Ga naar inhoud
GENEGEERD

Oefening baart blaren


Charlie

Aanbevolen berichten

Schoeisel

 

Het laatste weekend van oktober zijn we weer eens naar de Ardennen geweest, samen met Amazing Dree, haar broer en zijn vrouw. Nu we met z'n vieren waren (zonder jong spul), konden we eindelijk eens doen wat we al tijden wilde: een stevige voettocht maken. In een voorgaand bezoek aan de Ardennen hadden we de stuwdam van Nisramont gevonden en ontdekte daar dat er een wandeling uitgestippeld stond rond het 'stuwmeer'. Nu waren we terug om die te lopen. De tocht is 13 tot 16 km en wordt aangemerkt als redelijk zwaar. Volgens de voorlichtingsborden, was het in 4 tot 5 uur te lopen.

Toen wij arriveerden op vrijdagmorgen, regende het gestaag en bedroeg de temperatuur slechts 5 graden. Vanwege de regen, hebben we getwijfeld of we het wel moesten doorzetten: we wisten immers niet wat we zoal tegen zouden komen, maar we vermoeden wel dat het glad zou kunnen zijn. In die omgeving staat veel loofbos en er lag al erg veel blad op pad en berg. Maar er was nog een uitwijk mogelijkheid, er een korte route van ongeveer 5 kilometer. We gingen dus op weg met: We zullen wel zien. We startten links van de stuwdam en liepen de route zodoende 'met de klok'. Dat was achteraf een geluk, want het eerste stuk was een echte kuitenbijter. Omhoog, omlaag, omhoog... Toen we de eerste kilometers achter de kiezen hadden, het zweet me op de rug stond en de regen begon door te zetten, moesten we kiezen tussen korte of lange route. Het werd de lange. Tenslotte heb je bij SHTF-situatie het weer ook niet voor het uitkiezen.

 

Ik liep op nieuwe legerkistjes. Daar liep ik nu voor de derde keer een langere tocht op en hoopte dat ze nu eens ingelopen zouden raken. Verder had ik een beperkte BOB bij me. In eerste instantie wilde ik m'n volledige bagpack meenemen, maar de dames in de groep verklaarde me voor gek. Zodoende heb ik de zwaarste onderdelen (handbijl, opvouwbare schop e.d.) maar in de hut achtergelaten. M'n rugzak woog nog zeker 10 kg.

 

De tocht was zwaar. Hoewel het af en toe droog was, kwam de regen toch steeds weer terug en bleef steeds langer aanhouden. Het pad was goed aangegeven m.b.v. kleine bordjes op de bomen, maar het pad was niet zichtbaar door de grote hoeveelheid blad dat er lag. Feitelijk was het grotendeels geen pad, maar gewoon rotsachtig terrein. Het liep naar boven en naar beneden, maar het helde ook naar links of naar rechts. Sommige stukken waren zo steil dat je er in een slinger tegenop moest. Dan gaat ook een rugzak van 10 kg doorwegen. Toch had ik daar niet echt last van. Ik kreeg last van mijn hoeven.

Na een pauze op een omgevallen boomstam had ik mijn bagpack even van m'n schouders genomen. Toen we verder wilde en ik opstond kukelde ik bijna voorover van de berg af het stuwmeer in, door gebrek aan tegenwicht. Amazing Dree kon me nog net bij mijn witblonde wapperende haren vatten. ;)

 

Hoewel de kistjes veel steun geven aan de enkels en je droge voeten houdt, omdat ze tot boven de enkels waterdicht zijn, blijven het taaie en zware schoenen. Na een kilometer of 6 kreeg ik echt last van mijn voeten. Elke kilo die je dan meezeult in je rugzak, gaat dan meetellen. Amazing Dree had geen rugzak en zou eventueel de mijne kunnen overnemen. Nu wil het geval dat zij wat ruim in d'r kniebanden zit en gaandeweg moest ze het rustiger aan moest gaan doen om haar knieën niet te forceren. Ik peinsde er dus niet over om haar mijn rugzak te laten dragen, waarvan zij al vond dat er teveel inzat.

