Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wederopbouw communicatie.


Marc67NL

Aanbevolen berichten

Worst-case scenario.

Alle apparatuur vernietigd.

EMP, Aliens, intelligente kakkerlakken, de oorzaak is niet belangrijk.

 

Waar begin je na zo'n scenario met de wederopbouw van de communicatie.

Lokaal tot wereldwijd.

 

Ikzelf dacht aan eenvoudig te bouwen korte golf (Lokaal), en lange golf (Mondiaal) zend/ontvangst apparatuur.

Let wel, het enige waar deze aan hoeven te voldoen is het kunnen overbrengen van Morse.

We houden het even zo minimaal mogelijk.

 

Weet iemand een paar schema's?

Tips en trucs voor het bouwen van simpele radio's?

En vooral, heel belangrijk, uit eenvoudige, materialen!

Dan gelijk ook even een voedingsbron, en evt. een antenne.

 

Van mijn vader weet ik mij te herinneren dat hij eenvoudige radio's wist te bouwen mbv. oa. een kristal.

En in WW2, wisten soldaten ontvangers te bouwen mbv. een stukje potlood, en wat ander materiaal.

 

 

NB. Geen trucjes met Faraday kooien. Om wat voor reden dan ook, die hebben niet geholpen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bij 'The Colony' bouwen ze ook zelf een ontvanger, met wat wikkelingen en de speaker van een oude TV.

Dit was puur voor ontvangst...

 

Maarja... om iets te ontvangen, moet iemand ook iets verzenden he :D

 

Hier wat handige linkjes die ik zo even snel kon vinden op het grote internet:

 

Korte Golf Zender:

http://members.multimania.nl/sylvesterfm/photoalbum0.html

 

Huis,tuin, keuken AM ontvanger:

http://www.vicbakker.nl/uploads/am%20radio%20handleiding%20pa3ftt.pdf?bcsi_scan_3c79e7817cdc4fd7=0&bcsi_scan_filename=am%20radio%20handleiding%20pa3ftt.pdf

 

Uitleg over Zelfbouw Radios en QRP

http://www.qsl.net/on7px/QRP.html

 

Schema's van AM/FM zenders en ontvangers

http://www.cardan.nl/1000008eae01a521f/1000008eaf0afee0b/10000099f312f4b01/index.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

google zoek opdracht: zelf zender bouwen

 

soms is het leven zo makkelijk, dat je het onder je neus niet eens ziet ghehehe :p

 

Da's waar.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik wat lui was. ;)

 

Buiten dat, ik ben heel benieuwd naar de hier aanwezige kennis.

Nederland heeft een lange traditie van in de ruimte lullen. ;)

Er moeten heel wat mensen zijn die veel hierover kunnen vertellen.

En weer een goede denksport. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hence het feit dat we hier een eigen subforum over hebben.

 

Lijkt mij dat er voldoende kennis aanwezig is om een gedegen netwerk op te bouwen na een SHTF situatie.

Het blijkt alleen verdomt lastig om al deze kennis te mobiliseren.

 

Er zijn al verschillende oproepen geweest om een netwerk op te bouwen en deze te testen. Maar de reacties blijven lauw. En vervolg vind niet plaats.

Ik vind het prima om een kar te trekken in deze, maar dan moet ie niet leeg zijn :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Allo Allo? Ook ik ben te lui. :o

 

Wat gaat er nou precies kapot bij een EMP? Zijn losse onderdelen dan ook nog bruikbaar? Kan je kapotgaan van een radio voorkomen, door de batterij eruit te halen? Of heb je genoeg aan een printplaat, losse onderdelen, schema en soldeerbout op gas?

 

Heksenboot uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen wordt aangenomen dat een kooi van faraday, je spullen kunnen redden van een EMP.

 

een EMP overbelast je elektronische circuits dusdanig dat ze uitbranden, dus onbruikbaar worden. Gezien het feit dat bijna al het elektronisch apparatuur hiervoor vatbaar is, valt nagenoeg alles stil...

Door een kooi van Faraday leidt je de EMP om jouw spulletjes heen in feite... Je moet er dan wel voor zorgen dat de spulletjes in deze kooi, geïsoleerd zijn van de buitenwand.

 

Op doomsday preppers zag je dat iemand een ijzeren vuilnisemmer gebruikte als Faraday kooi.

 

Hoe effectief dit is, heb ik geen weet van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Gelukkig is het een heel onwaarschijnlijk scenario.

Ben ik het niet helemaal mee eens.

 

De kans dat het gebeurt door een natuurlijk fenomeen (de Zon) is aanwezig en ook al eerder gebeurt.

Maar ook door een nucleaire aanval op grote hoogte kan een EMP plaatsvinden.

 

Zo onwaarschijnlijk vind ik dat niet...

 

Als je op de onderstaande website ziet wat wij allemaal net missen aan Plasma van onze zon, (wij zijn het groene stipje) dan sluit ik niets uit.

Zeker gezien het feit dat de zon binnenkort weer eens op zijn maximum komt, en niemand weet wat voor rol de Galactic Alignment in dit fenomeen gaat spelen. Waarschijnlijk niets... hopelijk dan... maar toch ...

 

http://www.swpc.noaa.gov/wsa-enlil/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom bedankt voor de link en de bijbehorende uitleg.

 

Wat nog erger is, ik had dit al eens gelezen via een andere thread waar ook deze misvatting plaatsvond.

I stand corrected o7

 

 

In conclusie: Een EMP vernietigd alle elektronica in een wijde omgeving, inclusief het lichtnet. Een CME vernietigd het lichtnet en alle apparatuur die daaraan aangesloten is.

Says it all...

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...