Ga naar inhoud
GENEGEERD

[TEST] Aspirine uit jaren 70


Aanbevolen berichten

De meeste medicijnen blijven inderdaad langer goed dan hun vervaldatum zegt. Maar aspirine bevat een ester binding en deze kan na verloop van tijd (ten gevolge van vocht) hydrolyseren en salicylzuur en azijnzuur vormen.

 

Klopt! De ouderwetse apotheker rook altijd aan zijn aspirine. Als deze ruikt naar azijn dan is die niet goed meer. Overigens is aspirine onbeperkt houdbaar in een luchtdicht gesloten pot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Paracetamol is als het goed is ook een behoorlijk lang leven na zijn t.h.t beschoren. Maar welke verbindingen het heeft en hoe het gaat ruiken als het niet meer inneembaar is, geen idee.

 

Paracetamol heeft een amide binding die veel stabieler is dan een ester binding. Het zal dus langer moeten meegaan dan aspirine. Moest deze amide binding gebroken worden dan komt ook azijnzuur vrij, net als bij aspirine. Verder is de molecule enkel een aromatische ring met een hydroxylgroep erop. Daar zal niet veel mee gebeuren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Paracetamol heeft een amide binding die veel stabieler is dan een ester binding. Het zal dus langer moeten meegaan dan aspirine. Moest deze amide binding gebroken worden dan komt ook azijnzuur vrij, net als bij aspirine. Verder is de molecule enkel een aromatische ring met een hydroxylgroep erop. Daar zal niet veel mee gebeuren.

@Nonkel Jones : Deze stof is dus gewoon onbeperkt houdbaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie post Dick..

 

Even van mij perspectief.. ik ben verantwoordelijk voor een stuk kwaliteitssysteem voor o.a. medische en reddingsequipment voor een aantal teams.. En ik loop er continue tegen aan dat vervaltdata voorbij zijn, terwijl alles eigenlijk nog naast de originele verpakking, alles ook nog eens dubbel verpakt is..

 

Het is er bij Inspectie voor de volksgezondheid en de toezichthoudende apotheker (deze levert niet zelf, maar dat doet zijn concurrent) geen discussie over mogelijk, dat er een bedrijfsrisico word genomen, bij het missen van een houdbaarheidsdatum of keuringsdatum. Ondanks dat je logboeken, bewaar regels, hygiene regels en extern toezicht past..

 

Er is ook relatief weinig onderzoek gedaan, en geneesmiddelen krijgen ook echt pas toelating op de markt, als er een houdbaarheidsdatum bij zit..En die houdbaarheidsdatum wordt steeds strakker en blijft maximaal 5 jaar na de productie datum, (dus niet uitleverdatum).

Ik kan het me niet veroorloven om niet te voldoen aan de houdbaarheidsdata, en keuringsdata..

 

Echter dat voor sommige producten als de verpakking niet beschadigd is, en eventueel nog extra gesealed, het je reinste kolder is, mag ook wel duidelijk zijn. Diverse medicatie hebben enorme stabiele moleculen, en dat wijzigd niet onder normale bewaartemperaturen. Sommige locaties schommelen te temperaturen tussen -10 tot plus 50.. Dus kunnen medicatie onder invloed van temperatuur zich wel aanpassen.

Dus is een product als NACL (infuusvloeistof) wel relatief instabiel, en heeft een veel kortere bewaartijd, dan een asperine en pcm.

 

Het Shelf-Life Extension Program (SLEP), is in nederland een grote wens ook bij defensie, echter IGZ wil er geloof ik nog niet aan. Volgens mij heeft TNO ook een onderzoek lopen naar een Shelf-life extention program. (ik kon er nog niet veel over vinden.)

 

http://www.usamma.army.mil/dod_slep.cfm

 

Wat is nu een goed advies voor jou als particulier en als prepper. ? Eens kijken van de verschillende SLEP programma's adviseren.

