Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe ga jij om met kinderen en preppen?


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

En gewoon uitleggen wat je doet.

Kids, ook de hele jonge, begrijpen meer dan je vaak denkt.

Dus je kunt gewoon zeggen: Mama heeft die vervelende meneer in de voortuin een beetje pijn gedaan en nu gaan we er voor zorgen met deze planken dat die meneer er niet in kan komen ;)

 

Greener

 

 

;) hahaha G.I. mama lost het wel even op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hoewel ik niet uit de school wil klappen over mijn werk, heb ik een ervaring die ik in dit kader wel met jullie wil delen. Een gezin dat begeleid werd, was zwaar in de geldproblemen. Zo erg dat in de winter, het gas en licht afgesloten werd. Natuurlijk wilde bureau jeugdzorg de kinderen daar uit huis halen, maar ouders wilden dit absoluut niet. Ze hebben de kinderen verteld dat ze iets speciaals gingen doen, namelijk kamperen in de winter en dan in huis, want dat deed niemand. Wij hebben geprobeerd jeugdzorg wat afstand te laten nemen, terwijl we voor het gezin bezig waren om alles weer aangesloten te krijgen. Ze hebben in de grootste slaapkamer een tent opgezet en met de kampeermiddelen gekookt en geleefd. De kinderen hebben nooit anders geweten dan dat ze gingen kamperen in de winter in huis en hebben het achteraf geweldig gevonden :D Ze hebben er niet onder geleden, omdat de ouders er geen drama van gemaakt hadden en vertelden iedereen trots dat zij gekampeerd hadden in huis. Alles is goed gekomen, maar het verhaal laat wel zien dat de houding van de ouders bepalend kan zijn voor hoe kinderen een situatie ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi hoi,

 

Wij vragen ons af hoe jullie omgaan met het preppen en je kinderen. Dat zal natuurlijk erg afhankelijk zijn van de leeftijd maar ik ga even uit van een gemiddelde...

 

Wij hebben 2 kids van 10 en 13 jaar. Als ik ze uitleg waarom wij met deze voorbereidingen bezig zijn, weet ik zeker dat ze soms slapeloze nachten zullen hebben of wellicht erger... in paniek raken van de kleinste dingen.

 

Om dat te voorkomen besluiten wij vooralsnog om dit in het geheim te doen en enkel de kids mee te nemen in de planning die wij gaan maken voor een SHTF situatie.

Ook zitten wij te denken aan een aantal oefening/survival weekendjes te plannen om ze te laten wennen aan de situaties, de onafhankelijkheid, en om hier zelfstandigheid te leren.

family_survival_gear_full.jpeg

 

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het topic al verplaatst? ben even de weg kwijt denk ik.

 

maar ik wil hier best mijn mening over geven, laat staan wij hebben zelf geen kinderen en kunnen deze ook niet krijgen, dus mischien heb je er helemaal niks aan.

 

als ik jou was dan zou ik mijn kinderen hier al spelend mee in aanraking laten komen, zoals je zelf zegt door "uitjes" oefeningen hoe je het ook wild noemen, ik zou alleen niet de nadruk leggen op survival.

daarnaast liet ik ze helpen met de preps, lijstjes maken, sorteren, enz maar op een leuke speelse wijze, ik zou ze ook hun eigen "bug out bag" laten maken met de spulletjes die zij belangrijk vinden.

 

maar tegen ze liegen zou ik nooit doen, van mij zouden ze best mogen weten dat papa en mama wat extra spullen hebben voor de zekerheid.

 

"Als ik ze uitleg waarom wij met deze voorbereidingen bezig zijn, weet ik zeker dat ze soms slapeloze nachten zullen hebben of wellicht erger... in paniek raken van de kleinste dingen.

Om dat te voorkomen besluiten wij vooralsnog om dit in het geheim te doen" - dit zie ik zelf ook als een vorm van liegen.. en het zou in de toekomst wel eens tegen je kunnen werken, als ze er achter komen.

