Ga naar inhoud
GENEGEERD

Einde van de Wereld zoals wij die kennen.

Marc67NL
 Share

Recommended Posts

Het einde van de wereld zoals wij die kennen.

De wereld van de mens verandert voortdurend.

Soms snel, soms langzaam.

En vaak schoksgewijs.

Echter, we zitten tegenwoordig in een unieke situatie.

Een situatie die zich in de geschiedenis van de mens nog niet heeft voorgedaan.

Nog nooit is de wereld zo klein geweest.

Als persoon kun je met zo'n 24 uur aan de andere kant ervan komen.

Via internet vliegen nieuws, informatie, kennis, en sociale contacten over de wereld heen en weer.

Er is een wereldwijde economie die meer en meer verweven raakt met gebeurtenissen wereldwijd.

We zitten hier met ons allen op één steentje, zo'n 6-7 miljard mensen, en dat voelen we steeds beter.

Jazeker, we leven in een tijd van grote veranderingen.

Die niet per definitie "slecht" zijn.

Maar ze betekenen wel het einde van de wereld zoals wij die kennen.

We zijn namelijk op weg van een lokaal systeem; Ieder land en iedere groep voor zich,

naar een mondiaal systeem; Allen met elkaar.

Niet uit idealisme, maar uit noodzaak.

Gaan we niet samen werken, samen leven, dan maken we het boeltje kapot, voor iedereen.

Wat ik zie gebeuren is dat er door landen en groepen geprobeerd word om niet te veranderen,

en/of grote invloed te krijgen in deze "nieuwe" wereld.

Het probleem met grote veranderingen in onze mensen wereld,

is dat ze vaak gepaard gaan met een hoop ellende.

Wie weet krijgen we dat in de toekomst onder controle.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ja leuk een mondiaal systeem, eigenlijk een NWO met de iluminatie aan de top. Bilderberg clubje, Goldman sachs, etc. de rijkste 2% aan de macht en de rest melkvee/slachtvee. Een ultra gecentraliseerde en Gescleroseerde gerontocratie/finacratie.

Link naar reactie

Ja leuk een mondiaal systeem, eigenlijk een NWO met de iluminatie aan de top. Bilderberg clubje, Goldman sachs, etc. de rijkste 2% aan de macht en de rest melkvee/slachtvee. Een ultra gecentraliseerde en Gescleroseerde gerontocratie/finacratie.

Ja, inderdaad.

Als wij zo dom zijn om dat te pikken wel ja.

Link naar reactie

Gast Heksenboot

Hebben we al.

Dus even een positieve benadering van Het Einde Van De Wereld Zoals Wij Die Kennen:

Doordat we nu bezig zijn met zelfvoorzienendheid en samenwerking, komt er op een gegeven moment een einde aan de (nieuwe) wereldorde , zoals we die kennen.

;)

haha, wij zijn de TEOTWAWKI veroorzakers :D

Toedeloe, we gaan weer ff off grid.

Link naar reactie

@Lion

Maar zelfs als je die niet hebt.

Hier nog eens een overzicht van andere methodes om water te zuiveren;

Water zuiveren.

Houtskool maken.

Mbv. T-shirt water zuiveren.

Deze methodes kunnen ook zout/zee water en urine aan.

Een aanvulling van PC2K;

Radioactieve verontreiniging zijn deeltjes in het water. Water wordt zelf niet radioactief. Deze kunnen dus gefilteerd/geabsorbeerd worden.
Link naar reactie

Ik denk juist dat we terug moeten naar lokale economieen, die mondiale rommel werkt niet.

