Ga naar inhoud
GENEGEERD

Blijf leven (survival recept)


Mrsjones

Aanbevolen berichten

dit is een goedkoop en complet voeding, incl een deel van je water behoefde.

10 kg rijst

5 kg kidney bonen

5 kg gort

5 kg gele linzen

5kg split erwten

5 kg quinoa

5 kg bouillon poeder

2 1/2 kg cocos of palm vet

 

mix alles in een grote ton, houd de bouillon en vet apart.

 

doe 6 l water in een pan, 500 g mix.een half koopje bouillon poeder en een half koopje vet. koop het een uur of 2 .Het kan ook in een duch oven op het vuur voor een half uur en daarna in een hooikist.

Genoeg voor 4 mensen voor 1 dag.

Je kunt ieder groeten (brandnettel,ed ) bij doen , ook vlees kan erbij maar op dit basis recept blijf je in leven.

Als je dit goed inpakt is het 10 jaar houdbaar.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Jaaaa! Dat is mijn overlevingsrecept! :)

 

Kitcheri, een heel bekend gerecht uit de Indiase keuken. "Kitcheri is said to be a feast for a pauper and good enough for a king."

 

In essentie maak je een papperig rijst-met-peulvruchten-prutje dat je laat sudderen en waar je willekeurig groenten aan kunt toevoegen. De combinatie granen/peulvruchten maakt het qua voedingswaarde een complete maaltijd - kortom, vlees erbij hoeft niet. Zelf maak ik het wel gewoon per dag (of hoogstens paar dagen). Ongeveer verhouding 1 op 1, flink water toevoegen, theelepeltje van de specerijen (zie onder) en zonder roeren langzaam laten garen. Hoe lang dat is, hangt ervanaf welke rijst en welke peulvruchten je gebruikt. Kan een kwartier zijn, kan ook een uur of meer zijn.

 

Als je dan toch bergen peulvruchten en rijst prept, doe er dan meteen ook een paar flinke zakken specerijen bij: kurkuma (ontstekingsremmend, anti-bacterieel), gember (idem) gemalen komijn, gemalen koriander. Eventueel nog wat zwart mosterd zaad en/of zwarte kardemom. Of een gedroogd pepertje. Dan smaakt het niet naar overlevingsvoer, maar gewoon naar lekker Indiaas eten.

 

Op je bord een scheut olie eroverheen, daarmee heb je ook je vetrantsoen binnen. En smeert het nog lekkerder je darmwand ook. ;-)

 

Vanuit de Ayurveda: "Kitchari is unique because it falls under both the neutral and medicinal categories. It not only provides nourishment for the body, but, due to its spice combination, also benefits digestion. This makes kitcheri an ideal food of choice during times of stress on the body, such as during an illness, periods of overwork or change of seasons. It is also an especially good food to use while on a mono-diet as part of an internal cleansing regime."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een duch oven? Als ik het bijelkaar optel is dat 42 1/2 kg eten voor 4 personen voor 1 dag? :confused:

Een dutch oven heeft een hengsel om bijv aan een driepoot te hangen en kun je ook met briketten gebruiken en de versie zonder pootjes kan ook op je gewone fornuis. Dan heb je wel een soort van metalen voetje/onderzettertje nodig in geval van gebruik met briketten.

http://www.hetbuiten.nu/c-1519284/de-dutch-oven/

 

http://www.dutchovencooking.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dutch oven heeft een hengsel om bijv aan een driepoot te hangen en kun je ook met briketten gebruiken en de versie zonder pootjes kan ook op je gewone fornuis. Dan heb je wel een soort van metalen voetje/onderzettertje nodig in geval van gebruik met briketten.

http://www.hetbuiten.nu/c-1519284/de-dutch-oven/

 

http://www.dutchovencooking.nl/

Zo''n Dutch oven heeft een hoog brandstofverbruik.

Alles in een grote pruttelpot is op zich effecient. Maar dat kan ook met een stove met geisoleerde pan.

 

De keuze voor een kookpot, en alle andere survival gear, is erg afhankelijk van de soort sht waarvoor je prept.

Woon je naast een groot bos waar je hout kunt sprokellen of woon je in een stad.

Kun je buiten koken dan is ieder soort kooktoestel ok. Kun je alleen binnen koken dan moet je op zoek naar alternatieven voor houtvuurtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt inderdaad goed, nu nog een keer testen, waar haar je deze boodschappen? Rijst, spliterwtenen bouillion ok maar de rest?

 

gort en quinoa bij de biowinkel, de rest bij de toko.

wat grotere toko's verkopen ook grote zakken van iets van 2 kg.

 

wel makkelijk, zo'n grote ton met mix.

maar zelf zou ik niet alles door elkaar gooien tot 1 soort mono-mix, om eenzijdigheid te vermijden.

dat is niet alleen saai, maar kan ook voedingsintoleranties in de hand werken.

 

je kunt ook ter plekke combineren en elke dag een andere samenstelling maken.

het gaat in essentie om de combinatie graan en peulvruchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met geisoleerde pan?
Een geisoleerde pan was een slechte woordkeuze....

Bij veel kookopstellingen, zoals Dutch oven, komt de bodem v/d pan in aanraking met het vuur. Soms ook een klein stukje zijkant.

Efficienter is een opstelling waarbij de pot/pan in de warmtebron staat.

Bv een stove met een pan op het vuurtje. Om de pan een skirt met ongeveer 1cm ruimte tot de pan. (dus een 2cm grotere diameter dan de pan)

Op die manier heb 40% meer efficientie. Ook minder afkoeling door wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel makkelijk, zo'n grote ton met mix.

maar zelf zou ik niet alles door elkaar gooien tot 1 soort mono-mix, om eenzijdigheid te vermijden.

dat is niet alleen saai, maar kan ook voedingsintoleranties in de hand werken.

