Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

DNA database met alle Nederlanders

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 88
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Gast Heksenboot

Ja, we hebben niks te verbergen. Alleen maar een BOL en een raket in mijn broek.

Wij hoeven geen privacy. We hebben geen gordijnen en ons toilet is van glas. We zitten de hele dag op feestbroek ons hele hebben en houden te vertellen.

Wat maak je je druk over DNA en privacy?

't is veel erger

dan je denkt

als je denkt

is 't nog erger

uit het werk van Bert Schierbeek (1918 - 1996)

Als de regering mijn DNA opslaat, waarom niet? Ze gaan echt niet van 17 miljoen Nederlanders kijken wie er erfelijk belast is, en wie niet.

Ze kunnen er verder niets mee, alleen een database, om te onherkenbare slachtoffers te identificeren, of daders op te sporen... Waar kan ik afstaan, dan ga ik morgen even langs!

Denk je dat nou echt? Dat is juist de.volgende stap. Mijn zoon wordt in maart.5. Krijg ik van de.week een brief van het ministerie van volksgezondheid dat ze graag het hieleprikje wat bij geboorte is afgenomen willen onderzoeken.voor eventuele genetische.afwijkingen. Of ik daar een akkoord voor wil geven. In princiepe een mooi idee, en van mij mag dit.ook. Maar.toch.... Wat ze allemaal niet kunnen en willen met je dna in de toekomst. Liever niet. Anonimiteit bestaat al niet meer en we zijn allemaal ons bsn nummer, mag ik nog iets van privacy hebben alsjeblieft!!!

Juist. Dit is nou zo'n voorbeeld waarom je het niet moet doen, dat DNA afstaan. Mijn angst?

3 juni 2034, Conglomeratie Zuid (voorheen genoemd Den Haag, Leiden, Rotterdam, tezamen ook wel Zuidstad)

'Goedemorgen meneer Suze jr, we komen uw leven beëindigen, dit in verband met code zeventien van de wet op afwijkend DNA, dit bleek bij sectie op uw vader, de heer Keyser Suze. U wordt vriendelijk verzocht mee te gaan om één en ander pijnloos in orde te maken. Verzet is zinloos. Het is ongewenst dat u zich nog voortplant, eventuele ziekten die u of uw nageslacht zouden kunnen hebben op basis van genetische aandoeningen zijn dermate kostbaar dat dit sociaal en economisch onwenselijk is.'

Wat nu SF is, is morgen werkelijkheid. Denk na. Big Brother is niet zo gek ver weg. Natuurlijk hebben ze recent de moord op Marianne Vaatstra opgelost door middel van DNA, nu zitten al die mannen misschien wel levenslang in een database. Kan goed zijn, kan slecht zijn. De toekomst zal het leren. En dat is nou juist waar ik me zorgen over maak, niet als de overheid gerund wordt door Rothbard, Dick Berts, Dr. Prepper, Mr. Gold, OBL-Rien, J Bravo, etc.

Maar de overheid is verbonden met Amerika, de EU, etc. Sta je hier in het systeem, dan sta je bij Interpol erin, bij de C fucking IA, MI 5&6, Mossad en weet je veel.

Partizan gaat lekker op vakantie naar Roemenië in 2019. Echter, gemene schurken hebben ontdekt dat hij hetzelfde genetische patroon heeft als een hoge baas van de lokale maffia. Die ligt dagelijks aan de nier dialyse. Klap op het hoofd, niertjes eruit, hup, zo vers in de maffia Don Romania genaaid. Want voor een beetje geld en met een handige computer nerd, liggen jouw gegevens zo op straat. En nu allemaal heel hard roepen: sorry Keyser, je hebt weer gelijk.

Wil ik nog wel wat angsten aan toevoegen...

Op een vroege vrije dag wordt ik van mijn bed gelicht omdat er haar van me gevonden is op een plek van een misdrijf. En om alle twijfel van mijn schuld te verpletteren is er ook nog bloed gevonden. Een vrouw is overvallen in haar huis en vermoord. ....... Is het de vrouw van mijn kapper die me drie dagen daarvoor zo lomp geweest is om me snijden tijdens het uitscheren van mijn nek.

