Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dr.Prepper

Zilver of goud kopen?

Recommended Posts

Zitten jullie ook vaak met het dilemma tussen de keuze qua goud of zilver kopen? Ik zeg: allebei :) Maar heb net een interessant filmpje zitten kijken van zilverguru David Morgan van http://www.silver-investor.com/ en hij noemt een hele rits voordelen van zilver boven goud. O.a. de scheefheid in de waardeverhouding, die momenteel rond de 1:50 ligt (zilver:goud) maar welke historisch gezien rond de 1:15 was. Om dat hersteld te krijgen zou of goud naar beneden moeten, of zilver omhoog. En aangezien de verwachting is dat goud nog wel een tijdje doorstijgt, zijn er mensen die verwachten dan zilver nog harder gaat stijgen. David Morgan zelf geeft in dat filmpje aan (rond 26'15") een prijs van $100 per troy ounce te verwachten, dus pakkumbeet 300% van de huidige koers. Okay, laat maar komen!

Ook leuk feitje: In 52 landen is het woord voor geld: "zilver". Hier het filmpje:

Deze post delen

Het ligt er aan waarom je het wilt kopen denk ik. Als je denkt dat er een situatie komt waarbij je je huis moet verlaten en op pad moet naar een veiligere plek dan is zilver nu 1 kilo per 1000 euro dus op pad met 20.000 euro spaargeld en je loopt al snel een beetje scheef. In dat geval is 500 gram goud makkelijker te vervoeren. Ga je voor een belegging dus een koerswinst dan is het moeilijk te voorspellen en lopen de meningen zeer sterk uiteen van allerlei zogenaamde kenners. Op basis van het verleden zijn er voor beide vele voorspellingen mogelijk die gebaseerd zijn op uiteen lopende data. Inderdaad wordt de verhouding dan ook gebruikt. Probleem voor velen kan dan wel zijn dat de verhouding zoals die nu is wel 15 jaar zo kan blijven en dan pas weer misschien 1:5. Gemiddeld klopt het dan misschien weer maar veel heb je er dan op korte termijn niet aan. Vanuit het oogpunt dat je het koopt als bescherming van je vermogen zou ik van beide wat kopen. De prijs is dan niet zo belangrijk. Gaat alles goed in de wereld en gebeuren er geen gekke dingen dan daalt de koers van beide misschien wel maar als je niet voor 100 procent instapt ben je wat geld kwijt als een soort verzekering. Loopt het echter wel flink uit de hand dan kunnen beide enorm stijgen zeker als het papiergeld/digits minder waard worden als het papier waarop het gedrukt is. Ik denk dat in het geval er geen enorme crash komt het nog vele jaren onzeker blijft gezien de enorme digits die erbij getoverd zijn. Hierdoor zal de koers wel op een redelijk hoog niveau blijven. De rente zie ik in deze situatie niet snel oplopen naar zeg 6 procent, want dat is in de huidige situatie fataal voor veel instellingen en regeringen dus die zal wel lang laag gehouden worden. Goud inwisselen omdat bij een lening een hoger rendement wordt gehaald zit er voorlopig niet snel in dus kopen en rustig afwachten met deze verzekering

Deze post delen

In mijn (in)directe omgeving zitten veel mensen long (koop) in zilver maar voornamelijk op papier. Ze verwachten allemaal dat de koers uit zal breken en nieuwe records breekt. Vorig jaar zagen we zo n uitbraak naar de 50$. Ik heb veel over zilver gelezen en vind die waardeverhouding van nu ook erg interessant echter geloof ik meer in goud omdat dit zo in onze genen lijkt te zitten. Het bovenstaande voorbeeld van Mr. Bruin dat je al snel een beetje scheef loopt met zilver vind ik een mooie vondst en had deze zelf niet verzonnen maar wel een hele interessante. Zelf denk ik dat de koers van zilver binnen de aankomende maanden in een range zit van 40-50$ maar het blijft allemaal koffie dik kijken en zilver is ook heel erg bewegelijk. Zelf raad ik mensen (investeerders) altijd aan om te middelen. Stel je hebt 10.000 te besteden dat je het in 5 of 10 batches aankoopt in een periode van zeg 3 jaar. Die periode zou ik nu persoonlijk wel verkorten omdat ik denk dat we over 3 jaar heel ergens anders staan waar we nu staan.