Waar zijn de groenteboer, de slager, de bakker, de timmerman e.d. gebleven? De meeste dorpen hebben ze niet meer, daar zitten alleen nog maar de grote supermarkten. Ja, het lijkt goedkoper, maar dat is 't stiekem helemaal niet. Geld wat je uitgeeft bij de supermarkt verlaat de lokale economie. De groenteboer e.d. van vroeger konden hun geld weer gewoon in de buurt uitgeven, het geld bleef in de lokale economie die daardoor veel levendiger en eerlijker was. Nu zijn de grote bedrijven overal de lokale economieen aan het vermoorden en het lukt ze behoorlijk goed. Een ontwikkeling die absoluut moet stoppen, de kleine ondernemers moeten weer terug komen.

Het hele transition towns idee spreekt mij erg aan (google het maar als je 't fenomeen transition town nog niet kent). Minder afhankelijkheid van olie, een betere lokale economie en dus weer meer sociale omgang met mensen uit de omgeving en meer rijkdom (zowel sociaal als financieel). Dit gekoppeld met een alternatieve munteenheid (wat al veel meer in gebruik is dan je zou denken) kan erg goed werken, veel beter dan die mondiale shit zoals de euro, die bewezen niet werkt.

Het idee van een "complementary currency" is iets wat ook na SHTF te gebruiken is; de meeste simpele systemen werken met uren. Je doet een klus voor iemand die 2 uur duurt; dan krijg je dus 2 uren tegoed. Die uren kan je bij alle andere deelnemers aan het systeem inwissellen, hoeft niet perse bij degene te zijn waar jij de klus voor gedaan hebt! Er zit geen rente op (want een uur werk wordt niet opeens twee uur!) en het is dus niet terminaal vanaf de geboorte (zoals de euro e.d. wel zijn, by design). Het voordeel is ook weer dat 't (meestal) in de lokale economie blijft, ipv dat het naar een groot bedrijf gaat waar je nooit meer wat van terugziet...

Link naar reactie

Ik denk juist dat we terug moeten naar lokale economieen, die mondiale rommel werkt niet.

Waar zijn de groenteboer, de slager, de bakker, de timmerman e.d. gebleven? De meeste dorpen hebben ze niet meer, daar zitten alleen nog maar de grote supermarkten. Ja, het lijkt goedkoper, maar dat is 't stiekem helemaal niet. Geld wat je uitgeeft bij de supermarkt verlaat de lokale economie. De groenteboer e.d. van vroeger konden hun geld weer gewoon in de buurt uitgeven, het geld bleef in de lokale economie die daardoor veel levendiger en eerlijker was. Nu zijn de grote bedrijven overal de lokale economieen aan het vermoorden en het lukt ze behoorlijk goed. Een ontwikkeling die absoluut moet stoppen, de kleine ondernemers moeten weer terug komen.

Het hele transition towns idee spreekt mij erg aan (google het maar als je 't fenomeen transition town nog niet kent). Minder afhankelijkheid van olie, een betere lokale economie en dus weer meer sociale omgang met mensen uit de omgeving en meer rijkdom (zowel sociaal als financieel). Dit gekoppeld met een alternatieve munteenheid (wat al veel meer in gebruik is dan je zou denken) kan erg goed werken, veel beter dan die mondiale shit zoals de euro, die bewezen niet werkt.

Het idee van een "complementary currency" is iets wat ook na SHTF te gebruiken is; de meeste simpele systemen werken met uren. Je doet een klus voor iemand die 2 uur duurt; dan krijg je dus 2 uren tegoed. Die uren kan je bij alle andere deelnemers aan het systeem inwissellen, hoeft niet perse bij degene te zijn waar jij de klus voor gedaan hebt! Er zit geen rente op (want een uur werk wordt niet opeens twee uur!) en het is dus niet terminaal vanaf de geboorte (zoals de euro e.d. wel zijn, by design). Het voordeel is ook weer dat 't (meestal) in de lokale economie blijft, ipv dat het naar een groot bedrijf gaat waar je nooit meer wat van terugziet...

Niets meer aan toe te voegen.

Link naar reactie

De mondiale economie werkt geweldig, @Enki.