 

maarja ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nvd72; over dat liegen gebeuren ben ik het niet helemaal eens

laat een kind ook kind zijn, ik vind dat ieder kind recht heeft op een normale leuke jeugd

en ze gelijk inpeperen met doomsday shit valt daar niet onder

 

the communist ;) waarom ga je niet gewoon eens in een tentje in de achtertuin met ze zitten?

kampvuurtje erbij, kunnen ze wat met vuur oefenen

laat ze blikken openmaken met de opener van je zakmes

leer ze koken in messtin's

laat ze zelf het gat graven en hout zoeken dat soort dingen

gewoon leuk spelenderwijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje overdonderd door jullie reacties kan ik alleen maar zeggen graag gedaan!! :D Ik gebruik het verhaal soms wel eens wanneer ik ouders uit moet leggen welke ( onbewuste) invloed ze hebben op de belevingswereld van hun kind en meestal zorgt het voor AHA momenten.
Prachtig verhaal en ook oh zo informatief voor elke prepper die zijn ogen open houd :) Hoe hou je een grote ruimte knus en warm? Plaats er een tent in. Dank u frank.

 

grt Chinaka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben bezig om een BOB voor de kids samen te stellen. onderdeel hierin is toch ook een elektrische aansteker, omdat de mogelijkheid van vuur maken erg nuttig is en elektrich leek me veiliger dan een gewone. Vervolgens heb ik mijn 9 jarige meid laten proberen deze elektrische aansteker aan te drukken, en dat lukt haar dus niet :mad: zo'n 4kg druk is hiervoor nodig (stond op de achterzijde van de verpakking) en daar zijn haar handen te klein voor.

Ik heb de aanstekers inmiddels verwisseld voor een gewone, dat lukt wel...

 

dus van dit soort kleine dingen uitproberen kan onverwachte inzichten verstrekken...

 

Bob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Besprenkelen met marinade, paar uur laten intrekken en langzaam gaar koken boven een houtvuur. Peper en zout naar smaak toevoegen en een lekkere wijn erbij serveren............ow wacht, ehhh......nvm! ;)

 

Goed punt, je zou maar eens zo onderkoeld zijn dat alleen je kind die aansteker aan kan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Besprenkelen met marinade, paar uur laten intrekken en langzaam gaar koken boven een houtvuur. Peper en zout naar smaak toevoegen en een lekkere wijn erbij serveren............ow wacht, ehhh......nvm! ;)

 

...

 

??

 

Wij zijn nu bezig met het project: kinderen laten wennen...

Ze merken al wel dat we druk bezig zijn met vanalles, en onze dagelijkse bezigheden zijn de laatste weken behoorlijk veranderd. Dus merken doen ze wel iets. En stukje bij beetje lichten wij steeds meer een stukje van de sluier op. Dit gaat tot nu toe heel geleidelijk en goed.

 

Onze BOB's, inclusief die van de kids zijn nu zo goed als compleet. Nu enkel nog reserve kleding er in stoppen en we zijn klaar voor ons 'test-weekend' . Ik denk dat we tijdens dit krampeer-weekend meer zullen vertellen over het preppen. Geen d00mverhalen maar verhalen over reële kansen. Evacuatie, industriele ramp... etc...

 

en heel misschien iets over de economische teloorgang in jip en janneke taal. maar dat bezie ik op dat moment wel.

@Bob de prepper: ik heb bij alle Bob's een multifunctioneel zakmes zitten en losse firesteels. Ik heb dit al eens getest met mijn jongste telg, en die krijgt daar ook vonkjes van.

Zo hebben wij samen eens een klein testvuurtje gestart met berkbast. Erg fijn spul!

 

Maar dit zijn inderdaad van die probleemjes die je tegenkomt als je een test doet. Ik zie ook uit naar ons krampeer-weekend!

