Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tiktak tiktak


Gast der_obergefreiter

Aanbevolen berichten

Gast der_obergefreiter

Is er eigenlijk iemand die er bij stil gestaan heeft dat haar/zijn klok/horloge ook stil blijft staan als de batterij leeg is ? Of heb je een ouderwetse opdraai ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijn breitling (!) wind zichzelf op bij beweging :)... en de zon schijnt ook een getrouwe klok te zijn...

- staat ie aan de horizon en wordt je net wakker... is het ochtend

- staat ie hoog aan de hemel, is het middag

- zakt ie weer aan de horizon, maar dan aan de andere kant... is het avond ... etc...

 

enfin.. je kent het ritueel wel he :D

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, wat moet ik met de tijd tot op de minuut nauwkeurig als de rest van de mensheid die ook niet heeft? Dan kan je alsnog niets afspreken om 14:17:35.

 

Inderdaad, zoals hierboven ook al gezegd, opslaan zodra het licht wordt, slapen als het donker wordt, en verder kan je dingen afspreken ergens in de ochtend, middag, avond of nacht.

 

Zou een hele verademing voor de mensheid zijn, leven zonder tijd.

 

Wat me wel makkelijk lijkt is het bijhouden van de dag / datum. Scheurkalenders inslaan dan maar, of turven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Wat is een horloge?

 

Donker is nacht toch?

 

Hehe, uh, moet je op tijd naar je werk, WTSHTF? Of wil je weten of Doomsday Pubers al op TV komt?

 

ff stangen, ;)

 

 

Maar ik heb idd geen horloge.

 

Bij een nucleaire winter, is het altijd donker en de klok geeft maar 1 tijd aan: te laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

Nope, ik hoef niet naar mijn werk,ik heb geen afspraak bij de vroedvrouw, maar als er iemand op uit gaat van een groep, om bv te jagen, verkennen of wat dan ook , dan heb ik het toch altijd een prettig gevoel gevonden om een bepaald tijdsbestek af te spreken . Puur uit veiligheids overwegingen ,en dan zijn horloges die werken wel handig . Ikzelf heb idd een opwinder en een automaat .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, wat moet ik met de tijd tot op de minuut nauwkeurig als de rest van de mensheid die ook niet heeft? Dan kan je alsnog niets afspreken om 14:17:35.

 

Inderdaad, zoals hierboven ook al gezegd, opslaan zodra het licht wordt, slapen als het donker wordt, en verder kan je dingen afspreken ergens in de ochtend, middag, avond of nacht.

 

Zou een hele verademing voor de mensheid zijn, leven zonder tijd.

 

Wat me wel makkelijk lijkt is het bijhouden van de dag / datum. Scheurkalenders inslaan dan maar, of turven.

 

Denk trouwens dat ik dit ook wel belangrijker vindt als tijd: de dag met datum bijhouden. ik moet toch weten wanneer ik jarig ben?:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd vind ik niet zo belangrijk... Nu wel helaas, maar als we echt langdurig zonder stroom zitten, zal het me een worst wezen!

 

Kalender vind ik wel iets belangrijker... Maar eigenlijk alleen ijsheiligen ivm het buitenzetten van vorstgevoelige moestuin plantjes...

 

Analoge buiten thermometer, check! Voor de rest... naar bed als het donker is, eten in de ochtend en in de avond... Wij redden ons ook wel zonder klok!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mijn breitling (!) wind zichzelf op bij beweging :)... en de zon schijnt ook een getrouwe klok te zijn...

- staat ie aan de horizon en wordt je net wakker... is het ochtend

- staat ie hoog aan de hemel, is het middag

- zakt ie weer aan de horizon, maar dan aan de andere kant... is het avond ... etc...

 

enfin.. je kent het ritueel wel he :D

 

 

Hahaha, mooi ritueel voor bij je Breitling. Net ff aan google gevraagd, wtf is dat ook alweer? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Nope, ik hoef niet naar mijn werk,ik heb geen afspraak bij de vroedvrouw, maar als er iemand op uit gaat van een groep, om bv te jagen, verkennen of wat dan ook , dan heb ik het toch altijd een prettig gevoel gevonden om een bepaald tijdsbestek af te spreken . Puur uit veiligheids overwegingen ,en dan zijn horloges die werken wel handig . Ikzelf heb idd een opwinder en een automaat .

 

Klinkt interessant. Kan je wat specifieker uitleggen hoe dat in zn werk gaat? Een groep gaat verkennen en dan....

Hoe doen stammen dat? Afrika - Australie, enz.

 

Kalenders bijhouden zou wel handig zijn. Zaaien en oogsten. Stonehenge-sje bouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope, ik hoef niet naar mijn werk,ik heb geen afspraak bij de vroedvrouw, maar als er iemand op uit gaat van een groep, om bv te jagen, verkennen of wat dan ook , dan heb ik het toch altijd een prettig gevoel gevonden om een bepaald tijdsbestek af te spreken . Puur uit veiligheids overwegingen ,en dan zijn horloges die werken wel handig . Ikzelf heb idd een opwinder en een automaat .

 

Dan kras je een streep achter de boom. "Als de schaduw hier is, zijn jullie terug."

Om het wat mobieler te maken: "Als de schaduw op X graden van het noorden staat, zijn jullie terug" (dan kun je met een kompas ook nog de tijd lezen)

 

Maar ik heb zelf ook zo'n opwindding. (voor een paar tientjes uit China, maar doet het perfect)

 

Hoe doen stammen dat? Afrika - Australie, enz.

 

Kalenders bijhouden zou wel handig zijn. Zaaien en oogsten. Stonehenge-sje bouwen?

 

'Primitievere' culturen keken vooral naar de stand van de zon en de sterren. De zon om te zien in welk dagdeel we leven (schijnt in de winter iets sneller te gaan dan in de zomer ;)). De sterren om te zien in welk jaar we leven. Oude culturen waren hier heel ver in. Maar ja, als je geen facebook of TV hebt om 's avonds naar te loeren, dan ga je naar de sterren kijken, en daar je informatie uit halen.

Kennis hierover gaat in de meeste stammen van vader-op-zoon (of moeder-op-dochter). Dit zijn ook geen dingetjes die je eventjes in een boekje leert, dus 20 jaar lang iedere avond met de deskundige omhoog loeren, en je hebt het een beetje onder de knie, op tijd om te beginnen met het instrueren van de volgende.

 

Zaai- en oogsttijden zijn iets minder complex, maar meestal werd er gekeken naar aanwijzingen in de natuur. Als beestje X uit het holletje komt, mag gewas Y worden ingezaaid. Als plantje Y bloeit, mag gewas Z worden ingezaaid, etcetera.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

@Roeier . Leuk dat streepje achter die boom . Maar dat ziet de achterblijver , niet degene die vertrekt . En de meeste mensen kunnen niet zo geweldig de tijd bepalen aan stand van de zon ed. Dus vandaar dat het hebben van horloges mij niet echt dom lijkt . Ondanks alle opmerkingen van iedereen in die richting .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...