Deze post delen

http://www.thebulliondesk.com/freecharts/freechart.aspx?id=a3401f0a-7ad2-4214-9b36-b3e50d528f85 (linkje met grafiek)

Goud in euro is wel erg hoog nu, 1341, is dat een record mr Gold ?

Goud heeft in augustus en september de 1900$ barriere beslecht en toen stond was de dollar minder waard dan dat die nu is t.o.v. de euro.

Ik zit nu naar een goud grafiekje te kijken in de waarde van goud in euro's en we hebben nu een record te pakken.

Deze post delen

Wow, was een leuk spectakel afgelopen dagen met goud! Weliswaar inmiddels grotendeels gecorrigeerd maar mooi plaatje.

attachment.php?attachmentid=8&d=1330082072

Maar dan zilver! Prachtig :-)

attachment.php?attachmentid=9&d=1330082175

Die is echt vol door de $35 gebroken (sorry, plaatje is in EUR ipv $). En vandaag ook nog opklimmend.

Kleine troost voor het zilver dat ik vorig jaar augustus heb gekocht, voordat ie in 2 dagen tijd keihard (maar dan ook echt keihard!) naar beneden stortte, met maar liefst 25%. Dus kom maar op, zilver! Op naar de $50 ... :)

Deze post delen

Hoi preppers, ik heb nog een interessant stuk gelezen over de zilverbewegingen van afgelopen vrijdag, het lijkt er namelijk sterk op dat er met brute force getracht is om opzettelijk zilver te laten klappen. Een categorietje manipulatie van de bovenste plank. Het betrof zilvercontracten voor een totaal van ruim 100 miljoen ounce (!!) die in een tijdsbestek van 7 minuten (!!) werden gedumpt. Maar de actie mislukte, het werd ook direct weer gekocht HA!

Lees het hier: SilverDoctors: "Cartel Dumps 102.5 Million Ounces of Paper Silver in 7 Minutes, Yet RAID FAILS!"

Ik raad met name aan de video toelichting te zien (vanaf ongeveer 15'00")

[video=youtube_share;SSYViRvMveA]

Deze post delen

Nog een goed idee om zilver in te kopen is Colloidal Silver.

In het kort door stroom door zilver dat in gedisteleerd water ligt te sturen krijg je een soort van "wonder drankje"

[ATTACH=CONFIG]21[/ATTACH]

Kijk maar eens hier naar!

Deze post delen

Kan iemand mij vertellen waar ik zilver kan kopen en waar op te letten.

Ik heb hier geen ervaring mee dus alles is welkom.

Alvast bedankt

Deze post delen

Check ook zeker deze even: http://preppers.nl/2012/03/17-redenen-om-fysiek-zilver-te-kopen/

Als je geinteresseerd bent in zilver is het erg leuk om 1 of meer filmpjes te kijken.

Gisteren avond laat al deze filmpjes gekeken, werd al laat maar moest het afkijken. Ik heb de hele nacht gedroomd over zilver en hoe ik er zo snel mogelijk aan moet komen. Ongelofelijk wat hier allemaal verteld wordt en geeft een hele andere kijk of zilver dan ik altijd al had. Dit komt mede doordat je compleet wordt afgeleid door het prachtige edelmetaal goud.

Echt een must see als je de rest van het preppen al goed voor elkaar hebt en je ook een stuk(je) in edelmetalen wilt.

Deze post delen

Check ook zeker deze even: http://preppers.nl/2012/03/17-redenen-om-fysiek-zilver-te-kopen/

Als je geinteresseerd bent in zilver is het erg leuk om 1 of meer filmpjes te kijken.

van de SBSS serie (silver bullet & silver shield) zijn inmiddels alsweer 2 nieuwe episodes verschenen: SBSS. 18 Silver Manipulation Part 1 en

.

ook weer zeer de moeite van het kijken waard.