Geld dat je bespaart bij de supermarkt heb je over om aan andere dingen te besteden, waardoor je levensstandaard verbetert. Aan de andere kant zijn er weer andere mensen die zaken importeren uit jouw lokale economie. Dat is verdeling van arbeid. Hoe lokaler we het houden, hoe slechter onze levensstandaard, want dan is er minder mogelijkheid tot verdeling van arbeid. Zoek eens de economische begrippen "Comparatief voordeel" en "Absoluut voordeel" op.

De politiek en centrale banken daarentegen zijn hetgeen niet werkt.

Het probleem met de Euro en Dollar en rente is dat het meeste geld door de centrale bank in omloop gebracht wordt als een schuld, waardoor de totale schuld (hoofdsom + rente) al snel meer wordt dan de totale geldhoeveelheid, waardoor er weer meer geld bijgeprint moet worden, wat ook weer uitgeleend wordt, en zo heb je een neerwaartse spiraal, die uitmondt in hyperinflatie en failliet (of als de geldcreatie nog enigszins op tijd stop gezet wordt enkel in failliet). Zou dat niet zo zijn, en zou geld gewoon door ruil in de markt komen, zou er absoluut geen probleem zijn met rente. De totale schuld kan dan simpelweg niet hoger worden dan de totale geldhoeveelheid. En naarmate er meer schulden komen, gaat al het andere gelijk de rente omhoog (omdat meer schulden immers minder aanbod van leengeld inhoudt), en wordt er minder geleend. Dit vormt een natuurlijke rem op de opbouw van schulden.

Link naar reactie

Als de mondiale economie zo geweldig werkt, verklaar dan eens de globale crisis, niet alleen financieel maar ook sociaal. Een hoop zaken zijn nu beter dan 20 jaar geleden, absoluut, dat ontkennen is gewoon dom; maar qua sociale omgang met de buren, mensen kennen uit 't dorp enzo, gaat 't keihard achteruit en dat is toch echt ook voor een groot deel zo, door het ontbreken van lokale sociale economie. Wat dat betreft is onze levensstandaard keihard achteruit aan het gaan.

En "verdeling van arbeid" klinkt heel leuk, in theorie, tot je ongein krijgt als alles maar outsourcen naar india en andere lage-lonen landen en je lokale bevolking massaal werkeloos is.

Tuurlijk heeft mondiale economie een aantal voordelen en maakt het dingen mogelijk die met een puur lokale economie onmogelijk zijn, maar door puur bij de grote bedrijven in te kopen (zoals supermarkten maar ook een bepaalde "Ik ben toch niet gek" winkel) in plaats van bij de lokale ondernemer (die je overigens nog WEL gewoon service verleent, itt die lui die zogenaamd niet gek zijn), sloopt je het MKB in de buurt en gaan er een hele hoop banen verloren. En dat alles omdat je puur naar het korte termijn financiele voordeel kijkt. Handig hoor, dat 't eten wat goedkoper is bij de supermarkt dan bij de groenteboer en slager en kruidenier, vooral als je straks hoort "sorry, maar jouw baan is geoutsourced naar india, je bent onslagen... daar gaat je hogere levensstandaard dan, regelrecht naar de vuilnisbak. De enige winnaars zijn uiteindelijk de aandeelhouders van de mega-corporaties.

Goederen en diensten die je lokaal tegen een eerlijke prijs kunt afnemen, zou je niet bij een grote keten die verder niets teruggeeft aan jouw omgeving moeten afnemen, want uiteindelijk heb je jezelf ermee. Denk even wat meer op de lange termijn, ipv puur naar 't totaalbedrag op 't bonnetje van de supermarkt te kijken. Eerst lokaal handelen, pas als dat niet gaat, verderop zoeken.

