Ga naar inhoud
GENEGEERD

De perfecte preppers hout/kookkachel


Yoyo

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
Ik las bij stokertje.nl dat enkelwandig tot de eerste verdieping kan (en soms mag), daarna dubbelwandig ivm brandveiligheid. Als die pijp buiten komt ben ik wat minder bang voor brand, kans op schade is stukken minder dan bij een pijp binnenshuis. Afkoeling verlaagt die kans ook nog eens. Maar als door een slechte trek en bijv nat hout m'n kamer regelmatig vol rook komt te staan dan is de investering voor dubbelwandige pijp het wel waard. Kost dan wel 300-400 euro extra maar een slecht brandende haard of kamer vol rook is ook niet prettig.

 

Dank voor de tip van vuurvaste cement, niet aan gedacht maar wel verstandig.

 

Ik ben er nog niet uit of/wat/wanneer/hoe wbt houtkachel, maar vind de materie sowieso interessant dus mocht het nog een jaartje duren: dank voor jullie reacties.

 

Graag gedaan.

Ben benieuwd wat je nog meer gaat uitvinden.

 

[ATTACH=CONFIG]2298[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Vraagje.. Kun je in een kolenfornuis ook hout stoken? Zou een kolenfornuis een oplossing zijn om igg te koken?

 

Zo heb ik het de afgelopen strenge winter gedaan. Lijkt op bovenstaande, maar dan met 2 pitten en zwart.

Ja hout kan ook, maar je moet het wel kleiner maken dan de standaard houtblokken.

Wat had ik het naar mijn zin, met mijn hakbijl in de huiskamer. :D

 

Hehe, midden in de verbouwing he? Dus huiskamer nog niet af.

 

;)

 

 

Koken gaat perfect met die pitten met ringen. Daar past heel goed een wok/wadjan in. Oventje erbij voor de pizza's en zo.

 

O, en even een waarschuwing vooraf en in het algemeen:

 

Ruw hout in een afkortzaag kleiner maken is gevaarlijker dan je denkt. De zaag kan vastslaan.

Dat gebeurde bij mij en het hout sloeg het topje van mijn linker wijsvinger eraf.

Klein stukje, maar toch gevoelszenuwen beschadigt en pijnzenuw bloot.

Nou net een keer vergeten handschoenen aan te doen.....

Hij geneest toch steeds weer een beetje, maar het was niet leuk.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb ik het de afgelopen strenge winter gedaan. Lijkt op bovenstaande, maar dan met 2 pitten en zwart.

Ja hout kan ook, maar je moet het wel kleiner maken dan de standaard houtblokken.

Wat had ik het naar mijn zin, met mijn hakbijl in de huiskamer. :D

 

Hehe, midden in de verbouwing he? Dus huiskamer nog niet af.

 

;)

 

 

Koken gaat perfect met die pitten met ringen. Daar past heel goed een wok/wadjan in. Oventje erbij voor de pizza's en zo.

 

O, en even een waarschuwing vooraf en in het algemeen:

 

Ruw hout in een afkortzaag kleiner maken is gevaarlijker dan je denkt. De zaag kan vastslaan.

Dat gebeurde bij mij en het hout sloeg het topje van mijn linker wijsvinger eraf.

Klein stukje, maar toch gevoelszenuwen beschadigt en pijnzenuw bloot.

Nou net een keer vergeten handschoenen aan te doen.....

Hij geneest toch steeds weer een beetje, maar het was niet leuk.

 

:)

 

Oh jeetje, beterschap nog.. :(

 

Thx voor je advies igg, heb een leuke op het oog.. :) Lijkt me zelfs leuker zo alternatief te gaan koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Oh jeetje, beterschap nog.. :(

 

Thx voor je advies igg, heb een leuke op het oog.. :) Lijkt me zelfs leuker zo alternatief te gaan koken.

 

Het is zeer zeker de eerste stap naar zelfvoorzienendheid :)

Met mijn vinger gaat het wel goed hoor, dank je wel.

 

Alles bij elkaar heeft dit fornuis ons ongeveer 500 euro gekost.

 

250 fornuis

50 euro brandstof Limburg - Drenthe

200 euro pijp en vermuciliet (enkelwandig in bestaande, stenen schoorsteen, met vermuciliet als isolatie)

50 euro klusser-hulp (schoorsteen open slijpen, top eraf, pijp erin, alles weer terug metselen)

 

Valt mee he? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast Heksenboot
image.jpg.8050b080418518a661ea5766e55e58e5.jpg

 

Aangezien wij toch besloten hebben om door te sparen leek deze ons erg interessant i.v.m. de ovenfunctie. Iemand hier toevallig ervaringen met deze Anyfire Beaufort houtkachel met opzetoven?

 

Geen ervaring mee, maar ziet er top uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.jpg.8050b080418518a661ea5766e55e58e5.jpg

 

Aangezien wij toch besloten hebben om door te sparen leek deze ons erg interessant i.v.m. de ovenfunctie. Iemand hier toevallig ervaringen met deze Anyfire Beaufort houtkachel met opzetoven?

