Ga naar inhoud
GENEGEERD

Je auto winterklaar


Arisaka

Aanbevolen berichten

Auto winterklaar checklist.

 

 

Als je met de auto op vakantie gaat dan dient deze in optimale conditie te zijn en voorzien te zijn van allerlei hulpmiddelen die je onderweg nodig hebt of kunt hebben. Sommige dingen zijn in het buitenland verplicht, zoals de reflecterende hesjes die in veel landen verplichte uitrusting zijn. Hieronder vindt u wintertips om uw auto winterklaar te maken. Deze complete winterchecklist voor uw autoreis levert u als het goed is een veiligere en prettigere reis op.

 

Winterbeurt

Veel autobedrijven bieden hun klanten een winterbeurt of wintersinspectie aan. Soms betreft het een gratis winterbeurt. Bij de winterbeurt wordt de auto gecontroleerd op de belangrijkste veiligheidspunten voor de winter. De aandachtspunten van een winterinspectie zijn de banden, remmen, ruitenwissers, vloeistoffen, elektrische systemen en accu, verlichting en sloten. De meeste winteraandachtspunten kunt u hieronder terugvinden en zelf controleren. Door onderstaande punten zelf door te lopen voorafgaande een winterinspectie bij de garage kunt u eventuele kosten beperken.

 

Banden

Controleer de bandenspanning. Een goede bandenspanning zorgt voor betere rijeigenschappen, kortere remweg, minder slijtage en lager brandstofverbruik. Controleer de diepte van het bandenprofiel. De minimale wettelijke verplichting van banden is 1,6 millimeter. U kunt dit veelal snel aflezen door te kijken naar de slijtindicatoren, welke als dwarsblokjes in het profiel van de band te vinden zijn. Zolang de slijtindicator niet gelijk loopt met het loopvlak van de band is de minimale profieldiepte van 1,6 mm niet bereikt. In de wintermaanden is goed profiel van belang om goed water en vuil af te kunnen voeren. Maak gebruik van winterbanden. Winterbanden zijn speciaal ontwikkeld voor koude en natte weersomstandigheden en zijn (net als sneeuwkettingen) in sommige landen verplicht.

 

 

Koelvloeistof en antivries

Koelvloeistof is om de motor te koelen en de warmte via de radiator af te voeren. Het is van belang dat er voldoende koelvloeistof in het circuit aanwezig is en dat deze niet kan bevriezen. Koelvloeistof is hetzelfde als antivries. De kleur is vaak groen of blauw. Het controleren van koelvloeistof doet u wanneer de motor volledig afgekoeld is en de motor niet loopt. U kunt op het reservoir aflezen of het koelvloeistofniveau voldoende is. Met behulp van een antivriesmeter kunt u controleren of de koelvloeistof, of terwijl antivries, nog voldoende beschermd tegen vorst. Dit is van belang, want als de koelvloeistof bevroren is wordt de motor tijdens het rijden niet gekoeld en kan dit leiden tot grote motorschade.

 

Ruitenwisservloeistof

Voor de winter is er speciale ruitenwisservloeistof die niet snel bevriest bij temperaturen onder het vriespunt. Veelal is de kant-en-klaar vloeistof geschikt voor temperaturen tot -20 graden Celsius. Voordat u de vloeistof in het reservoir doet is het verstandig om de zomervloeistof volledig te legen (leegspuiten), anders verdunt u de vloeistof en kan deze alsnog sneller bevriezen. Bij het rijden op snelwegen kan door de rijwind de temperatuur dalen. Bij zeer lage temperaturen is het raadzaam om pure winter ruitenwisservloeistof te gebruiken. Door opspattend water met pekel en vuil zult u meer vloeistof gebruiken dan normaal. Zorg ervoor dat het reservoir vol is.

