Ga naar inhoud
GENEGEERD

Skills to-do list (Welke cursussen & trainingen te volgen)


Gast Ghost

Aanbevolen berichten

Ik ben nog niet echt een thread tegengekomen puur gericht op het volgen van cursussen en trainingen. Ik heb zelf nog wel een aantal zaken die ik wel zou willen leren.

Tijdens mijn speurtocht kwam ik deze site tegen, hier worden heel veel cursussen en trainingen aangeboden, van vuur maken tot complete survivaltocht in Schotland.

Volgens mij voor elk wat wils. Misschien ook wel leuk om met een groepje gelijkgestemden te gaan doen ?

 

http://www.extrasurvival.nl/

 

Je hebt van die avonden, vrouw een uitje van het werk , kind lekker in bed en ik boven met de BOB aan de gang. Mijn bob voor de auto samenstellen alle spullen waren binnen, bob/edc samenstellen ik moet wat keuzes maken niet alles kan mee in de edc duidelijk........ tot hier toe.

Ik loop wat scenario's af in mijn hoofd visualiseer het een en ander en langzamerhand besef ik steeds beter dat ik er niet ben zowel op gear als skills maar zeker op mind set gaat er nog wel het een en ander moeten gebeuren. Ja voor mezelf puur en alleen krijg ik het wel redelijk rond maar ik ben niet meer alleen, we zijn ook niet meer met z'n tweetjes .................

 

Een soort onmacht, zenuwen ik kan het geen echte naam geven maar er is iets wat me niet lekker zit.....alles ingepakt en ben een pilsje gaan pakken in de woonkamer waar de houtkachel weldadig en snorrend zijn werk doet..........

 

Zou er meer te halen zijn in een " geestelijke" training dan in skills en een mega voorraad?

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 180
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

ik wil nog leren breien. dat lijkt me een nuttige eigenschap voor na de shtf. verder moet ik nog 1000 dingen leren over buiten (over)leven in de wildernis ipv de stad. want dat kan ik. en @Dispar Vulgo ik denk dat je zeker een punt hebt. zeker als de 'rust' weer is wedergekeerd en er is weer een samenleving gevormd, hoe groot of klein ook. het leven zal toch anders zijn. geen psychiaters omdat je kampt met post-traumatische stress, geen advocaten om in jou in jouw naam te verdedigen enz, enz. maar ik weet niet zeker of je dit kan voorbereiden/preppen. misschien iets van meditatie of iets wat je in staat stelt om in contact te komen met je/een hoge(re) bewustzijn... of gewoon oefenen thuis. niet meteen boos worden maar ff slikken en tot 3/10 tellen. een van de dingen die ik soms oefen (voor de lol) is om als je je stoot (o.i.d) niet meteen "AU!" (of een willekeurige krachtterm) te roepen maar gewoon even niks doen. voel de pijn, ervaar de pijn en beslis of het minder pijn doet als je wel au had gezegd. er zijn meer van die dingen die je onbewust doet. maar heeft het zin? en zou het in de toekomst nuttig kunnen zijn om die maar achterwege te laten... ik hoop dat je er wat van snapt... ik ben niet zo goed in dingen uitleggen. :)

 

oja,en ik heb idd ook een lijst met eetbare planten, zwammen, zaden enz, enz. maar ik blijf erbij dat het zelf doen/zien het allerbeste leermiddel is. voor mij wel iig! dus ik hoop dat er iemand is die hier ontzettend veel (of gewoon veel) verstand van heeft en niet zoveel eurootjes vraagt, want die heb ik echt niet :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil nog leren breien. dat lijkt me een nuttige eigenschap voor na de shtf. verder moet ik nog 1000 dingen leren over buiten (over)leven in de wildernis ipv de stad. want dat kan ik. en @Dispar Vulgo ik denk dat je zeker een punt hebt. zeker als de 'rust' weer is wedergekeerd en er is weer een samenleving gevormd, hoe groot of klein ook. het leven zal toch anders zijn. geen psychiaters omdat je kampt met post-traumatische stress, geen advocaten om in jou in jouw naam te verdedigen enz, enz. maar ik weet niet zeker of je dit kan voorbereiden/preppen. misschien iets van meditatie of iets wat je in staat stelt om in contact te komen met je/een hoge(re) bewustzijn... of gewoon oefenen thuis. niet meteen boos worden maar ff slikken en tot 3/10 tellen. een van de dingen die ik soms oefen (voor de lol) is om als je je stoot (o.i.d) niet meteen "AU!" (of een willekeurige krachtterm) te roepen maar gewoon even niks doen. voel de pijn, ervaar de pijn en beslis of het minder pijn doet als je wel au had gezegd. er zijn meer van die dingen die je onbewust doet. maar heeft het zin? en zou het in de toekomst nuttig kunnen zijn om die maar achterwege te laten... ik hoop dat je er wat van snapt... ik ben niet zo goed in dingen uitleggen. :)

