Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dr.Prepper

Zilver of goud kopen?

Recommended Posts

@Cyberbeer, er is een smelterij in NL. die dit doet.

Reken dan wel vanaf een kilo of twee (Dus je moet meer sloopzilver brengen dan die twee kilo) en tel daar de de baarkosten bij op. (Kosten voor het smelten en gieten van het kreng)

Uiteindelijk ben je erg duur uit als particulier zijnde.

@Dr. Prepper:

Ik heb toevallig een paar weken terug een muntje binnen gehad.

1 dollar 1853 goud (0.900) richting de twee gram voor de prijs van 72,50 inclusief verzending.

Voor gouden munten kun je bovenstaande als tip gebruiken. (Als je op Ebay kijkt kun je er hele mooie winsten op maken wil je meteen geld gaan verdienen...)

Voor zilver moet je oud nederlands muntgeld pakken als goedkoopste zilverbron.

Numismatisch zou ik kijken naar de wat oudere bullion coins. Verdiep je maar eens in de simpele Maple leaves van eerdere jaargangen. Weinig geslagen = waardevermeerderend.

@Cyberbeer:

Een van de hobbies is het zoeken met een metaaldetector. Ik heb zéér leuke vondsten gedaan en dan ook aan de edelmetaal kant ;)

Greener

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dit zijn momenteel de zilver en goud prijzen en blijven een beetje hangen en dalen langzaam.

Gold World ... 1.634,43

Silver Worl... 30,76

Zilver vind ik zelf interessant op deze koers maar wacht toch nog even. Kans is wel dat ik de boot een beetje mis maar zou het liefst in de range van 25/28$ groot willen aankopen. Goud laat ik nu ook nog even links liggen zolang die opgesloten zit tussen de 1600-1680$ range.

Ik ben de laatste maanden erg actief aan het handelen op de beurs en je kan mooie rendementen halen in deze markt (zowel short als long via de forexmarkt) Belangrijk is dat je heel helder voor jezelf zegt welk risico je wilt lopen en altijd een stoploss en een take profit ingeeft.

Als ik in deze edelmetalen stap laat ik dat uiteraard even horen. Dit gaat trouwens om papieren assets en heeft niks te maken met fysiek bezit en zo zie ik dat ook zeker. Gaat mij met papieren bezittingen alleen maar om te anticiperen op de bewegingen in de markt. Kan moeilijk elke keer naar de goud boer gaan om mijn munten aan en te verkopen :)

Deze post delen

Ik blijf erbij dat goud en zilver niet te eten zijn...pleepapier zal waarschijnlijk meer waard worden...

Ben het zeker met je eens dat we dat soort dingen eerst op orde moeten hebben en mooie voorraden van dit soort zaken moeten hebben om juist goud te kunnen ontvangen als ruilmiddel.

Deze post delen

Ik blijf erbij dat goud en zilver niet te eten zijn...pleepapier zal waarschijnlijk meer waard worden...

Pleepapier kun je toch ook niet eten?

Deze post delen

Pleepapier kun je toch ook niet eten?

Zeg ik dat dan ?

Jullie zijn goederen van waarde (tenminste, nu nog) aan het promoten en vergeten dat hetgene waar je je reet mee afveegt waarschijnlijk het kostbaarst gaat worden...

Pleepapier was het eerste ruilmiddel na Katrina...

Maar...volgens mij ben ik verkeerd terecht gekomen hier en mijn visie zal zeker nog wat olie hier op het vuur gaan gooien.....waarvoor alvast mijn excuses...

Deze post delen

Ik denk dat je heleboel spullen en materialen kunt ruilen na een doomscenario. Zeker na zo'n verwoestende storm als Katrina(ook wc papier, mist het niet gebruikt is).

Deze post delen

Ik zie het nut niet in van goud of zilver in een SHTF scenario. Gezien niemand de waarde er van dan meer weet te bepalen. Nog buiten het feit dat ik nog geen blik bonen zal ruilen voor een staaf zilver, tenzij ze binnenkort een manier vinden om zilver eetbaar te maken.

Is het bedoeld als ruilmiddel na SHTF dan raad ik mensen aan meer te kijken naar tabak en alcohol.

Deze post delen

Zeg ik dat dan ?

Nee, je zegt dat je goud en zilver niet kunt eten, en trekt daar vermoedelijk de conclusie uit dat het niet de moeite waard is wat te hebben. Maar net zoals wc-papier hebben goud en zilver helemaal niet de functie om gegeten te worden.

Jullie zijn goederen van waarde (tenminste, nu nog) aan het promoten en vergeten dat hetgene waar je je reet mee afveegt waarschijnlijk het kostbaarst gaat worden...

