Ga naar inhoud
GENEGEERD

Messen, bijlen en machetties


tim!

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 278
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb op 4 jaar tijd 3 tools onder de 40 euro aangekocht: een herbertz parang, een gerber gator en een pumatec kukri:

 

- de herbertz parang is een leuk speeltje als je klein materiaal moet hakken en om het voorbereidend werk te doen om een vuurtje te starten. de gaten in het design zouden dienen om de druk op te vangen bij het kappen maar kunnen ook gebruikt worden als rasp om houtschilfers te bekomen. Maar is niet geschikt voor dikke takken en te dun om op te batonnen om dikke stronken te klieven

 

- bij de gerber gator heb ik het gevoel dat ik niet te veel kracht mag zetten en het lemmet voelt redelijk los in het handvat , het is ook geen full tang en vind het redelijk moeilijk te scherpen (mijn exemplaar kwam redelijk bot uit de verpakking). Het zet zich ook redelijk snel vast in de dikkere stukken door de hollow grind , wat ik na het testen een misser in het design vind. De zaag op de rugzijde doet z'n werk wel maar vind ik te lang en kan niet volledig gebruikt worden omdat de lemmet te smal is en is ook moeilijk bij te scherpen, batonnen is ook niet echt aangeraden.

 

- De pumatec kukri is het ideale mes om te hakken en te klieven en je kan er ook gerust op batonnen zonder dat je stok telkens breekt (rug van 1 cm) maar ook hier voel ik dat het lemmet een beetje los in het handvat zit. Klein werk is ook doenbaar door de fijne grind aan het handvat (custom aanpassing) maar ik mis hier wel een zaag en enkele uitsparingsgaten op.

 

Daarom heb ik een DIY projectje bedacht waarbij ik de goede functies van de 3 heb trachten te combineren. Het resultaat: een stevige parang met tanto point uit RVS, 4,5 mm dikte, fulll tang, gecombineerde grinds om 3 plaatsen (scandi aan handvat, convex op grootste gedeelte en terug een scandi aan de punt), handvat met utility-touw, daarover een rubber grip en daarover een overgrip van een tennisracket (die af en toe vervangen moet worden). Aan de rugzijde 15cm agressieve zaag zoals bij TOPS vaak te zien is. Het klieft boomstronken van 15 cm diameter en 40cm hoog zonder moeite en batonnen is ook geen enkel probleem, het enige nadeel is dat deze parang bijna een kg weegt maar dat neem ik er gerust bij. Ik ben echt tevreden van deze tool! Momenteel ben ik nog op zoek naar een mooi stuk kydex om een custom foedraal te maken.

 

M'n bijl in mijn BOB is een simpel handbijltje met een hamer met nagelrekker aan de andere zijde en doet al het werk wat ik ervan verwacht.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op 4 jaar tijd 3 tools onder de 40 euro aangekocht: een herbertz parang, een gerber gator en een pumatec kukri:

 

- de herbertz parang is een leuk speeltje als je klein materiaal moet hakken en om het voorbereidend werk te doen om een vuurtje te starten. de gaten in het design zouden dienen om de druk op te vangen bij het kappen maar kunnen ook gebruikt worden als rasp om houtschilfers te bekomen. Maar is niet geschikt voor dikke takken en te dun om op te batonnen om dikke stronken te klieven

 

- bij de gerber gator heb ik het gevoel dat ik niet te veel kracht mag zetten en het lemmet voelt redelijk los in het handvat , het is ook geen full tang en vind het redelijk moeilijk te scherpen (mijn exemplaar kwam redelijk bot uit de verpakking). Het zet zich ook redelijk snel vast in de dikkere stukken door de hollow grind , wat ik na het testen een misser in het design vind. De zaag op de rugzijde doet z'n werk wel maar vind ik te lang en kan niet volledig gebruikt worden omdat de lemmet te smal is en is ook moeilijk bij te scherpen, batonnen is ook niet echt aangeraden.

 

- De pumatec kukri is het ideale mes om te hakken en te klieven en je kan er ook gerust op batonnen zonder dat je stok telkens breekt (rug van 1 cm) maar ook hier voel ik dat het lemmet een beetje los in het handvat zit. Klein werk is ook doenbaar door de fijne grind aan het handvat (custom aanpassing) maar ik mis hier wel een zaag en enkele uitsparingsgaten op.

