Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vogels bereiden, nav. het topic; Voedsel optie: Duiven.


Marc67NL

Aanbevolen berichten

Mocht je niets van de duif willen verspillen, trek dan een soep van al het vlees (buiten de borstfilets om; die bak je lekker op)

Vergeet niet het hartje erin te doen: puur spiervlees met een uitgesproken smaak.

Je krijgt hiervan een super stevige bouillion die je in moeilijke tijden (en bij ziekte) van de nodige kracht voorziet.

Immers: in een SHTF scenario verspil je liever niets (of zo weinig mogelijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Mocht je niets van de duif willen verspillen, trek dan een soep van al het vlees (buiten de borstfilets om; die bak je lekker op)

Vergeet niet het hartje erin te doen: puur spiervlees met een uitgesproken smaak.

Je krijgt hiervan een super stevige bouillion die je in moeilijke tijden (en bij ziekte) van de nodige kracht voorziet.

Immers: in een SHTF scenario verspil je liever niets (of zo weinig mogelijk).

 

Goede tip!

 

(Ik krijg honger).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een vliegende rat (stadsduif) veilig te eten na koken/bakken? Voor het bakken zit je hier natuurlijk ook met je handen aan...

 

Het medische vakblad BioMed Central journal Acta Veterinaria Scandinavica publiceerde over de bevindingen van een groep Spaanse wetenschappers. Zij vingen 118 stadsduiven in Madrid en onderzochten de dieren, die zich vaak ophouden op pleinen en in stadsparken, op aanwezige bacteriën.

 

Zeven op de tien duiven bleken de Campylobacter jejuni-bacterie met zich mee te dragen, terwijl meer dan de helft was besmet met de bacterie Chlamydophila psittaci. De eerste bacterie is één van de belangrijkste oorzaken voor acute diarree, de tweede kan na overdracht op mensen leiden tot griep en longontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

FF de online gecheckt:

Bacteriën

Overleven. De omstandigheden zijn niet altijd ideaal, maar bacteriën hebben veel verschillende strategieën om te overleven. Bij ongunstige omstandigheden kunnen sommige bacteriën endosporen vormen: een inwendig kapsel rond een deel van de celinhoud waarmee ze zelfs na tientallen jaren invriezen of een uur koken toch weten stand te houden. Onder gunstige omstandigheden kiemt uit de endospore een nieuwe bacterie. Veel ziekteverwekkende bacteriën kunnen dit niet. Een andere overlevingsstrategie bestaat eruit dat de hele bacterie zich inkapselt, we noemen dit een cyste. Zo kan de bacterie een kritieke periode overbruggen doordat hij zich tijdelijk in een rusttoestand bevindt.

 

Lijkt me al met al redelijk veilig te eten. Ik durf het risico wel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op pad met de stadsjager

 

Naar de supermarkt om boodschappen te doen voor de dagelijkse maaltijd. Dat doet toch iedereen zou je denken. Maar ook buiten de winkels zijn er mogelijkheden om een maaltijd samen te stellen. Verslaggever Jan Peels ging op pad met stadsjager Sjoerd Mulder. Op zijn menu staan bijvoorbeeld vissen uit de gracht, en bitterballen van ‘roadkill’. Dat zijn aangereden duiven of meerkoeten.

 

http://bit.ly/XX0nfn

 

De stadsjager

 

Je kunt natuurlijk naar de Appie voor een feestelijk stuk eendenborst, maar Meneer Wateetons doet het anders. Hij gaat liever zelf op jacht. Gewoon op de Wallen, in een stadspark of de grachten. Altijd prijs en kakelvers.

 

http://www.hpdetijd.nl/2010-08-18/de-stadsjager/

Link naar reactie
Delen op andere sites

FF de online gecheckt:

Bacteriën

Overleven. De omstandigheden zijn niet altijd ideaal, maar bacteriën hebben veel verschillende strategieën om te overleven. Bij ongunstige omstandigheden kunnen sommige bacteriën endosporen vormen: een inwendig kapsel rond een deel van de celinhoud waarmee ze zelfs na tientallen jaren invriezen of een uur koken toch weten stand te houden. Onder gunstige omstandigheden kiemt uit de endospore een nieuwe bacterie. Veel ziekteverwekkende bacteriën kunnen dit niet. Een andere overlevingsstrategie bestaat eruit dat de hele bacterie zich inkapselt, we noemen dit een cyste. Zo kan de bacterie een kritieke periode overbruggen doordat hij zich tijdelijk in een rusttoestand bevindt.