 

oja,en ik heb idd ook een lijst met eetbare planten, zwammen, zaden enz, enz. maar ik blijf erbij dat het zelf doen/zien het allerbeste leermiddel is. voor mij wel iig! dus ik hoop dat er iemand is die hier ontzettend veel (of gewoon veel) verstand van heeft en niet zoveel eurootjes vraagt, want die heb ik echt niet :(

 

Iemand die lacht als er niemand is om te zien dat je lacht , heeft die echt lol?

Er is een verschil tussen controle en realiseren dat hetgeen wat je bedenkt wel eens waarheid kan worden. Ik realiseer me dat al te goed . Het feit dat ik ( nog ) niet alles kan controleren leert me dat er nog veel te leren valt.

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand die lacht als er niemand is om te zien dat je lacht , heeft die echt lol?

Er is een verschil tussen controle en realiseren dat hetgeen wat je bedenkt wel eens waarheid kan worden. Ik realiseer me dat al te goed . Het feit dat ik ( nog ) niet alles kan controleren leert me dat er nog veel te leren valt.

 

Gegroet

 

Ik heb een naaimachine gekocht voor het wat ruigere werk. Stoer toch....?

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

goeie @prepperpappa! en wat dat lachen betreft is er een simpel antwoord lijkt mij... of lach jij nooit als je alleen bent? en @Dispar Vulgo, super stoer! maar ik mis de financiële middelen voor zo'n ding! die krengen zijn duur man! mn vriendin heeft er een! pfff! laat mij maar lekker breien als t moet. lieve baby sokjes enzo! :)

 

(ps-het gaat niet perse om de controle maar meer om de bewustwording... dat bedoel ik, ik ben echt slecht in dingen uitleggen.) en alles controleren kan niemand. proberen is zinloos. dat is totaal onmogelijk! misschien een besef daarvan en ermee leren omgaan? :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

goeie @prepperpappa! en wat dat lachen betreft is er een simpel antwoord lijkt mij... of lach jij nooit als je alleen bent? en @Dispar Vulgo, super stoer! maar ik mis de financiële middelen voor zo'n ding! die krengen zijn duur man! mn vriendin heeft er een! pfff! laat mij maar lekker breien als t moet. lieve baby sokjes enzo! :)

 

(ps-het gaat niet perse om de controle maar meer om de bewustwording... dat bedoel ik, ik ben echt slecht in dingen uitleggen.) en alles controleren kan niemand. proberen is zinloos. dat is totaal onmogelijk! misschien een besef daarvan en ermee leren omgaan? :confused:

 

Nou dat valt best mee met de prijs, heb een kruising gekocht , een Toyota superjeans met gemak door spijkerstof en waar ik hem eigenlijk voor heb werkt ook goed. Ik maak zo af en toe bandjes zoals op rugzakken en tenten of spanbanden die modificatie nodig hebben. Voorheen liet ik alles door de schoenmaker doen .

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een handig top 10 lijstje waarvan het potten bakken eigenlijk wel een goeie is.

Tijdens een SHTF zullen er vast veel potten breken en verloren gaan dus is een pottenbakker in het voordeel doordat hij een ruilmiddel heeft.

http://wisefoodstorage.com/blog/10-survival-skills/

 

Daarom is het ook handig om naast je gewone servies een flink aantal plastic bordjes, bekers en kommetjes op voorraad te hebben (ook als je dus geen kampeerder bent ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

erm, wat is-valt best mee? de meningen daarover kunnen nogal uiteenlopen :( @Dispar Vulgo en @Mrs.Lotte, ik zal eens ff rondzeuzen de volgende keer dat ik in de buurt ben. thanx voor de tip! :-D

Dit valt best mee http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDetails?storeId=10001&langId=-104&catalogId=10002&categoryId=&productId=114589

 

Compleet met speciale voet voor jeans

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Er is een cursus zwaarden smeden.

Daar heb ik wel interesse in , alleen jammer dat het een jaar duurt... zoveel geduld heb ik meestal niet ;)

Je leert dan van begin tot eind een eigen zwaard maken en je mag zelf bepalen wat voor zwaard het wordt , fantasy zwaard maar ook een japans zwaar want er wordt naar eigen ontwerp gewerkt.

Het lijkt me een hele nuttige skill om te kunnen maar ook lucratief als ruilmiddel misschien? (messen,bijlen,enz)

Iemand hier ervaring mee of al eens gedaan misschien?

http://www.smederijatelieralkmaar.nl/default.asp?pageid=358&artdetail=OPL%20002

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Er is een cursus zwaarden smeden.