 

dat is wel een heel sexy houtkachel/ oven

http://www.beaufortkachels.nl/

heb er even wat over opgezocht, en eerlijk ik ben aan het overwegen om hem in huis te halen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Mijn C.V. ketel is er vandaag mee opgehouden. Dus douchen op de sportschool, en houtkachel aan. zie na het weekend wel verder. Dus ineens merk ik weer hoe belangrijk warmte is in huis.

 

Nu heb ik een inzet kachel in een open haard, met kapotte glaasjes... Hout valt niet aan te slepen, laag rendement alles vliegt zo de lucht in.

 

Ben dus aan het oriënteren op een vrijstaande kachel.

 

Ik hoor van mensen die heel hun leven buiten hebben gewoond lovende verhalen over de Jotul kachels., maar hier lees ik ook over dovre.

 

Wat is volgens jullie een betere keus?

 

Mooi, interesseert mij eigenlijk geen moer, hoe meer efficiënt low budget hoe beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mijn C.V. ketel is er vandaag mee opgehouden. Dus douchen op de sportschool, en houtkachel aan. zie na het weekend wel verder. Dus ineens merk ik weer hoe belangrijk warmte is in huis.

 

Nu heb ik een inzet kachel in een open haard, met kapotte glaasjes... Hout valt niet aan te slepen, laag rendement alles vliegt zo de lucht in.

 

Ben dus aan het oriënteren op een vrijstaande kachel.

 

Ik hoor van mensen die heel hun leven buiten hebben gewoond lovende verhalen over de Jotul kachels., maar hier lees ik ook over dovre.

 

Wat is volgens jullie een betere keus?

 

Mooi, interesseert mij eigenlijk geen moer, hoe meer efficiënt low budget hoe beter.

 

Er staat wel wat op MP, leuke ouwetjes met kookringen, voor onder de 100 euro.

Staalborstel en kachelpoets voor het kosmetische.

Verder kan ik niet kijken of ze goed functioneren en hoe het systeem is.

Altijd beter dan zo'n inzet-open-haard, omdat het rondom lekkere stralingswarmte geeft.

 

De merken die jij noemt zijn prima, maar duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een inbouwhaad en zijn daar heel tevreden over. Het is een systeem met ventilator dat de warmte de woonkamer in stuurt. De ventilatoren heb ik vervangen door energiezuinige modellen die normaliter gebruikt worden in mainframe computers. Door deze keuze stoort de ventilator niet meer. Ik heb het zo geregeld dat de ventilatoren altijd op vol vermogen draaien.

 

Het ding zit ingebouwd in een muur die de warmte vasthoudt en geleidelijk afgeeft. De schoorsteen loopt door een van de kamers en die is altijd heel behaaglijk warm. Per jaar verstoken we ongeveer 10 à 15 stère brandhout maar we hebben dan ook veel warmte nodig om de woning te verwarmen. De woonkamer is ongeveer 55 m2 groot, de keuken pakweg 15m2.

 

De inbouwhaard is genoeg om de hele benedenverdieping te verwarmen. De inbouwhaard is voorzien van extra beschermpanelen om ook steenkool te kunnen branden. Als brandhout te duur is, is dat een heel goed alternatief. Bovendien is steenkool erg compact en gemakkelijk op te slaan. Voor de zekerheid heb ik een paar ton op voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn C.V. ketel is er vandaag mee opgehouden. Dus douchen op de sportschool, en houtkachel aan. zie na het weekend wel verder. Dus ineens merk ik weer hoe belangrijk warmte is in huis.

 

Nu heb ik een inzet kachel in een open haard, met kapotte glaasjes... Hout valt niet aan te slepen, laag rendement alles vliegt zo de lucht in.

 

Ben dus aan het oriënteren op een vrijstaande kachel.

 

Ik hoor van mensen die heel hun leven buiten hebben gewoond lovende verhalen over de Jotul kachels., maar hier lees ik ook over dovre.

 

Wat is volgens jullie een betere keus?

 

Mooi, interesseert mij eigenlijk geen moer, hoe meer efficiënt low budget hoe beter.

 

Ha Ronin,

 

Waarom zou je jouw ketel voor nu niet (laten) repareren? Wat is de klacht?

Als je nu nog even kan uitzingen kun je je op je gemakje in de zomer zoeken naar de beste oplossing.

 

Groeten

Neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.jpg.8050b080418518a661ea5766e55e58e5.jpg

 

Aangezien wij toch besloten hebben om door te sparen leek deze ons erg interessant i.v.m. de ovenfunctie. Iemand hier toevallig ervaringen met deze Anyfire Beaufort houtkachel met opzetoven?

 

Kijk eens bij deze aanbieder.

 

Kachel met oven EN CV aansluiting onder de 900€ met goede specificaties. Ik heb al een tijdje contact ook voor advies over mijn finca in Spanje hoe die straks te verwarmen en die kerel neemt serieus de tijd voor je. Ik heb de lotus Max op het oog.

 

http://www.houtencvkachel.nl/oven_cv.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn C.V. ketel is er vandaag mee opgehouden. Dus douchen op de sportschool, en houtkachel aan. zie na het weekend wel verder. Dus ineens merk ik weer hoe belangrijk warmte is in huis.