 

Lijkt me al met al redelijk veilig te eten. Ik durf het risico wel aan.

 

Ben ook even gaan Googlen en kom verdorie weer terug op een ouder Preppers topic :D

 

http://preppers.nl/forum/threads/536-Voedsel-optie-Duiven/page2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Secret Prepper

Afgezien van het feit dat ik liever een bosduif zou verschalken dan een stadsduif,

is het een kwestie van goed klaar maken. En kan het. Zeker in een nood geval.

 

Bekijk hier even wat de Maag Lever Darm stichting over de Campylobacter jejuni zegt.

En voor wat de Chlamydophila psittaci betreft; Universiteit Wageningen.

Uit een artikel op de site van Avianbiotech.com het volgende uittreksel;

 

Transmission: Transmission of this organism from one host to another is primarily through the air. The bacteria is shed from an infected bird in the nasal and or ocular secretions, fecal material, and feather dust. The organism remains remarkably stable outside the host body and dries as a dusty substance. This dust or aerosol contaminates the air that is then inhaled by another possible host.

 

In Madrid lopen is dus al gevaarlijk. ;)

 

Maar samen gevat, goede verhitting is belangrijk.

Bacteriën geven het op boven de 90 graden Celsius.

Goed doorbakken dus, die duiven biefstukjes.

 

Ook met de methode die dit topic aan het begin beschrijft,

bereik je een temperatuur die hoog genoeg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha grappig na de omschrijving van Greener moest ik dus meteen aan karper denken, maar die vergelijking is er dus echt blijkbaar? Bij karpers kan je de grondsmaak verminderen door ze een paar uur in water met azijn te leggen, misschien werkt dat ook zo bij zwanen.. anders werken met citroen in het gerecht.

 

De moddersmaak uit karper kun je ook verwijderen door het beest eerst een aantal dagen in helder water te laten zwemmen. In Polen, waar men met kerst karper eet ipv kalkoen, laat men de karper na aankoop in de badkuip zwemmen tot het kerst is.

 

Maar samen gevat, goede verhitting is belangrijk.

Bacteriën geven het op boven de 90 graden Celsius.

Goed doorbakken dus, die duiven biefstukjes.

 

Maar Ramsay (youtube op "Ramsay pigeon") legde ze maar heel even op de grill :o

..maar toch maar in de goulash ermee dan maar. Paar uurtjes laten stoven moet genoeg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De moddersmaak uit karper kun je ook verwijderen door het beest eerst een aantal dagen in helder water te laten zwemmen. In Polen, waar men met kerst karper eet ipv kalkoen, laat men de karper na aankoop in de badkuip zwemmen tot het kerst is.

 

Een goede Poolse maat van mij vertelde dit ook. Bij zijn Oma in de badkuip. 2 Dagen rondjes later trekken. ;) Natuurlijk is de badkuip een uitzondering. Pak een specie kuip.

Ooit van "Koude Voetjes" gehoord? Een Pools gerecht. Met varkensvlees, groenten en gelatine een soort dikke soep maken, in een vorm gieten, en laten afkoelen.

Hetzelfde gebeurd dan met de karper, alleen word de karper gevuld, en heel gelaten. Schijnt er ook mooi uit te zien, zo'n vis op tafel die midden in de gelatine aan het "zwemmen" is.

 

Maar Ramsay (youtube op "Ramsay pigeon") legde ze maar heel even op de grill :o

..maar toch maar in de goulash ermee dan maar. Paar uurtjes laten stoven moet genoeg zijn.

 

Ach ja, we hadden het dan ook over extreme gevallen.

Ik denk dat er na een paar uur stoven weinig overblijft.

Nogmaals, goed verhitten is genoeg.

