Ga naar inhoud

Gast IsaBo

Aanbevolen berichten

Op zoek naar info over zonnepanelen kwam ik onderstaand tegen. Zonnepanelen leken mij heel handig als de stroom uitvalt maar op deze site staat dat als de stroom uitvalt je zonnepaneel het ook niet doet.

Zou dat bij alle panelen die op je stroomnet aangesloten zijn zo zijn?

 

zonnepanelen-geen-stroom.jpg.dd4a2c1285d485e2d837d370e86e31f0.jpg

 

Site: http://www.makro.nl/public/home/product-werelden/non-food/zonnepanelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 88
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Vrijwel alle netinverters schakelen automatisch af wanneer het lichtnet uitvalt.

Maar het blijft iets dat je maar beter wel controleert voordat je er eentje aanschaft.

 

Maar als je een omvormer met accu's gebruikt in een offgrid setting, dan doet -ie het toch wel? Het is wel zo veilig om niet te leveren aan het net als dat uit gevallen is, maar als je jezelf (met een schakelaar of stekker) los koppelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze link gaat over Netgekoppelde PV systemen die aan de reguliere 220volt net zijn gekoppeld.

 

Dit gaat dus niet voor autonome opererende 12volt PV systemen (Eiland systemen / off the grid systemen / camper systemen.)

 

Ik weet niet of er combinatie sets zijn.. Ik zie de autononome / eiland systemen meer voor preppers, dan de netgekoppelde pv systemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zeer interessant onderwerp. Heb zelf op mijn dak zonnecellen liggen.

 

Ik wil wel weten of en hoe de boel omgebouwd kan worden, zodat ik de stroom die ik lever kan gebruiken als het stroomnet van de leverancier plat licht of als ik mijn rekening niet betaald heb.

 

Lijkt me een kwestie van een schakelaar > oplader > accu’s > omvormer of zoiets? Maar ik ben maar een leek op dit gebied!!

 

Iemand met verstand van zaken een idee???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een set zonnepanelen die met een netinverter op je huis zijn aangesloten gaan inderdaad niet werken als de stroom uitvalt. Hiervoor zou je de kabels die vanaf de zonnepanelen komen uit de netinverter moeten halen, en moeten aansluiten op een laadregelaar. Deze laadregelaar stopt de stroom vervolgens in een set accu's. Vanuit daar kan je dan met een omvormer weer 230v uit je accu's halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zeer interessant onderwerp. Heb zelf op mijn dak zonnecellen liggen.

 

Ik wil wel weten of en hoe de boel omgebouwd kan worden, zodat ik de stroom die ik lever kan gebruiken als het stroomnet van de leverancier plat licht of als ik mijn rekening niet betaald heb.

 

Lijkt me een kwestie van een schakelaar > oplader > accu’s > omvormer of zoiets? Maar ik ben maar een leek op dit gebied!!

 

Iemand met verstand van zaken een idee???

 

Alles hangt af van of jouw PV panelen ook geschikt zijn voor 12volt.. Als dat zo is. kan je een SOLAR-lader aanschaffen (30 euro); en accu's..

 

Sommige Netgebonden PV systemen worden de PV panelen vaak in serie geschakeld, en voor de meeste autonome systemen vaak parallel geschakelde PV panelen. Ik ken eigenlijk nog maar weinig gecombineerde systemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpel. Neem een Victron Multiplus of een om het even welke omvormercombi die eilandbedrijf ondersteunt. Als de stroom uit gaat. Plug ik de stekkers van de netgekoppelde inverters aan de uitgangszijde van de 24/230 omvormer (dit kan auotmatisch met een switch, maar dat vond ik niet zo zinvol). Deze bootst het net na door een perfecte 50hz sinus te leveren aan de netinverters. Die gaan opstarten en leveren stroom. De stroom die ik niet direct afneem loopt in de accubank. Als de accu's vol zijn heb je dus stroom over. Dan verschuift de Multiplus de sinus een beetje naar 52hz. De netomvormers denken dat het net afgevallen is en schakelen uit. Ik heb dan nog steeds 230 volt via de omvormer. Als de accu's onder een door mijn ingestelde waarde komen wordt de sinus weer naar 50hz verschoven en dan gaan de netinverters weer opstarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet dan omschakelen van je omvormer naar een laadregelaar,

zoals bijvoorbeeld deze http://www.zonnepanelen.nl/campingsystemen/steca-solarix-mppt-2010.html waaraan je dan een 12V batterij hangt, vanuit deze batterij voedt je dan je noodverlichting en eventueel weer een omvormer naar 230.