Daar heb ik wel interesse in , alleen jammer dat het een jaar duurt... zoveel geduld heb ik meestal niet ;)

Je leert dan van begin tot eind een eigen zwaard maken en je mag zelf bepalen wat voor zwaard het wordt , fantasy zwaard maar ook een japans zwaar want er wordt naar eigen ontwerp gewerkt.

Het lijkt me een hele nuttige skill om te kunnen maar ook lucratief als ruilmiddel misschien? (messen,bijlen,enz)

Iemand hier ervaring mee of al eens gedaan misschien?

http://www.smederijatelieralkmaar.nl/default.asp?pageid=358&artdetail=OPL%20002

 

Ken je @Bandoeng al, Prepperpappa?

 

Het eerste wat ik van hem geleerd heb: je moet geduld hebben.

2e tip: Begin met wat kleiners.

 

Yep, dat wil ik ook leren. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot Wat kleiners kan inderdaad ook. Ze geven eendaagse workshops survivalmessen smeden.

Is ook ergens een filmpje van op die site.

Misschien heb je gelijk en is dat beter om mee te beginnen maar zo'n eigen zwaard is toch wel heel erg leuk.

 

Yo, dan moet je gewoon doorzetten. Dat gaat wel lukken toch?

Wat voor zwaarden vind je leuk?

Ik wil zelf we een keer een machette/katana maken.

 

http://www.coldsteel.com/Product/97THK/TWO_HANDED_KATANA_MACHETE.aspx

 

Maar dan mooier en beter staal, nl. verenstaal. Ik heb al een bladveer. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nog te leren

Vuur maken

Wecken/andere conserveermanieren

Vallen zetten/Slachten/schoonmaken van vlees en vis

En basistechnieken in communicatie, hout en techniek

 

Nog te verbeteren

Navigatie (kompas/hemel)

Herkennen van kruiden en planten

Zelfverdediging (a.o. in de vorm van Krav Maga)

 

Beheersing

EHBO+/medicijnen

Kruiden- en planten (geneeskunde/verzorging)

Tuinieren

Muziek maken (hè er moet wel gedanst kunnen worden toch!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Kan nu met training en niet veel moeite 40 km lopen met een volle rugzak , maar als het regent en er is wind ben ik het na 15 / 20 km helemaal zat. het gaat dan bijna niet meer.

Ik moet nog aan wilskracht werken.

 

Tevens gaat alles in de regen heel moeizaam ( bij mij) onderdak maken en vuur maken brandstof/eten zoeken etc. gaat dan bijna echt niet.

Volgens mij werkt dit alleen heel goed op tv.

 

Groeten

Neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een volle rugzak is bij mij 10 kg:), ik ben natuurlijk een burger geen militair, een paar liter water, voedsel, blik maaltijd soep, knakworsten, canteen-cup, zaklamp, bestek,brander met patroon. en een zwikje rommel.

 

Misschien soms iets zwaarder of soms iets lichter maar 10 kg klopt wel aardig, hangt van de tocht af.

Aan het eind van de tocht is de rugzak lichter, eten is op, water misschien voor helft op

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 km lopen zou bij mij niet meer lukken ziet er al tegen op om 4 km te lopen . Vuurtje maken is geen probleem . Maar van eetbare planten ken ik ook nog niet veel of ik moet leven op paardebloem . ;) ehbo heb ik min of meer onder de knie al ga ik niemands zijn appendix verwijderen . Plachten villen fileren ontlenen in geen probleem n een shelter bouwen lukt mij aardig . Communicatie hmmm veel theorie moet dat nog wat bij schaven .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Tevens gaat alles in de regen heel moeizaam ( bij mij) onderdak maken en vuur maken brandstof/eten zoeken etc. gaat dan bijna echt niet.

Volgens mij werkt dit alleen heel goed op tv.

 

Groeten

Neoclyps

 

Maak het jezelf niet te moeilijk. Een goede poncho doet wonderen. Een simpel tarp biedt echt een lekker droog plekje.

Vuur maken in een zeiknat bos is ons ook gelukt (zie onderschrift :D). Maar dat is wel afhankelijk van je omgeving. Veel naaldhout is ideaal, die dunne takken gaan echt wel fikken.

En om te beginnen een simpele vuurstart middel gebruiken. Aanmaakblokjes en een storm-aansteker. :)

En de beste truuk, IMO, samen dingen doen, dat scheelt echt enorm.

Aansporen, inspireren, steunen, lachen, elkaar helpen, dat is goed voor je moraal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...