 

gr,

 

TC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaan jullie hiermee om en hebben jullie leuke anekdotes hierover?

Ik heb een paar als kind keer echt heftige brand meegemaakt, van een munitieopslag en van een bovengrondse gastank vlak naast ons huis. Die branden waren zo ernstig dat ik twee keer moest evacueren. Ik ben al van jongs af aan bewust van brand, en wat je dan wel/niet doen.

Dus ook toen er kinderen waren werd er gesproken over "wat te doen bij brand". Niks mis mee als je maar niet paniekerig gaat doen. Je eigen houding bepaalt alles tenslotte. De lagere school van de kinderen hield jaarlijks een brandoefening en dat vonden we voor thuis ook een goed plan.

 

Ik liet mijn kinderen zelf vertellen wat ze dachten te gaan doen, soms was ik verbaasd wat ze bedachten.

Mijn jongste (toen negen) kwam met het volgende. "Mam, als er brand is, en ik kan de trap niet af wat gebeurt er dan?"

Afijn, ik leg uit dat ze haar slaapkamerraam uit kan en het platte dak op kan.

Dan mag ze bij de buren of buren twee, drie huizen verder op het slaapkamerraam slaan en schreeuwen om ze wakker te maken (het platte dak loopt huizen ver door)

De buren zullen dan de brandweer bellen en zij mag dan naar binnen bij de buren.

"Ja maar, mam, dat mág toch niet, zomaar de buren wakker maken, of op het platte dak lopen? Dan worden ze toch boos?"

Nee, normaal niet, maar bij nood en brand wel. Dat moest wel even heel duidelijk gezegd én geoefend worden.

Ik ben met ze naar de buren gegaan en we hebben het samen zo afgesproken waar de kinderen bij waren.

Die geruststelling dat het goed was, hadden ze nodig. We hebben het ook zo geoefend, met een van de buurvrouwen.

 

Toen ze dit eenmaal snapte, was het goed... dacht ik.

Dacht ik, want dochter haar gedachten gingen verder. "Mam, als jij vastzit op je kamer, heb jij geen plat dak. Ik zal jou dan wel redden. Dan ga ik via het platte dak naar beneden, dan breek ik de auto van de buurman open, die rijd ik tot onder je raam en dan kan je springen. Dan breek je alleen maar je benen en val je niet dood." Lief bedacht he.

Toch maar even uitgelegd dat ze beter de buren kan wekken, en dat de buren dan gewoon de ladder uit de schuur tegen mijn raam kunnen zetten.

Juist door er gewoon over te kunnen praten (en te oefenen) ontdek je de foutjes in je noodplan en ontdek je wat je kinderen willen gaan doen.

Verder is oefening natuurlijk ook handig omdat ze door paniek anders niet weten wat ze moeten gaan doen. Het gaat met oefenen meer op de automatische piloot.

 

Naarmate ze groter werden, kon ik de kinderen meer vertellen en leren. Ik heb hen als puber eens een filmpje laten zien hoe snel brand gaat, om ze te laten snappen dat er echt geen tijd is om spulletjes te pakken, dat je echt eerst zelf naar buiten moet. Ze zaten op jeugd-EHBO, en die werkten samen met de jeugdbrandweer en daar deden ze gezamenlijke oefeningen mee. Ook daar hebben ze veel van geleerd.

