C) het blik of de pot voor je het product erin stopt, sluit het blik en je zult zien dat er een halfvacuum ontstaat zodra alles weer afgekoeld is. En hoe minder lucht, vocht en zuurstof, hoe langer iets goed blijft. Ook hierbij kun je het beste een silicagel of -zie hieronder-stoppen.

 

Je kunt trouwens een vervanger voor deze silicagel pakjes ook zelf maken van een klein papieren zakje, een theelepeldroge witte rijst en een theelepel zout, goed dichtlijmen met niet-giftige lijm. Kan natuurlijk ook in een stukje linnen & een touwtje.

 

 

Het blijft een beetje proefondervindelijk preppen, maar het werkt prima!

 

Veel plezier ermee,

 

Yoni

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch maar vast een doosje of 20 geprept.. Heb ze wel vacuum geseald, blijven jaren goed. Ook ideaal voor broodmix, brinta, pannekoekmix en ga zo maar door. ;o)

 

xxbirgittexx

 

Hoe doe je dat Brigitte? In de alu binnenzakjes zit al lucht. Haal je de poeder eruit en seal je het dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze helder beschreven tip. Slim, die controle met het plastic zakje. En dan is het zaak om steeds dezelfde aardappel te gebruiken als van de uitgevoerde test. Ja, zo'n vacuümverpakker staat ook op mijn lijst, handig.

 

Maryan

 

nou, je zult dat voor iedere partij wel opnieuw moeten testen, vanwege het verschil in watergehalte. Dat kan echt behoorlijk verschillen!

 

Yoni

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...