 

Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een goede combinatie implementatie, maar je wordt compleet dol van specificaties en technologieen vergelijken van alle componenten, het is erg moeilijk om als niet routinier een totaal oplossing samen te stellen.

Maar het kan voor onder de 2000 euro inclusief batterij. 2-3 100Wp panelen , omvormer, laadregelaar, batterij

 

Als je in noord holland woont moet je denk ik eens hier binnenlopen en in de showroom wat advies vragen http://www.zonnepanelen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpel. Neem een Victron Multiplus of een om het even welke omvormercombi die eilandbedrijf ondersteunt. Als de stroom uit gaat. Plug ik de stekkers van de netgekoppelde inverters aan de uitgangszijde van de 24/230 omvormer (dit kan auotmatisch met een switch, maar dat vond ik niet zo zinvol). Deze bootst het net na door een perfecte 50hz sinus te leveren aan de netinverters. Die gaan opstarten en leveren stroom. De stroom die ik niet direct afneem loopt in de accubank. Als de accu's vol zijn heb je dus stroom over. Dan verschuift de Multiplus de sinus een beetje naar 52hz. De netomvormers denken dat het net afgevallen is en schakelen uit. Ik heb dan nog steeds 230 volt via de omvormer. Als de accu's onder een door mijn ingestelde waarde komen wordt de sinus weer naar 50hz verschoven en dan gaan de netinverters weer opstarten.

 

Dat klinkt wel als een mooie oplossing. Heb zelf geen netinverter, volg je nog niet helemaal.

 

Normaalgesproken levert de netinverter zijn stroom toch aan het net via de stekker, die je er bij stroom uitval uit trekt? En deze stop je dan in? Een uitgang op dezelfde inverter waar op dat moment 230v op gezet wordt vanuit de accus's? Of in een andere inverter die op dat moment stroom trekt uit de accus? Dan zit de stekker van de inverter dus niet meer in het stopcontact van je huis, dus hoe komt de stroom dan in de rest van je huis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er ook vanaf voor wat voor SHTF je prept. Als de stroom uitvalt heb je er idd niks aan. Maar als t 'gewoon' gaat om een hele heftige economische crisis waarin je inkomsten dippen en allerlei kosten juist enorm verhoogd worden, dan heb je er wel wat aan. Ik heb ze op mijn dak laten leggen vanuit de redenering dat ik mijn spaargeld op dit moment beter aan dit soort nuttige dingen kan besteden. Nu heb ik het geld en ik verlaag zo mijn maandlasten voor de komende tig jaar waarin ik geen idee heb van mijn budget.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan nog een ding wat mee kan tellen in deze. Als je al een set hebt, met daarbij een netinverter, dan is het inderdaad gunstig om eens te kijken hoe je die kunt gebruiken als het net uitvalt. Als je echter nog een set wilt aanschaffen, is het wellicht verstandig om te bedenken of je uberhaupt een netinverter wilt kopen.

 

Stel ik koop een klein setje, 2 panelen, iets van 300wP. Hier sluit ik, bijvoorbeeld, een Victron MultiPlus op aan. Deze laadt mijn accu's en levert stroom uit de accu's of van het stroomnet als dat aanwezig is.

 

Op deze MultiPlus sluit ik een koelkast, een vriezer, en wellicht de CV-ketel aan. Als er stroom is vanaf het net werkt alles zoals normaal, valt het net weg dan nemen de accu's het over.

 

Als de zon even flink schijnt, en de accu's zijn vol, en de koelkast/vriezer/CV vraagt geen stroom.... dan is er stroom over, en komt dat in aanmerking om met een netiverter teruggeleverd te worden aan het stroomnet. Deze netinverter heb je dan dus nog niet.

 

Maar, alles leuk en aardig, zo'n ding kost al snel 300 euro als je een goede wilt. Dat zou betekenen dat je voor datzelfde geld, als je hem wilt terugverdienen door je terugleveracties, 300 : 0,25 = 1200 kilowatt aan overcapaciteit moet opwekken om er wat aan te gaan verdienen. Dan gaan we er nog vanuit dat je 0,25 cent krijgt per geleverde kilowat, maar volgens mij haal je dat lang niet.