 

Ruitenwisservloeistof is bevroren

Het kan gebeuren dat bij extreme koude de ruitenwisservloeistof bevroren is. Dit kan ontstaan doordat u geen wintervloeistof heeft gebruikt, doordat deze verdund is of doordat de temperatuur extreem laag is. Als u bemerkt dat de ruitenwisservloeistof niet werkt, gebruik dan niet te veel de ruitenwissers. Wanneer de voorruit vuil is van opspattend water met pekel en u gebruikt de ruitenwisser, zal de gehele voorruit door zout en vuil slecht zicht geven. Mocht u dit overkomen dan kunt u het beste op een veilige plaats de voorruit schoonpoetsen met sneeuw of water. Het kan zijn dat de sproeikopjes vuil zijn of bevroren zijn. De sproeikoppen kunt u met een naald doorprikken. Zorg dat u een naald bij u heeft.

 

Ruitenwissers

Ruitenwissers zorgen voor goed zicht. Door opspattend water met pekel en vuil wordt de voorruit sneller vuil en wordt het zicht beperkt. Bij verouderde ruitenwissers wordt het rubber harder, vooral bij koudere temperaturen, en neemt de werking af. Wanneer ruitenwissers gaan strepen of een waas achterlaten, schurend rubber geluid maken of delen losraken is het hoog tijd beide ruitenwissers te vervangen. Zet bij vorst, ijzel en sneeuwval de ruitenwissers omhoog bij langdurig parkeren en gedurende de nacht. Dit voorkomt dat de ruitenwissers vastvriezen aan de voorruit en bij gebruik of bij het lostrekken beschadigd raken.

 

 

Airconditioning

Mogelijk vraagt u zich af waarom de airconditioning in de winter moet werken. Niet om de temperatuur omlaag te brengen binnen in de auto, maar juist om de voorruit sneller te ontwasemen. Een airco blaast droge lucht, hierdoor ontwasemt de ruit sneller en beslaat de voorruit niet snel opnieuw.

 

Accu

Een veel voorkomend probleem in de winter is de niet startende auto. Accu's en batterijen presteren minder bij lage temperaturen. Wanneer de accu is versleten is de kans groot dat u dit bij lage temperaturen gaat merken en uw auto u in de steek laat. Laat de accu doormeten, dit is veelal gratis. Is de accu versleten, dan zult u een nieuwe moeten aanschaffen.

 

Verlichting

Controleer de werking van de verlichting. Groot licht, dimlichten, knipperlichten, remlichten en mistlampen. Bij koude temperaturen willen oude lampen soms ineens kapot gaan. Als de verlichting van uw koplamp kapot is, vervang dan meteen beide lampen. U kunt er van uit gaan dat de andere lamp ook geen lange levensduur meer zal hebben. Tevens voorkomt u dat u twee verschillende soorten licht voert. Zorg ervoor dat reservelampen in de auto aanwezig zijn en let hierbij op het merk en type lamp welke u gebruikt.

 

Andere handige tips en wetenswaardigheden voor uw voertuig tijdens de wintermaanden:

 

Deurrubbers

Behandel de deurrubbers door deze lichtjes in te smeren met vaseline of siliconenspray. Dit voorkomt dat de deur blijft "plakken" aan de rubbers. U voorkomt hiermee dat de rubbers kunnen scheuren. Blijft de deur toch "plakken" door de vorst, trek dan niet te hard maar duw eerst tegen de deur. Door de duw komt het portier mogelijk los van de deurrubbers en voorkomt u schade aan uw rubbers.

 

Slotontdooier

Door uw deursloten vooraf licht in te oliën of in te spuiten met slotspray voorkomt u dat de sloten snel kunnen bevriezen. Mocht het slot toch bevroren zijn kunt u dit met slotontdooier weer oplossen. Slotontdooier kunt u beter niet in de auto laten liggen, want daar kunt u niet bij als u deze plots nodig heeft.

 

Ruitenkrabber of ruitenspray

Een ruitenkrabber is onmisbaar tijdens de wintermaanden. Zorg dat u voor vertrek alle ruiten ijsvrij maakt. Denk ook aan de buitenspiegels. Alleen een "streep over de ruit voor het zicht" is zeker niet voldoende. De verkeersboetes voor ramen met slecht zicht zijn zeer hoog. Er zijn ook spuitbussen verkrijgbaar met antivries ruitenspray. Deze maken het simpel om de ruiten ijsvrij te maken. Ontdooi nooit de ruiten door er warm water overheen te gooien, de ramen kunnen hierdoor scheuren.