Ga ik gezellig voor een weekendje weg naar het buitenland, wordt ik bij de grens teruggestuurd omdat mijn reisgenoot HIV positief is. In Nederland is dat geen probleem maar in sommige landen is dat wel, tot een aantal jaar terug was dat nog in de USA.

Wie gaat er voor zorgen dat er geen fouten gemaakt worden in de registraties ?

Moeten we voortaan na een onderzoek bij dokter de handschoenen mee naar huis nemen na een hechting.?

De kappers kunnen een goede handel beginnen met het verkopen van DNA om onderzoeken te frustreren.

Gaan alle ziekenhuizen DNA vergelijken voordat ze een behandeling starten ? Wordt DNA gekoppeld aan BSN ?

Kunnen ggd en alle onderzoekcentra voorkomen dat er misbruik van de opgeslagen materialen plaats vindt ?

• Leuk 1
Mocht men eens beginnen met de vingerafdrukken en DNA te nemen van iedere "misdadiger" die veroordeelt is tot meer dan 3 maand effectief... of buitenlander die zich wil inburgeren... het zou nog zo slecht niet zijn.

Dat doen ze toch al?

Ja hoor, dat doen ze: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/recidive/dna-onderzoek-bij-veroordeelden

Buiten het feit of ik wel of niet mijn DNA moet gaan afgeven, vraag ik me soms af wat er inmiddels al wèl is opgeslagen in zo'n landelijke DNA database van nietsverbergende en/of nietsvermoedende burgers. We gaan allemaal wel eens een keertje bloedprikken voor het een of ander of moeten een "uitstrijkje" laten maken. Met deze achterliggende gedachte staan dit soort onderzoekjes mij doorgaans tegen, maar goed, soms is het nodig. Ook ik meen niks te hebben verbergen. Maar de DNA wetenschap vordert ook en het rijk heeft daarnaast weer zoveel geld uitgetrokken om de nano technologie verder uit te ontwikkelen en we weten op dit moment nog niet naar waar dit allemaal toe zal leiden. DNA in de handen van de verkeerde personen betekent weinig goeds lijkt mij en ik ben duidelijk geen voorstander hiervan.

Ik denk dat de kans dat je eerder dood gaat doordat je liever maar niet je bloed laat prikken of uitstrijkjes laat maken toch echt veel groter is dan de kans dat je eerder dood gaat omdat Pinky and the Brain totale wereldmacht veroveren en allerlei enge dingen met je DNA gaan doen.

De overheid heeft geen programma om baarmoederhalskanker vroegtijdig op te sporen om DNA te verzamelen, dat programma is er omdat het een gevaarlijke en sluipende ziekte is, waaraan al veel vrouwen veel te vroeg zijn overleden. Zonder het onderzoek, was mijn familie niet meer compleet geweest. Niet gaan is in feite levensgevaarlijk.

P.S. Ik heb op de "lijst van verdachte personen" van de VS gestaan na 9/11. Waarschijnlijk omdat ik te vaak gevlogen, alleen, in korte tijd en ook nog in twee Arabische landen geweest, of het had iets met mijn vrijwilligerswerk te maken. Ach, je hebt weer wat te doen in de tijd op het vliegveld, je moet tegenwoordig zo vroeg inchecken. Ik propte om een gegeven moment m'n spullen zo maar los in m'n tassen, veters half los, op de luchthaven moest er toch weer alles uit. Die lui van de douane kunnen je tas netjes inpakken joh, harstikke handig! Ik heb er dus niks aan over gehouden ofzo.

Ik kan niet begrijpen dat er hier nog mensen zijn die ervoor zijn om DNA preventief af te staan, om gezellig met zijn allen in een data base te staan.

Je bent al prepper, en toch zou je dan vertrouwen op een overheid, die nu al bijna niets meer onder controle kan houden ?

Voor een buurtonderzoek bij een moord of zoiets, ja, dan zou ik daar misschien nog wel over denken, maar massaal DNA in data base, lijkt mij vragen om problemen.