 

Nu heb ik een inzet kachel in een open haard, met kapotte glaasjes... Hout valt niet aan te slepen, laag rendement alles vliegt zo de lucht in.

 

Ben dus aan het oriënteren op een vrijstaande kachel.

 

Ik hoor van mensen die heel hun leven buiten hebben gewoond lovende verhalen over de Jotul kachels., maar hier lees ik ook over dovre.

 

Wat is volgens jullie een betere keus?

 

Mooi, interesseert mij eigenlijk geen moer, hoe meer efficiënt low budget hoe beter.

 

Vroeger hadden we Jotul..goed vuur maar geen aslade.

Nu heb ik een Nestor Martin...ik brandt elke dag hout en ik moet zeggen dat dit een topvuur is.

Nieuw zijn ze duur...1500-1700 euro maar zijn ook goed 2e hands te vinden.

Bullerjan....goed maar kan je niet op koken...maar een Bullerjan is wel makkelijk zelf te maken.

Inbouw ....niet doen...er gaat veel warmte verloren en je hebt elektriciteit nodig om wat van de warmte te genieten ( ventilatoren in het vuur);

Een vrijstaande kachel is altijd beter. Neem er één in gietijzer..veel sterker en warmer dan plaatstaal .Of een vuur met speksteen maar die zijn heel duur.

In mijn cave heb ik een oude atelierverwarmer staan...niet zo mooi maar heel warm..

Er zijn veel houtvuren die voldoen maar even goed de markt doorzoeken dat je nadien geen spijt hebt.

Bereken ook de Kcal dat je nodig hebt...te groot stook je te veel voor niks...te klein stook je veel zonder echt voldoende te zijn.

Kijk ook hoe groot de blokken hout zijn die erin gaan...

Bij mij kan 40 cm ..maar ik zaag al mijn hout netjes in blokken van 30cm...stapelt heel mooi en is makkelijk om in een mand te steken naast het vuur...

Zo zie je ...er zijn veel zaken mogelijk..

Maar nogmaals denk goed na wat je koopt...maak dat je onafhankelijk kan stoken...zonder de nood aan elektriciteit enz...

Probeer gratis aan hout te komen (zo bespaar je echt een hoop op gas of mazout ...wij kregen dit jaar meer dan 300 euro terug betaald van de gasmaatschappij).

Ik betaal geen cent voor mijn hout...er zijn altijd overal bomen die je gratis mag omzagen..

Pallet hout om aan te maken is heel erg goed..mits het propere paletten zijn !!!!

En nog....leg de grote blokken onderaan en daarop het aanmaakhout...Klinkt misschien niet logisch maar dat is het 100% wel ...betere verbranding van het hout en de venstertjes worden niet zwart..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het stoken van een houtgestookte massieve speksteenkachel?

 

Tot nu toe wel ervaring met gewone,gietijzeren houtkachel en dat beviel prima, maar hopelijk is met een speksteenkachel minder hout nodig en is er gebruik te maken van een langere warmteafgifte van het materiaal.

Hopelijk ga ik positieve reacties lezen!! Maar voor minpunten houd ik me zeker ook aanbevolen hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het stoken van een houtgestookte massieve speksteenkachel?

 

Tot nu toe wel ervaring met gewone,gietijzeren houtkachel en dat beviel prima, maar hopelijk is met een speksteenkachel minder hout nodig en is er gebruik te maken van een langere warmteafgifte van het materiaal.

Hopelijk ga ik positieve reacties lezen!! Maar voor minpunten houd ik me zeker ook aanbevolen hoor!

 

Niet persoonlijk, maar hier in Zweden zijn ze nog altijd vrij gebruikelijk (en tot enkele tientallen jaren geleden waren ze zelfs heel normaal om te hebben). Het duurt aanzienlijk langer voordat je er warmte uit krijgt (want het hele ding moet eerst opwarmen), maar als 'ie eenmaal warm is dan zal 'ie normaal een hele dag warmte afgeven.

 

Het grote voordeel is dus dat je ze overdag warm stookt en 's nachts gewoon kunt slapen zonder een paar keer uit bed te moeten om de kachel bij te vullen.

 

Het grote nadeel is dat ze gruwelijk zwaar zijn (minimaal 800 kilo, vaak >1000) en dat huizen vaak speciaal aangepast moeten worden om dat gewicht aan te kunnen.

 

De totale hoeveelheid stookhout zal weinig schelen; de totale hoeveelheid energie in het hout verandert tenslotte niet. Het grote verschil zit hem in de snelheid waarmee die energie afgegeven wordt. Een normale metalen kachel geeft alle energie in korte tijd af en is gevaarlijk heet aan de buitenkant, een kakelugn (zoals ze op 't Zweeds heten) geeft de energie langzaam aan af en wordt veel minder heet aan de buitenkant.

 

Zegmaar.. of je nou in 1 uur 100% van de energie, of 10 uur lang 10% van de energie afgeeft, het totaal verandert niet/nauwelijks, het comfort wel 🙂

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...