Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voedsel in blik / glazen pot


Wish

Aanbevolen berichten

Ik ben begonnen met het aanleggen van een voorraad voedsel, heb tot nu toe voornamelijk bonen in blik gekocht, en wat tonijn in blik.

 

Nu heb ik een vragen over glazen potten, bijvoorbeeld augurken in pot, blijft dat even lang goed als in blik? (eventueel in een donkere ruimte)

 

En hoe bewaren jullie rijst en macaroni enz? Moet dat met mylar zakken en oxygen absorbers?

Op internet zie ik ook luchtdichte emmers die geschikt zijn voor voedsel, kan ik het hierin doen? (zonder mylar)

 

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Heb zelf vooral veel glazen potten. Zijn herbruikbaar voor inmaken nadat je de inhoud hebt opgegeten, en geven minder 'smaak' af aan je voedsel. Staan in een donkere koele kast.

 

Pasta zit al in een luchtdichte zak, hier althans, dus daar doe ik verder niets aan. Gewoon in een donkere kast leggen. Rijstvoorraad moet ik nog aanleggen, hier wil ik inderdaad ook emmers voor gebruiken in combinatie met zuurstof absorbers.

 

Tip: Loop eens naar de lokale bakkerij of snackhut, daar gooien ze regelmatig emmers met deksel weg. Die zijn uiteraard ook geschikt voor voeding, en vaak dus gratis af te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik koop coned beef en achterham in blik,bij iedere supermarkt te koop en niet duur!

pindakaas is ook belangrijk,wordt in Afrika gebruikt om ondervoede kinderen weer op gewicht te krijgen/houden!

Pakjes soep/blikken soep en brinta is ook voedzaam.

Stevia is een goede vervanger voor suiker,en en natuurlijk produkt,om iets zoet te maken een paar druppels is genoeg.Het is lang houdbaar en te koop in een reform winkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop coned beef en achterham in blik,bij iedere supermarkt te koop en niet duur!

pindakaas is ook belangrijk,wordt in Afrika gebruikt om ondervoede kinderen weer op gewicht te krijgen/houden!

Pakjes soep/blikken soep en brinta is ook voedzaam.

Stevia is een goede vervanger voor suiker,en en natuurlijk produkt,om iets zoet te maken een paar druppels is genoeg.Het is lang houdbaar en te koop in een reform winkel.

 

Dat van die stevia is een goeie! In de flesjes neemt het nl heel weinig ruimte in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen over blik of pot.

 

We hebben voornamelijk blik. Potten stapelen voor geen meter, zijn een stuk zwaarder en veel kwetsbaarder.

 

Als ik de hoeveelheid voedsel die ik nu heb opgeslagen in pot zou hebben, zou ik tig keer zoveel opslagruimte hebben nodig gehad.

 

Het enige voordeel dat ik zie in potten is dat ze makkelijker te openen zijn zonder blikopener.

Dat er voedselsoorten alleen in pot te krijgen zijn (zoals noem eens wat augurken) dat is dan pech. In een shtf situatie moet ik roeien met de riemen die ik heb en dat ik dan bepaalde dingen niet kan eten, jammer, ik denk dat ik dan al lang blij ben iets te kunnen eten.

 

Wat ik wel in potjes heb ik home-made jam. Dat zit dan in van die bonne-maman potten en dat is dan nog net 2 hoog te stapelen maar ik heb het wel in een doos gezet, want het glijdt als de ziekte en is zo onstabiel als wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stapeltipje :-)

 

Een laag potten van dezelfde hoogte. Daarop een plaatje triplex, dik karton of iets soort gelijks.

Laag potten. Etc

 

Evt plat leggen tussen 2 'wanden'.

 

Ja dat is een goeie. Dank. Maar dan houd ik het toch bij blikken, stuk minder kwetsbaar en ook minder zwaar. Maar dit zou een simpele oplossing zijn idd. Tnx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Glas lijkt me gezonder dan blik. Glas moet natuurlijk in het donker opgeslagen worden. Velen hebben het over het hamsteren van enorme hoeveelheden, voornamelijk koolhydraten. Het zou best kunnen dat je daar op termijn ziek van wordt. Hamsteren is prima, maar je zou je aan de schijf van vijf moeten houden. Meer info op Voedingscentrum.nl

 

Ik hamster niet alleen voor noodsituaties, ik sla in als de prijzen gunstig zijn. Alles dat ik in de toekomst van plan ben te verbruiken sla ik zo veel mogelijk nu in. Geld wordt toch alleen maar minder waard. Liever voorraden in de kast dan geld op de bank.

