Ga naar inhoud
GENEGEERD

Einde sociale huursector in zicht

Communicator
 Share

Recommended Posts

ESloopwijkmrt20108Custom.jpg?t=1270074544

Als de plannen van het kabinet-Rutte II doorgaan, komen de woningcorporaties in grote problemen en lijkt een faillissement van de sociale huursector onvermijdelijk...

en verder op in het bericht...

Gevolg is dat veel corporaties nieuwbouwplannen schrappen en besparen op onderhoud. Verpaupering is dan niet te vermijden, vreest Calon. Hij voorziet ''desolate gebieden waar de politie soms niet meer over straat durft".

Bron

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

laat me niet lachen, geen geld voor onderhoud. hier vallen al jaren tegeltjes van de muren in algemene ruimtes, scheuren in de muren, schilderwerk uit de jaren 60 en als je vraagt wanneer ze onderhoud gaan doen dan is er op eens geen geld in de potjes. grote bedrijven doen hetzelfde als onze eigen regering, ze gooien mensen op straat, bezuinigen op alles en nergens is zogenaamd geld voor. natuurlijk hebben de hoge piefen wel 2 dure auto's voor de deur en zelf 2 huizen en een zomer huisje in frankrijk.

Link naar reactie

Die hoge piefen bij de woningcoöperaties zullen er alles aan doen om hun carrière en loon te waarborgen. Over de rug van de sociale huurders in dit geval. Ik snap best dat er bij deze baasjes veel te halen valt. Maar die zullen zich indekken, en wij mogen bloeden.

Ik begin me steeds minder op m'n gemak te voelen... bah bah ...

Link naar reactie

Ik woon al 24 jaar in mijn huurhuis. In het begin was de huur (omgerekend in euro's) 120 euro. Nu is het bijna 600 euro. Ik betaal meer dan de mensen die het gekocht hebben :(. Bij hen geen achterstallig onderhoud. Bij mij wel. De kozijnen in één slaapkamer moeten dringend vervangen worden maar er is geen geld voor ondanks dat ik dit huis al drie keer betaald heb. :mad: Ze besparen al jaren op onderhoud.

Link naar reactie

Zit ook sinds kort in een huurhut met vrij grote tuin, hier wel goed onderhouden, alles goed in de verf en net een nieuwe goed geïsoleerde betonvloer eringelegd. Ook nog een zonneboiler op het dak gekregen. Circa 530 euro per maand, 100m2 + zolder en schuurtje in de tuin. Hoop dat ze het nog even volhouden bij de corporatie, en zo niet mogen ze me best een schappelijk bod ter overname doen.

Link naar reactie

Tja. Hier jaren van achterstallig onderhoud want ze wilden graag slopen om er duurdere huizen voor terug te bouwen. na veel verzet van de bewoners heeft men uiteindelijk gerenoveerd. eindelijk. daarna mocht ik het ook wel kopen voor 175.000, helaas te duur want inmiddels ziek en geen mogelijkheid meer voor hypotheek. de huur is van 300 euro inmiddels gestegen naar 500. Van mij mogen de corporaties terug naar t volk. Volkshuisvesting heette het toch ooit?

Link naar reactie

• 2 weeks later...

Er is weer nieuw nieuws:

Woningcorporaties verliezen 1 miljard door verhuurdersheffing

Door de geplande maatregelen voor de woningcorporaties, zoals de verhuurdersheffing van 2 miljard per 2014, zullen de corporaties in totaal 1 miljard euro verliezen in 2017.

Dit blijkt woensdag uit berekeningen (pdf) van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). Volgens het instituut komt de opbrengst van de heffing van 2 miljard in de staatskas voor 90 procent voor rekening van de woningcorporaties (1,8 miljard).

Link

Link naar reactie

Gast Heksenboot

Verpaupering is beleid. Binnen 1 jaar staat daar vinex. 2 x zo hoge gebouwen, met 2 x zo hoge huren.

Nederland is in de greep van de project-ontwikkelaars.

Oe, complottertje.

Hmm, kijk eens om je heen. Overal hetzelfde. Tenminste, als je rondrijdt en je ogen niet in je zak hebt.

Niet denigrerend bedoelt, maar ik kom toevallig nog wel eens ergens anders dan mijn eigen stekkie. En ik hou van observeren, dat bedoel ik.

Interesse in architectuur en fotografie, dan kijk je anders.