 

Daarom heb ik een DIY projectje bedacht waarbij ik de goede functies van de 3 heb trachten te combineren. Het resultaat: een stevige parang met tanto point uit RVS, 4,5 mm dikte, fulll tang, gecombineerde grinds om 3 plaatsen (scandi aan handvat, convex op grootste gedeelte en terug een scandi aan de punt), handvat met utility-touw, daarover een rubber grip en daarover een overgrip van een tennisracket (die af en toe vervangen moet worden). Aan de rugzijde 15cm agressieve zaag zoals bij TOPS vaak te zien is. Het klieft boomstronken van 15 cm diameter en 40cm hoog zonder moeite en batonnen is ook geen enkel probleem, het enige nadeel is dat deze parang bijna een kg weegt maar dat neem ik er gerust bij. Ik ben echt tevreden van deze tool! Momenteel ben ik nog op zoek naar een mooi stuk kydex om een custom foedraal te maken.

 

M'n bijl in mijn BOB is een simpel handbijltje met een hamer met nagelrekker aan de andere zijde en doet al het werk wat ik ervan verwacht.

Carismo, dikke kudo voor je reviews en als je ook nog effe strakke foto's plaatst van je DIY ultimate Parang dan krijg je er vast nog meer van andere Messen Maf Ketels........

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Daarom heb ik een DIY projectje bedacht waarbij ik de goede functies van de 3 heb trachten te combineren. Het resultaat: een stevige parang met tanto point uit RVS, 4,5 mm dikte, fulll tang, gecombineerde grinds om 3 plaatsen (scandi aan handvat, convex op grootste gedeelte en terug een scandi aan de punt), handvat met utility-touw, daarover een rubber grip en daarover een overgrip van een tennisracket (die af en toe vervangen moet worden). Aan de rugzijde 15cm agressieve zaag zoals bij TOPS vaak te zien is. Het klieft boomstronken van 15 cm diameter en 40cm hoog zonder moeite en batonnen is ook geen enkel probleem, het enige nadeel is dat deze parang bijna een kg weegt maar dat neem ik er gerust bij. Ik ben echt tevreden van deze tool! Momenteel ben ik nog op zoek naar een mooi stuk kydex om een custom foedraal te maken.

 

Foto's anders geloven we je niet....wel foto's is dikke kudo's, dus hier heb je alvast een kudo.... @Bandoeng wil jouw DIY project ook zien en @Joris Driepinter weet ook alles van dingen die scherp zijn dus die wil het ook weten (als-ie tenminste niet met zijn Braziliaanse aan het 'stokvechten' is......)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto's anders geloven we je niet....wel foto's is dikke kudo's, dus hier heb je alvast een kudo.... @Bandoeng wil jouw DIY project ook zien en @Joris Driepinter weet ook alles van dingen die scherp zijn dus die wil het ook weten (als-ie tenminste niet met zijn Braziliaanse aan het 'stokvechten' is......)

 

http://www.mijnalbum.nl/Album=XM7GPLZF Nou niet meer zeuren :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja flapdrol dat JIJ prachtige messen maakt wist ik al....ik wil die van carismo bekijken, misschien iets om van te leren en na te apen.....die van jou zijn veels te mooi, dat niveau haal ik niet.....

 

Wats dat nou, als ik t kan kan jij ook! :p Beetje maf in de hoofd en naar de schuur...hup hup LOL

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Carismo, dikke kudo voor je reviews en als je ook nog effe strakke foto's plaatst van je DIY ultimate Parang dan krijg je er vast nog meer van andere Messen Maf Ketels........

 

Foto's anders geloven we je niet....

 

ik wil die van carismo bekijken, misschien iets om van te leren en na te apen..

 

 

Geen probleem voor de reviews, ik heb nog andere tools die ik wel eens ga bespreken.

 

Zoals je al hebt kunnen merken heb ik geen enkel probleem met het delen info en specs maar dit en nog enkele andere ontwerpen worden onderzocht wegens interesse voor productie.