 

Rijst en macaroni staan gewoon in de oorspronkelijke doos, maar wel zodanig dat muizen er niet bij kunnen komen. Kevertjes en motjes hebben het ook op dergelijke voorraden voorzien, dus zorg ervoor dat zij er niet in kunnen komen. Let ook op eventuele lekkage die je voorraad aan kan tasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een goeie. Dank. Maar dan houd ik het toch bij blikken, stuk minder kwetsbaar en ook minder zwaar.
Dat klopt uiteraard 100%.

Gewicht en kwetsbaarheid zijn niet van belang als een SHTF thuis uit wilt zitten. Voor reizende preppers is het uiteraard wel van belang. Reis je met bv een auto dan is de kwetsbaarheid niet zo'n punt als je potten op een juiste manier vervoert.

Een ander punt is dat sommige dingen niet in blik verkrijgbaar zijn.

Zelf geef ik de voorkeur aan blikken maar heb ook erg veel potten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Glas lijkt me gezonder dan blik. Glas moet natuurlijk in het donker opgeslagen worden. Velen hebben het over het hamsteren van enorme hoeveelheden, voornamelijk koolhydraten. Het zou best kunnen dat je daar op termijn ziek van wordt. Hamsteren is prima, maar je zou je aan de schijf van vijf moeten houden. Meer info op Voedingscentrum.nl
Helemaal akkoord Nico. Maar tijdens een SHTF moeten we waarschijnlijk al blij zijn met een schijf van 4 of in extreme gevallen schijf van 1 :-)

Je kunt het ook zien als een basisvoorziening. Naast je vaste voorraad trek je ook de natuur in om eetbare dingen te vinden. Zelf prep ik ook groenten en vruchten uit blik. Toch wel redelijk richting schijf van 5. Wellicht gaat de schijf van 5 op dagelijkse basis niet (altijd) lukken maar over een period evan een week zeker wel. Als het seizoen het toelaat wil ik wat aanvullen met eetbare planten.

 

Ik hamster niet alleen voor noodsituaties, ik sla in als de prijzen gunstig zijn. Alles dat ik in de toekomst van plan ben te verbruiken sla ik zo veel mogelijk nu in. Geld wordt toch alleen maar minder waard. Liever voorraden in de kast dan geld op de bank.
Voedsel het nieuwe goud :-)

 

Rijst en macaroni staan gewoon in de oorspronkelijke doos, maar wel zodanig dat muizen er niet bij kunnen komen. Kevertjes en motjes hebben het ook op dergelijke voorraden voorzien, dus zorg ervoor dat zij er niet in kunnen komen. Let ook op eventuele lekkage die je voorraad aan kan tasten.

Bij IKEA 130 liter zwarte plastic dozen met deksel voor ongeveer e18. Deksel klemt helaas niet. Dichtkitten en je hebt een redelijke bescherming tegen muizen en motjes.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch heb ik het voornamelijk over mijn voorraad hier thuis. Behalve wat ik al zei de jam.

 

Ik geloof niet dat ik iets mis aan wat je niet in blik kunt krijgen met alleen blik? En als de nood aan de man komt, dan moet ik het maar gewoon doen met wat ik heb.

 

Ik heb nog wel een voordeel voor de pottenliefhebbers. Als je het voorzichtig openmaakt kun je ze hergebruiken om weer andere dingen te conserveren.

 

De schijf van 5 heb ik bijna 40 jaar geleden toen ik besloot een heel stel dingen op die schijf niet meer te eten, al afgeschaft. Voor de SHTF ook potjes met vitaminepillen aangeschaft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Augurken, uitjes, spinazie, rode kool, komkommer, etc heb ik nog niet in blik gezien.

De volgende dingen ook niet maar die zijn wellicht wel verkrijgbaar in blik in bepaalde winkels. Gehakballetjes in satesaus, allerlei sauzen voor bij de rijst/macaroni etc.