 

De houdbaarheidsdatum van geneesmiddelen wordt vastgesteld door de farmaceutische industrie. Het is dus de bedoeling dat we deze dus ook blijven kopen. Dus weggooien en nieuwe kopen! Het gaat om euro's en niet om medicijnen. Zoals terecht gesteld in geciteerde posting gaat het vaak om zeer stabiele moleculen, vaak nog verpakt onder stikstof en superdroog. Veel "verlopen" medicijnen in opslag, gereed voor vernietiging, zouden goed genoeg zijn te geven aan Afrikaanse landen om nood te lenigen. Maar dat gebeurt niet (of onvoldoende) want er moet worden verkocht of u (of anderen) ze slikken of niet! @vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

De houdbaarheidsdatum van geneesmiddelen wordt vastgesteld door de farmaceutische industrie. Het is dus de bedoeling dat we deze dus ook blijven kopen. Dus weggooien en nieuwe kopen! Het gaat om euro's en niet om medicijnen. Zoals terecht gesteld in geciteerde posting gaat het vaak om zeer stabiele moleculen, vaak nog verpakt onder stikstof en superdroog. Veel "verlopen" medicijnen in opslag, gereed voor vernietiging, zouden goed genoeg zijn te geven aan Afrikaanse landen om nood te lenigen. Maar dat gebeurt niet (of onvoldoende) want er moet worden verkocht of u (of anderen) ze slikken of niet! @vheeswijk

 

Zoals ook in de gequote post werd genoemd is dit ook een gigantische kostenpost in medische instellingen. Het is op het moment zelfs zo dat operatie-sets na 'vervaldatum' niet meer mogen worden gebruiken voor dieren of deze voor opleidingsdoeleinde mogen worden gebruikt (dit was tot een aantal jaar geleden nog wel het geval).

 

Dus gebruik je gezonde verstand, is het droog en in pilvorm - dan is de kans groot dat het jaren na dato nog veilig kan worden gebruikt. Wel opgelet dus met antibiotica. Zoals al eerder werd gevraagd; is er hier misschien iemand die een klein lijstje kan maken met wat over het algemeen nog goed te gebruiken is en wat dus echt niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

naar zo'n lijstje ben ik dus ook wel benieuwd!

bijvoorbeeld, met info over als het medicijn giftig word / of wat het verval van werkzaamheid van verschillende medicijnen is.

Daar zou men zijn prep hoeveelheden op aan kunnen passen.

 

Over antibiotica had ik ook ergens eens gelezen dat een man zijn gezin over datum antibiotica gegeven heeft en zelfs zijn overleden..

Zou dit alleen zo wezen bij antibiotica? of ook ander vrije medicijnen van de kruidvat bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

......

......

Zoals al eerder werd gevraagd; is er hier misschien iemand die een klein lijstje kan maken met wat over het algemeen nog goed te gebruiken is en wat dus echt niet?

@Miss Jade & @oliestel : Zo'n lijstje opstellen zou een chemicus in principe wel kunnen doen, maar daar is géén beginnen aan, deze zouden vele pagina's bestaan, en dan zou je nóg een heleboel vergeten. Je kan soms in de bijsluiter tussen de regels lezen. De volgende geneesmiddelen zijn mogelijk verdacht vanuit preppersoogpunt:

 

  • Als de houdbaarheidsdatum van de ongeopende verpakking kleiner is dan één jaar (volgens de producent dan)
  • Als er staat: zo mogelijk koel bewaren (Dit is een heel sterke aanwijzing!!).
  • Als doordrukstrips deels in Al-folie in plastics zijn verpakt. (Product kan zuurstof-gevoelig zijn, verpakt onder stikstof).
  • Als er staat: in het donker bewaren. Dit kan misleidend zijn omdat lichtgevoelige medicijnen meestal tóch licht-dicht worden verpakt. Als er staat "in geopende verpakking in het donker bewaren", dan is dit een labiele stof.
  • Als er staat: "In geopende verpakking donker én koel bewaren", dan gaat het waarschijnlijk om een niet goed prepbare stof. Maar ja, dat geldt ook voor Olijfolie!

Soms kan op het product gegoogled worden op zowel de handeslnaam of de chemische naam.

Kom je op zo'n pagina met een chemische specificatie dan wordt soms het smeltpunt vermeld. Als het bij het smeltpunt staat: ontleding (decomposes). dan is waarschijnlijk sprake van een thermisch labiele verbinding, hoewel dat ook niet al te veel zegt. Als er bij een smeltpunt een getal wordt vermeld van boven de 100 grad. Celcius, dan is dit in de regel een zeer stabiel prepbaar preparaat.

 

Dit zijn slechts algemeen geldige richtlijnen, "rules of the thumb" !!!

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal eens googlen, te beginnen met paracetamol.

@vheeswijk wat is het verschil eigenlijks tussen asperine en paracetamol??