 

Reservesleutel meenemen

Het is verstandig op reis de autoreservesleutel mee nemen of mee te geven aan uw partner of medereiziger. Handig bij verlies of wanneer de deuren op slot zijn gegaan tijdens het warmdraaien en de sleutels nog in het contact zitten.

 

 

 

Handrem niet gebruiken

De handrem kan vastvriezen. Maak daarom bij parkeren geen gebruik van de handrem, maar zet de auto in een versnelling. Staat de auto op een helling met de neus omlaag, gebruik de achteruitversnelling. Let op dat u bij het starten de koppeling intrapt en, indien u geparkeerd staat op een helling, tijdelijk de handrem gebruikt om te voorkomen dat het voertuig ongewild gaat rollen.

 

Auto wassen

In de wintermaanden is het verstandig ook uw auto te wassen, bij voorkeur in een wasstraat. Het strooizout tast metaal van carrosserie, onderstel en velgen aan waardoor roest op kan treden.

 

Ramen en koplampen onderweg wassen

Tijdens de reis is het verstandig de voorruit en koplampen even te wassen. Bij de meeste tankstations onderweg komt u een emmer en wisser tegen. Het is snel gebeurd en zorgt voor goed zicht. De koplampen reinigen zorgt voor betere lichtopbrengst en dus beter zicht.

 

Handig aan boord:

- naald, voor het doorprikken van de ruitensproeiers

- zaklamp

- gereedschap

- lifehammer

- veiligheidsvest (soms verplicht, ook voor andere inzittenden)

- zonnebril

- deken in geval van nood

- verbanddoos

- voldoende drinken voor onderweg of bij pech

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Alles behalve de naald zit sinds dit weekend in onze auto's (goed idee!). Bij mijn man liggen ook de winterbanden er weer op (wisselen en opslaan doen we gewoon zelf, helemaal gratis (fitness; het moet naar zolder).

Warmhouddekens hebben we ieder 4 in de auto, voor elk gezinslid een deken (0,69 bij Action, het kon er dus wel af), er liggen in iedere auto 3 halve literflesjes water (gewoon Lidl). Ook heb ik hoofdlampjes gekocht, dat is makkelijker dan een zaklamp als je alleen bent en in het donker twee handen nodig hebt om iets te doen (ooit eens bij het licht van een mobiel een lampje even vlug willen verwisselen, toen brak er dus iets af, dat was een duur grapje).

Ik overweeg nog om ook in elke auto een pakje dieetrepen of voorverpakte peperkoek te leggen. We hebben al eens drie uur file gehad, een uur achter ons stond het toen stil en hebben mensen in de auto moeten overnachten.

 

De veiligheidshesjes liggen grijpklaar maar voor de verbandtrommel had ik geen plek meer voorin. Ik heb de verbandtrommel met klitteband (zijn plakkers van Zeeman) vastgemaakt aan de rechterkant in een hoekje van de kofferbak (meestal sta je stil aan de rechterkant van de weg, die kant is dus het meest praktisch en veilig).

In mijn auto ligt ook een brandblusser, ik heb een driedeurs autootje en een peuter en straks een baby, die krijg ik niet snel uit de auto dus ik wil kunnen blussen. In mijn auto moet nog wel een lifehamer en een fluitje voor het geval we onverwachts gaan zwemmen.

 

De slotontdooier ligt ook al klaar in de keukenla. Moet alleen m'n rubbers eens poederen ofzo, kijken of ik dit jaar dan wel door de deuren m'n auto in kan komen (ik ben al heeel vaak via de achterklep m'n auto in gemoeten in de winter).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik wist wel dat mijn voertuig zijn vruchten af ging werpen :-D

 

Ruitenwissers ==> niet aanwezig

Ruitenwisservloeistof ==> zie boven

Ruiten krabben ==> Geen ruiten dus geen probleem

Deurrubbers ==> Wegens geen deuren, geen probleem

Seutel in het contact met de deur op slot ==> Geen deuren he!

Slotontdooier ==> Misschien voor het contactslot, maar wegens geberek aan een afgewerkt dashboard kan ik ook de draadjes wel los trekken

Airco ==> Geloof me, die doet het van de winter :-D

 

Rara wat rij ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat was mijn idee ook.