Bovendien, als je gaat kijken naar wat er in de supermarkt kip zit,

en het rund en varkens vlees, eet je alleen nog maar goulash.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De moddersmaak uit karper kun je ook verwijderen door het beest eerst een aantal dagen in helder water te laten zwemmen. In Polen, waar men met kerst karper eet ipv kalkoen, laat men de karper na aankoop in de badkuip zwemmen tot het kerst is.

 

 

Haha @Roeier ik wilde dit niet zeggen mbt de zwaan want een zwaan tot kerst in je badkuip is ook weer zo'n gedoe ;)

 

Maar klopt wat je zegt, in Hongarije zwemmen de karpers in een groot bassin in de supermarkt, ze eten ze graag, en zo hoeven ze thuis niet meer in de badkuip..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Ik heb zelf nog nooit een egel gegeten en zou het ook niet zomaar kunnen doen ( iets met schattige kraaloogjes en een lief nat neusje:rolleyes: ), maar wat ik gelezen heb kun je ze het bete bereiden door ze in klei te bakken. Op die manier blijven de stekels in de klei hangen als het gaar is. Schijnt trouwens ook wel zo te zijn dat het bakken van een egel niet zo loont aangezien er weinig vlees aan zit en veel botjes.

Wat betreft vogels, vroeger at men spreeuwen en lijsters. Die schijnen erg lekker te zijn. Meeuwen moet je dan weer van afblijven. Het schijnt dat zelfs schipbreukelingen die het geprobeerd hebben liever stierven van de honger dan dat ze meeuw aten! Hieronder een link naar een leuke site over eetbaar wild en gevogelte:

http://t-over-leven.dansfans.be/index.php/lijster-merel-spreeuw

 

@Redhotchilliprepper,

 

Bedankt voor je inbreng van de super handige link!

 

Super site, handig voor elke Prepper!

 

Heb echter ook 10 minuten slap van het lachen gelegen over het meeuw recept van Jan Wolkers:

 

Topic: Meeuwen (niet) te (vr)eten

Breng de meeuw aan de kook samen met een baksteen

Als de baksteen gaar is, gooi dan de meeuw weg:D:D:D

 

:D

 

SGT1

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel een bosduif (houtduif ) als een stadsduif met te veel vlieguren is niet meer gaar te krijgen . Daar moet je meer energie in steken dan je er kan uit halen . Al zijn er wel truckjes voor om de beste stukjes eetbaar te krijgen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
Zowel een bosduif (houtduif ) als een stadsduif met te veel vlieguren is niet meer gaar te krijgen . Daar moet je meer energie in steken dan je er kan uit halen . Al zijn er wel truckjes voor om de beste stukjes eetbaar te krijgen .

 

Geert

 

ik doe het een beetje zoals hier maar dan zonder schaar : http://www.downsizer.net/Articles/Cooking,_preserving_and_home_brewing/Preparing_a_Pigeon/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een jong exemplaar heb en je pluimt het volledig kan je dit zonder veel problemen gaar krijgen . Maar een jonge bosduif van een oude onderscheiden is niet simpel . Hele jonge duiven hebben geen halsband . Maar dan komt het probleem om de gene met halsband te onderscheiden van elkaar . Wat is oud en wat niet . Je kan met een beetje ervaring zien aan de handpennen wat het is . De laatste maanden heb ik er al een paar honderd neer gehaald maar er was nog geen enkele jong duif bij . Ik zal moeten wachten tot de lente om een foto te plaatsen van de veren van een jonge duif .

 

Geert

Ps . Je kan ze ook onderscheiden aan de tanden . Niet die van de duif maar aan die van jou als je ze opeet .;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toeval of niet maar deze morgen kreeg ik een jonge bosduif voor mijn loop . Van de jonge duif met al een kleine halsband heb ik de vijfde handpen uit getrokken . Ook van een ouder exemplaar en van een hele oude .

20140129_111921.jpg.01a5d132fe14c09b3fe1bf9fc09db5eb.jpg

Van links naar rechts is van jong naar oud .

De linkse is kleiner dan de andere . De middelste is volgroeid . En de rechtse heeft al veel slijtage .

Zo kan men met een beetje ervaring jonge en oude duiven onderscheiden .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...