Denk maar niet, dat ze je niet kunnen vinden in zo'n database, ff een zoekprogrammaatje erover, en bingo, waar ze je ook voor willen gebruiken of misbruiken.

Ik heb de dezelfde mening over het online donor worden, dat doe ik dus niet om dezelfde reden. Mijn naasten weten allemaal, dat ze alles van me mogen gebruiken, als ik dood ben, en niet eerder dan dat !

Ik griezel gewoon bij het idee, dat ze zelfs ook alles over mijn binnenkant weten, wie weet welke gek met die info gaat doen.

Het is trouwens ook nog zo, dat er mensen zijn, met 2 soorten DNA in hun lichaam, maar hoe dat nou ook al weer zat ?

Dus zo waterdicht is het nu ook weer niet.

• Leuk 1

Gewoon direct bij de geboorte wat wangslijm afnemen. Nee, je oogappeltje heeft nog niets gedaan, maar hebben ze het vast voor de toekomst. En is ook leuk voor dat verwantschapsonderzoek mocht een broertje of een latere zoon/dochter nog niet in de databeest staan, maar toch wat hebben uitgevroten.

Mijn zegen hebben ze.... niet.

Mensen die dit een heel goed idee vinden, vinden snelheidsbegrenzers op auto's en motoren ook een goed idee. "Ja, ik rijd altijd keurig... maar je weet maar nooit.. en op brommers kan het ook, dus waarom niet op auto's.. 120 is hard zat"

De enige reden voor verplichte afname van DNA lijkt mij bij een directe verdenking bij een misdrijf .

Mocht na analyse blijken dat diegene onschuldig is moet het DNA sample vernietigd worden.

In 2005 is er een wet aangenomen dat bij een strafbaar feit, zoals het bv 5km te hard varen met je speedbootje, je verplicht bent je DNA af te staan. IBM heeft een chip ontwikkeld waar AL je persoonlijke gegevens op komen te staan, hier worden momenteel proeven mee gedaan, je DNA, eventueel strafblad, Bank gegevens, persoonlijke profiel, orgaan donor,medische gegevens, locatie, etc.etc.worden geregistreerd, eigendom van de staat dus. Misschien is het een idee voor de voorstanders van het vrijwillig afgeven van je DNA meteen een streepjescode op hun voorhooft te laten tatoeëren en zo’n geel plastic plaatje aan hun oor te laten bevestigen, zoals melkkoeien en slachtvee ook hebben, want de Rijkoverheid wil toch het beste voor z’n onderdanen?

Misschien is het een idee voor de voorstanders van het vrijwillig afgeven van je DNA meteen een streepjescode op hun voorhooft te laten tatoeëren en zo’n geel plastic plaatje aan hun oor te laten bevestigen, zoals melkkoeien en slachtvee ook hebben, want de Rijkoverheid wil toch het beste voor z’n onderdanen?

Hahahahahahahaha, ja, zo zou het eruit kunnen zien.

Misschien krijgen we ook allemaal dezelfde pakjes aan ? ;)

Ugh, nee. Mijn DNA krijgen ze niet. Ik heb nooit wat misdaan, dus ze hoeven mijn DNA ook niet te hebben, scheelt ze weer wat tijd met vergelijken.

De dooddoener "als je niets gedaan hebt heb je ook niets te verbergen" altijd zo enorm dom... je moet 't andersom zien: Als je niets misdaan hebt, hoeven ze je ook niet in de gaten te houden; dat heeft namelijk geen nut, want je hebt niets misdaan!

Daarnaast zijn er zoveel andere redenen om 't niet af te staan en zo weinig redenen om 't wel te doen.

De overheid is extreem incompetent als 't om projecten gaat waar ICT bij komt kijken. Het enige wat ze goed kunnen met ICT, is er veel teveel geld aan uitgeven en vervolgens keihard falen. Noem 1 voorbeeld van een groot ICT project van de overheid wat WEL goed functioneert... lukt je niet... waarom zou je ze dan vertrouwen met je DNA?