Wie heeft hier gezegd dat het alles of niets zou moeten zijn? Is het onmogelijk om zowel goud en zilver als een stapel wc-papier te hebben?

@Rien:

Over je artikel: Bij de Euro komt er dwang aan te pas. Men is wettelijk verplicht legale transacties (zoals het (ver)kopen van een huis of een auto) binnen de grenzen met Euro's te doen. De waarde van de Euro wordt derhalve niet volledig, of überhaupt grotendeels door de markt bepaald. In een vrije markt zou de waarde van de Euro 0 zijn. De term 'vrije markt' is dan ook niet op zijn plaats; de markt is niet vrij; de waarde van producten kan derhalve niet door de vrije markt bepaald worden.

Deze post delen

Ik zie het nut niet in van goud of zilver in een SHTF scenario.

Daar geef je ik bijna gelijk.

Goud heeft vooral nut na een SHTF scenario. Tenzij je gelooft dat er nooit meer een stabiele samenleving komt natuurlijk.

Goud is bij uitstek geschikt om vermogen van één financieel stelsel naar een ander over te hevelen. In de tussenliggende tijd (SHTF) is het hooguit waardevol om iemand mee om te kopen.

Deze post delen

Over je artikel: Bij de Euro komt er dwang aan te pas. Men is wettelijk verplicht legale transacties (zoals het (ver)kopen van een huis of een auto) binnen de grenzen met Euro's te doen. De waarde van de Euro wordt derhalve niet volledig, of überhaupt grotendeels door de markt bepaald. In een vrije markt zou de waarde van de Euro 0 zijn. De term 'vrije markt' is dan ook niet op zijn plaats; de markt is niet vrij; de waarde van producten kan derhalve niet door de vrije markt bepaald worden.

Daar heb je ten dele gelijk in. Het gebruik is verplicht, de waarde wordt soms ook verplicht, maar zal uiteindelijk altijd zijn ware evenwicht vinden.

Overigens geloof ik niet dat de euro in een echt vrij markt 0 waard zou zijn. Tenminste niet als we even de euro representatief nemen voor papiergeld. Ik denk dat ook een volledig vrije markt papier geld zal kennen.

Deze post delen

Daar heb je ten dele gelijk in. Het gebruik is verplicht, de waarde wordt soms ook verplicht, maar zal uiteindelijk altijd zijn ware evenwicht vinden.

Klopt, maar dat volgt niet uit je artikel.

Tenminste niet als we even de euro representatief nemen voor papiergeld. Ik denk dat ook een volledig vrije markt papier geld zal kennen.

Ook dat klopt, maar ook dat volgt niet uit je artikel.

De inhoud heb je wel (grotendeels) onder de knie zie ik, maar aan de vorm mag wat gedaan worden, want zo als die nu is, is die onduidelijk en verwarrend.

Deze post delen

De inhoud heb je wel (grotendeels) onder de knie zie ik, maar aan de vorm mag wat gedaan worden, want zo als die nu is, is die onduidelijk en verwarrend.

Ik zie dat verwarrende niet zo. Wel heb ik nu een opmerking aan de tekst toegevoegd. Indien je denkt dat de tekst (nog) beter kan, dan houd ik me aanbevolen!

Het is altijd een probleem om dingen zo simpel mogelijk neer te schrijven, zonder te veel te versimpelen. Ik ben voor alle hulp dankbaar.

Deze post delen

Wederom een misvatting Rotbaard, transacties mogen met van alles worden gedaan zolang beide partijen er mee instemmen. Alleen wordt er wel verwacht dat je een deel belasting / BTW betaalt. De waarde van de euro wordt voor 80% bepaald door de banken (en weer zo jammer he, dat je je feiten niet kent....) door uitgifte van kapitaal in de vorm van leningen. In een vrije markt zou de waarde van de euro nul zijn? Wat bedoel je daarmee? En wat is dan een niet-vrije markt? Sinds welk moment wordt de waarde van producten niet door de vrije markt bepaald? Is de waarde van je nieuwe ford KA, je fiets, je nieuwe cactus etcetc etc nu ineens door de overheid bepaald? Kortom Rotbaard, je woorden leiden tot meer onduidelijkheden en jouw waarheid is wat anders dan de werkelijkheid. BTW, waar ligt jouw boot? Krak....

Deze post delen

Pleepapier:

Als prepper moet je al richting de 100 rollen hebben liggen. Niet echt een opmerking in een thread over edelmetaal...

Ik lees veel reacties dat je geen reet hebt aan goud met een SHTF moment.

Moet ik hier echt gaan opnoemen hoeveel mensen hier hun leven aan te hebben danken tijdesn de tweede wereldoorlog?

Hoe alle arme Rotterdammers hun gouden trouwringen en gouden tientjes af kwamen staan voor een aardappel?

