Ga naar inhoud
GENEGEERD

Help ! SOS ! Grote Paniek ! Weck Hulp Nodig !


prepperpappa

Aanbevolen berichten

Vandaag was ik weer vol trots m'n voorraadje aan het bekijken toen ik ineens merkte dat er een vochtig plekje onder en rond de doos met weckpotten lag.

Wat blijkt..zijn de potten op een of andere manier gaan lekken en ze zijn ook niet meer vacuum.

Toen ik de klip eraf haalde plopte de deksel gewoon open doordat er druk in zat.?

Wat heb ik fout gedaan, heb nu 5 potten leeg moeten gooien en wil dat natuurlijk niet nog eens meemaken.

Wat ik wel merkte tijdens/na het wecken was dat toen ik de potten omgekeerd wilde laten afkoelen, dat er toen wat vocht tussen de deksel en pot doorspoot.

Er zaten onder andere aardappelen en spitskool in.

Gelijk een tip aan een ieder:

Controleer regelmatig je voorraad want ik baal hier wel van maar ben blij dat ik het nu zie en niet tijdens een SHTF situatie want dan zou het pas echt balen zijn om eten weg te moeten gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Heb je in 'echte' weckpotten geweckt?

Als je de originele weckpotten gebruikt hoef je ze namelijk niet omgekeerd te laten afkoelen.

Gewoon uit het water halen met de wecktang (dan spuit er ook niets uit) en rustig laten staan.

 

Als je potjes van HAK gebruikt en op 100 graden (kokend) weckt, hoef je de potjes ook niet op zijn kop te zetten.

Door het afkoelingsproces (warm heeft meer volume dan koud) trekken de potjes zelf vacuum.

 

Wat er nu waarschijnlijk is gebeurd, is dat doordat er vocht tussen het deksel spoot, er wat restjes tussen het deksel en het glas zijn gaan zitten.

Hierdoor komt er toch lucht bij en wordt het vacuum opgeheven met als gevolg dat eea gaat rotten (gisten)

 

Daarom is het ook altijd van groot belang dat je de potten goed afveegt met een schone (!) doek voordat je de deksels erop legt / draait.

 

Jammer van dit verlies. Maar dit zal je de volgende keer waarschijnlijk niet meer gebeuren.

Succes met je weckavonturen en verlies de moed niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik de klip eraf haalde plopte de deksel gewoon open doordat er druk in zat.?

 

Nog iets: die clips moet je er altijd afhalen.

Hierdoor kun je controleren of je inmaakgoed nog goed is.

Zeker nadat je net hebt ingemaakt is het erg verstandig om elke paar dagen je inmaakgoed te controleren.

Je pakt dan de potten (uiteraard zonder clip) bij het deksel vast en houdt ze omhoog.

Als het vacuum niet goed is of is opgeheven laat het deksel los en weet je dat je inmaak niet goed is.

 

Als je deksels hebt met een hefboom, moet je die losmaken. Anders kun je niet zien of het vacuum is opgeheven of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp heb je potten met een beugel gebruikt. Dit soort potten zou ik niet gebruiken om te wecken. Daarvoor kan je beter potten met met losse deksel, ring en clips gebruiken. De potten met een beugelsluiting gebruik ik om mijn bloem en rijst in te bewaren, geen muis die er dan bij kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Controleer voordat je gaat wecken de sluitring op kleine scheurtjes.

Die ringen die met die potjes meegeleverd worden kunnen ouder zijn dan het glazen potje zelf.

Ik heb bij een groothandel in rubber producten gewerkt en daar hadden wij die ringen standaard in voorraad.

En vaak vond ik dan ringen die harder waren of stugger aanvoelde dan was dat al reden om die weg te gooien.

Controleer ook voordat je de ring plaatst of de glazen rand geen oneffenheden heeft die bij het smelten van het glas ontstaan.

Rechtop laten afkoelen is naar mijn idee het beste,Dan kan de stoom uit de pot door de ring naar buiten ontsnappen.