 

En @oliestel , heb je de smeltpunten van aspirine en paracetamol gevonden bij Wikipedia? In de balk rechts onder chemische gegevens. Wat is jouw conclusie?

Je zult al wel gezien hebben dat dit totaal andere stoffen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miss Jade & @oliestel : Zo'n lijstje opstellen zou een chemicus in principe wel kunnen doen, maar daar is géén beginnen aan, deze zouden vele pagina's bestaan, en dan zou je nóg een heleboel vergeten. Je kan soms in de bijsluiter tussen de regels lezen. De volgende geneesmiddelen zijn mogelijk verdacht vanuit preppersoogpunt:

 

  • Als de houdbaarheidsdatum van de ongeopende verpakking kleiner is dan één jaar (volgens de producent dan)
  • Als er staat: zo mogelijk koel bewaren (Dit is een heel sterke aanwijzing!!).
  • Als doordrukstrips deels in Al-folie in plastics zijn verpakt. (Product kan zuurstof-gevoelig zijn, verpakt onder stikstof).
  • Als er staat: in het donker bewaren. Dit kan misleidend zijn omdat lichtgevoelige medicijnen meestal tóch licht-dicht worden verpakt. Als er staat "in geopende verpakking in het donker bewaren", dan is dit een labiele stof.
  • Als er staat: "In geopende verpakking donker én koel bewaren", dan gaat het waarschijnlijk om een niet goed prepbare stof. Maar ja, dat geldt ook voor Olijfolie!

Soms kan op het product gegoogled worden op zowel de handeslnaam of de chemische naam.

Kom je op zo'n pagina met een chemische specificatie dan wordt soms het smeltpunt vermeld. Als het bij het smeltpunt staat: ontleding (decomposes). dan is waarschijnlijk sprake van een thermisch labiele verbinding, hoewel dat ook niet al te veel zegt. Als er bij een smeltpunt een getal wordt vermeld van boven de 100 grad. Celcius, dan is dit in de regel een zeer stabiel prepbaar preparaat.

 

Dit zijn slechts algemeen geldige richtlijnen, "rules of the thumb" !!!

@vheeswijk (huischemicus)

 

Echt handige algemene richtlijnen, ik heb ze meteen opgeslagen in m'n bieb. Medicamenten preppen moet bij mij nog gebeuren. 't Staat waarschijnlijk op een laag pitje omdat ik zelf eigenlijk nooit wat gebruik, maar het kan knap onmisbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel hartelijk bedankt voor deze ontzettend slimme vuistregels @vheeswijk

 

Voor héél specifieke vragen over de houdbaarheid van bepaalde geneesmiddelen wil ik mij wel (ook per PM) wel beschikbaar stellen. Ik kan ze misschien sneller vinden en soms kan ik al aan de structuurformule zien of het om een stabiele stof gaat. Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Die heb ik je eerder horen noemen. Ik gebruik geen specifiek programma. Sinds 1987 heb ik een computer gehad en sla sinds zaken op in afzonderlijke mappen met passende namen.

 

Héél belangrijke postings print ik ook met een freeware versie van "fineprint" op A5 formaat. De prints kan ik inbinden in een A5-formaat ringband-klapper. Klein, handzaam en altijd toegankelijk als electriciteit en/of internet wegvalt als de SHTF. Ik meen te weten dat @Nonkel Jones ook printjes maakt van relevante informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Héél belangrijke postings print ik ook met een freeware versie van "fineprint" op A5 formaat. De prints kan ik inbinden in een A5-formaat ringband-klapper. Klein, handzaam en altijd toegankelijk als electriciteit en/of internet wegvalt als de SHTF. Ik meen te weten dat @Nonkel Jones ook printjes maakt van relevante informatie.

 

Mij ontbreken daar de mogelijkheden toe op dit moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En @oliestel , heb je de smeltpunten van aspirine en paracetamol gevonden bij Wikipedia? In de balk rechts onder chemische gegevens. Wat is jouw conclusie?

Je zult al wel gezien hebben dat dit totaal andere stoffen zijn.

@oliestel : De smeltpunten van aspirine en paracetamol bedragen respectievelijk 136 en 169 grad. Celcius. Zij zijn derhalve volgens de regels die ik heb opgesteld dus onbeperkt houdbaar. Wél aspirine droog bewaren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit weer met de grote problem dat de meeste medicatie in mijn buurt vervals zijn , dus niet werkzaam en potentiel gewaarlijk. het is zo bijna overal buiten de eerste wereld . ik wil met een flinke vooraad uit europa vetrekken. ben trouwens mandag weer in nederland.

