Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe trek je een ree zijn jas uit ?


Gast der_obergefreiter

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast der_obergefreiter
@der_obergefreiter Handige tip. Ook ik wil liever niet een dier slachten maar als het moet dan is het goed om te weten hoe je z'n jas goed uittrekt zodat je er ook wat aan hebt.

Het leek mij ok niet verkeerd, zeker met goed te volgen illustraties (al ziet het er voor sommigen wat bruut uit )

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan gelijk de jas gebruiken om een warme kleding stuk van te maken.

 

Hee ramsey kan ook please zeggen en complimentjes geven. Issie toch weer in mijn waardering gestegen.

 

Ramsey is geen kwaaie hoor alleen op tv heb zijn autobiography gelezen:)

En om te oefenen kan je het ook op kleiner wild proberen zeker in deze tijd van het jaar, begin maar met een haas want elk dier werkt bijna hetzelfde met schoonmaken alleen de maat verschilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de Amerikaanse manier:

 

 

Respectloos.

 

Kan wel een dood dier zijn maar je moet respect hebben voor het geen wat je voedt.

 

 

Mja....ik vind het belangrijker dat het beest op een snelle en pijnloze manier afgemaakt wordt om eerlijk te zijn.

 

Als je dagelijks die beesten moet villen, kan ik me voorstellen dat je snelle en handigere manieren verzint.

 

Het ziet er inderdaad een beetje radicaal uit maar het werkt wel effectief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

De beste manier om herten, hazen, schapen, geiten te slachten:

1. zorg dat je twee goede messen hebt: een scherp mes voor het snijwerk, en een slagershakmes.

2. snij de keel in 1x goed door (onnodig lijden is nergens voor nodig), hak de kop eraf met het hakmes

3. hang het dier aan de achterpoten bij elkaar gebonden op

4. start met villen net boven de tenen, snij alleen de huid door tot de bovenkant van de poten, ga door over de buik tot aan de hals.

5. trek het vel los van de poten, hier en daar wat hulp van het mes als het niet soepel genoeg gaat.

6. als het vel van de poten is ga je op dezelfde manier door met het lijf en de voorpoten (na een paar keer oefenen lukt het om het vel in 1 stuk netjes eraf te krijgen: inwrijven met zout (tegen de stank), laten drogen in de zon en je hebt iets voor voor de open haard ofzo.

7. snij het buikvlies open, en verwijder al de ingewanden, spoel gelijk het vlees af als je maag of darmen beschadig (smaak trekt anders gelijk in het vlees)

8. verwijder voorpoten, hart, ribben, nieren en dergelijke.

9. verwijder de filet (netjes snijden langs de ruggegraat).

10. verwijder de achterpoten (let op met poten verwijderen dat je niet door de spieren heen snijdt: ziet er zo raar uit op de barbeque zo'n beschadigd stuk vlees)

11. van de ruggegraat met restantjes vlees maak je heerlijke soep.

 

Tja, 2 generaties geleden gebeurde dit nog vaak bij mensen thuis (iig buiten de steden), nu vind 99% het eng, not done, onhygienisch, schokkend voor de kinderen enzo. Die van ons kijken mee en helpen mee als er wat te slachten valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Mocht het zo ver komen dat we zelf moeten gaan jagen voor vlees en huis voor kleding, dan heb ik hier een overzichtje van hoeveel dieren je nodig hebt voor 1 jas. Het is aan te raden veel (warme) kleding te preppen (in diverse maten misschien ook) want er zijn veel dieren nodig voor een jas en het is ook niet gemakkelijk te maken, afgezien van het feit dat het moeilijk is een dier te doden en te villen. Gelukkig hebben velen daar een weerzin tegen.

 

"De mate van beschaving kun je aflezen aan hoe men met dieren omgaat..."

 

Desalnietteplus, als het om overleven gaat...

In de onderstaande tabel kunt u zien hoeveel dieren er gedood moeten worden om een enkele bontjas te kunnen produceren.