Zou je die pot omkeren gaat de druk die niet kan ontsnappen de voedsel door de ring nu onder naar buiten persen,Hierdoor

kan ook de pot knappen dus oppassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij zijn de weckringen ook altijd nat als ik ze gebruik, heb je ze misschien ook droog teogepast?

en waren de potten wel helemaal afgekoeld voor ze in de doos kwamen? niet dat het ook condensvocht is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat de ringen door middel van het vulcanisatie proces gevormd worden in een mal worden er

weekmakers aan het ruwe product toegevoegd,Anders heb je ringen zo hard dat ze breken en die sluiten dus

niets af.

Die weekmakers zorgen ervoor dat de ring soepel wordt,Is een ring al aan het uitdrogen kan je dat al merken dat deze vettig aanvoelt.

En ook dat ie stugger wordt.

Een nieuwe ring plakt niet aan je vingers,Heb je een aantal nieuwe ringen die je nog niet op je potjes hebt kan je deze het beste bewaren

in een afsluitbaar bakje met talkpoeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Prepperpapa: Ik heb in het verleden ook de weckpotten met beugels gebruikt en nu gebruik ik de potten met losse deksel en clips. Als ik mijn resultaten uit het verleden vergelijk met die van nu, dan moet ik zeggen dat beugelpotten toch niet zo geschikt zijn om te wecken. Vandaar dat ik de beugelpotten nu voor andere dingen gebruik, voor mijn bloem en suiker bijvoorbeeld.

Bij brouwland.nl is het "grote weckboek" te bestellen. Ik heb er veel aan.

 

@ Retgals: Hele goede tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het komt puur door het op de kop zetten.

ik heb een stuk of 7 weckboeken en nergens staat dat je ze op de kop moet zetten. ik weck zelf ook en 1 keer misgegaan omdat ik teveel chili con carne er in deed.tijdens het weckproces kookt de chili eruit, en komt er vloeistof tussen de rubber ring. dan is er geen goede afsluiting en trekt hij niet vacuum.

door de weckpot op de kop te zetten lekt er vloeistof langs de rubber ring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik hoop dat je de spitskool en sowieso alle groenten die je puur weckt toch wel goed geweckt hebt..russische roulette spelen met je gezondheid lijkt me niet

erg leuk..Feiten: Wecken van vlees en groenten is alleen veilig bij een temperatuur van 120 graden celsius. De botulisme schimmel/bacterie wordt alleen dan gedood.

Bij lagere temperaturen gebeurt dit niet. De bacterie is reukloos, smaakloos en onzichtbaar, en de perfecte voedingsbodem is je raadt het al neutrale groenten of vlees

in een vochtige omgeving. De enige weckketel die dit aankan is de zgn All American Canner, helaas alleen verkocht in Amerika. En nee ook een hogedrukpan is niet

toereikend, deze gaat maar tot 116 graden. natuurlijk zal het zo een vaart niet lopen, maar als je dan toch wilt wecken, gebruik dan de goede methode en niet een jampotje

met schroefdeksel. Hieraan kan je niet zien of het fout gaat. Met de zgn echte weckmethode wel, de zgn weckpotjes met rubber ring en glazen deksel die vacuum trekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pretletter
Ik hoop dat je de spitskool en sowieso alle groenten die je puur weckt toch wel goed geweckt hebt..russische roulette spelen met je gezondheid lijkt me niet

erg leuk..Feiten: Wecken van vlees en groenten is alleen veilig bij een temperatuur van 120 graden celsius. De botulisme schimmel/bacterie wordt alleen dan gedood.

Bij lagere temperaturen gebeurt dit niet. De bacterie is reukloos, smaakloos en onzichtbaar, en de perfecte voedingsbodem is je raadt het al neutrale groenten of vlees

in een vochtige omgeving. De enige weckketel die dit aankan is de zgn All American Canner, helaas alleen verkocht in Amerika. En nee ook een hogedrukpan is niet

toereikend, deze gaat maar tot 116 graden. natuurlijk zal het zo een vaart niet lopen, maar als je dan toch wilt wecken, gebruik dan de goede methode en niet een jampotje

met schroefdeksel. Hieraan kan je niet zien of het fout gaat. Met de zgn echte weckmethode wel, de zgn weckpotjes met rubber ring en glazen deksel die vacuum trekt.