Deze post delen

voor preppers die net als ik graag investeren in zilver: er is een mooie nieuwe zilveren munt in nederland beschikbaar gekomen: de 1/2oz, oftewel 15,5 gram. aangezien de hele 1oz munten naar mijn idee wat 'lomp' zijn qua grootte, ben ik erg blij dat ze er nu ook in de helft ervan beschikbaar zijn.

het is de 1/2 oz lunar dragon van de vooraanstaande australische perth mint

418Hn5VSQyL._SS400_.jpg

41YudKWxvnL._SS400_.jpg

en dus nu in NL te krijgen bij o.a. doijer en kalff: https://www.doijerkalff.nl/lunar-draak-1-2-ounce-zilveren-munt.html

Lunar draak 2012 zilveren 1/2 ounce munt

De Lunar munten zijn afkomstig uit Australië. Het design van deze muntserie verandert ieder jaar en is gebasseerd op de Chinese jaartelling. Het jaar 2012 is volgens de Chinese jaartelling het jaar van de draak. Vandaar dat er op de voorzijde van de munten een afbeelding van een draak is weergeven. Deze Lunar munten wegen 1/2 ounce en bevatten 999.9/1000 puur zilver. Over deze munten wordt geen BTW geheven. De munten worden direct geleverd uit de raffinaderij en zijn orgineel verpakt in muntcapsules.

De draak is misschien wel het meest afgebeelde symbool in China. Al eeuwenlang is dit mythische dier onderwerp van verhalen en fantasieën en nam letterlijk en figuurlijk honderden gedaanten aan.

Op het platteland zag men de draak als brenger van onweer en regen, wat zowel vreugde als vrees kon betekenen, al naar gelang de situatie. Zijn associatie met regen maakte hem tot symbool van de vruchtbaarheid: zijn ontwaken uit de winterslaap viel samen met de komst van de regen. Wanneer hij opstijgt naar de hemel volgt regen (afbeeldingen waarin twee draken spelen met een parel of bal - de donder). Dit type draak hoort tot de geeste-draken.

De andere drie soorten zijn: de hemel-draken, de aarde-draken en de schatbewaarder-draken. In het volksgeloof spelen bovendien de vier draken-koningen een rol, die heersten in de vier wereldzeeën. De draak staat ook als het symbool van de Chinese keizer. Deze was niet alleen de zoon van de hemel, hij was tevens de zoon van een hemelse draak. De draak wordt al sinds 4000 v.Chr. als decoratief element gebruikt.

Naast de intrinsieke waarde zijn de munten zeer geliefd vanwege de betekenis.

Deze post delen

@Silverback:

Wel geinig om wellicht een paar van te hebben, maar veel te duur voor meerdere (voor dezelfde hoeveelheid zilver bijna 30% duurder dan 1 oz maple leafs in die winkel). Voor kleinere munten heb ik dan toch liever de oude zilveren guldens (voor het zelfde gewicht ben je met die halve oz zo'n 45% duurder af in die winkel)

Deze post delen

@rothbard: helemaal gelijk dat het verhoudingsgewijs duur is, was nog vergeten die memo te maken. de premium tov spotprijs is stevig .......

een 1oz kost zo'n 28 euro en deze 0,5oz kost 18 euro, dus zeg maar 4 euro (kleine 30%) duurder.

waarom ik hier toch deze flinke premium voor over heb is:

1. als de shtf heb graag diversiteit in mijn geldbuidel. betaal dan liever 1/2oz voor een brood dan 1oz
  2. nu heb ik meer munten voor minder geld (kwantiteit). vergelijk het met sla in de supermarkt: een zakje voorgesneden sla kost zeg maar 1.50 en een hele krop (3x zo groot) 2 euro. maar als je die krop niet opkrijgt, heb je toch .50 meer uitgegeven.
  3. dit zijn munten waarop staat '999 silver' (kwaliteit) en op een zilveren gulden staat niks. je moet maar net weten dat die 72% zilver zijn. ik weet wel welke munt een franse/zwitserse/spaanse bakker liever in ruil voor zijn brood ontvangt

Deze post delen

@Silverback:

Halve oz: 2*18=36, 36-24=12, 12/24*100%= 50% boven spot.

Kilo guldens: 809-777=32, 32/777*100%= ~4,1% boven spot.

Hele oz (maple leaf): 28-24=4, 4/24*100%= ~16,7% boven spot.