• Leuk 1
Link naar reactie

Als de mondiale economie zo geweldig werkt, verklaar dan eens de globale crisis, niet alleen financieel

Inflatoir geldbeleid van centrale banken, het kunstmatig laag houden van de rente. Peter Schiff heeft hier eens een goede presentatie over gegeven:

Daarnaast het opbouwen van bergen staatsschuld. Hoe dat tot crisissen leidt heeft geen uitleg nodig, denk ik.

maar ook sociaal.

Wat weerhoudt jou ervan sociaal contact aan te gaan met je buren?

Overigens denk ik dat doordat men zo afhankelijk geworden is van de verzorgingsstaat, men minder op elkaar is hoeven gaan vertrouwen, terwijl dat juist heel gunstig is voor sociale contacten onder elkaar.

alles maar outsourcen naar india en andere lage-lonen landen en je lokale bevolking massaal werkeloos is.

Een heel groot deel van die outsourcing komt doordat arbeid hier zo duur en riskant geworden is. Dat hebben we te danken aan belastingen en overheidsregulering. Dankzij die outsourcing hebben wij in ieder geval nog betaalbare producten. Ook komt hier comparatief en absoluut voordeel bij kijken. Sommige dingen zijn gewoon beter te outsourcen, zodat wij ons met ons eigen comparatief voordeel bezig kunnen houden, daar wordt iedereen beter van. Waarom de werkloosheid zo hoog is kun je ontdekken door dit artikel te lezen: http://mises.org/daily/5112/Why-Is-Unemployment-So-High . Het gaat over Amerika, maar dezelfde principes gelden in Nederland.

Denk je overigens niet dat mensen in India ook wel een kans mogen hebben hun levensstandaard te verhogen?

je bent onslagen... daar gaat je hogere levensstandaard dan, regelrecht naar de vuilnisbak.

Integendeel, door al die voorgaande verdeling van arbeid, is het voor jou veel makkelijker geworden om rond te komen als je (tijdelijk) werkloos bent.

zou je niet bij een grote keten die verder niets teruggeeft aan jouw omgeving moeten afnemen

Die grote keten geeft jou goedkopere producten, dat wist je toch al?

Eerst lokaal handelen, pas als dat niet gaat, verderop zoeken.

Als iedereen dat zou doen, zou men ook veel minder van jou importeren, van zaken waar jouw comparatief voordeel ligt. Dan heb je én een lager inkomen, én betaald meer voor producten en diensten. Echt, uiteindelijk komt lokaal handelen om het lokaal handelen niemand ten goede.

Link naar reactie

@Lion

Een aanvulling van PC2K;

Oorspronkelijk geplaatst door PC2K

Radioactieve verontreiniging zijn deeltjes in het water. Water wordt zelf niet radioactief. Deze kunnen dus gefilteerd/geabsorbeerd worden.

Tja veel kan gefilterd worden, maar het is niet makkelijk en eigenlijk moet je al weten wat er precies in het water zit om het goed te filteren.

Tritium kan volgens mij niet uit water gefiltert worden...

Al heb je schoon drinkwater radioactieve vervuiling ontlopen kan maar op een manier: er van weglopen voordat je er mee in contact komt.

Als het goed fout gaat vervuilen we de aarde dusdanig dat we alles langzaam of snel radioactief besmetten.

Van de aarde weglopen lukt ons nog niet....

En jamer genoeg zal het niet lekker snel gaan, totale kernoorlog daargelaten, nee het is/wordt een sluipmoordenaar.

Denk aan nog veel meer kanker, rare afwijkingen enz enz.

Persoonlijk vind ik ons nucleair avontuur het bewijs dat we meer kennis dan wijsheid hebben en ik verwijs dan graag naar mijn onderschrift...

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Ik denk dat we nauwelijks een volledig beeld hebben van wat de "top" echt allemaal uitvreet.

Dan word het eens tijd dat we de "top" ter verantwoording roepen.

Wat mij het meeste aanstaat is een mondiaal orgaan dat verantwoordelijk is voor een basis van leefbaarheid wereldwijd.

