Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Esbitbrander voor in BOB getest


Richa

Aanbevolen berichten

Voor in mijn Bug Out Back had ik een kleine Esbitbrander gekocht.

En vandaag heb ik het ding getest, de resultaten wil ik graag met jullie delen.

 

Test met:

1. Brander en half liter pannetje samen 15 cm hoog.

2. Eén esbitblokje van 14 gram.

 

esbit.jpg.d3b760a511b5fa8d3528d2cecdd0bf1a.jpg

 

Een esbitblokje uitgepakt en aangestoken.

Pannetje met 400 ml koud water bovenop de houder.

Na ongeveer 8 minuten kookte het water.

Het esbitblokje bleef 15 minuten branden (ipv de 12 min. die op de verpakking stond), waarvan de laatste minuut met een klein suddervlammetje.

 

Tot zover de test geslaagd. Waar ik me fysiek en mentaal niet op had voorbereid was de stank.

Allejezus wat een kolerestank, het raam open, de deur open en de afzuigkap aan, daarna kwam ik weer een beetje bij zinnen. (maar ik geloof wel dat ik bij bewustzijn ben gebleven :cool: )

 

Gezien het lage gewicht, het lage volume, de kooktijd en de brandtijd is het geschikt als extra kookitem in je BOB.

Maar ik raad je aan dit ding niet in bijvoorbeeld je schuilkelder aan te steken, in de open lucht heb je nog kans te overleven ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Esbit is niet bedoeld om binnen te gebruiken. ;)

 

Let op dat esbit gevoelig is voor wind (warmte wordt weg geblazen). Geen ervaring met het model van jouw, alleen met de klapdoos variant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor in mijn Bug Out Back had ik een kleine Esbitbrander gekocht.

En vandaag heb ik het ding getest, de resultaten wil ik graag met jullie delen.

 

Test met:

1. Brander en half liter pannetje samen 15 cm hoog.

2. Eén esbitblokje van 14 gram.

 

esbit.jpg.d3b760a511b5fa8d3528d2cecdd0bf1a.jpg

 

Een esbitblokje uitgepakt en aangestoken.

Pannetje met 400 ml koud water bovenop de houder.

Na ongeveer 8 minuten kookte het water.

Het esbitblokje bleef 15 minuten branden (ipv de 12 min. die op de verpakking stond), waarvan de laatste minuut met een klein suddervlammetje.

 

Tot zover de test geslaagd. Waar ik me fysiek en mentaal niet op had voorbereid was de stank.

Allejezus wat een kolerestank, het raam open, de deur open en de afzuigkap aan, daarna kwam ik weer een beetje bij zinnen. (maar ik geloof wel dat ik bij bewustzijn ben gebleven :cool: )

 

Gezien het lage gewicht, het lage volume, de kooktijd en de brandtijd is het geschikt als extra kookitem in je BOB.

Maar ik raad je aan dit ding niet in bijvoorbeeld je schuilkelder aan te steken, in de open lucht heb je nog kans te overleven ;)

 

 

 

Fijn dat je het getest hebt voor ons.

Moeten we voor binnen/schuilplaats toch iets gebruiken dat schoner verbrand.

 

Heb zelf een gassetje van de Action met losse gasflesjes.

 

Iemand betere iedeen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je het getest hebt voor ons.

Moeten we voor binnen/schuilplaats toch iets gebruiken dat schoner verbrand.

 

Heb zelf een gassetje van de Action met losse gasflesjes.

 

Iemand betere iedeen?

die heb ik ook, in zo'n koffertje. en inmiddels een stuk of 15 butaanflesjes.

 

ik vind het wel een makkelijk ding. Oke hij past niet in mijn BOB, maar dat hoeft ook niet :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je het getest hebt voor ons.

Moeten we voor binnen/schuilplaats toch iets gebruiken dat schoner verbrand.

 

Heb zelf een gassetje van de Action met losse gasflesjes.

 

Iemand betere iedeen?

 

Ik heb deze ook dankzij een tip op dit forum :) Heb ook een gewoon campinggaz stelletje, een coleman multifuel ding, petro stelletje en een stuk of vijftien esbit/hexamine brandertjes ( was twee jaar geleden super cheap in het amerikaantje). Ik moet zeggen dat prijs/kwaliteit gezien het gasstelletje van de action elk ander kan verslaan hoor. Het is gewoon belachelijk goedkoop net zoals de buta flesjes die je erin moet steken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

esbit altijd buiten gebruiken, maar eigen ervaring is dat ene tablet ook goed is voor buiten een halve liter goed warm maken. En bij harde wind gewoon windschermpje bouwen, blijf je direct bezig en warm met zoeken naar takjes of steentjes ;-)

 

TIP: Wil je sneller kokend water hebben? Niet meer dan een mok (max ongeveer 200ml) water tegelijk bereiden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...