Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Gast Ghost

Gouden tientjes of zilveren munten ?

Recommended Posts

Gast Ghost

Ik hoop binnenkort over een leuk bedrag te beschikken in de grootte van zo'n € 5000,-- en ik zit erover te denken een gedeelte daarvan te investeren in munten.

Nu twijfel ik tussen gouden tientjes of zilveren munten.

Gouden tientjes, omdat ze niet zo belachelijk duur zijn als "normale" gouden munten. Zilveren munten omdat daar de prijs gewoon goed van is op dit moment.

Wat vinden de munten-experts hiervan ? Is het aan te raden gouden tientjes te kopen ? Ik heb al wat rondgesnuffeld op internet maar wordt daar niet veel wijzer van.

Graag jullie advies.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

als je de 5000 echt alleen in fysiek EM wilt beleggen is het advies van Zilver prima, ik zou alleen gaan voor de gouden 1/4 troy ounce Lunar munten, dat is na shtf wat makkelijker te verhandelen voor bijvoorbeeld een koe, met hele gouden munten loop je het risico dat de boer geen wisselgeld heeft, en je dus met 4 koeien moet vertrekken waar je geen plaast voor heb;)

daarnaast zijn de american eagle en de maple leaf net iets meer bekend, en heeft de zilveren maple leaf 99,99% en de philly 99,9% zilvergehalte, maar dat is verder een detail.

Deze post delen

Mijn advies is om enkel munten te nemen waar het goud- of zilvergehalte én het gewicht op vermeld staat. En het liefst zo zuiver mogelijk.

Misschien dat Nederlanders nog wel een oud gouden tientje als dusdanig weten te herkennen en een oude zilveren gulden, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat je er in een SHTF minder aan hebt. Je wilt bijvoorbeeld met iemand iets ruilen voor je goud en als diegene nou toevallig nooit eerder een gouden tientje heeft gezien of een zilveren gulden heeft gehad, hoe overtuig je ze dan dat het echt is? Met name omdat het ook niet zuiver (als in percentage) is.

Het alternatief, wanneer je liever kleinere eenheden hebt, is bv de Canadese 1/10oz gouden munten, die kosten zo'n 170 euro. Maar wel .9999 goud en dat staat erop, evenals het gewicht. Of de Australische, maar die zijn meen ik ietsie duurder.

Dat zal voor anderen ook het bezwaar zijn t.o.v. gouden tientjes, dat de premium relatief hoog is. Toch vind ik dat relatief goed betaalbaar, voor de 'zekerheid' die je ervoor terug krijgt.

Zie het als twee potjes met dezelfde kaviaar, waarbij inhoud gelijk is, maar de potjes zelf verschillen in vorm (minder goed te vergelijken). En je koopt het niet voor eigen consumptie, maar als ruilmiddel/investering. De ene voor 50 euro maar zonder etikel, zonder het woord kaviaar erop en zonder vermelding van gewicht. De ander voor 60 euro en voorzien van etiket met vermelding van Kaviaar en het gewicht.

Ben je voor die laatste bereid een tientje meer te betalen, ondanks dat het 20% extra kosten is? Ik wel.

Deze post delen

Gast Dick Berts

Shit, ik was bijna klaar met mijn voorbereidingen om zelf euro's te drukken. Nu moet ik mijn plannen dankzij @Dr.Prepper weer aanpassen. 100% gegarandeerd echte euro's komt er nu op mijn biljetten te staan.

Deze post delen

Shit, ik was bijna klaar met mijn voorbereidingen om zelf euro's te drukken. Nu moet ik mijn plannen dankzij @Dr.Prepper weer aanpassen. 100% gegarandeerd echte euro's komt er nu op mijn biljetten te staan.

Haha, maar als je vergelijking correct wilt houden, moet er 100% papier op komen te staat ;) Tenminste, ik neem niet aan dat jij goud en fiat geld over 1 kam scheert, mag ik hopen ...

Deze post delen

Gast der_obergefreiter

Buiten muntjes kun je natuurlijk ook 1grams baartjes nemen . Niet zo groot qua waarde maar dat lijkt me als ruilmiddel juist een voordeel .

Deze post delen

Gast Dick Berts

DE WAARHEID: @Dr.Prepper. Nee het gaat om heel iets anders, als ik .9999 goud op mijn chocolade munten zet, dan heeft dat voor jou kennelijk een toegevoegde waarde. Mijn berichten aan jou zullen verder ook beginnen met DE WAARHEID: Dat zal dan ook wel helpen.

Deze post delen

Ik denk dat Nederlandse gouden tientjes in NL wel door velen herkend worden, meer in ieder geval dan recente zilveren herdenkings/speciale uitgifte (euro) munten. In NL worden ook nog steeds (sinds de 17e eeuw ofzo) dukaten geslagen. Bij gewone burgers, zijn gouden panda's ofzo totaal onbekend.

