Ga naar inhoud
GENEGEERD

Krav maga


BK44

Aanbevolen berichten

Ik lees in dit topic allemaal mensen die enthousiast over krav maga zijn. Maar ik kom toch even de party pooper uithangen.

Krav maga is een goeie verdedigingssport... ...als je al kan vechten! Dit is mijn ervaring ermee. Om mij heen zie ik ook mensen afhaken die het zijn gaan doen zonder enige vechtervaring.

Ook de manier van lesgeven bij km voor zover ik dit heb gezien valt me tegen. Wil je leren hoe je iemand op de grond moet leggen? Prima, maar op straat gaat iemand jou echt niet de tijd geven om je trucjes toe te passen. En slaan? Hoe wil je dat zo effectief mogelijk doen zonder de techniek van een 'simpele' rechte stoot onder de knie te hebben? Dit is niet simpel een vuist maken en je arm uitstrekken.

Mijn indruk van km is dat je dit soort basistechnieken niet goed leert, en dat het niet zo realistisch is als dat ze doen geloven. Nogmaals: op straat krijg jij geen tijd om een trucje uit te voeren. Je moet sneller zijn, en je technieken zo kort mogelijk.

Pluspunt aan km: je leert hoe je om gaat met situaties waarbij wapens aan te pas komen. Maar los daarvan raad ik iedereen aan om naast km een andere vechtsport te volgen. Kyokushinkai karate raad ik aan. Je leert gelijk de basis, een goeie basis, en tijdens het sparren krijg je een flinke dosis ervaring mee omdat dit full contact is. Om nog maar te zwijgen van de loodzware maar effectiever 'wharming ups' :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Iedere vechtsport/kunst vereist jaren van training om het onder de knie te hebben. Een combinatie van meerdere is meegenomen.

Zelf ben ik jiu-jitsuka, judoka en karateka.

 

En op straat pakt het altijd anders uit dan je geleerd hebt. Waar val je dan op terug ? De basis.

 

Waar ik goed in ben ? Het ontwijken van gevechten. Een vermeden gevecht is een gewonnen gevecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En op straat pakt het altijd anders uit dan je geleerd hebt. Waar val je dan op terug ? De basis.

 

Precies, en voor zover ik heb meegekregen, gehoord, en gezien ontbreekt die basis bij krav maga. Als je het dus wilt beoefenen, neem er dan nog een sport bij waar je in ieder geval deze basis leert = de tijd nemen een 'simpele' stoot te begrijpen. Dat geld ook voor schoppen (van waaruit beweeg je, hoe genereer je kracht, etc.), blokken en nog meer. Mijn oude karate leraar zei ooit: "je beheerst een techniek pas als je deze 10.000 keer hebt gedaan". En hij had gelijk. Pas 10.000 stoten verder sinds mijn eerste karate les, durf ik pas te zeggen dat ik echt een goede stoot kan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, en voor zover ik heb meegekregen, gehoord, en gezien ontbreekt die basis bij krav maga. Als je het dus wilt beoefenen, neem er dan nog een sport bij waar je in ieder geval deze basis leert = de tijd nemen een 'simpele' stoot te begrijpen. Dat geld ook voor schoppen (van waaruit beweeg je, hoe genereer je kracht, etc.), blokken en nog meer. Mijn oude karate leraar zei ooit: "je beheerst een techniek pas als je deze 10.000 keer hebt gedaan". En hij had gelijk. Pas 10.000 stoten verder sinds mijn eerste karate les, durf ik pas te zeggen dat ik echt een goede stoot kan maken.

 

10.000 keer doen is niet genoeg. Pas als je kan uitleggen, heb je het pas begrepen.

 

Succes met de volgende 10.000

Link naar reactie
Delen op andere sites

10.000 keer doen is niet genoeg. Pas als je kan uitleggen, heb je het pas begrepen.

 

Succes met de volgende 10.000

 

Dat kan ik hoor :)

Maar ik snap wat je bedoeld. Overigens staan deze 10.000 slechts voor het doen van de techniek op comando. Kihon noemen wij dat. Nu moet het nog 100.000 keer tijdens de kumite, het gevecht. Dat is andere koek, want doe het dan maar eens met net zoveel techniek als tijdens de kihon. Lastiger dan het klinkt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Ik lees in dit topic allemaal mensen die enthousiast over krav maga zijn. Maar ik kom toch even de party pooper uithangen.

