Ga naar inhoud
GENEGEERD

wat is een goede verhouding fleswater/overig water/waterfilter ?


Loesje1980

Aanbevolen berichten

wat ik me afvraag, wat raden jullie aan als een goede verhouding tussen de verschillende soorten water?

je kunt fleswater niet eindeloos opslaan in huis, dus op een gegeven moment zul je naar alternatieven zoals regenton, waterfilter ed moeten grijpen

Maar waar ligt een goede grens ? Het lijkt me niet handig om op dag 1 al in de weer te moeten met de waterfilter. In sommige noodsituaties kun je niet naar buiten of is het verstandiger even af te wachten en binnen te blijven.

 

merk dat ik het lastig vind om de vraag goed te formuleren:confused:, maar kort door de bocht : hoeveel liter gekocht fleswater ( dus lang houdbaar) raden jullie ( als ervaren preppers) aan om in huis te hebben naast de alternatieven ( zelf gevulde jerrycans, waterfilter, regenton ed).we zijn met 2 volwassen personen.

 

hoor graag wat jullie denken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat is een moeilijke vraag want je kunt nooit genoeg water hebben omdat dat van essentieel belang is om te overleven. Zelf zou ik eerst de flessen water in een noodgeval opmaken voordat ik begin met de regenton en/of het waterfilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een goede vraag. Wij hebben enkele dozen water staan voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Ik schat zo'n 30liter. We hebben daarnaast een waterfilter en binnenkort ook regentonnen en waterpomp.

 

Ik zou zoveel mogelijk van het gebottlede water afblijven in het begin, maar inderdaad voorzover dit kan.

 

En vergeet niet de straat op te gaan opzoek naar schoon drink water net als de rest van nederland:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik me afvraag, wat raden jullie aan als een goede verhouding tussen de verschillende soorten water?

je kunt fleswater niet eindeloos opslaan in huis, dus op een gegeven moment zul je naar alternatieven zoals regenton, waterfilter ed moeten grijpen

Maar waar ligt een goede grens ? Het lijkt me niet handig om op dag 1 al in de weer te moeten met de waterfilter. In sommige noodsituaties kun je niet naar buiten of is het verstandiger even af te wachten en binnen te blijven.

 

merk dat ik het lastig vind om de vraag goed te formuleren:confused:, maar kort door de bocht : hoeveel liter gekocht fleswater ( dus lang houdbaar) raden jullie ( als ervaren preppers) aan om in huis te hebben naast de alternatieven ( zelf gevulde jerrycans, waterfilter, regenton ed).we zijn met 2 volwassen personen.

 

hoor graag wat jullie denken

 

Shalom Loesje,

 

Het hangt er wel een beetje vanaf hoe je woont, hoeveel ruimte je hebt maar als je de beslissing af laat hangen van 1. de periode van onrust die (ik ben het met je eens) kan volgen op een calamiteit en 2. een periode van droogte (zelfs dat kan in Nederland) waardoor grondwater dieper zit en oppervlaktewater (zeker in de zomer..) extra geconcentreerd vuil is en vaak ook nog vervelende algengroei kent kan kom je op - uitsluitend drinkwater- 2 liter per persoon per dag. Natuurlijk is het ook handig om water te hebben om je te wassen etc, maar dat hoeft echt niet in dure flessen te zitten, daarvoor kun je ook wat jerrycans gebruiken en deze gewoon 1 x per 3 maanden verversen. Maar goed, hoe veel water heb je nodig? Rellen zijn reuze ingewikkeld te voorspellen maar regen gelukkig een stuk beter. Statistisch gezien is de periode van watertekort in Nederland, t.a.v. drinkwaterwinning zo'n 17 dagen lang ofwel 2 1/2 week. Ik zou voor 3 weken ofwel 21 x 2 = 42 liter drinkwater per persoon en zeker het dubbele aan was en kookwater willen aanraden. Heb je kinderen of een zieke, verveelvoudig deze getallen maar....je kunt hoe dan ook niet echt "teveel" water hebben.

 

Yoni

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik handig vind is het volgende aan te houden.

 

Drinkwater voor 3 weken, -Voorverpakt, (per gezinslid * 3 liter per dag)

 

Grijswater voor 3 weken / Hygiene / per gezinslid (2 liter per dag)

 

Bronnen daarvoor zijn, in voorkeurs volgorde

 

Voor langere termijnen moet je kijken hoe je van grijswater --> drinkwater kan maken.. Filtersystemen etc..

 

Nu is dat bij Bug-In, of BOL locatie meestal redelijk goed voor te bereiden. Maar mobiel, kan je natuurlijk maar weinig mee nemen, dus ben je sneller aangewezen aan minder voorkeurs methoden als filtreren/zuiveren van oppervlakte water.

 

De eerste drie weken, ga gebruik je namelijk om te kijken, hoe je continuïteit in de drinkwater, voedselvoorziening, huisvesting kan houden, dus moet je hersenen scherp blijven,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een tip voor de mensen die wel een regenton willen gaan aanschaffen, maar daar bijv. nu het budget nog niet voor hebben..

 

Koop dan in elk geval alvast wel een regenton (vul)automaat, dat is een tussenstuk voor de regenpijp om je regenton op aan te sluiten. Die kosten rond de 10,-/15,- Euro.

Kijk dan wel naar de diameter van je regenpijp en zoek er eentje met een afsluitdopje voor bijv. de winter.

 

In geval van een SHTF kun je dan wellicht met emmers of iets anders nog regenwater opvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke,dank voor de input

de 3 weken grens klinkt wel logisch, ik geloof dat ik die overneem

 

dan moet er nog een beetje water bij bij ons thuis, zet het op de boodschappenlijst.

ik bekijk het hele gebeuren vrij praktisch, ik zie het als een grote "to do list"die ik moet regelen en op een gegeven moment ben ik "klaar".

nou ja, klaar met de basisinvesteringen, dan moet je de boel natuurlijk nog wel onderhouden/vervangen af en toe maar dat is veel minder werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...