Ook is in 't verleden bewezen dat 't onnodig opslaan van teveel informatie hele akelige gevolgen kan hebben, maar de woorden "dit nooit meer" is iedereen schijnbaar alweer vergeten. Triest dat "nooit" slechts 50 jaar duurt. Het feit dat deze regering er geen misbruik van zal maken is leuk, maar wat er in de toekomst gebeurt weet je nooit en zulke gevoelige informatie over zoveel mensen hoort niemand te hebben, ook de overheid niet.

Daarnaast kun je er donder op zeggen dat er op den duur misbruik van gemaakt wordt, door onder andere verzekeringsmaatschappijen. Hoe hard er ook van tevoren beloofd wordt dat dat nooit zal gebeuren. De vingerafdrukken in 't paspoort zouden ook nooit beschikbaar worden gesteld aan de politie. Dat was slechts een jaar later al veranderd naar "behalve bij zware criminaliteit". De beloftes van de overheid zijn niets waard, lullig maar de harde waarheid.

Ook kan je er donder op zeggen dat met zoveel DNA in 1 database er gewoon keihard datamining toegepast zal gaan worden, in 't begin puur omdat het interessant is en kan, later omdat ze misschien wel het "criminele gen" denken te kunnen vinden en later nog omdat ze dat daadwerkelijk gevonden denken te hebben en maar preventief mensen gaan volgen en afluisteren vanwege "genetische aanleg voor criminaliteit". En ja, dat klinkt nu als belachelijk en overdreven, maar feit is gewoon dat mensen met veel gegevens altijd aan 't dataminen slaan, de supermarkten met hun klantenkaart doen 't ook en je zou er stevig van opkijken hoe beroerd veel die al over je eetgedrag kunnen vertellen. Een overheid met DNA materiaal gaat absoluut dataminen en mensen zijn heel goed in 't ontdekken van patronen (ook al zijn ze er soms gewoon niet eens).

Het is gewoon vragen om ellende om de overheid (of een bedrijf of wat dan ook) toegang te geven tot zoveel gevoelig materiaal. Ik zal dat van mij dan ook nooit vrijwillig afstaan, ook al heb ik dus "niets te verbergen".

• Leuk 2
Denk je dat nou echt? Dat is juist de.volgende stap. Mijn zoon wordt in maart.5. Krijg ik van de.week een brief van het ministerie van volksgezondheid dat ze graag het hieleprikje wat bij geboorte is afgenomen willen onderzoeken.voor eventuele genetische.afwijkingen. Of ik daar een akkoord voor wil geven. In princiepe een mooi idee, en van mij mag dit.ook. Maar.toch.... Wat ze allemaal niet kunnen en willen met je dna in de toekomst. Liever niet. Anonimiteit bestaat al niet meer en we zijn allemaal ons bsn nummer, mag ik nog iets van privacy hebben alsjeblieft!!!

Ik vind nog iets anders heel verontrustend eigenlijk, ik kan me niet herinneren dat dat bloed bewaard mocht worden, zeker dus al vijf jaar.... dus die database is er eigenlijk al, alleen niet specifiek voor opsporing doeleinden, klinkt als een wetje veranderen. Of ben ik nu gek(ja dat ook, maar qua dit onderwerp)

Ik vind nog iets anders heel verontrustend eigenlijk, ik kan me niet herinneren dat dat bloed bewaard mocht worden, zeker dus al vijf jaar.... dus die database is er eigenlijk al, alleen niet specifiek voor opsporing doeleinden, klinkt als een wetje veranderen. Of ben ik nu gek(ja dat ook, maar qua dit onderwerp)

Even een toevoeging van mijzelf, blijkbaar mag het bloed van de hielprik een jaar bewaard worden voor controle, dan nog vier jaar voor onderzoeksdoeleinden zonder persoonsgegevens. Als een onderzoeker dat wel wil moet hij dit schriftelijk vragen aan de ouder, dit zal dus in jouw zoons geval zijn. Echter had je bij het afnemen kunnen aangevendat het bloed na het hielprik onderzoek vernietigd had moeten worden, wist hij dat, ik niet:mad:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...