Ga naar inhoud
GENEGEERD

Door de bomen het bos gaan zien


Dispar Vulgo

Aanbevolen berichten

Flauwe titel,

ik weet het maar het begin van het bos is er.

 

Bij de aankoop van ons huis stonden er twee perenbomen in de tuin.Te weten laagstam en geleid zodat je op een klein oppervlak zoveel mogelijk boom hebt (ehh peren natuurlijk).Het is een handpeer en een stoofpeer ,modern ras ik weet alleen niet precies welke.

 

Bemesten,snoeien,bestuiven,uitdunnen en oogsten de stoofperen opbrengst van 2012 bedroeg 8 kilo en de handperen : twee (ja, twee peren door een late nachtvorst is de handperen oogst bijna helemaal verloren) O Ja mijn bomen hebben een cyclus wat betreft de opbrengst is er een goed en een beter jaar deze wisselen elkaar af .Een aantal jaren geleden tuin verder in orde gemaakt en bij de boerenbond een zelfde laagstam ,leivorm gekocht nu een appel ,opbrengst van 2012 is 14 appels die na een rust periode in de koelkast zoeter geworden waren en goed uit de hand te eten zijn het ook goed doen in de pannenkoeken en appeltaartjes (elstar,handappel en kan zichzelf bestuiven). Voor de eerste verjaardag van mijn zoon een appelboom(golden delicious,handappel geen zelf bestuiving maar vormt een goed paar met de elstar) gekocht laagstam nog niet geleid (staat op de kluslijst). Dit jaar een bloemetje maar nog geen vruchten.

 

Geplant voor de toekomst

 

let op:elstar is een ietwat gevoelig voor ziektes,laat je goed voorlichten (heb ik achteraf gedaan,HELAAS) over :

oogstperiode,ziekte,zelfbestuiving,opbrengst,bewaren,kwaliteit enz. enz.

 

succes

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Bedankt,klopt zeker.

Bij ons in de buurt had helemaal niemand peren,allemaal kapot gevroren (bloesem) mijn stoofpeer doet het ieder jaar goed genoeg alleen de handpeer niet.deze staat ook iets minder gunstig tov de wind en heeft het daarom met name in het vroege voorjaar wat moeilijker.

 

Gegroet

 

Zijn tegenwoordig ook weinig bijen he, ik zie er elk jaar minder en die fruit boompjes die wij hadden lieten dat merken. ik heb afgelopen zomer mischien 10 bijen gezien ofzo. en ik was deze zomer nog in het keukenhof geweest ook :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn tegenwoordig ook weinig bijen he, ik zie er elk jaar minder en die fruit boompjes die wij hadden lieten dat merken. ik heb afgelopen zomer mischien 10 bijen gezien ofzo. en ik was deze zomer nog in het keukenhof geweest ook :/

In de begin jaren heb ik regelmatig zelf voor Bij gespeeld met de Bloemetjes...................

Doormiddel van een kwastje alle bloemen even langs gaan en geduld voor schone vruchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen wij ons huis kochten in 2007, wilde ik geen sierbomen enz, maar een gewone Hollandse boerentuin.

Dus, grasveld, kruidentuintje, kippen met ren en hok, en fruitbomen.

We hebben dan 12 fruitbomen geplaatst, appels, peren, kers, pruim.

Afgelopen jaar hebben we een complete misoogst gehad (baart me wel zorgen voor de toekomst).

De peren waren niet kapotgevroren, maar hadden een hele vreemde groei. Er zaten allemaal putjes in, en als ik ze wilde schillen, kon je er bijna niet doorkomen.

De appels (minder dan vorig jaar) waren allemaal aangetast met zwarte plekjes, ik had 1 goede.

Alleen de pruimenboom gaf wel pruimen, maar wat minder.

 

Als het klimaat zo blijft veranderen, moeten we wel goed opletten, wat we planten, en hoe het zich houd.

Zelfs aan mijn zelf opgekweekte tomatenplantjes kwam niet eens bloesem, dus ook geen tomaten. Echt bizar, dat heb ik nog nooit gehad.

Las hieronder dat er zo weinig bijen zijn, zou dat ook daar aan kunnen liggen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen wij ons huis kochten in 2007, wilde ik geen sierbomen enz, maar een gewone Hollandse boerentuin.