 

Vergeet de startkabels niet. Je zult verbaasd zijn hoe weinig mensen die dingen nog in de auto hebben.

Zorg vooral dat je ze juist gebruikt!

Bron: http://www.accudienst.nl/h/355-hoe-gebruik-je-startkabels.html

 

Het aansluiten van de startkabels:

- Zet de motor af van beide voertuigen

- Schakel alle stroomverbruikers uit (zoals radio, verwarming, airco, enz).

1: Klem de rode kabel op de +pool van lege accu

2: Verbind de rode kabel aan de +pool van goede accu

3: Sluit de zwarte kabel aan op de -pool van de volle accu

4: Zet de andere zwarte klem op MASSA van het pechvoertuig, bijv. een metalen deel van de motor of (ongelakt) carrosserie-deel

(Let op: sluit hem dus NIET aan op de -pool van slechte accu maar minimaal 50 cm daar vanaf.)

- Start de motor van de auto met de volle accu

- Laat de motor op een iets hoger toerental draaien

 

U kunt de motor van het voertuig direct proberen te starten of hier een paar minuten mee wachten.

Is het starten van het pech voertuig gelukt, wacht dan nog enkele minuten voor dat u startkabels losmaakt.

 

Let op:

Bij het losnemen van de startkabels kan er een piekspanning ontstaan.

Schakel na het starten van het hulpvoertuig (tijdelijk) de achterruitverwarming en de kachel aan zodat de hoge laadstroom kan worden opgevangen.

 

Het afkoppelen van de startkabels:

4: Maak eerst de zwarte startkabels los van het carrosserie van de auto met lege accu.

3: Haal de zwarte klem van de -pool van de volle accu.

2: Nu haalt u de rode accuklem van de +pool van de goede accu

1: Als laatst haalt u de rode klem van de +pool van slechte accu

 

Let op:

Zorg ervoor dat de rode en zwarte kabelklemmen op geen enkel moment contact met elkaar hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige maand het Campertje naar de stalling gebracht om de winter te overleven.Wel al alles in orde gemaakt om eind Februari te kunnen vertrekken.Tot die tijd ben ik dus Ridder te voet....Geen winterbanden nodig dus..K heb wel n paar Meindl taiga,s.;)(ondanks dat ze lekker warm zijn hoop ik toch dat de sneeuw uitblijft)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet de startkabels niet. Je zult verbaasd zijn hoe weinig mensen die dingen nog in de auto hebben.

 

Das een goeie. Heb hier een starthulp voor als er geen behulpzame buren zijn of buren die je niet begrijpen.

Vrijdag even de winterbandjes er om laten leggen. Mooi op 15"dus lekkere ballonbanden :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de startkabels, hier een truucje om de volgorde te onthouden:

 

Rood, Zwart -> Start

Zwart, Rood -> Dood

 

Waarbij dood dus letterlijk kan gebeuren bij het eerst aansluiten van zwart en het vervolgens aanraken van de rode kabel klem en de auto. Zelfs al is het maar 14 volt, het gaat al snel om 600 Amperes of meer en dat is zelfs bij 14 volt gewoon dodelijk.

 

Hoe dan ook, let altijd goed op bij 't aansluiten dat je NIET de kabel klemmen aanraakt en dat je NIET de auto aanraakt. Ook mogen de klemmen nooit elkaar aanraken want dan kan de accu letterlijk ontploffen (een 600+ ampere kortsluiting is absoluut levensgevaarlijk. Niet kloten met accu's!).

 

Of je de klem nou op de accu van te starten auto zet of er een stukje vandaan maakt geen reet uit, de - pool en de auto zijn met zo lage weerstand aan elkaar verbonden dat dat gewoon geen verschil kan maken... de klem MAG op het karosserie, maar da's vooral voor als er geen ruimte is op de accu zelf, bij sommige zit er een heel bouwwerk bovenop...

 

Ook zou ik de "donor" auto eerst starten en dan pas de accu's aansluiten, niet andersom; direct vanaf aansluiten gaat de donor accu met vol vermogen de ontvanger accu staan opladen, als je dan te lang wacht heeft 'ie dus niet meer het vermogen om je motor te kunnen starten...