Een ander nadeel is dat het mengel niet homogeen blijft. Bepaalde ingredienten zakken naar de bodem.

Persoonlijk ga ik de mix omrekenen naar maatschepjes/pppd

 

je kunt ook ter plekke combineren en elke dag een andere samenstelling maken.

het gaat in essentie om de combinatie graan en peulvruchten.

Dat klopt. Maar de prepper moet wel de verleiding kunne weerstaan om elke dag het meest lekkere te eten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het vandaag geprobeerd met een paar aanpassingen.

In plaats van Kidney bonen heb ik kievitsbonen genomen.

In plaats van gort werden het zwarte ogen bonen (ik had niets anders)

De mix zag er erg leuk uit: in laagjes in een mooie pot is het zelfs een mooi kadootje om weg te geven :)

 

100 gram mix met 2 bouillion blokjes, klein blokje palmvet en 600 ml water.

Eerst gekookt en daarna in een geïmproviseerde hooikist.

Was na 3 uur nog niet helemaal gaar dus nog een half uurtje op een vuurtje laten pruttelen.

 

Na dit half uurtje was alles nog een beetje nat en iets zout (volgende keer een half bouillionblokje minder) maar was eigenlijk al erg smakelijk.

Heb het nog een paar uurtjes laten staan en toen had het een mooie dikte.

De smaak is prima (tikje zout) en het vult behoorlijk.

 

Dit gaat een onderdeel worden van ons dieet (lazy zondag soep oid :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dit is mijn ultieme - simpeler kan eigenlijk niet tenzij je van gebakken rots houd- SHTF recept.

 

Zachte matze met geitenkaas en honing of jam of houmous of stroop of ...of...

 

Even de achtergrond:

Tegenwoordig kent bijna iedereen de Matse wel, dun, hard brood van niet vergist tarwedeeg. In de Joodse traditie is dit het enige brood dat tijdens Pesach gegeten mag worden, en zelfs het enige chametz (graanproduct, of in wezen alles wat waar zou kunnen rijzen of ook maar op meel lijkt) dat in je bezit mag hebben tijdens Pesach. Dit is het feest waarop wij het -nogal haastige- vertrek, of vlucht, uit Egypte herdenken. Nu is het wel heel typisch dat de reden waarom dit brood niet gerezen is, wel heel erg veel lijkt op een “SHTF” situatie. Daarom lijkt het me ook zo bruikbaar voor preppers.

 

De huidige Matse is meestal hard en droog, dit omdat ze daardoor langer houdbaar zijn zonder het risico te hebben te bederven maar dat is niet altijd zo geweest. In het midden-oosten is een zachtere variant, het lijkt wel wat op een tortilla, eigenlijk altijd populair gebleven. Deze variant is de eenvoud zelve en zoals (hoop ik) bekend is: tarwebrood is zo'n beetje het meest complete voedsel wat bekend is, en bovendien smakelijk en met zo'n beetje alles te combineren. Het enige nadeel van gewoon, gerezen brood is dat het zo lang duurt om te bereiden.

 

Nou ja, dan maar geen gist, toch?

 

 

Je hebt nodig:

 

Een beetje meel of bloem

Een snuf zout

Een beetje olie (is zelfs niet eens echt nodig maar maakt het wel gemakkelijker te bakken)

water.

Een mengkom en een lepel.

Deegroller of een fles, afgezaagde lantaarnpaal of de wapenstok van de agent die je daaraan probeerde te hinderen ;)

Een koekepan, ijzeren plaat o.i.d.

Lekker heet vuurtje! (yes! fikkie stoken! Ook leuk met de kids!)

 

Doe het meel of bloem in de mengkom en voeg het zout en een scheutje olie toe, roer dit door elkaar en voeg water toe toe je een net niet plakkend deeg krijgt. Vorm hiervan balletjes van die je tot een platte pannekoek uitrolt, hoe groot maakt niet uit zolang ze maar in je pan passen.

 

Je kunt ze met of zonder olie (altijd olijfolie en zeker geen boter, dat brand veel te gauw aan) bakken.

Zodra het brood luchtblazen gaat vormen, draai je het om en bak je de andere kant, hier en daar zie je dan donkerbruine vlekken, of zwarte als je te lang hebt gewacht....

 

Eet met wat je ook maar in de buurt hebt, of gewoon kaal. Dit vult echt enorm goed en je overschat heel snel wat je nodig hebt voor 1 persoon. Bereidingstijd? Mhwah....(veel) minder dan 10 minuten!

 

 

Be'te-avon!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@YONI

Klinkt kinderlijk eenvoudig. Ga ik dit weekend proberen.

Dank je wel :)

 

@prepperpappa

Volgens mij bedoeld @Mrsjones hiermee dat je het luchtdicht verpakt. Normaal gesproken doe je dat in mylar zakken met een oxygen absorber.

De amerikanen slaan op deze manier ook erg veel voedsel op.

Je kunt op deze manier vele kilo's eten in bijvoorbeeld van die grote blauwe vaten opslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@YONI

Klinkt kinderlijk eenvoudig. Ga ik dit weekend proberen.

Dank je wel :)

 

@prepperpappa

Volgens mij bedoeld @Mrsjones hiermee dat je het luchtdicht verpakt. Normaal gesproken doe je dat in mylar zakken met een oxygen absorber.

De amerikanen slaan op deze manier ook erg veel voedsel op.

Je kunt op deze manier vele kilo's eten in bijvoorbeeld van die grote blauwe vaten opslaan.

 

 

Het is ook kinderlijk eenvoudig :) en graag gedaan en veel plezier!

 

Yoni

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...