Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bonen en erwten: In pot, of gedroogd


Holbewoner

Aanbevolen berichten

Velen van ons zullen in hun voedselvoorraad een flinke hoeveelheid aan bonen, erwten en soortgelijke producten hebben. Maar in welke vorm?

 

Zelf heb ik een aardige hoeveelheid aan bonen in pot. Dit omdat de potten herbruikbaar zijn, en omdat deze bonen al voorgegaard zijn. Hierdoor zal het indien nodig aanzienlijk minder energie kosten om deze bonen te koken. Het voordeel van gedroogde (bulk) bonen is dat ze een stuk goedkoper zijn, en wellicht langer houdbaar. Daar staat dus wel tegenover dat je deze veel langer moet koken om ze eetbaar te maken.

 

Waar gaat jullie voorkeur naar uit?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb ook beide... Gedroogde bonen kun je zaaien (mits niet chemisch behandeld), maar moeten (in de meeste gevallen) een nacht weken, en dan (in ander water) gekookt worden... Dat is het grootste nadeel als je het mij vraagt. Voordeel is wel, prijs en ruimte!

 

Pot is direct eetbaar, dus die ook in huis, gewoon voor het gemak, en just in case we niet kunnen koken, of geen/weinig water tot onze beschikking hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb rond de 50 kg bonen in huis,gedroog, ook linzen heb ik flink wat, je kun bonen in hetzelde water weken en koken.Je kun de bonen 24 weken ,dan 15 min koken ,dan in de pan, in een koelbok met oude handdoek. Samen met rijst heb je een goede basis maal.Er zijn veel sorten bonen ,black beans, black eye pea,kidney,ed. Trouwens linzen hoef je niet te weken.Je kun droge bonen 10 jaar lang bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen in pot, aangezien ik denk dat wij niet onwijs lang thuis kunnen blijven ivm water( als er geen electra is loopt half nederland langzaam onderwater) om 50 kilo rijst of bonen mee te nemen zie ik niet echt zitten. Wij moeten op termijn op pad om een andere plek te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen in pot, aangezien ik denk dat wij niet onwijs lang thuis kunnen blijven ivm water( als er geen electra is loopt half nederland langzaam onderwater) om 50 kilo rijst of bonen mee te nemen zie ik niet echt zitten. Wij moeten op termijn op pad om een andere plek te vinden.

 

Dat is dan weer precies waar ik in zo'n geval op wacht. Heb een aantal van die blauwe watervaten. Tegen de tijd dat alles onder water loopt vul ik m'n hayak, 2-persoons kano en die vaten met mijn preps en voorraad (ongetwijfeld zal niet alles er in passen, de rest mag dan naar zolder) en ga op zoek naar een droge plek. Hoef je dus niet te tillen, dobbert vanzelf achter je aan.... als je het goed vastbindt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spliterwten hoef je ook niet te weken. Het nadeel van gedroogde bonen en erwten kan zijn de opslag. Wanneer de bonen niet droog opgeslagen worden kunnen ze beschimmelen. Is het niet een idee ze in de Mylar Bags te bewaren ook voor een nog langere houdbaarheid?

 

Zag laatsts iemand, volgens mij hier op het forum, die ze bewaarde in petflessen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen in pot, aangezien ik denk dat wij niet onwijs lang thuis kunnen blijven ivm water( als er geen electra is loopt half nederland langzaam onderwater).
Je doelt op de pompen van gemalen?

Het zal inderdaad allemaal wat minder goed worden maar de hoofdgemalen zijn dubbel uitgevoerd. Ze hebben dieselpompen als backup. Ja als de diesel op is..... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van gedroogde (bulk) bonen is dat ze een stuk goedkoper zijn, en wellicht langer houdbaar. Daar staat dus wel tegenover dat je deze veel langer moet koken om ze eetbaar te maken
Je kunt ze 1-2 dagen* weken in koud water. Dat scheelt enorm op de kooktijd. Werkt ook prima voor andere gedroogde groenten en rijst.

 

*=Temp. van het water is van vrij veel invloed. Meer warmte is minder lang weken. Dus zoek een wat warmere plaats indien mogelijk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Ik heb ook gedroogde bonen in een pot :D Idd van alles wat (en nog wat meer :D)

 

Heb je daar nog iets bijgedaan, een absorber of heb je een speciale pot gebruikt? Ik heb hier namelijk nog veel pakjes droge bonen, in een plastic verpakking en die wil ik ergens in kwijt. Ik begrijp dat ze alleen droog gehouden hoeven te worden, zou een glazen pot voldoende zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Emmy,

 

Bij mij zitten ze in een stopfles in het keukenkastje. Daarin blijven ze jaren goed. Dichte verpakkingen laat ik gewoon dicht. Zo blijven ze ook jaren goed. Volgens mij mag je ipv jaren ook meer dan een decennium lezen, want als ze droog opgeslagen zijn, moet er echt wel iets geks gebeuren willen ze bedreven.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hier een site met o.a. een stukje warenkennis. Kooktijden, weektijden, afbeeldingen van o.a. bonen.

 

http://www.dekooktips.com/warenkennis/waren.htm Kies bijv. peulvruchten aan de linkerkant. Hierna zie je rechtsboven een aantal opties.

 

Naar mijn weten blijft de voedingswaarde aardig op pijl, de vitamientjes zouden echter na een aantal jaar sterk afnemen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Bonen in pot zijn ook goed koud te eten als je geen verwarmingsbron tot je beschikking hebt.

Ik heb in de tropen lange tijd op erwtensoep geleefd. ( in het oerwoud waar ik toen verbleef stond een verloren container ) Het was een oude voorraad van het Duitse leger. Blikken die lang over de houdbaarheidsdatum waren.

Nog prima te eten, later kon ik het aanvullen met rijst. Dus toen gebruikte ik de erwtensoep als saus....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonen in pot zijn ook goed koud te eten als je geen verwarmingsbron tot je beschikking hebt.

Ik heb in de tropen lange tijd op erwtensoep geleefd. ( in het oerwoud waar ik toen verbleef stond een verloren container ) Het was een oude voorraad van het Duitse leger. Blikken die lang over de houdbaarheidsdatum waren.

Nog prima te eten, later kon ik het aanvullen met rijst. Dus toen gebruikte ik de erwtensoep als saus....

 

Over hoe lang over de houdbaarheidsdatum moet ik dan ongeveer denken? (Ik merk aan mezelf dat ik makkelijker denk over groente die over de datum is, dan iets waar vlees in zit, dat durf ik minder goed te proberen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...