 

Mijn parang doet z'n werk waarvoor ik het gemaakt heb en ben er heel tevreden mee, maar de ultieme parang zou ik het ook weer niet noemen (althans voor mij toch niet). Ik heb een combinatie proberen te maken van de naar mijn mening positieve eigenschappen die ik vind in de 3 tools die ik heb beschreven. Gewoon basic, niets flashy of super afgewerkt.

 

Mits een beetje creativiteit kan iedereen een ontwerp bekomen met misschien nog een beter resultaat. Survival en prepping staat voor mij ook tenslotte om inventiviteit, creativiteit, beetje out of the box denken en de dingen testen... en indien niet goed, terug over nadenken, aanpassen, terug testen... enz...

 

Ontwerpen platweg na-apen zonder toestemming vind ik een beetje respectloos tegenover de bedenker, ook al zijn het commerciële modellen. Customizen of iets ontwerpen met een bestaand model als basis is een andere zaak, maar ook hier mag er gerust een beetje ruimte blijven voor de verbeelding (ook omwille van patenten en auteursrechten).

 

Mij gaat het niet of mensen het willen geloven of niet en heb ook niet de behoefte om foto's te plaatsen om mijn 'geloofwaardigheid' te bewijzen. Dat andere mensen dit willen doen is hun goed recht en alle respect hiervoor, maar ben zelf heel voorzichtig in het openbaar maken van beeldmateriaal vanwege enkele onaangename ervaringen aangaande ideeën en ontwerpen. Ik hoop dat men daar ook begrip voor kan opbrengen.

 

C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jongens, jongens, effe minder Rambo praat aub. Tegenwoordig hebben we kinderen van 14 die meelezen.

 

maul mornie is helemaal geen rambo, maar iemand die zichzelf goed ontwikkeld heeft in silat. het is eerder een kunstenaar dan een rambo. en we zitten toch op een prepper forum? of is de keuze van een bijl/machete/mes niet relevant voor dit forum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn favoriet

 

(foto verwijderd vanwege privacy, maar het is een ka bar kukri)

 

Kost een eurootje of 75, komt loeischerp uit de doos en weegt geen ton.

 

Ik ben er zeer tevreden mee. Het handvat ligt goed, ook als je wat zweterig wordt, balans is super.

Voor mij niets anders meer.

 

Zo zie je maar dat tools een persoonlijke keuze zijn.

 

Ik heb dit kapmes ook zelf getest bij een kennis van me. (als het deze is http://www.smkw.com/webapp/eCommerce/products/KA-BAR/KA-BAR%C2%AE+Kukri+Machete+with+LeatherCordura%C2%AE+Sheath/KA1249.html )

 

Ik vond het handvat net oncomfortabel in de hand liggen dus heb ik deze aangepast met een stuk touw vooraan en achteraan van het handvat en daarover een tennis-overgrip en het was stuk aangenamer. Ook voelde ik het lemmet een beetje wiebelen in het handvat zoals bij mijn Pumatec

http://www.2sharp.nl/artikel/PUM-PUMT.311331?lang=nl

 

Ik merkte dat de duur of kwaliteit van de standaardsnede niet zo optimaal was. Eerst heb ik dikke takken mee aan het klieven geweest met baton wat op zich niet zo goed ging omdat het voor een 'kukri' nogal een smalle rug heeft, na een half uurtje werken vond ik dat de scherpte van de snede toch iets minder was bij het hakwerk van de dunnere takken en het ook redelijk moeilijk was om het terug scherp te krijgen met een handmatige sharpener. Dus heb ik deze langs de tafelschuurband laten gaan. Eens geslepen eerst aan het klieven geweest met baton en daarna terug de dunnere takken afhakken en dat ging een stuk makkelijker.

 

Al bij al een goed mes was ben er niet super enthousiast over, qua prijs/kwaliteitsverhouding doe je voor 36 euro met Pumatec een betere zaak (al heb ik dit mes ook een beetje aangepast (handvat en snede)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Pumatec, daar heb ik nu weer net de tegenovergestelde ervaring mee.

Na een uur hakken is de ka bar nog goed scherp, voor zover een machete scherp hoeft te zijn.

Hij is zo geslepen trouwens. Qua wiebelen in het handvat, daar kan ik je ook geen gelijk in geven.

Daarnaast heb ik liever een laaggelegeerde staalsoort, prima taaibaarheid door het hoge koolstofgehalte, dan een mes van RVS 420.