 

Waarschijnlijk is het dus goedkoper om geen netinverter aan te schaffen voor een kleine zonnepanelenset, en de overcapaciteit gewoon verloren te laten gaan. Of juist zorgen dat je zoveel apparaten in je MultiPlus prikt dat er helemaal geen overcapaciteit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat bij EMP je omvormer ook buiten gebruik raakt, dus dan leveren je zonnepanelen geen stroom meer.

Wij hebben ook zonnepanelen en ik heb er ook over nagedacht. Ik denk dat ik maar een accu af en toe gewoon oplaad in een stopcontact, dat lijkt me veel goedkoper dan een speciale accu kopen. Moet zo'n accu alleen nog vinden/kopen.

Verder kiest stroom de kortste weg. Als onze panelen stroom stroom terug leveren aan het net, gaat het als eerste naar de buren etc. Ik hoop, dat als er geen stroom is via het net en mijn panelen doen het nog wel, dat wij dat meteen via de meterkast zelf terug krijgen. Echter twijffel hierbij.... Kunnen we die accu bijladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komt meer bij kijken dan je denkt.

Wees voorzichtig, want na een SHTF kun je defecte spullen waarschijnlijk niet meer vervangen!

 

Kortom: hang geen netinverter aan een omvormer.

 

Je moet niet zomaar een netinverter aan een omvormer hangen. De apparaten die dat kunnen hebben deze functionaliteit vaak beschreven en hebben dan ook vaak iets van "Island" in de naam.

 

Als je met deze systemen werkt, moet je beducht zijn. Het gaat vaak om grote accubanken die om verschillende manieren ontsloten worden. Als ik kijk naar mijn eiegen systeem dan is de netspanning 230 volt, accubank is 24 volt, zonnelader doet 50 volt en het primaire autonomen systeem draait op 12 volt. Dat komt allemaal op een bord bij elkaar. Dit is dus niet iets wat je zomaar even tussendoor doet. Plan je systeem en bouw de nodige veiligheden in en maak altijd je systeem spanningsloos als je er aan gaat knutselen. Zover voor het mechanische deel.

 

Moderne omvormers die in eilandbedrijf kunnen draaien (en goede acculaders trouwens ook), kun je me de PC instellen. Die interface is niet altijd zo verfijnd als een Windows UI. Mocht je niet zeker weten dat je het apparaat goed kunt programmeren, betaal dan liever iets meer voor het apparaat en haal hem bij een leverancier die hem naar wens configureert. Je kunt dan zelf bepalen wat de bulk, absorptie en float spanning moet zijn en met welke laadstroom je accu's geladen mogen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook wel benieuwd hoe je aan deze getallen komt.

 

Als ik het bereken op basis van mijn eigen systeem, en dan ben ik conservatief met de kosten kom ik op de volgende cijfers.

 

Een kwh van het net kost gemiddeld € 0,22. Laten we die afronden op € 0,30 om ook de kosten voor levering en belasting mee te nemen.

 

Dan heb je het over een dikke accubank. Dan denk ik als snel aan 24 volt en 600 ah. Die kost je ongeveer 2700 euro als je natte tractiecellen neemt. Om deze bank te kunnen laden heb je minimaal een 90 ah lader nodig. Pak je een Outback 80 ah lader dan mag je 800 euro afrekenen. Dan nog een goede 200 euro om alle kabels te krijgen. Dan ben je 3700 euro kwijt, en dan ga ik er van uit dat je de panelen hebt liggen. Als je die stroom dan ook wilt gebruiken heb je toch een goede omvormer nodig die je nog 1000 euro lichter maakt. Ik vergeet nog alle zekeringkastjes, accumonitor en de hele reut. Doen we 300 euro voor. En wat krijgen we daar dan voor.