 

Na een echte complete instorting van de beschaving zou het bepalen van de smeltpunten van je geneesmiddelen die je verkrijgt via ruilhandel de manier bij uitstek zijn om vast te stellen of deze echt of vervalst zijn. Smeltpunt bepaling is relatief eenvoudig en kan zelfs zonder special materiaal gedaan worden (wij hebben dit op de middelbare school gedaan met enkel een capillair, een verhit oliebad en een thermometer). Met redelijke zekerheid kunnen we stellen dat het smeltpunt tussen het echte geneesmiddel en de vervalste versie waarschijnlijk wel groot genoeg zal zijn dat je het met zulke eenvoudige set-up kunt onderscheiden. Voor lange tijd was de bepaling van het smeltpunt zelfs de standaard methode om de identiteit en zuiverheid van chemische stoffen vast te stellen. Het grote probleem is dat smeltpunten veranderen door onzuiverheden en dat medicijnen vol met niet-actieve stoffen zitten. Daarom zal een herkristalisatie nodig zijn om de stof zuiver genoeg te maken voor een smeltpuntbepaling en dit is niet zo eenvoudig (kennis en materiaal). Waarschijnlijk niet mogelijk voor de meeste mensen maar iemand met een achtergrond in de chemie (zoals @vheeswijk) moet dit wel kunnen doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een echte complete instorting van de beschaving zou het bepalen van de smeltpunten van je geneesmiddelen die je verkrijgt via ruilhandel de manier bij uitstek zijn om vast te stellen of deze echt of vervalst zijn. Smeltpunt bepaling is relatief eenvoudig en kan zelfs zonder special materiaal gedaan worden (wij hebben dit op de middelbare school gedaan met enkel een capillair, een verhit oliebad en een thermometer). Met redelijke zekerheid kunnen we stellen dat het smeltpunt tussen het echte geneesmiddel en de vervalste versie waarschijnlijk wel groot genoeg zal zijn dat je het met zulke eenvoudige set-up kunt onderscheiden. Voor lange tijd was de bepaling van het smeltpunt zelfs de standaard methode om de identiteit en zuiverheid van chemische stoffen vast te stellen. Het grote probleem is dat smeltpunten veranderen door onzuiverheden en dat medicijnen vol met niet-actieve stoffen zitten. Daarom zal een herkristalisatie nodig zijn om de stof zuiver genoeg te maken voor een smeltpuntbepaling en dit is niet zo eenvoudig (kennis en materiaal). Waarschijnlijk niet mogelijk voor de meeste mensen maar iemand met een achtergrond in de chemie (zoals @vheeswijk) moet dit wel kunnen doen...

@All D. Survivalist : Correct! De bepaling van een smeltpunt is natuurlijk voor de prepper tijdens de SHTF een hachelijke onderneming. Ook voor mij. Ik zie me al knoeien in de garage! De bedoeling van mijn verhaal is dat preppers aan de hand van reeds gepubliceerde smeltpunten van zuivere verbindingen (bv. Wikipedia) nu op voorhand iets kunnen zeggen over de houdbaarheid. Dus in de prep-fase al. De bepaling van de "zuiverheid" van een getabletterde vorm is al helemaal niet mogelijk omdat er een hoop 'rommel' bijzit: magnesiumstearaat, vulmiddelen, plakmiddelen, een coating met een kleurtje, etc. Overigens is de bepaling van de zuiverheid tijdens de SHTF wel goed mogelijk met TLC (dunnelaag chromatografie) en ik heb daar elders al over gepubliceerd: zie http://home.kpn.nl/~vheeswijk/Chemutil.html onder "Publications". Ik denk dat jij, gezien je achtergrond, dit gemakkelijk zou kunnen, maar is voor de niet (bio)chemisch geschoolde niet haalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@All D. Survivalist en @vheeswijk . mijn problem is dat nu in de apotheek op mijn eiland en de hele omgeving bijna alleen maar vervals medecatie verkoop. mensen met geld probiere een huis apoteek aan te leren met spullen gekocht in the us of europa.medicatie zijn ook buiten op de markt te kopen en die zijn altijd over de datum. kleine ziekenhuis in arme landen makken geen deals met roche of andere grote bedrijf en kunnen zelf niet achter halen of de spullen echt zijn of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...