RVS 420 is 1 van de zachtere rvs soorten. Het wordt meestal gebruikt voor de wat goedkopere messen.

(althans, de standaard 420J2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Pumatec Kukri is zeker niet de ultieme tool, dan moet men het gaan zoeken in de duurdere categorie zoals Condor, Spartan, Fox, Esee, TOPS,... maar qua prijs/kwaliteitsverhouding voor de budget-prepper vind ik de Pumatec best ok. Als men een tool in de categorie van rond de 50 euro zoekt vind ik de BG Parang geen slechte deal.

 

Merken als Ka-Bar en Cold steel... Ik sta er een beetje argwanend tegenover: De demo's en testen die ze doen via youtube gebeuren allemaal met veel kracht en weinig techniek en las ook via reviews dat de plastic foedralen van de Becker-reeks het mes botter maakt elke keer men deze in of uit het foedraal steekt of haalt, ik heb dit zelf getest met een BK2 en het was effectief ook zo. Van het mes zelf had ik echter geen klachten maar vond het z'n geld niet waard... in het algemeen zijn ze naar mijn mening een beetje overpriced... aan de andere kant heb je dat met alle geïmporteerde tools uit de VS waar onze (al dan niet bekwame) regering (of het nu die van NL of B is) en/of de importeur ook nog eens ferm op moet verdienen:

Ik heb ooit een tool van 90 euro laten overkomen, 34 euro aan transport. 25 euro aan douane kost en dan nog eens 21% btw op het totaal van deze 3. Het totaalbedrag kwam over kwam over de 150 euro dus kwam er nog eens 3% aan invoerrechten bovenop..--> 186 euro in totaal. Dus best eens informeren wat het je in totaal gaat kosten als je iets via een webshop uit de VS koopt. :D

 

Ik heb niet zo'n grote kennis van staalsoorten om over hardheid enzo mee te praten. Als ik de kans krijg om een tool uitgebreid te testen, dan neem ik die ook aan. Ik probeer vooral dingen uit en hou ik voor mezelf bij wat voor mij werkt en wat niet.

 

Ik heb ooit eens iets gelezen of gehoord van een survival instructeur: - een subtiele vertaling: 'In een survivalsituatie nieuwe tools pas uit de verpakking halen op de moment dat je het nodig hebt, om na een minimum van tijd tot de constatatie te komen dat het niet voldoet aan je verwachtingen, is domweg om problemen vragen' ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het dan eigenlijk met handkettingzagen vs opvouwbare zagen? Want ik heb op dit forum veel nu gezien over allerlei opvouwbare zagen maar eigenlijk niks over handkettingzagen(voor zover ik zag). Het lijkt mij dat deze minder plaats innemen, minder snel kapot gaan en ook handiger(sneller) zagen. De kosten van deze zijn 13-20 euro dus helemaal niet zo gek duur.

 

Heeft iemand hier ervaring met handkettingzagen? Zelf heb ik ergens op het internet gelezen dat je vaste handvatten moet vervangen door touw waar je je handen door heen moet steken. Is blijkbaar makkelijker zagen. Een ander ding is het gewicht. Is een handkettingzaag zwaarder dan een opvouwbare zaag?

 

Ben dus na aan het denken over een handkettingzaag voor in mijn BOB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en @Joris Driepinter weet ook alles van dingen die scherp zijn dus die wil het ook weten (als-ie tenminste niet met zijn Braziliaanse aan het 'stokvechten' is......)

 

Ja sorry, Joris Driepinter is weer eens even een tijdje afwezig. Druk met solliciteren en banen zoeken voor m'n vriendin (erg deprimerend als je met je universitaire opleiding en zestaligheid zelfs wordt afgewezen door de McDonalds) ondertussen trachten de deurwaarders van m'n nek te houden. Daarnaast eind februari de as van de vorig jaar overleden vriend bijzetten. Will be back.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja sorry, Joris Driepinter is weer eens even een tijdje afwezig. Druk met solliciteren en banen zoeken voor m'n vriendin (erg deprimerend als je met je universitaire opleiding en zestaligheid zelfs wordt afgewezen door de McDonalds) ondertussen trachten de deurwaarders van m'n nek te houden. Daarnaast eind februari de as van de vorig jaar overleden vriend bijzetten. Will be back.