 

Voor die 5000 euro heb je een systeem waaruit je iedere dag 1,25 kwh kan ontrekken. Dat is voldoende voor een heel zuinig huishouden. Op zonnige dagen kun je meer onttrekken want als de accu's vol zijn heb je over. Dus iedere dag 2 kwh. Dat is per dag € 0,60. Per jaar is dat € 219 aan stroom. Als je hele systeem 15 jaar mee gaat, en dat is een hele positieve schatting, kost je accubank systeem 333 euro per jaar. Dat is fors meer dan als je uit het net onttrekt. En vergeet dan niet dat je om die 1,25 kwh uit je systeem te kunnen halen, je al snel 2,7 kwp aan panelen op je dak moet hebben liggen. Met installatiemateriaal zit je dan op dit moment denk ik op een bedrag van 3000 gebaseerd op chinese 190wp panelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ik heb mijn oorspronkelijke text aangepast.

 

Eigenlijk denk ik dat iemand zonder elektrotechnische ervaring (opleideing?) hier maar beter niet aan kan gaan beginnen. Vandaar mijn ietwat scherpe formulering.

 

Niet meer dan terecht. Nu heb ik geen technische opleiding maar ik heb wel een dergelijk systeem liggen en heb me daar terdege op voorbereid en heb de hulp achter de hand van een technicus die wel goed egschoold is en die ik dus regelmatig opbel om te vragen of iets wel of niet kan en mag. Deze kennis wil ik wel delen als er specifieke vragen zijn. Zou het goed zijn hier een apart draadje voor te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Semi Tractie Accu 12V / 165 Ah +€ 203,28

 

 

effe heel ruw batterij capaciteit voor hetzelfde aankoop bedrag als de installatie :

 

€ 8.791 / 203,28 = 43

 

43 * 165 Ah = 7095Ah * 12v = 85 kwh opslag capaciteit (/ 2 = 42.5 kwh per dag)

 

 

probleem blijft uiteraard de winters, en de exacte specs en compatibiliteit van de componenten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Semi Tractie Accu 12V / 165 Ah +€ 203,28

 

 

effe heel ruw batterij capaciteit voor hetzelfde aankoop bedrag als de installatie :

 

€ 8.791 / 203,28 = 43

 

43 * 165 Ah = 7095Ah * 12v = 85 kwh opslag capaciteit (/ 2 = 42.5 kwh per dag)

 

 

probleem blijft uiteraard de winters, en de exacte specs en compatibiliteit van de componenten

 

Ik snap je berekening niet helemaal. Sowieso bereken je nu alleen de accu's en niet alles wat je nodig hebt om er mee te kunnen werken. En de accu's die je kiest hebben met 50% dod een levensduur van 3 jaar als je mazzel hebt. Semi tracties max 20% ontladen en liever niet meer dan 10% om nog een beetje levensduur te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste prepperts, hopelijk is dit nog niet eerder genoemd maar kan niet alles doorlezen zo snel;

 

1- als je jezelf wilt kunnen redden met een zonnepaneelsysteem op je huis, realiseer je dan dat je daarmee jezelf vastpint aan één locatie. Moet je snel uitwijken, is je dure investering voor niets geweest.

 

2- heb je een fatsoenlijk PVsysteem met meerdere panelen in serie, praat dan niet zo makkelijk over "even ontkoppelen". Op ons systeem staat overdag 700vdc! Je kunt er dus alleen snachts bij voor afkoppelen of je moet het dak op en een heel groot zwart zeil bij je hebben... Een grote inverter proberen te neppen met een kleine op accus, werkt volgens mij niet. Zodra die kleine ups (van pc bijvoorbeeld) niet zijn uitgangsfrequentie weet te handhaven door de aanwezigheid van het uitgangsvermogen van de grote, stopt het hele circus. Met grote kans op schade maar ik zou het niet eens willen proberen. Als je wel denkt dat het kan, doe het dan nu meteen om te testen wat er zoals ontploft.

 

3- sommige leveranciers als SMA in Duitland, hebben inverters met backupfaciliteiten ingebouwd voor idd als het elektriciteitsnet uitvalt. De accu aanschaf- en onderhoudskosten zijn enorm. Persoonlijk denk ik dat je er beter aan doet een klein mobiel en autonoom PVsysteem ernaast te hebben. Zoveel kilowatts heb je niet nodig om te overleven. Twee tot vier panelen en een 60- tot 100ah accu is meer dan zat. Kun je het ook nog in je auto gooien als je er vandoor moet. Veel belangrijker is denk ik om led-lampen te hebben om spaarzaam met je elektriciteit om te kunnen gaan.

 

bye bye BOO

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...