Deze post delen

DE WAARHEID: @Dr.Prepper. Nee het gaat om heel iets anders, als ik .9999 goud op mijn chocolade munten zet, dan heeft dat voor jou kennelijk een toegevoegde waarde. Mijn berichten aan jou zullen verder ook beginnen met DE WAARHEID: Dat zal dan ook wel helpen.

Zo lees ik hem niet, Het gaat meer om het vertrouwen in toekomstige verhandelbaarheid omdat een bekend produkt sneller geaccepteerd zal worden dan een onbekend. Stel dat wij allebei bij een boer staan die nog een varken heeft, en die willen wij allebei hebben. Ik heb een maple leaf, en die kent de boer inmiddels, en jij komt met een DB jeton waarvan je zegt dat hij toch ook echt wel zuiver goud is. Wie denk je dat er met het varken vandoor kan gaan?

Het is wat anders wanneer er weer bankiers ontstaan die het gehalte kunnen testen, maar herkenbaarheid is een groot voordeel.

(We zullen maar samen voor een medeprepper staan in dezelfde situatie, dan krijg jij hem waarschijnlijk mee:p)

Deze post delen

als ik .9999 goud op mijn chocolade munten zet, dan heeft dat voor jou kennelijk een toegevoegde waarde.

Nee natuurlijk niet. Ik heb het over wanneer de verpakking correct vermeld wat de inhoud is. En niet wat de marketing afdeling ervan maakt, maar simpelweg: wat zit erin.

Waar heb jij het over??

Deze post delen

Gouden tientjes zijn in Nederland bekender dan Canadese Maple Leafs.

De enige beleggingsmunt die hier een redelijk bekende naam heeft is de Krugerrand.

Je kunt ook een gouden ketting kopen. In crisissituaties is het vaak voorgekomen dat schakeltjes van zo'n ketting als ruilmiddel geaccepteerd worden. Bijv in Argentinie.

Zowieso is goud niet al te bekend bij het algemene publiek als geldeenheid, men ziet het als een siermetaal.

Bijna niemand die nu leeft heeft de goudstandaard meegemaakt en velen zelfs niet de gouduitwisselingsstandaard van Bretton Woods die al 41 jaar voorbij is.

Bij geld denkt men aan bankbiljetten en aan munten van gewone metalen. Wil je gaan ruilhandelen dan zijn sloffen sigaretten en flessen drank betere investeringen.

Deze post delen

Gast Dick Berts

Citaat dr.Prepper: "Mijn advies is om enkel munten te nemen waar het goud- of zilvergehalte én het gewicht op vermeld staat." Ik vind dat helemaal geen argument. En munt waarop het gehalte en het gewicht staan, kan uiteraad net zo goed vals zijn. In Nederland herkennen veel meer mensen een gouden tientje, waar geen gehalte of gewicht op staan, dan een Maple Leaf of een Krugerrand. Die stempels van gouden tientjes zijn helemaal niet gemakkelijk na te maken.

Deze post delen

Gast der_obergefreiter

Je kunt ook een gouden ketting kopen. In crisissituaties is het vaak voorgekomen dat schakeltjes van zo'n ketting als ruilmiddel geaccepteerd worden. Bijv in Argentinie.

niet alleen daar , het gebruik onder zeelieden om gouden sierraden (oorringen,kettingen) te dragen had een praktisch nut . Bij aanspoelen kon men bij leven het goud als ruilmiddel gebruiken en indien men dood aan spoelde werd er de ter aardebestelling van bekostigd . Zulke oorringen worden bijvoorbeeld in Urk nog steeds verkocht .

Deze post delen

Wat bekender is of niet hangt ook sterk af van de achtergrond. Er is in nederland een grote groep die weinig tot niets meer weet van het guldentijdperk, en al zeker niet van de gouden en zilveren guldens. Er is ook een hele grote groep die de afgelopen 10-15 jaar nieuwsberichten van mensen als willem middelkoop gezie hebben.

Ik heb toevallig een paar jaar geleden een paar zilveren munten aan een gemengde groep mensen( van 16 tot 86) laten zien. hieronder zaten een zilveren wilhelmina rijksdaalder en een maple leaf.

De oudere generatie kende de wilhelmina beter, maar verzanden ook gelijk in een discussie hoe zonde het was van de gulden en hoe het zilvergehalte en gewicht over de loop der jaren veranderde.

De maple leaf is altijd 99,99%!