Krav maga is een goeie verdedigingssport... ...als je al kan vechten! Dit is mijn ervaring ermee. Om mij heen zie ik ook mensen afhaken die het zijn gaan doen zonder enige vechtervaring.

Ook de manier van lesgeven bij km voor zover ik dit heb gezien valt me tegen. Wil je leren hoe je iemand op de grond moet leggen? Prima, maar op straat gaat iemand jou echt niet de tijd geven om je trucjes toe te passen. En slaan? Hoe wil je dat zo effectief mogelijk doen zonder de techniek van een 'simpele' rechte stoot onder de knie te hebben? Dit is niet simpel een vuist maken en je arm uitstrekken.

Mijn indruk van km is dat je dit soort basistechnieken niet goed leert, en dat het niet zo realistisch is als dat ze doen geloven. Nogmaals: op straat krijg jij geen tijd om een trucje uit te voeren. Je moet sneller zijn, en je technieken zo kort mogelijk.

Pluspunt aan km: je leert hoe je om gaat met situaties waarbij wapens aan te pas komen. Maar los daarvan raad ik iedereen aan om naast km een andere vechtsport te volgen. Kyokushinkai karate raad ik aan. Je leert gelijk de basis, een goeie basis, en tijdens het sparren krijg je een flinke dosis ervaring mee omdat dit full contact is. Om nog maar te zwijgen van de loodzware maar effectiever 'wharming ups' :p

 

Echt onzin.

 

Bij ons leer je alles van A tot Z als het gaat over realistische zelfverdediging. Ook gevechtstraining en ''fighting tactics'' horen daar bij . Dat begint uiteraard bij een gedegen basis, zoals het geven van een rechte stoot enz. Je opmerking over op de grond leggen begrijp ik niet. Km bij contact combat is erop gericht een belager zo snel mogelijk uit te schakelen en jezelf in veiligheid te brengen door relatief simpele technieken die onder stress nog goed toe te passen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, en voor zover ik heb meegekregen, gehoord, en gezien ontbreekt die basis bij krav maga. Als je het dus wilt beoefenen, neem er dan nog een sport bij waar je in ieder geval deze basis leert = de tijd nemen een 'simpele' stoot te begrijpen. Dat geld ook voor schoppen (van waaruit beweeg je, hoe genereer je kracht, etc.), blokken en nog meer. Mijn oude karate leraar zei ooit: "je beheerst een techniek pas als je deze 10.000 keer hebt gedaan". En hij had gelijk. Pas 10.000 stoten verder sinds mijn eerste karate les, durf ik pas te zeggen dat ik echt een goede stoot kan maken.

 

Eerder 10.000 uur dan 10.000 keer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt onzin.

 

Bij ons leer je alles van A tot Z als het gaat over realistische zelfverdediging. Ook gevechtstraining en ''fighting tactics'' horen daar bij . Dat begint uiteraard bij een gedegen basis, zoals het geven van een rechte stoot enz. Je opmerking over op de grond leggen begrijp ik niet. Km bij contact combat is erop gericht een belager zo snel mogelijk uit te schakelen en jezelf in veiligheid te brengen door relatief simpele technieken die onder stress nog goed toe te passen zijn.

 

Geen sportschool is gelijk aan de ander en ik zou dan ook graag eens komen kijken bij jou.

Leren vechten is het belangrijkst, trucjes voor 'wat als' situaties gaan nooit werken (tenzij je geluk hebt en je tegenstander precies die 'wat als' uitvoert :p ). Hoe dat bij jouw school zit weet ik niet, maar zoals ik al zei kom ik graag eens langs ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere school is anders maar door mezelf meer dan 25 jaar me verdiept te hebben in verschillende krijgskunsten...was en blijf ik een beetje sceptisch dat KM als de meest complete systeem is voor mensen zonder een gevechtsport /martial arts discipline. Het is imo een beetje een vals gevoel van veiligheid scheppen.

 

Ik ken geen enkele KM instructeur die enkel KM heeft gedaan, de meeste instructeurs hebben voeling met andere sporten gehad waardoor het voor hen veel makkelijke was om dingen op te pikken. Ik zelf beschouw me absoluut niet als onoverwinnelijk terwijl ik die arrogantie vaak wel spot bij km beoefenaars en zelfs instructeurs die ik bezig heb gezien.