 

Dus, donor motor starten, kabels aansluiten, wat gas geven in de donor auto (2000 rpm is meestal ruim voldoende, wat meer als de ontvangende auto een stuk groter is dan de donor), dan de ontvanger starten en het gas rustig loslaten. Dan de kabels los in omgekeerde volgorde van 't aansluiten.

 

Valt de ontvangende auto nu gelijk uit dan is er meer mis, de accu kan stuk zijn of de alternator.. tijd om 'm naar een garage te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist wel dat mijn voertuig zijn vruchten af ging werpen :-D

 

Ruitenwissers ==> niet aanwezig

Ruitenwisservloeistof ==> zie boven

Ruiten krabben ==> Geen ruiten dus geen probleem

Deurrubbers ==> Wegens geen deuren, geen probleem

Seutel in het contact met de deur op slot ==> Geen deuren he!

Slotontdooier ==> Misschien voor het contactslot, maar wegens geberek aan een afgewerkt dashboard kan ik ook de draadjes wel los trekken

Airco ==> Geloof me, die doet het van de winter :-D

 

Rara wat rij ik.

 

Een brombakfiets of een tuktuk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dagelijks 180km woon werk verkeer, leg een paar waxinelichtjes in je auto met aansteker.

Ik peli zaklamp, dikke extra jas achterin en pas mijn nooddekens gebruikt bij een ongeval, ik hou de action goed in de gaten voor nieuwe.

Verder wil ik zeker nog een beademingskapje kopen ipv een kiss of life....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige wat ik heb in de auto is een accustarter met ingebouwde accu. Controleer af en toe hoeveel spanning ie nog heeft en that's it. Had hem een paar keer nodig totdat ik een grotere accu in mijn auto liet plaatsen, toch neem ik hem altijd mee, er staan vaak nog veel mensen buiten die hun auto niet meer kunnen starten en kan ik ze mooi even helpen. :)

 

En uiteraard ijsontdooier en een krabber. En een nachtbril, want ik zie geen snik met al dat felle licht en die witte sneeuw. Tegenwoordig als het gevroren heeft of veel gesneeuwd heeft, ga ik voortaan met de fiets naar het werk. Heb al vaak zat langs de weg gestaan omdat het te glad was of omdat ik het niet meer zag allemaal. Geen tweede keer meer! Ja oke, kettingen om de banden doen, maar niet elke auto kan dat hebben denk ik. Heb gewoon een simpel sportief autootje, wel spijt waarom ik die jeep niet had genomen 6 jaar geleden. Maar ja, dat was toen... Toen zat ik nog te klooien met houten platen om voor de banden te leggen om uit een slipsloot te komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie allemaal geld over!?

 

Winterbanden vervang ik pas als ze niet meer APK waardig zijn (zolang ik niet naar een winterbanden verplicht land ga)

nooddekens heb ik niet, wel ongeveer 3 ikea flease dekens en een oude flease werktrui. Deze gebruik ik dan ook regelmatig.

 

Heb wel net een brandblusser gekocht, vond de kleintjes voor in de auto te duur dus maar de kleinste van de IKEA mee genomen. Toch ruimte zat in die bus.

Ook altijd wel sneeuwkettingen liggen voor modder of sneeuw.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Mijn auto. Best winterwaardig, maar nog weing ruimte om spullen te bewaren. Daar gaat nog wel wat aan gewerkt worden maar momenteel heb ik even andere prioriteiten. Niet echt een BOV hoewel je je niet te druk hoeft te maken over waar je rijdt. Op de weg of er naast, het gaat net zo goed ;)

 

Dazon%201100cc%20lv%20zwart.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn auto. Best winterwaardig, maar nog weing ruimte om spullen te bewaren. Daar gaat nog wel wat aan gewerkt worden maar momenteel heb ik even andere prioriteiten. Niet echt een BOV hoewel je je niet te druk hoeft te maken over waar je rijdt. Op de weg of er naast, het gaat net zo goed ;)

 

Dazon%201100cc%20lv%20zwart.jpg

 

jammer dat het geen 4wd is. maar zeker vet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...