Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dr.Prepper

[Financieel-Economisch] Interessante artikelen voor preppers

Recommended Posts

Het aantal artikelen over de financiele crisis e.d. dat dagelijks op internet verschijnt is natuurlijk ontiegelijk groot, dus het is handig als we elkaar een handje helpen met 'cherry picking'. Dus niet als een dolle alle threads van zerohedge.com overtiepen, maar meer: heb je iets interessants gelezen, post het hier :)

Zelf zag ik vandaag weer eens een artikel van Willem Middelkoop voorbij komen, en hij is voor mijn eigen prepper-zijn een belangrijke inspiratiebron geweest, dus altijd leuk om wat van hem te lezen. Moet zeggen dat het artikel in kwestie redelijk uitgekauwde inhoud had naar mijn mening, maar toch leuk om alsnog te posten:

"Crisissfeer door zorgen rondom financiering zuidelijke landen"

http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/redactie/column/middelkoop/2012/articles/crisissfeer-door-zorgen-rondom-financiering-zuidelijke-landen.xml

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Als jaren lang moeten we van de banken (hypotheek verstrekkers) en makelaars aanhoren dat de huizenprijzen stabiel blijven in Nederland en dat dit toch echt het moment is om een huis te kopen. Ze geven aan dat er veel aanbod is (keuze) en echt een kopersmarkt en dat ook de rente historisch laag staat. Nu merk je pas dat ook de makelaars maar vooral de banken bakzeil aan het halen zijn en ze nu zelf met een negatieve outlook komen voor de aankomende jaren met prijsdalingen van 2.5 tot 5% per jaar en dat minimaal tot 2015 en dat het ook wel langer zou kunnen duren. De Rabobank geeft zelfs aan in het Dagblad van het Noorden van 1 februari 2012 dat we kunnen rekenen op een verschil van 30% lager prijsverschil in vergelijking met de top van 2008. Dit betekent dus dat zoveel huiseigenaren behoorlijk met hun hypotheek onder water komen te staan (hogere schuld dan de waarde van de woning) en dit een enorm negatief effect gaat krijgen voor de economie en zelfs sociale onrust. Je kan dus niet zo maar even verhuizen of scheiden zonder enorme consequenties.

We hebben de gevolgen gezien en nog steeds in Amerika maar hier zal dat nog veel erger zijn omdat je de schuld gewoon voor de rest van je leven houdt en niet zomaar de sleutel (en je schuld) kan inleveren zoals veel Amerikanen gedaan hebben. (kort door de bocht gezegd)

We zijn met ze allen collectief gek gemaakt door meer te consumeren en dat de bomen tot de hemel reikten. Waar gaat dit eindigen?

Deze post delen

Daar ben ik het helemaal mee eens. De regeringen en banken stimuleren de burgers om schulden te maken. Die schulden zijn zo hoog opgelopen, dat ze niet meer kunnen worden afgelost. Neem bijvoorbeeld Amerika, die een schuld heeft van 14 biljoen dollar. En ze willen dit doortrekken naar 16 biljoen. Hoe kun je zulke grote bedragen ooit inlossen?

Deze post delen

Ja, ik werk op de salarisadministratie en we zien de laatste tijd inderdaad een enorme stijging van loonbeslagen. Dus de Nederlandse burger heeft wel degelijk last van de crisis, meer dan we denken..

Deze post delen

Agree, zie en hoor het veel in mijn omgeving en dat ik het nu ook lees bevestigd dit onderbuik gevoel en versterkt het ook. Ben ook bang dat dit pas het begin is en we niet echt in een snelle tijd uitkomen en wat voor gevolgen dit heeft mag men raden. Die huizenprijzen gaan en blijven zakken, vandaag de elfstedentocht gereden (cabriotour) en wist niet wat ik zal hoeveel huizen en boederijen te koop stonden in dit gebied. Waarom zou je ook nog in dun bevolkte gebieden gaan wonen, wat zijn de kansen voor werk.