Onderstaande is van wikepedia

Hoeveelheid zilver in de Nederlandse gulden:

1694: 1 generaliteitsgulden = 10,61 gram (ca. 9,6 gram fijn zilver);

1816: 1 gulden = 10,766 gram zilver, gehalte 893/1000 (9,61 gram fijn zilver);

1839: 1 gulden = 10 gram zilver, gehalte 945/1000 (9,45 gram fijn zilver);

1919: 1 gulden = 10 gram zilver, gehalte 720/1000 (7,2 gram fijn zilver);

1954: 1 gulden = 6,5 gram zilver, gehalte 720/1000 (4,68 gram fijn zilver)

1967: De zilveren gulden wordt vervangen door een nikkelen gulden van 6 gram.

Einde quote wikepedia

Los daarvan zijn alle soorten zilveren en gouden munten en voorwerpen waardevol na shtf, dus de keuze voor welke munt is gedeeltelijk een persoonlijke

Deze post delen

Gast Ghost
Buiten muntjes kun je natuurlijk ook 1grams baartjes nemen . Niet zo groot qua waarde maar dat lijkt me als ruilmiddel juist een voordeel .

Zoiets als dit dus:

50-gram-combi-bars.png.302b36ed9f930efa5338f3df1d9820d8.png

Producent Valcambi heeft dit jaar een nieuw soort goudbaren geïntroduceerd. De zogenaamde CombiBars zijn goudbaren waarvan een deel kan worden afgebroken, net als chocoladerepen. Hierdoor worden deze goudbaren een stuk makkelijker verhandelbaar.

Het gaat hierbij om CombiBars van 50x 1 gram of 100x 1 gram.

Deze post delen

Citaat dr.Prepper: "Mijn advies is om enkel munten te nemen waar het goud- of zilvergehalte én het gewicht op vermeld staat." Ik vind dat helemaal geen argument.

Okee, hier kan ik iets mee ... Je bent het simpelweg niet met mijn argument eens. Hoeft uiteraard ook niet, maar ik tracht gewoon helder uit te leggen wat mijn beredenering is.

En munt waarop het gehalte en het gewicht staan, kan uiteraad net zo goed vals zijn.

Ben ik het mee eens. Met nadruk op "net zo goed".

Die stempels van gouden tientjes zijn helemaal niet gemakkelijk na te maken.

Ook mee eens. Maar neem aan dat dit het zelfde geldt voor de andere munten die we hier bespreken. Of zelfs: munten in zijn algemeenheid. Voor zover ik weet zijn munten in zijn algemeenheid minder 'populair' om te vervalsen (de nieuwsberichten die ik ken gaan enkel over baren), omdat het veel moeilijker is dan baren of papiergeld. Door de kleine omvang en probeer maar eens een gouden muntje uit te hollen om er wolfraam in te proppen. Een baar leent zich daar relatief gezien natuurlijk veel makkelijker voor.

In Nederland herkennen veel meer mensen een gouden tientje, waar geen gehalte of gewicht op staan, dan een Maple Leaf of een Krugerrand.

Ik betwijfel de bekendheid van gouden tientjes, met name bij de leeftijdscategorie 40 jaar of jonger. Mijn aanname is dat alle gouden munten vreselijk onbekend zijn. Dus dénk ik dat het een enorme pré is als er op vermeld staat wat het is. En helemaal als je niet alleen binnen onze landsgrenzen denkt, maar ook wellicht iets te ruilen wilt hebben met iemand van een andere nationaliteit.

Deze post delen

Gast Dick Berts

Het ging mij er om, dat het feit dat het gehalte en het gewicht op een munt vermeldt staan, niet bijdraagt, of in ieder geval niet hoort bij te dragen, aan het voor echt geaccepteerd krijgen van die munt. Dergelijke teksten kunnen vervalsers er immers ook op zetten. Is eenmaal vastgesteld dat het om een echte gouden munt gaat, dan is het natuurlijk best handig als het gehalte en het gewicht er op staan. Maar ook daar is weer een kanttekening bij te plaatsen; iemand die voldoende deskundig is om de echtheid van een gouden munt vast te stellen zal meestal ook het gehalte en het gewicht van die betreffende munt kennen, ook als dat er niet op staat.

Deze post delen

Wellicht zijn zilveren dubbeltjes en kwartjes dan ook weer handig voor kleine aankopen (bijvoorbeeld een brood voor een zilveren duppie?)

Deze post delen

Ik ben een voorstander om te kiezen voor munten die het meest bekend zijn in de gehele wereld. Gouden munten zoals de maple leaf, Krugerrand en de Eagle zijn de meest gedrukte munten, dus ook de meest verspreide en meest bekende. Ja in Nederland is de gulden heel bekend, maar vergeet niet dat Nederland zeer klein is in deze wereld.

Als preppers hebben we allemaal een bug out plan, waarbij de meeste er zelfs een hebben waar emigratieplan boven staat.

Deze post delen

Wellicht zijn zilveren dubbeltjes en kwartjes dan ook weer handig voor kleine aankopen (bijvoorbeeld een brood voor een zilveren duppie?)

Heb jij een adresje waar deze te koop zijn? :)

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...