 

En als de nood aan de man komt, dan moet ik het maar gewoon doen met wat ik heb
Dat is zeker zo. Toch probeer ik dat moment zoveel mogelijk vooruit te schuiven. Overleven is uiteraard de hoofdzaak. Dat neemt echter niet weg dat ik probeer gevarieerde voeding te eten. Met gevarieerd bedoel ik niet uitsluitend de voedingstoffen maar ook de smaken.

 

Maar zoals ik al in meerdere posts heb aangegeven iedere situatie is anders. Iedereen heeft andere wensen. Wil je alleen blik, prima! Alleen droogvoer, prima! Beide, prima!

Als ik naar mijn huidige voorraad kijk (exclusief rijst en pasta) heb ik ongeveer 70% blik. 28% glas. 2% doosjes.

Als ik spinazie in blik vind dan zal ik waarschijnlijk mijn glazen potten spinazie vervangen door de blik variant, want ik ben het wel met je eens dat blik simpelweg veel minder snel kapot gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Augurken, uitjes, spinazie, rode kool, komkommer, etc heb ik nog niet in blik gezien.

De volgende dingen ook niet maar die zijn wellicht wel verkrijgbaar in blik in bepaalde winkels. Gehakballetjes in satesaus, allerlei sauzen voor bij de rijst/macaroni etc.

 

Dat is zeker zo. Toch probeer ik dat moment zoveel mogelijk vooruit te schuiven. Overleven is uiteraard de hoofdzaak. Dat neemt echter niet weg dat ik probeer gevarieerde voeding te eten. Met gevarieerd bedoel ik niet uitsluitend de voedingstoffen maar ook de smaken.

 

Maar zoals ik al in meerdere posts heb aangegeven iedere situatie is anders. Iedereen heeft andere wensen. Wil je alleen blik, prima! Alleen droogvoer, prima! Beide, prima!

Als ik naar mijn huidige voorraad kijk (exclusief rijst en pasta) heb ik ongeveer 70% blik. 28% glas. 2% doosjes.

Als ik spinazie in blik vind dan zal ik waarschijnlijk mijn glazen potten spinazie vervangen door de blik variant, want ik ben het wel met je eens dat blik simpelweg veel minder snel kapot gaat.

 

Ah, spinazie in blik heb ik. Gepureerd en ook de versie nog met hele blaadjes. Ik doe veel boodschappen over de grens, mogelijk dat het niet in NL te verkrijgen is? Vleesdingen hebben wij niet. Augurken, komkommers, uitjes nee heb ik inderdaad niet in blik voor je. Helaas. Ik heb ze ook niet op voorraad genomen.

 

En inderdaad moet je gevarieerd eten. Met je eens dat veel blikvoer eigenlijk alleen maar koolhydraten is. Gelukkig staan de blikken met bonen garant voor ook eiwitten.

 

Sauzen heb ik alleen in droogversie en ik heb wel blikjes tomatenpuree in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

want ik ben het wel met je eens dat blik simpelweg veel minder snel kapot gaat.

 

Dat valt nog te bezien. Blik roest. Het laagje kunststof waarmee de binnenzijde van het blik is bekleed komt terecht in je voedsel. Bij glas kun je aan de deksel zien of de pot nog vacuüm is. Bovendien heb je bij glas het voordeel dat je naar binnen kunt kijken en zul je veel minder snel verrast worden door een bedorven voorraad. Als je een voorraad glazen potten gaat evacueren hoeveel potten gaan er dan kapot? Eén, twee, een paar? Zelfs als je huis instort zal slechts een beperkt deel van de glazen voorraad verloren gaan. Een beetje prepper checkt zijn voorraad regelmatig, af en toe een verpakking opeten kan geen kwaad. Sterker: het voorkomt onaangename verassingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja blik roest. Mijn opslagruimtes zijn droog. Dus minder belangrijk. Deksels van glazen potten zijn ook van blik. Wel heb je gelijk dat bij glas de kans nul is dat er rommel in je voeding komt.

Potten zijn vrij stevig. Als je ooit denkt te evacueeren kun je eigenlijk niet los stapelen omdat de evacutaie dan erg lang gaat duren. Dus alles in kratten/dozen. Daarmee zijn de potten direct veel minder kwetsbaar. Zeker als je ze inpakt zoals Negerzoenen. Dus met papieren schotjes tussen de potten zodat ze niet kapot rammelen. En als je alles in kratten/dozen plaatst is het stapelprobleem ook opgelost.