 

Pfff, heavy. Sterkte man.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het dan eigenlijk met handkettingzagen vs opvouwbare zagen? Want ik heb op dit forum veel nu gezien over allerlei opvouwbare zagen maar eigenlijk niks over handkettingzagen(voor zover ik zag). Het lijkt mij dat deze minder plaats innemen, minder snel kapot gaan en ook handiger(sneller) zagen. De kosten van deze zijn 13-20 euro dus helemaal niet zo gek duur.

 

Heeft iemand hier ervaring met handkettingzagen? Zelf heb ik ergens op het internet gelezen dat je vaste handvatten moet vervangen door touw waar je je handen door heen moet steken. Is blijkbaar makkelijker zagen. Een ander ding is het gewicht. Is een handkettingzaag zwaarder dan een opvouwbare zaag?

 

Ben dus na aan het denken over een handkettingzaag voor in mijn BOB.

 

 

Ik heb 2 handkettingzagen van Web-Tex http://www.youtube.com/watch?v=96E5yst4pgA en ben er wel tevreden over. Tanden vergelijkbaar met als die van een echte kettingzaag maar dan in 2 richtingen, heb ze wel moeten aanscherpen want deze was niet bijster scherp uit de verpakking. Gewicht is iets rond een 200gr. De Web tex zaagt goed maar je moet opletten dat de hoek niet te scherp wordt bij kleine stukken of aan het einde (niet kleiner gaan dan 60° anders blokkeert deze) dit kan je eventueel oplossen door ze met 2 te bedienen of het stuk voor het grootste deel te zagen en dan te breken of langs de andere kant te zagen.

Persoonlijk vind ik deze geschikt voor takken of bomen vanaf een 8cm diameter. Ik heb er 1 in mijn auto kit en 1 in mijn GHB. Deze heeft geen vaste handvatten maar nylon banden die je rond de polsen kan doen, wat best wel comfortabel werkt omdat je niet moet knijpen.

 

Er zijn ook nog andere types met een fijnere tanden over heel de lengte, iets dunner. Deze zagen wel iets 'cleaner' maar kunnen zich ook makkelijker vastzetten in het gezaagde deel dus best openhouden dmv erop te staan of mbv met een spie (driehoeksblokje).

 

Bij handkettingzagen is het schoonmaken best wel een tijdrovend klusje en moeten de schakels preventief toch vaak gesmeerd worden.

 

 

 

Voor takken minder dan 10cm diameter, vind ik een vouwzaag makkelijker. Ook hier heb ik er 2 van: 1 in de auto en 1 in mijn GHB

 

Een Gardena vouwzaag van een 20 euro en dan heb ik nog eentje van 15 euro uit de Doe-het-zelf-promotiebakken en beiden werken even goed. Waar ik vooral op let is dat het zaagblad niet te dun en te flexibel is, de tanden minimum 5 mm zijn en breder uitkomen dan de rug zodat deze niet snel vast komt te zitten.

 

 

Voor een BOB zou ik persoonlijk de investering van beide maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Hawkchete ziet er wel stoer uit maar lijkt me niks met die rechte hoeken en veel te scherpe punt voor een machete.

Er zijn betere en goedkopere dan deze te vinden.

 

29 dollar lijkt me niet echt duur. (zal waarschijnlijk iets van een 40-50 euro gaan kosten indien geïmporteerd, denk ik)

 

Mykel Hawke is een icoon op het gebied van survival ( http://mykelhawke.com/index ) en gaat zijn naam niet aan iets waardeloos hangen. Deze machete is een beetje een uitvergroting van z'n duurder ontwerp via TOPS: de Hellion 2020 die momenteel een zeldzaam item is geworden.

 

Die rechte hoeken lijken me juist handig voor multifunctioneel gebruik, per zone makkelijker te slijpen, een kruising tussen een kukri voor te hakken en een tanto om te steken.

Al zijn ontwerpen zouden bedoeld zijn voor zowel tactische en militaire survivaldoeleinden. http://www.mykelhawkeknives.com/products.html

 

 

Hij zal trouwens aanwezig zijn op de IWA beurs in Nuremberg volgende maand.

 

http://www.iwa.info/en/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...