 

Diersoort

Aantal dieren in een jas

Eekhoorn

200 - 400

 

Chinchilla

30 - 200

 

 

Sabeldier

60 - 70

 

Nerts

30 - 60

 

Lam

25 - 45

 

Konijn

30 - 40

 

Huiskat

20 - 30

 

Hond

15 - 20

 

Vos

10 - 20

 

Zeehond

6 - 10

 

Kalf

6 - 8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

De beste manier om herten, hazen, schapen, geiten te slachten:

1. zorg dat je twee goede messen hebt: een scherp mes voor het snijwerk, en een slagershakmes.

2. snij de keel in 1x goed door (onnodig lijden is nergens voor nodig), hak de kop eraf met het hakmes

3. hang het dier aan de achterpoten bij elkaar gebonden op

4. start met villen net boven de tenen, snij alleen de huid door tot de bovenkant van de poten, ga door over de buik tot aan de hals.

5. trek het vel los van de poten, hier en daar wat hulp van het mes als het niet soepel genoeg gaat.

6. als het vel van de poten is ga je op dezelfde manier door met het lijf en de voorpoten (na een paar keer oefenen lukt het om het vel in 1 stuk netjes eraf te krijgen: inwrijven met zout (tegen de stank), laten drogen in de zon en je hebt iets voor voor de open haard ofzo.

7. snij het buikvlies open, en verwijder al de ingewanden, spoel gelijk het vlees af als je maag of darmen beschadig (smaak trekt anders gelijk in het vlees)

8. verwijder voorpoten, hart, ribben, nieren en dergelijke.

9. verwijder de filet (netjes snijden langs de ruggegraat).

10. verwijder de achterpoten (let op met poten verwijderen dat je niet door de spieren heen snijdt: ziet er zo raar uit op de barbeque zo'n beschadigd stuk vlees)

11. van de ruggegraat met restantjes vlees maak je heerlijke soep.

 

Tja, 2 generaties geleden gebeurde dit nog vaak bij mensen thuis (iig buiten de steden), nu vind 99% het eng, not done, onhygienisch, schokkend voor de kinderen enzo. Die van ons kijken mee en helpen mee als er wat te slachten valt.

 

Mee eens, als zoon van een slachter heb ik heel wat dode dieren gezien. Belangrijk voor mij is dat een dier niet onnodig lijdt en dat alles van het dier zo nuttig mogelijk gebruikt wordt. De meeste weten niet eens meer hoe je eten bereid, laat staan zelf slachten. Voor mij maakt het niet veel uit welk dier ik eet en in noodsituaties kunnen dieren die nu als huisdier worden gehouden wel eens je voornaamste voedselbron zijn. Veel kinderen denken dat kipfilet in een supermarkt wordt gemaakt en weten niet eens dat hiervoor kippen worden geslacht. Laatst zei er nog iemand dat vissticks in de zee zwemmen.

 

Als prepper vindt ik dat je een dier moet kunnen slachten en verwerken, indien nodig. Of je moet vegetarische prepper zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pluimvee is toch een vak apart denk ik

 

Kan maar hoeft niet. Je kunt het vel en verenpak ook afstropen zoals bij andere dieren, maar het velletje is best lekker van pluimvee.:)

 

Anders afhankelijk van kip of groter pluimvee ongeveer 40 seconden onderdompelen in water tussen 56-70 graden (kip 50-60 en kalkoen 70). En daarna kaalplukken die hap. Dan uitsnijden en klaar is Kees. In BE schijn je een stroomstootwapen te kunnen kopen om kippen te verdoven voor de slacht, in NL is dat wapen verboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grappige is: schaap, geit, koe en varken gaan volgens hetzelfde principe.

 

Varken slacht men op een totaal andere manier dan de herkauwers .

Een dood varken wordt eerst gebrand en dan geschraapt kan je best vergelijken met scheren . Maar dan met een slagersmes . Hoe meer haartjes er blijven staan hoe meer er in uw eten komen .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hier kwam een jaar of 2 geleden onze jachthond opeens met een ree (door hem gedood) aanzetten. We wisten totaal niet wat we met dat beest aanmoesten maar via internet is het ons toch gelukt er een lekker maaltje van te maken nadat we hem gevild hadden. Het kan dus zomaar best wel handig zijn om te weten hoe je dit moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...