Verder, geef ik eerlijk toe, kijk ik ook naar de prijs. Blik is vaak goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ja, zijn meerdere posts over te vinden. Waaronder deze

Is roggebrood. Smaakt goed en is lang na de THT nog te eten.

Er is ook een volkoren variant

 

Kun je echter veel goedkoper in Duitsland in de supermarkt kopen (bv een Marktkauf)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Hallo,

 

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar had geen hits, dus ik stel hem hier want het gaat over de houdbaarheid van blikvoer en glazen potjes. Niet mbt de THT, maar de temperatuur in de bewaarruimte.

 

Ik ben inmiddels bezig met veel op te ruimen om ruimte te creeren voor een voedselvoorraad. Nu ligt alles door elkaar en met meer ruimte kan ik kasten gaan neerzetten en alles op THT gaan ordenen.

 

Het fietsenhok dat ik daarvoor wil gebruiken is redelijk donker, heel klein beetje vochtig (zal er dus geen rijst of pasta oid gaan bewaren daar) maar mijn vraag gaat voornamelijk over de temperatuur. Er zit geen verwarming in en in de winter zakt de temperatuur naar ongeveer de buitentemperatuur, kan zomaar -10 zijn. Zomers is het er heel warm omdat er weinig tot geen ventilatie is.

 

Kunnen blikvoer en voer in glazen potjes tegen temperaturen onder het vriespunt en in de zomer rond de 25 graden?

Zou het de THT aantasten?

 

Ik hoop dat deze vaag niet eerder is gesteld, misschien is het een domme vraag, maar ik was net bezig met al die potjes te bekijken en toen vroeg ik me af of een koud fietsenhok wel zo'n goede storage plaats is.

 

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie(s) en suggestie(s) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hallo,

 

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar had geen hits, dus ik stel hem hier want het gaat over de houdbaarheid van blikvoer en glazen potjes. Niet mbt de THT, maar de temperatuur in de bewaarruimte.

 

Ik ben inmiddels bezig met veel op te ruimen om ruimte te creeren voor een voedselvoorraad. Nu ligt alles door elkaar en met meer ruimte kan ik kasten gaan neerzetten en alles op THT gaan ordenen.

 

Het fietsenhok dat ik daarvoor wil gebruiken is redelijk donker, heel klein beetje vochtig (zal er dus geen rijst of pasta oid gaan bewaren daar) maar mijn vraag gaat voornamelijk over de temperatuur. Er zit geen verwarming in en in de winter zakt de temperatuur naar ongeveer de buitentemperatuur, kan zomaar -10 zijn. Zomers is het er heel warm omdat er weinig tot geen ventilatie is.

 

Kunnen blikvoer en voer in glazen potjes tegen temperaturen onder het vriespunt en in de zomer rond de 25 graden?

Zou het de THT aantasten?

 

Ik hoop dat deze vaag niet eerder is gesteld, misschien is het een domme vraag, maar ik was net bezig met al die potjes te bekijken en toen vroeg ik me af of een koud fietsenhok wel zo'n goede storage plaats is.

 

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie(s) en suggestie(s) :)

 

Niet aan te bevelen:

Onder het vriespunt.

Boven 30 graden.

 

Liefst kamertemperatuur.

Je zou geïsoleerde kasten kunnen maken. Binnenkant beplakken met piepschuim en bekleden met reddingsdekens van de Action.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is vaker over gesproken maar is een goede vraag.

 

Stabiele lage temp is het beste 5 tot 10 graden is voor veel redelijk goed.

Funest is een schommeling tussen onder en boven nul dat kun je denk zelf ook wel verzinnen?

 

Boven de 15 graden gaat het verouderen steeds sneller en zal het gwoon sneller bederven of negatief beinvloed worden.

Dus je fietsen hok is helaas een erg slechte oplossing, veel overgangen van onder naar boven nul en in de zomer te warm.

 

Als het niet anders kan 1,5 meter uitgraven onder je fietshok en goed isoleren, dan heb je ongeveer een meter diep oplag maal oppervlakte..

Officieel is 70 cm diep vortsvrij dacht ik...

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...