Enkele basis zaken zouden mondiaal geregeld moeten zijn, watervoorziening, voedsel, energie, openbaar vervoer, medische zorg, veiligheid.

Daarnaast mensen zoveel mogelijk lokaal het lekker zelf laten bepalen. Waar haalt een "overheid" het recht vandaan zich vanaf grote afstand te bemoeien met lokale aangelegenheden?!

Ook zouden mensen kunnen overwegen meer mobiel te worden. Maw. staat het je ergens niet aan, dan zou je je boeltje kunnen pakken en naar een plek moeten kunnen gaan waar mensen leven in wiens levensstijl en opvattingen je je kunt vinden.

Tenslotte is in zo'n opzet openbaar vervoer, in de meest uitgebreide vorm, mondiaal geregeld.

Dat "mondiale orgaan" zou ook geen overheid meer zijn, maar een instituut, in dienst van de bevolking.

Met als ultieme doel het mogelijk te maken voor elk lid van de mensheid een leven op te bouwen waar hij/zij het volle potentieel uit zich/haar zelf kan halen.

En zich/haar zelf voor de volle 100% kan verwezenlijken. Dat willen we tenslotte allemaal, ongeacht sociale achtergrond, religie, cultuur. Onszelf zijn.

In mijn ogen is dat dan ook een "natuur recht".

:) Ik weet het. het zal nog wel een tijd duren voor we zover zijn. Maar elke reis begint met de eerste stap. ;)

Noot; Geld zou in een dergelijk systeem onzinnig zijn.

Het hele transition towns idee spreekt mij erg aan.

Zier er gezond uit. Ik moet er eerst even wat meer over lezen. Ben er al wel achter dat er hier in de buurt een groep mensen mee begonnen is.

Misschien ga ik ze eens opzoeken.

Het idee van een "complementary currency" is iets wat ook na SHTF te gebruiken is; de meeste simpele systemen werken met uren. Je doet een klus voor iemand die 2 uur duurt; dan krijg je dus 2 uren tegoed.

Hier heb ik beschreven wat ik daarvan denk.

@Rothbard

Het is lastig iets zinnigs te zeggen over het huidige systeem, anders dan dat het een onzinnig, en kortzichtig systeem is.

;) We zitten niet voor niets met een hoop sh.t.

Ik ben het met je eens dat er door een wereldwijde uitwisseling meer mogelijkheden zijn om de algemene levensstandaard te verbeteren.

Peter Schiff heeft hier eens een goede presentatie over gegeven:

Ik ken hem. Die Peter is interessant om eens naar te luisteren. Het lijkt wel of hij ervan houd de vinger op de zere plek te leggen.

Tja veel kan gefilterd worden, maar het is niet makkelijk en eigenlijk moet je al weten wat er precies in het water zit om het goed te filteren.

Tritium kan volgens mij niet uit water gefiltert worden...

Al heb je schoon drinkwater radioactieve vervuiling ontlopen kan maar op een manier: er van weglopen voordat je er mee in contact komt.

Persoonlijk vind ik ons nucleair avontuur het bewijs dat we meer kennis dan wijsheid hebben en ik verwijs dan graag naar mijn onderschrift.

Ik ga er altijd vanuit dat er van alles in kan zitten, en behandel het dan ook als dusdanig.

Maw, filteren en destilleren. Wat er dan ook maar in mag zitten, door beide methodes toe te passen, verkrijg je schoon drinkwater.

Hier nog eens een overzicht en de details;

Water zuiveren.

Houtskool maken.

Mbv. T-shirt water zuiveren.

Waarbij ik ervan uitgegaan ben dat je geen "op de markt verkrijgbaar" waterfilter hebt.

;) Een kleine compacte Geigerteller ontbreekt nog aan mijn uitrusting. In deze wereld toch eigenlijk wel een must.

Een geweldig onderschrift!

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...