Deze post delen

Door de enorme waarde stijging van de huizenprijzen vanaf, zeg maar 1995, is er veel geld de economie ingerold. De prijsstijging was niet het gevolg omdat er iets geproduceerd was, huis mooier gemaakt of zo, deze waarde stijging is in veel gevallen uit het huis gehaald dmv een extra hypotheek. Vaak is hiervoor een aandelen pakket gekocht of is het gebruikt voor consumptieve uitgaven, vakantie/auto. De economische groei die dit in allerlei sectoren tot gevolg had was in deze situatie niet het gevolg van een achterliggende produktie (waarde creatie) maar schuld gedreven. Een waarde stijging van 1 a 2 procent per jaar zou veel gezonder zijn geweest maar ja daar hebben we nu niets meer aan. Ik heb ook het gevoel dat met de omrekening naar de euro de huizenprijzen toen niet met een meer dan gehalveerd prijskaartje te koop stonden. Een huis wat in 2000 voor 430.000 gulden te koop stond was echt een behoorlijk huis maar voor 200.000 euro kon je twee jaar later in de randstad vaak nog net een ouder rijtjeshuis voor kopen wat ook nog flink opgeknapt moest worden. De banken gaven geld zonder veel eisen dus het geld rolde in die tijd zeer goed. Ik denk dat de huizenprijs wel eens flink kan terugzakken waarbij iederéén die nu geen 25% overwaarde heeft (of dit geld op de bank heeft staan) wel eens in de problemen kan komen of voorlopig aan zijn huis vast zit. Wat op zich niet erg hoeft te zijn als je er je hele leven in wilt blijven wonen maar wat wel wat beperkingen geeft in je mogelijkheden om ergens anders te gaan werken e.d. Hopelijk blijft de rente op de hypotheken wel laag de komende jaren anders wordt het echt vervelend !

Deze post delen

Mooie post Mr. Bruin en je slaat de spijker op zijn kop. Waar ik zelf ook bang voor bent is dat iedereen nu wel weet of hoort dat de huizenprijzen blijven zakken en de vooruitzichten niet erg goed zijn. En dan vraag je af waarom mensen nu nog een huis willen kopen omdat ze volgend jaar weer een paar procent (of meer) goedkoper zijn en dat scheelt voor een woning van 2.5 ton toch best veel geld wat je netto niet zo maar bij elkaar spaart. En dat dit effect dat iedereen maar wacht en dit proces van prijsdalingen zal versnellen. Dat de lucht eruit moet is mij wel heel helder de vraag blijft hoeveel pijn zal dit gaan doen voor veel mensen.

Deze post delen

Mee eens en wat de effecten zullen gaan zijn van de te verwachten beperking van de hypotheek rente aftrek moeten we ook nog maar afwachten. Als je nu de aftrek jaarlijks met de fiscus verrekend kan je wel een stootje hebben maar als je de aftrek nu maandelijks laat terug storten via een voorlopige teruggave om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen ga je effecten van een beperking van de aftrek direkt voelen. Hopelijk wordt het wel snel duidelijk wat de te verwachten stappen zullen zijn voor zeg maar de komende 20 jaar van de regering dan weet men waar men aan toe is en kan dit leiden tot herstel maar ik ben bang dat vanuit de politiek dit niet snel duidelijk zal worden en die onzekerheid is niet gunstig voor de huizenmarkt. Ik denk overigens wel dat de meeste mensen eweten dat er maatregelen komen en dat dit helemaal geen verrassing meer zal zijn. Dit is de laatste jaren al goed voorgekookt maar tussen verwachten en voelen in de portemonnee is toch iets anders en als er dan veel mensen maandelijks echt grote bedragen tekort gaan komen is een herstel nog verder weg. Laten we maar hopen dat men verstandig is bij het herschrijven van de regelgeving en dat het afschaffen heel geleidelijk zal gaan. Als dat gebeurd kan het op lange termijn misschien wel goed zijn.