 

Bij het ingaan van de laatste drie kilometer kregen we weer een geitenpad dat zigzaggend tegen een helling opliep. Onze vermoeidheid en pijn verbijtend begonnen we te klimmen, terwijl mijn zwager en z'n vrouw al bijna boven waren. Eenmaal boven werden we niet ontzien: na een meter of 500 ging het op dezelfde manier weer naar beneden. De laatste kilometers leken wel zeemijlen en de bij het in zicht komen van de stuwdam wilde ik de horlepiep dansen, ware het niet dat m'n voeten in brand stonden.

 

Het is een mooie tocht, goed te doen voor geoefende wandelaars, die wij feitelijk niet zijn.

Het verdiend dus wel aanbeveling goed ingelopen schoeisel te dragen en niet je braces te vergeten als je weet dat je lurpe knieën hebt. Het pad was door de regen en het vele blad af en toe wel glad, dus het is verkiezen de tocht bij droog weer te lopen. Al met al hebben we de tocht in 4,5 uur gelopen, een half uur rust niet meegerekend. Dat viel ons nog niet tegen.

 

Eenieder die een Bug Out Bag samenstelt, gaat er volgens mij van uit dat hij (of zij) die op een goede dag nodig kan hebben en niet alleen om hem achter in z'n auto te mikken, maar ook om hem op z'n bult te hijsen en te voet verder te gaan. In dat geval is het toch handig om te weten wat het betekent om met een last van 10 tot 20 kilo rond te sjouwen. Het regende, het was fris, maar wij waren bezweet. Amazing en ik moesten er onder het lopen beide aan denken: Stel dat je nu niet een rondje terug naar de auto loopt, maar dat je verder moet voor God weet hoe lang. Stel dat je in dit weer en op deze hellingen voor de nacht een onderkomen moet maken, een vuur moet aanleggen om niet onderkoeld te raken, iets te eten moet regelen. Dan kun je maar beter niet gekweld worden door rauwe voeten of kapotte knieën.

 

Samengavat: Nisramont stuwmeer route is een mooie tocht van gemiddeld 14 km, zwaar voor ongeoefende wandelaars, goed ingelopen schoenen aanbevolen, recuperatietijd 3 dagen.

De moraal van dit verhaal: Loop je schoenen in en loop eens met volle bepakking.

 

Groeten van Amazing Dree,

Charles

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Kijken hoe het gaat.

 

Dank Neoclyps, en alle anderen eveneens!

 

Ik wens je veel succes met je mars. En laat eens weten hoe het je is vergaan. Trouwens, dat van die werkschoenen is toch wel een geintje zeker? Dat is toch veel te zwaar, of lees ik tussen de regels door dat je daadwerkelijk een militaire oefening gaat lopen? 20 Km met 10 kg op je bult!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige maand nieuwe "kistjes" gehaald omdat de oude versleten waren. Gelukkig kan ik ze dagelijks aan naar mijn werk om ze goed in te lopen. Zulke yochten op bijna nieuwe schoenen zijn idd niet te doen. Mooi verhaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je de wandeling begonnen bij Moulin de Renziwez?

 

Nee, die naam zegt me niets. We zijn bij de stuwdam begonnen, le Barrage de Nisramont. Op deze link staat een plaatje van de tocht.

Mijn browser stuikt iedere in elkaar als ik een plaatje probeer in te voegen. :(

 

Wij begonnen in vak E 10, staken de rivier over bij het bruggetje in G 12, via E 11 Conffient des 2 Ourthes, naar het tweede bruggetje (net buiten beeld) in E 13, vervolgens weer terug langs de rivier om be-oosten de stuwdam uit te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die naam zegt me niets. We zijn bij de stuwdam begonnen, le Barrage de Nisramont.

 

Ja ik zie het al. Ik heb ongeveer de rode wandeling No 4 met een stuk van de 2 gedaan. Met nieuwe kisten benijd ik je niet, Ik probeer altijd ten minste 2 paar goede ingelopen schoenen te hebben met een derde paar wat ik op kortere afstanden inloop.Is in het begin een investering, maar door ze af te wisselen blijven ze ook nog eens langer goed, dus op termijn wellicht zelfs goedkoper.

Voor veel preppers is het idd een goede tip om eens een paar langere wandelingen te maken met hun BOB uitrusting. zal de meesten vies tegenvallen. Ik had in het begin ook een BOB van meer dan 25kg, maar heb dat toch teruggebracht naar ca 15Kg excl water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...