Niet dat het beter of slechter is, maar gewoon anders.

Dus: eenheidsworst - projectontwikkelaars - groot geld - macht. Dat is geen complot, dat is beleid.

Leuke bijkomstigheid is het gevoel van onveiligheid = angst = machtsmiddel.

Cijfers uit de media zeggen mij nooit wat. Eigen observatie wel: 1 + 1 = 2.

Dat maak ik al bewust mee sinds de jaren 80. Heb nog bij de gemeente gewerkt. Nog meer eye-openers.

Rij door een vinex en zing: This could be anywhere ;)

Link naar reactie

Ik heb een paar maanden geleden eindelijk een huis gekocht na jaren te hebben gehuurd.

Mijn hypotheek is net zo hoog inclusief alle kosten in vergelijking met de huur die ik betaalde.

En mijn koopwoning is groter en staat in een veel betere wijk.

Net als met benzine en diesel heb je dus ook blijkbaar een omslagpunt voor koop/huur:p

Greener

Link naar reactie

@offgrid

Helemaal mee eens.

Mijn gezin en ik reden een paar weken terug een dorpje in de buurt langs waar het hoofdkantoor zit van onze oude huurwoning.

Nog geen twee jaar geleden gebouwd, topmaterialen gebruikt en dan heb ik het nog niet eens over de voertuigen die her en der om het gebouw stonden.

Het gaf mij een machtig gevoel om die niet meer te spekken.

(Al doe ik dat indirect nu wel bij een ander bedrijf doch wel in mindere mate)

Greener

Link naar reactie

Reken je ook 2% van de woningwaarde voor jaarlijks onderhoud mee?

Inclusief alle kosten, en dan bedoel ik ook echt alle kosten.

Voordeel is ook dat ik juist door de crisis en een scheiding van de verkopende partij mijn koopwoning voor een schijntje (in verhouding tot de bubbel) heb kunnen kopen.

Greener

Link naar reactie

Ik woon al 24 jaar in mijn huurhuis. In het begin was de huur (omgerekend in euro's) 120 euro. Nu is het bijna 600 euro. Ik betaal meer dan de mensen die het gekocht hebben :(. Bij hen geen achterstallig onderhoud. Bij mij wel. De kozijnen in één slaapkamer moeten dringend vervangen worden maar er is geen geld voor ondanks dat ik dit huis al drie keer betaald heb. :mad: Ze besparen al jaren op onderhoud.

Ja maar, je buren die kopen betallen al 24 jaar bvb 400€.Dat is ook de voordeel van een hypoteek ,je betaal 30 jaar lang een vast bedrag en de inflatie werk voor jouw.

Link naar reactie

Ja maar, je buren die kopen betallen al 24 jaar bvb 400€.Dat is ook de voordeel van een hypoteek ,je betaal 30 jaar lang een vast bedrag en de inflatie werk voor jouw.

Niet. Begonnen met slechts iets meer dan het huurbedrag wat ik destijds betaalde.

Link naar reactie

Heb tijden gehuurd totdat ik in 2001 mijn huidige huis kocht. Mijn ervaring toen was dat er altijd keurig onderhoud werd gepleegd. Scheelde misschien ook dat het een Christelijke woningbouwvereniging was misschien. Een vriend van mij werkt bij de grootste WBV van de stad en zij zijn goed bezig. Hele wijken worden aangepakt en opgeknapt. Rotte appels hou je altijd, maar laten we niet vergeten dat bewoners zelf ook wel wat kunnen en mogen doen. Zelf je tuintje bijhouden, je stoepje vegen, gordijnen voor de ramen of vitrage i.p.v. vuilniszakken of kranten. Verpaupering is niet altijd de schuld van de WBV, aso's (tokkies) kunnen er ook wat van. Als je daar een kluit van bij elkaar zet gaat de buurt ook hard achteruit.

Link naar reactie

Wij hebben ook eerst gehuurd.

Wij komen niet in aanmerking voor sociale huur omdat we te veel verdienden. dus dan naar de vrijere sector,

dus zijn we beland in een huis uit 1994.

Een mooi huis met 17 mtr lang en 6mtr brede tuin.