Dus, grasveld, kruidentuintje, kippen met ren en hok, en fruitbomen.

We hebben dan 12 fruitbomen geplaatst, appels, peren, kers, pruim.

Afgelopen jaar hebben we een complete misoogst gehad (baart me wel zorgen voor de toekomst).

De peren waren niet kapotgevroren, maar hadden een hele vreemde groei. Er zaten allemaal putjes in, en als ik ze wilde schillen, kon je er bijna niet doorkomen.

De appels (minder dan vorig jaar) waren allemaal aangetast met zwarte plekjes, ik had 1 goede.

Alleen de pruimenboom gaf wel pruimen, maar wat minder.

 

Als het klimaat zo blijft veranderen, moeten we wel goed opletten, wat we planten, en hoe het zich houd.

Zelfs aan mijn zelf opgekweekte tomatenplantjes kwam niet eens bloesem, dus ook geen tomaten. Echt bizar, dat heb ik nog nooit gehad.

Las hieronder dat er zo weinig bijen zijn, zou dat ook daar aan kunnen liggen ?

 

Ja, onder andere maar ook aan het ontbreken van diversiteit in onze landbouw,alles kapot gemaakt met die maïs .Het wegmaaien van de bermen,we bestraten en asfalteren er lustig op los.

 

Het schijnt mogelijk te zijn om via een imker een Bijenkorf op je eigen grond te laten zetten en met een beetje goede wil zit er ook nog wel een potje honing voor je in.

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons huis ook enkele vruchtbomen, waarbij onze ervaring is (bij de appels) dat de goede en minder goede oogsten elkaar om het jaar afwisselen. Ook eens een artikel gelezen van een eigenaar van een boomgaard in scandinavie die niets deed aan zijn bomen (snoeien oid) en bij deze oude vruchtbomen daar een geweldige opbrengst van had.

Onze ervaring is dat we met de vruchtbomen een eindje komen, maar elk jaar weer onze buik rond kunnen eten met bessenstruiken. De witte en rode aalbessen hebben we volop staan, en daarvan zijn vele zelf gestekt, dit kan op een hele simpele manier (takje van ongeveer 20 cm afsnijden en aan de onderkant schuin afsnijden. In de grond steken waarbij 3 knoppen boven de grond uitsteken. Dit doen in de herfst bij eerstejaarstakken, potlooddik. Voila, daar groeit vanzelf een struik uit). Van onze ongeveer 20 struiken (wit, rood, blauw, zwart) snoepen we in de zomer en daarna gaan ze de vriezer in. Eten de hele winter hiervan zelfgemaakte jam, maar ook wel vruchtensaus of bowl. Dit jaar ook veel frambozen, o.a. de herfstframboos. Deze groeit maar door tot ongeveer tot begin november. Deze blijven plukken en het groeit weer door. de framboos is een ZEER gezonde vrucht. Met een goed , zacht najaar hebben we wel eens tot de kerst frambozen geplukt. Ook de framboos is makkelijk te stekken. Graaf uit en verpoot hiervan de stekjes. In de winter afknippen bij de grond. Heb je ze eenmaal in je tuin, dan is het net onkruid. Niet teveel aan doen. Bessen en frambozen zijn niet alleen een goede aanvulling bij de bomen, maar ze zitten vol vitamines. Onze kinderen vinden het ook leuk om de tuin in te gaan en lekker te snoepen.

Oh ja, de stekelloze braam gaf dit jaar knoeperds van bramen. Ook wijnbes is een goede struik. Oftewel: een bos van bessen dus :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet is de kans dat je gestoken word door een bij vele malen kleiner dan door een wesp.zolang een bij niet in het nauw gedreven word heb je weinig te vrezen.hommels zijn ook een goed alternatief.levert helaas geen honing van betekenis op en de kans op steken is er niet of nog minder dan bij bijen.

 

Zoek eens een lokale imker op.De honing uit je eigen tuin of omgeving is een reflectie van wat er groeit en schijnt ook goed te helpen voor mensen met hooikoorts. Elke dag een thee lepeltje honing uit jouw buurt zou voldoende moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...