Over de voordelen van halve oz tegenover hele oz en zilveren guldens heb je absoluut gelijk, maar 'flinke premium' is nog een understatement. De helft van een hele oz is ook niet echt een spectaculair verschil, dezelfde cijfers bij 1/10 oz zou ik wellicht nog overwegen. Dit is natuurlijk iets dat ieder afzonderlijk moet overwegen.

Deze post delen

Voor liefhebbers van kleine zilvermunten: ik kreeg een mailing van http://www.scottsdalesilver.com dat zij nu ook eigen zilveren 1/4oz munten en 1/10oz zilvermunten aanbieden.

Net als in de posts hierboven geldt hiervoor uiteraard ook dat de premium fors is. Daarnaast is Scottsdale geen officiële LBMA (London Bullion Market Association) member, waardoor ze verhandelbaarheid niet even vanzelfsprekend is als munten zoals de American Silver Eagle en Canadian Silver Maple Leaf. Maar de reputatie van Scottsdale is verder prima, het zijn schitterend mooie munten en vooral ook de zilverbaren vind ik prachtig. In Nederland helaas nergens te bestellen, hooguit in Engeland bij http://www.purefinebullion.com. Of bij Scottsdale in de USA maar dan krijg je vast flinke verzendkosten. Bovendien weet ik niet wat ze op de shipment zetten (omschrijving t.b.v. douane) maar ik heb er geen zin in dat een bezorger weet wat voor inhoud hij bij mij thuis aflevert, uiteraard.

Ik vind ze leuk, de 1/10oz Scottsdale rounds, maar onder deze condities hoef ik ze niet te hebben.

Deze post delen

@Silverback:

1oz lomp qua fomaat? Ik vind ze juist héérlijk in de hand liggen :)

Alles wat ik niet aan cash in voedsel/gear stop gaat de edelmetalen in.

Op de vraag goud of zilver kan ik kort zijn: Koop ze beiden.

Het volume aan zilver is bij mij groter aangezien je hier meer metaal voor je geld hebt en ten tweede dat ik nog wel verwacht dat we binnenkort nog flinke uitschieters kunnen krijgen.

Greener

Deze post delen

Vandaag weer wat aankopen gedaan:

Een paar ounce zilver

Wat numismatische gouden muntjes

Ik probeer meer diversiteit aan te brengen aangezien verschillende verhalen mij aan het denken hebben gebracht.

Zo lijkt het mij niet slim om met een 500 gram zilverbaar een half brood af te rekenen.

Daarnaast kijk ik wat meer naar de verzamelaarswaarde van de verschillende munten.

Mocht de metaalprijzen kelderen heb je altijd de verzamelaarswaarde nog.

Keuzes...

Greener

Deze post delen

Ik heb eigenlijk een vraagje over zilver. Ik heb ergens in mijn kast nog heel oud zilver bestek liggen, wat ik niet meer gebruik. Kan ik dit laten omsmelten bij een juwelier? Ik heb geen flauw idee of ze dit ook doen.

Deze post delen

Daarnaast kijk ik wat meer naar de verzamelaarswaarde van de verschillende munten.

Mocht de metaalprijzen kelderen heb je altijd de verzamelaarswaarde nog.

Greener

Grappig, zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Soms speel ik met de gedachte om mooie oude Nederlandse gouden muntjes te kopen, maar dan zegt een stemmetje in mijn hoofd dat het geen verstandige investering is omdat de nominale of intrinsieke waarde (voor zover ... zie ook http://preppers.nl/2012/03/intrinsieke-waarde-van-goud/) een factor tig lager is dan Maple leafs of Buffalo's, die maar een klein beetje boven de spotprijs zitten. Maar er is wel wat voor te zeggen om ook naar verzamelaarswaarde te kijken, had ik nog niet aan gedacht.

Toch ben je denk ik al snel 200 euro kwijt voor een munt van zeg 1.5 gram goud. Of 400 of 1.000 euro. Dan koop ik denk ik toch liever een doos lang houdbaar voedsel voor het hele gezin voor 3 maanden.

Als je specifieke 'numismatische tips' hebt lees ik ze graag! Mijn droom is nog een keer een hele kist Spaanse dubloenen te vinden ;).

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...