Dat er mensen in de crisis van Argentinie wel konden doen en kopen wat ze wilden voor wat goud en zilver en anderen helelmaal niets?

Zijn we Bosnie al vergeten? Hebben jullie tijdens de oorlog daar gezeten? Hebben julie gezien dat op de "zwarte markt" mensen met goud/zilver wel wat te zeggen hadden en wel bleven leven?

Moet ik zo door gaan?

Sorry dat ik zo reageer maar hier roepen dat je niets aan goud en zilver hebt met een SHTF betekend niets meer of minder dat je niet weet waar de klepel hangt.

Greener :cool: (smiley om het luchtig te houden)

Deze post delen

Jazeker Greener, als er nog enige vorm van samenleving bestaat. Maar dan vertrouw ik meer op mijn kwaliteiten die onlosmakelijk verbonden zijn met mijzelf, en dat ik levend meer waard ben als arts en diensten kan leveren, dan dat iemand mijn darmen eruit snijdt om te horen waar ik mijn goud heb verstopt...

Deze post delen

Ach, laten we het principe naleven dat je van alles wat moet hebben, wat zilver, wat goud, pleepapier en voedsel. Op die manier bestrijken we het gehele spectrum. Expect the unexpected. Ik zet mijn goud dan wel toiletpapier niet op één nummer in. Risicospreiding is het motto hier.

Voor alles valt wat te zeggen, in de beginfase van een SHTF situatie is edelmetaal nog toepasbaar, daarna (hey, daar hebben we Maslow weer!) gaan héél andere zaken gelden.

Illustratiever zijn bijvoorbeeld de rellen in de UK van vorig jaar. Eerst worden de luxe artikelen en winkels geplunderd. Mensen lopen met gestolen flatscreen tv's over straat. Dat gaat een paar dagen goed. Als een gebied door die rellen onbereikbaar wordt, gaat men andere zaken plunderen zoals levensmiddelen. Als je dorst heb betaal je al snel teveel voor een slok water.

Conclusie: Edelmetaal is een onderdeel van je preps, net zoals pleepapier dat is...

En als mijn kind ziek is in een long term SHTF, betaal ik Keyser Suze net zo graag met 100 kg. goud als met 100 rollen toiletpapier, wat hij maar wil ;)

Deze post delen

@Cyberbeer:

Een van de hobbies is het zoeken met een metaaldetector. Ik heb zéér leuke vondsten gedaan en dan ook aan de edelmetaal kant ;)

Greener

Je gaat me toch niet vertelen dat je met een metaaldetector goud en zilver vind op straat toch?

Deze post delen

@Cyberbeer:

Greener

Je gaat me toch niet vertelen dat je met een metaaldetector goud en zilver vind op straat toch?

Wel op bijvoorbeeld akkers of het strand. Ik ben zelf vorig jaar op pad geweest met een vriend die veel met metaaldectectors op pad gaat en samen met hem onze plek bezocht van het safe house en daar een paar dagen gezocht. Ik voelde mij elke keer een klein kind als de pieper ging en moest graven, wat zou ik nu weer vinden :)

Deze post delen

Ach, laten we het principe naleven dat je van alles wat moet hebben, wat zilver, wat goud, pleepapier en voedsel. Op die manier bestrijken we het gehele spectrum. Expect the unexpected. Ik zet mijn goud dan wel toiletpapier niet op één nummer in. Risicospreiding is het motto hier.

Voor alles valt wat te zeggen, in de beginfase van een SHTF situatie is edelmetaal nog toepasbaar, daarna (hey, daar hebben we Maslow weer!) gaan héél andere zaken gelden.

Illustratiever zijn bijvoorbeeld de rellen in de UK van vorig jaar. Eerst worden de luxe artikelen en winkels geplunderd. Mensen lopen met gestolen flatscreen tv's over straat. Dat gaat een paar dagen goed. Als een gebied door die rellen onbereikbaar wordt, gaat men andere zaken plunderen zoals levensmiddelen. Als je dorst heb betaal je al snel teveel voor een slok water.

Conclusie: Edelmetaal is een onderdeel van je preps, net zoals pleepapier dat is...

En als mijn kind ziek is in een long term SHTF, betaal ik Keyser Suze net zo graag met 100 kg. goud als met 100 rollen toiletpapier, wat hij maar wil ;)

Beste Bravo, doe ik graag voor je tzt, mocht het in mijn vermogens liggen. Gratis, tenzij ik iets nodig heb op dat moment! Denk er net zo over qua spreiding van mijn preps. Ben begonnen met 1 mes, 1 boog, zootje blikken en een jerrycan diesel en water, heb nu meer behoefte aan een kelder. ;)

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...