Ga naar inhoud
GENEGEERD

27Mc: wekelijkse of maandelijkse PrepperRonde


Communicator

Aanbevolen berichten

Gast gerbewoner
word moeilijk !! ik luister iedere zondag op de 27mc Kn 33 naar de ronde van braband en als je hoort wat hij voor apparatuur heeft staan om ergens binnen te komen ...ppppffffff niet mals ..

wil je de website wel geven als je het wil... dan plaats ik die wel maar word moeilijk . en via deze site of op teamspeak ? maar zonder internet kom je er ook niet ..

ik ben ook al aan het kijken of ik een richt antenne kan bouwen die 1KW aan kan ( zo klein als mogelijk ) maar lukt ook niet echt super ( in het donker geeft mijn draad licht .... niet handig )

 

Ehm, 1 kw. Zit je met zo veel vermogen? Waarom. Met 15 watt vanuit de auto haal ik regelmatig afstanden van 60 kilometer. Dit soort vermogens laat je alleen maar meer opvallen bij het AT en die schijnen toch al actief te zijn de laatste tijd.

 

En ik kan wel een hele kleine antenne bouwen die 1 kw aan kan hoor. Bereik zul je er nauwelijks mee hebben. Beter een wat grotere antenne en een pak minder vermogen. Ik denk dat dan antenne die ik op mijn auto heb staan makkelijk 1 kw aan kan. 5 kw zou ik ook nog wel aandurven. 10 kw max denk ik, en dat met een antenne van 2 meter lang. Maar 15 watt is al zat hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 112
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

mijn draad is 2,5 mm als ik lager ga breekt de kabel.. ( maar geeft veel licht lijkt wel halogeen lampje haha ) als hoger slaat mijn swr vol rood (op 150watt al ) heb het al geprobeerd met superflex kabel , flex en massief maar lukt niet echt .

heb ook al stukjes van 5 cm coax geprobeerd binnen op buiten mantel ( om en om ) en zo maar ook dat werkt niet echt ........

ik denk het volgende .. te veel ijzer bijna 86 Ton denk dat het daar door komt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
mijn draad is 2,5 mm als ik lager ga breekt de kabel.. ( maar geeft veel licht lijkt wel halogeen lampje haha ) als hoger slaat mijn swr vol rood (op 150watt al ) heb het al geprobeerd met superflex kabel , flex en massief maar lukt niet echt .

heb ook al stukjes van 5 cm coax geprobeerd binnen op buiten mantel ( om en om ) en zo maar ook dat werkt niet echt ........

ik denk het volgende .. te veel ijzer bijna 86 Ton denk dat het daar door komt ?

 

Als je hoog genoeg boven het ijzer zit moet het geen punt zijn. Ik lees regelmatig verhalen van mensen die op de grote vaart zitten en die een portable HAM set meenemen een boord en daar een draad spannen.

 

2,5mm2 is erg dik. Ik heb thuis een rol DX wire liggen van 0,8mm2. Daar zou je 750 watt doorheen moeten kunnen jagen. Heb je toevallig een MIG apparaat in de buurt? DX wire is gecoat lasdraad dus als test kun je ongecoat draad gebruiken. 100 watt heb ik regelmatig gedaan (max van de zender) zonder enog probleem of verschil in SWR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

Gezien we nog erg verspreid zitten, en het gemiddelde bereik ongeveer 40 kilometer en er zijn dus niet altijd mensen die mee kunnen doen..

Een oplossing zou kunnen zijn :

 

We zouden koppelingen kunnen maken tussen 27Mc en Teamspeak, zodat we noord -en zuid nederland koppeling kunnen maken. (hier zijn bij diverse CB verenigingen al goede ervaringen mee.

 

Zo kunnen we een echte ronde maken, waar meer preppers aan mee kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zullen we dat teamspeak er eerst maar eens tussen uit laten?

eerst maar eens zien hoe het cb netwerk werkt kun je later allerlei niet noodzakelijke tierelantijntjes toevoegen

en de datum een maand van te voren noemen, dan kan iedereen zn spullen nog net ff extra goed maken of wat aanpassen

eerst een goed alles voorbereiden anders gaat het bij voorbaat niet werken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit een zeer nuttig onderwerp.

Je kan communiceren.... en dan.

Wie kan je vertrouwen, welke info wil je delen.

Landelijk communcatienetwerk van preppers. Erg nuttig, maar ik zie iedereen terughoudend. Ik snap het wel. Maar ergens moeten we connecten als het nodig is en ook van te voren een beetje bekijken hoe we met elkaar omgaan en welke info we publiekelijk delen.

 

Ik heb er erg de behoefte aan om info te kunnen delen als dat alleen nog maar via bijv. 27mc mogelijk is.

Hoe gaan we dat opzetten?

 

We moeten ergens elkaars forumnamen bijvoorbeeld kunnen gebruiken over de ether en weten waar we ongeveer wonen en hoe we berichten via dit netwerk overal in NL kunnen krijgen via via.

We hebben bijna allemaal vrienden en bekenden wonen op een plaats verder weg als de reikwijdte van je apparatuur.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Daar hebben we dan de kaart van @wiskers voor nodig. Dan weten we een beetje of het haalbare kaart is. Ik ben ook wel voor een proef hoor. Eventueel in eerste instantie met teamspeak als backup. Ik heb wel eens een halve avond voor nop staan roepen. Als je via teamspeak kan terugkoppelen weet je al snel wat het bereik is en of het lukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar hebben we dan de kaart van @wiskers voor nodig. Dan weten we een beetje of het haalbare kaart is. Ik ben ook wel voor een proef hoor. Eventueel in eerste instantie met teamspeak als backup. Ik heb wel eens een halve avond voor nop staan roepen. Als je via teamspeak kan terugkoppelen weet je al snel wat het bereik is en of het lukt.