 

1 van de belangrijkste zaken is een systeem te vinden waar je je in kan vinden en die binnen je mogelijkheden ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere school is anders maar door mezelf meer dan 25 jaar me verdiept te hebben in verschillende krijgskunsten was en blijf ik een beetje sceptisch dat KM als de meest complete systeem is voor mensen zonder een gevechtsport /martial arts discipline. Het is imo een beetje een vals gevoel van veiligheid scheppen.

 

Ik ken geen enkele KM instructeur die enkel KM heeft gedaan, de meeste instructeurs hebben voeling met andere sporten gehad waardoor het voor hen veel makkelijke was om dingen op te pikken. Ik zelf beschouw me absoluut niet als onoverwinnelijk terwijl ik die arrogantie vaak wel spot bij km beoefenaars en zelfs instructeurs die ik bezig heb gezien.

 

Het laatste wat je (bij ons) als student zal krijgen is een vals gevoel voor veiligheid. Niemand is ''bulletproof'' , verre van zelfs. Voorkomen en vermijden is de boodschap vanaf les 1. Veiligheid voor ego. Geen haantjesgedrag. Wees bescheiden en behulpzaam. Een goed mens.

 

Als het echt niet anders kan dan moet men tot fysieke aktie overgaan. Proportioneel en binnen de kaders van de wet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Voor de geïnteresseerden. Een buiten training Krav Maga laatst.

Video doet het vanwege de muziek mogelijk niet op mobiele apparaten.

 

Enjoy.

 

Leuke training! Waar was dit?

 

Wat mij opviel bij het slaan en schoppen is dat die bij veel studenten alleen uit de arm of het been komen en niet vanuit het lichaam worden ingezet. Nou ben ik geen vechtsporter en zeker geen deskundige op dit gebied (Waterpolo is mijn sport) maar op die manier (alleen vanuit arm of been) genereer je aanzienlijk minderkracht. Vanuit mijn sport, waterpolo, begin je met een goed schot vanuit je navel, buik en rugspieren gebruiken, naar je schouder door naar je arm, voor een stoot bij vechtsport lijkt mij dit niet anders? Of praat ik nu volledige onzin?

 

Die gezamenlijke zit-ups GEWELDIG!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een training van mij met een van mijn instructeurs in opleiding. Een aantal verdedigingen tegen aanvallen met mes, stoten, trappen, wurgingen en headlocks, zowel staand als liggend op de grond.

 

Het enige probleem met zulke filmpjes vind ik vaak dat de aanvaller erg langzaam aanvalt.

 

Als ik al de keuze heb gemaakt om te vechten met een mes, zal ik zo snel en veel mogelijk proberen te snijden en steken en er dan ongewond uitkomen zal erg moeilijk zijn hoe goed je ook in deze technieken bent. Zeker met de adrenaline van een gevecht.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige probleem met zulke filmpjes vind ik vaak dat de aanvaller erg langzaam aanvalt.

 

Als ik al de keuze heb gemaakt om te vechten met een mes, zal ik zo snel en veel mogelijk proberen te snijden en steken en er dan ongewond uitkomen zal erg moeilijk zijn hoe goed je ook in deze technieken bent. Zeker met de adrenaline van een gevecht.

 

Het moet nog wel te zien zijn wat de techniek inhoudt. Daarom wordt er in een demo relatief langzaam aangevallen.

 

Als je in de praktijk wordt aangevallen met een mes en je wilt je verdedigen, dan moet je een hele goeie zijn.

Als je de kans hebt, kun je beter hard wegrennen.

In een mesgevecht zul je er nooit ongeschonden uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is dat..als er twee leeuwen vechten word er één gewond en een ander gedood.

Heb jaren op the Philippines gewoond. Daar heeft iedereen een mes/bolo in de hand. En ja kan dan wel jaren vechtsport en arnis gedaan hebben. Het is altijd net een mierenhoop...als je tegen één begint heb je de hele bario over je heen.

Hier mooi te zien op een video als ze een pedo te pakken nemen.

En hij komt er zo ook nog goed van af. Normaal vind je een persoon ergesn afgemaakt in een steegje liggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...