 

De jongste heeft uiteindelijk een brand van dichtbij meegemaakt. Er was er brand in een huis in de straat. Een tv op standby ontplofte en binnen vijf minuten stond het huis in lichterlaaie. die buren en kind konden nog maar net op tijd uit hun huis komen. Ondanks dat het heel ellendig was, was het nuttig voor mijn kinderen om te zien hoe alles dan verloopt. Eerst de redding van de buren zelf, en de brandweer die het huis blust. Maar ook, de schade zien, zien dat iedereen zich inzette om de spullen in te pakken, te beschrijven, en af te laten voeren om te reinigen.(zo,dat was veel werk zeg, dat trekt een mens echt niet zonder hulp, alle kleding moest bijvoorbeeld gewassen worden)

...en dat het huis daarna weer opgeknapt werd en er weer als nieuw uitzag. Omdat mijn dochter al wat groter was kreeg ze ook het hele verhaal rondom verzekering mee. De buuf had haar laatste premiebetaling een dag te laat betaald aan de verzekering. Dat heeft heel wat stres en gedoe opgeleverd. Mijn kinderen weten dat, en weten dus ook dat betalen van je premies nooit over moet slaan.

Ze zagen van dichtbij dat brand erg is, maar ook dat het uiteindelijk weer goed komt. En ze zagen dat de mensen om je heen voor je klaarstaan in die rottijd.

 

Mijn jongste dochter zal net als ik, in een gebouw, altijd even kijken naar de vluchtwegen, en toen ze vakantiewerk en een bijbaan had, was zij ook degene die altijd navraag deed over de brandoefeningen of de chef erop wees dat de vluchtroute geblokkeerd was.

Ze is niet angstig voor brand, maar wel bewust dat brand gevaarlijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb als kind ook een brand van dichtbij meegemaakt, dus hier in huis hangen overal brandmelders... Maar waar veel mensen niet aan denken is dat de vluchtwegen vaak belemmerd zijn of dat de kids de deuren of ramen zelf niet kunnen openen. Sinds mijn kinderen de leeftijd hebben dat ze alleen thuis mogen blijven zorg ik ook altijd dat alle veiligheidssloten van de deuren zijn zodat alleen de sleutel hoef te worden omgedraaid. Er hangt altijd een sleutel binnen grijpafstand van de deur omdat de bos meestal in mijn tas zit.Ook mag er van mij nooit speelgoed liggen in het looppad naar de (tuin)deur. Dat weten ze dus heel goed... De fiets mag niet worden neergezet onder het raam omdat daar in geval van brand een ladder komt te hangen... Ook in geval van een noodsituatie kunnen dit soort instructies toch handig zijn.

 

Ook heb ik ze al jong geleerd hoe ze 112 moeten bellen (met goede instructie alleen in nood). Wanneer ik op vakantie ben zorgde ik altijd dat ze een mobiel nr bij zich hebben of op de arm geschreven en nu dus een eigen mobieltje.., ook spreek ik in en grote stad altijd een plek af voor als we elkaar kwijt raken. Ik ken in mijn omgeving maar weinig mensen die dit soort dingen doen(behalve het mobielenr) Maar langzamerhand wil ik dit dus toch steeds meer gaan uitbreiden met preppersinfo.. Dus gewoon praktisch, zonder allemaal doomscenarios. Ben al begonnen met vertellen waar de BOBtas ligt aan de oudste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Wat stop je in de rugzak van de kinderen 5 en 7?

 

Kleding, 1 onderbroek, broek, tshirt, sokken en trui

Labello

Tandenborstel

Knijpkat

Vuur

Pleister

Knuffel

Deken

Zakmes

Vuilniszak

 

Iemand nog meer ideeen? Bij mij zitten ze nu eigenlijk al vol.

 

En flesje water, wat te eten. Een gelamineerd, watervast A5-je met de naam, geboortedatum, bloedgroep/eventuele allergieen/medische zaken van het kind en de naam en contactgegevens van de ouders. Ik heb zulke datasheets vastgtikt aan de binnenzijde van het rugpand. Ook zo'n sos hanger of "dogtags" om de hals van je kinderen is een goed idee! Ik zou, afhankelijk van de leeftijd ook een heel beperkt EHBO setje toevoegen, mijn oudste (6) kan zelf al heel goed iets meer dan een pleister plakken :) al is het natuurlijk wel veel fijner als pappa of mamma dat doet..

 

Yoni

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...