 

Samurai, de all american canner kan je kopen op ebay.....kost wel wat :o geld voor verzending

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey pretletter,

 

Ja ik weet het, je kan hem bestellen, gezien de veel goedkopere prijs in Amerika, en de verzendkosten erbij zou je net zo duur

uit zijn als een hogedruk ketel hier. Ik heb echter een betere oplossing, namelijk het combineren van verschillende conserveer-

methoden. Samen vormen ze de veiligste, en om actueel te blijven aan het onderwerp de meest bewaarzekere combinatie.

 

Maar serieus, wecken moet je toch erg serieus doen, en vooral hygienisch. Bij mij raakt geen hand het potje ooit aan, totdat

het vacuum op tafel gekoeld staat. Groenten en vlees weck ik per definitie niet tenzij in zuur/zoet ingemaakt.

 

En als ik lees dat er potjes barsten en het wecken niet goed gaat, en dat met vlees en groenten, dan lopen de rillingen

over mijn rug. Er schijnt veel onwetendheid te zijn. Mijn motto: Zorg eerst dat 100% van de potjes die je weckt lukt met bv jam

en chutneys, en wacht dan 3 maanden, en kijk of ze nog goed zijn. Zoja, dan zou je het risico kunnen lopen groenten en vlees te wecken.

 

Maar ook daar moet je de kennis hebben om de juiste zuur-zoet verhoudingen te weten..

 

Maar okay ieder neemt zijn eigen risico..

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey fluitketel,

 

Ik heb speciaal contact gezocht met een fabrikant over de temperaturen die een der beste en duurste

snelkookpannen halen, en ze halen die toch niet. Als je een beetje onderzoek naar wecken hebt gedaan,

en dan ben ik zover gegaan door er een wetenschappelijke benadering te nemen, dan kom je uit bij

curves en grafieken..

 

Wecken lukt alleen als de temperatuur gegarandeerd die waarde behoudt, als het maar 1 graad omlaag gaat

moet de tijd verlengd worden, ie begin je eigenlijk opnieuw te tellen. Probleem is dat de hogedrukketels

geen temperatuurmeter hebben en de temperatuur geen gegarandeerde constante is met gewone hogedruk ketels..

 

Ik verwijs hierbij dan ook naar de onderzoeken die canners oftewel blikvoer fabrikanten doen..

Om het even simpel te zeggen, voor elke graad die je lager weckt gaat de tijd dat je moet koken exponentieel

omhoog, daarom is een gegarandeerde temperatuur die constant op die waarde blijft zo belangrijk..

 

En bij een wat lagere temperatuur wecken mbt vlees en groente, zou het koken zo lang moeten zijn

dat de groenten niet te eten zijn, neem maar sperzieboontjes als voorbeeld. De ervaren wecker zal je

zeggen dat je ze beter kunt invriezen want er blijft niks van over..

 

Er is nog meer over te zeggen, maar kijken naar andere conserveermethoden en van alle de beste pakken,

levert de beste methode op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net zelf geweckte spagettie saus gegeten. met vlees en groente. Volgens de botulimse regel zou ik nu al bijna dood moeten zijn.

 

Vroeger werd alles gewekt en gingen ze er ook niet dood aan. Om nou alles uit te sluiten in het leven, dan heb je geen leven meer.

 

Kijk ik snap dat je er zorgvuldig mee om moet gaan. Zonder twijfel. Maar ik denk dat de kans op botulisme echt wel te verwaarlozen is. Vroeger hadden ze de kennis niet in pacht en ik denk dat ze er veel gelukkiger mee waren. Ik wordt er persoonlijk een beetje kriegel van dat iedere reactie op inmaken hier op het forum gelijk wordt neergeslagen met de opmerking: van inmaken krijg je botulisme. En dat gebeurt niet alleen in dit topic, ook hier: http://preppers.nl/forum/threads/1673-Inmaken

 

Het hele initiatief van mensen die een oude "ambacht" een verloren gegane kookwijze nieuw leven willen inblazen, hetzij om te preppen het zij om de opbrengst van de moestuin veilig te stellen. Dat hele initiatief wordt onderuit gehaald door een vreselijke angst voor botulisme te kweken.

 

wecken is leuk. En dat moet niet uit het oog verloren worden. wecken gaat prima in een weckketel. Daar zijn ze voor gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...