Door het aanbod van de woningbouw om ons gehuurde huis te kopen zijn we er niet echt bedrogen uitgekomen.

wij kregen 25% korting, natuurlijk onder bepaalde voorwaarden.

we hebben het huis meteen uitgebouwd met 4 mtr extra dus een goede 24 vierkante meter vloeroppervlakte erbij

En ja, we hebben een volledige aflosbare hypotheek genomen

en op het eind van de rit wonen we 85 euro goedkoper in het ze;fde huis als we de huur en ons netto hypotheek naast elkaar leggen

Link naar reactie

Ik ga hier niet de link leggen tussen de vele buitenlanders die naar Nederland komen emigreren en de vele buitenlanders in veel achterstandswijken.

Dus laat ik maar gewoon zeggen dat ik vind dat mensen die kunnen werken ook moeten gaan werken , dan zijn er ook minder sociale huurwoningen nodig.

Ja, ik weet dat er de nodige reacties op zal komen zoals mensen die wel willen werken maar geen baan kunnen krijgen enzo maar dat bedoel ik niet.

Er zijn genoeg mensen die wel kunnen werken maar niet willen werken of zich zo aso gedragen op hun werk dat ze elke keer weer ontslagen worden.

En er zijn mensen uit bijvoorbeeld Afrika die weten dat we hier in Nederland uitkeringen en subsidies hebben waarvan de bedragen hoger zijn dan de gemiddelde inkomsten in hun land van herkomst dus zien ze NL als een luilekkerlandje.

Link naar reactie

Dus laat ik maar gewoon zeggen dat ik vind dat mensen die kunnen werken ook moeten gaan werken , dan zijn er ook minder sociale huurwoningen nodig.

Ja, ik weet dat er de nodige reacties op zal komen zoals mensen die wel willen werken maar geen baan kunnen krijgen enzo maar dat bedoel ik niet.

Er zijn genoeg mensen die wel kunnen werken maar niet willen werken of zich zo aso gedragen op hun werk dat ze elke keer weer ontslagen worden.

Het probleem van doorstroming is wel iets complexer dan dat. Een van de grote problemen is simpelweg dat sociale huur te leuk is geworden. Niet meer als doel dat de allerarmsten niet meer in plaggenhutten hoeven te wonen. Tegenwoordig is er voor elk wat wils, en als goed Hollander schuif je gewoon lekker in de wachtrij aan om te hopen dat je ooit vooraan staat bij die ene leuke doorzonwoning, dichtbij alles en met grote tuin, voor een habbekrats.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor studentenwoningen. Studenten worden steeds veeleisender (verwender, zo je wilt). Mijn ouders zijn nog van de generatie dat een studentenwoning een woning is waar je doordeweeks bent om te studeren. Mijn moeder heeft drie jaar in een trapkast gewoont, mijn vader had als bureau een paar planken met kratjes eronder, en dan zat ie op z'n matras en een blik bonen warmde hij op op een omgekeerd strijkijzer in een schoenendoos. Een beetje moderne student wil een woning (een eigen thuis, dus niet een plek waar je slaapt tussen de colleges en de weekenden in) in de stad, op spuugafstand van de uni, met het liefst een eigen toilet en keuken (of delen met hooguit 2 anderen), en ohja, het mag niks kosten. Als ze eenmaal zo'n fijne stek hebben gevonden zijn ze er na hun studie ook niet meer weg te slaan, blijven er vaak nog langer wonen dan de studie duurde. Een collega van mij is hier zo'n voorbeeld van, die woont al 30 jaar op dezelfde zolderetage midden in de stad waar hij destijds na het gymnasium terecht kwam.

En er zijn mensen uit bijvoorbeeld Afrika die weten dat we hier in Nederland uitkeringen en subsidies hebben waarvan de bedragen hoger zijn dan de gemiddelde inkomsten in hun land van herkomst dus zien ze NL als een luilekkerlandje.

Als dat echt zo is, laat mij dat zien, en ik zal morgen mijzelf beschijten op kantoor zodat ik ook lekker uitkeringen en subsidies kan vangen en de dag kan vullen met bankhangen. Ja, de bedragen liggen hoger, uitgedrukt in monetaire eenheden. Echter de Wet van Engels is hier ook van toepassing, en het percentage van je inkomen dat je overhoud na aftrek van wonen en eten ligt niet ver uit elkaar als je een uitkeringstrekker in Nederland naast een vrachtwagenchauffeur in Afrika zet (ik denk zelfs dat de vrachtwagenchauffeur gunstiger zit).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...