 

Als ik op basis van de gegevens een denkbeeldige kaart van nederland rond me heen kijk, en op basis van testen met 19WOxxxxx leden, dan zit misschien @Jager en @Powerbox en @12gauge een beetje op de meest maximale afstand. Op USB/LSB misschien een kleine kans dat Powerbox mij misschien zal horen. maar dat is dan ook de dichtsbij.. Ik zal op basis van zijn specs, hem misschien kunnen horen..

 

En zo zijn er meer stations, die alleen in rondte kunnen roepen, zonder dat ze een mede prepper (hier actief) aan de verbinding heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar hebben we dan de kaart van @wiskers voor nodig. Dan weten we een beetje of het haalbare kaart is. Ik ben ook wel voor een proef hoor. Eventueel in eerste instantie met teamspeak als backup. Ik heb wel eens een halve avond voor nop staan roepen. Als je via teamspeak kan terugkoppelen weet je al snel wat het bereik is en of het lukt.

@gerbewoner, die kaart is al aardig ingevuld, je ziet wel een aantal ongedekte plekken... weet jij of iemand anders waar we deze kaart kunnen neerzetten zonder dat ongenode gasten die kunnen zien.... ?? @Mod?

 

Ik hoor het graag waar ik m kan uploaden

 

grts Wisks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
@gerbewoner, die kaart is al aardig ingevuld, je ziet wel een aantal ongedekte plekken... weet jij of iemand anders waar we deze kaart kunnen neerzetten zonder dat ongenode gasten die kunnen zien.... ?? @Mod?

 

Ik hoor het graag waar ik m kan uploaden

 

grts Wisks

Kan een mijn album accountje maken. Kan ik hem daar zetten en van daaruit linken naar mensen die hem willen hebben en die zich hebben opgegeven? Kan je zelf ook doen natuurlijk. Makkelijk met onderhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
@gerbewoner, is wel een goed idee... kan ik de direkte link inzetten naar het Earth bestand? want in Earth staan ook de overige gegevens maar kun je ook goed meten..

 

Ik kijk wel even...

(In FRL kunnen ze onder elkaar wel lekker babbelen intussen heb ik in de gauwigheid gezien... )

 

grts Wisks

Maak je een plaatje met een print screen toch. Daarin de link moet kunnen of is die zo lang dat je hem niet over kan typen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Word dat 27mc weer veel gebruikt dan?

Kijk eens bij de afdeling Communicatie.

27mc is dé mobiele en in de regel niet 230V afhankelijke communicatie methode die voor iedereen beschikbaar is.

 

Het wordt alleen een kippenhok op de frequenties denk ik als er een calamiteit is...

Je hoort in ieder geval een hoop en je hebt iig iets om te communiceren met anderen.

 

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oefen ronde 27mc Preppers landelijke relay: iedereen zit met dikke versterkers en heftige antenne's en een gemiddelde 500 watt te zenden?

SHTF stroom er af, iedereen mobiel met de portofoon

 

Maar er zullen idd. wel wat auto's tussen zitten die misschien wel een versterker hebben en iig voldoende ampères aan boord.

 

Ik denk dat in een SHTF situatie velen die porto's alleen op gezette tijden 5 minuten aan zetten om met hun eigen kamp te communiceren en verder batterij willen besparen. Tenzij de stroom nog werkt dan wordt het misschien wel een kippenhok. Weet niet hoe veel mensen nog een 27mc hebben in vergelijking met "vroegah" valt het volgensmij wel mee, maar voor hetzelfde geldt dat al die ouwe ouwehoerders die dingen gewoon nog op zolder hebben liggen.

15 jaar terug zag je in elke straat wel een 5,5 meter spriet op het dak, en elke 2 straten nog 2 richtantennes en andere meuk er naast...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier zijn enkele kanalen toch dag en nacht wel in gebruik zon beetje

 

inprincipe kan je off the grid ook een redelijke tijd zenden ook met versterker

geen dagen achter elkaar zonder op te laden maar op een beetje goeie accu kan je toch wel een paar uur zenden met een 100 watt ofzo

hier tot 150w op de ssb tot de beschikking

 

en let er maar eens op, er zijn nog heel veel huizen die behoorlijke antennes hebben staan, ik weet hier toch wel een paar huizen die zeer waarschijnlijk toch een behoorlijke stapel apparatuur hebben staan

daarom heb ik liever een iets minder effectieve antenne maar een meer verdekte antenne zoals bv een draad antenne

 

ik weet niet wat de anderen hier aan antennes gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wanneer word er een testrondje gedaan? of heb ik wat gemist?

 

Als jij wat gemist hebt, heb ik dat ook:).

aangezien ik nog moet testen wat mijn bereik zal zijn is het voor mij wel interessant om eens mee te doen aan een testronde. Los daarvan liefst wel als de temperaturen iets beter zijn. de opstelling op zolder, en de constructie van de antenne(dakraam eruit en dan antenne naar buiten) geven dat ik het liefts test bij buitentemperaturen vanaf een graad of 12-15.

Vraag is wel of ik iemand kan bereiken, want ik zie weinig prep27MC'ers in mijn omgeving, en CQ Pappa Romeo Pappa roepen in het luchtledige is niet direkt mijn idee van een leuke avond.

Maar ik ben ervoor om binnenkort een avondje te prikken voor een testrondje, liefst allemaal met de laptop op teamspeaker, of gewoon op de forumchat erbij zodat ook eenzijdige verbindingen gelijk bevestigd kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...