Deze post delen

Gast rednas

nogal vreemd vind ik t feit dat t cpb op 0,5% uit komt en de eu-comissie op 0,9......waarom moet dan t cpb plots hun berekening herzien??

is dat om hun verhaal kloppend te maken?.

is het een verkapte vorm van toegeven ,dat ze fouten hebben gemaakt in hun berekening?.

is het om te bevestigen da t het cpb t goed heeft en de eu-comissie t fout heeft?.

vreemde is wel dat nederland plots op de 5e plaats staat van wankelende ecnomieen.

Deze post delen

Deze week verscheen in de Franse krant Liberation en in de Italiaanse La Repubblica een open brief ondertekend door een grote groep vooraanstaande intellectuelen, over de financiele crisis en de "redding" van Griekenland.

Enkele quotes uit de open brief:

Het doel is niet Griekenland te “redden”. Daar zijn alle economen die hun titel waard zijn het wel over eens. Het doel is tijd te winnen en zo de belangen van de schuldeisers veilig te stellen, terwijl ondertussen het land langzaam richting een faillissement gaat.

Overal in Europa zien we hoe regeringen van technocraten zich installeren terwijl ze zichzelf als “redders” presenteren en de soevereiniteit van het volk volledig negeren. Dit is een keerpunt in het parlementaire systeem; we zien hoe “volksvertegenwoordigers” de macht overdragen aan bankiers en financiële experts en afstand doen van hun beslissingsbevoegdheid

Lees de gehele open brief in Nederlandse vertaling op http://www.joop.nl/wereld/detail/artikel/red_de_grieken_van_hun_redders/

Deze post delen

Mooie aflevering van Zembla. Horrorhypotheken.

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=56691&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1974&cHash=a10ab3fae6aa06c1cc49b4a56a92ea1a

De crisis op de huizenmarkt maakt steeds meer slachtoffers. Inmiddels hebben 45.000 huishoudens een betalingsachterstand van minstens drie maanden op hun hypotheek

Deze post delen

Dit nieuws gaat ook niet echt meehelpen. Zou hij dit zeggen om de lucht gewoon sneller te willen laten uitlopen? Je vraagt je nu toch wel af wie gaat er nu een huis kopen in deze tijd voor de vraagprijs. De biedingen zullen nu minimaal 10% lager liggen.

De huizenprijzen in Nederland zijn nog zo’n 10% te hoog. Dat zegt Rabo-bestuurder Piet van Schijndel in een gesprek met Het Financieele Dagblad.

http://fd.nl/economie-politiek/879701-1202/rabo-huizen-10-te-duur-in-nederland?visited=true

Deze post delen

Aan de stijging van de benzineprijs lijkt geen einde te komen. De gemiddelde landelijke adviesprijs van een liter Euro 95 kruipt richting de 1,83 euro(en hoger). De benzine in Nederland is vooral zo duur doordat er meer belasting over moet worden betaald. Eén liter Euro95 kost exclusief accijns en exclusief BTW: € 0,752 + € 0.724 (accijns) = € 1,476 ex. BTW + € 0,281 (19% BTW) = € 1,757. Totaal naar de schatkist € 0.724 + € 0,281 = € 1,005. Daarmee blijft Nederland de ranglijst aanvoeren van landen in de EU met de hoogste benzineprijs. Denemarken volgt op minimale afstand met een prijs van €1,722 en Italië is derde met €1,700.

De inkoopprijs van olie- en aardgas is voor de olieconcerns de afgelopen jaren in het geheel niet gestegen. Zij hebben namelijk jaren geleden lange termijn contracten van 10,20,30+ jaar afgesloten tegen een vaste lage prijs. Wanneer de olieprijs dus op de SPOT (korte termijn) oliemarkt stijgt gebeurt er niets met de inkoopprijs van de olieconcerns. Die blijven dus gewoon hetzelfde. En aangezien de SPOT oliemarkt nog niet eens 1% van de totale energiemarkt uitmaakt kun je op uw vingers uittellen waarom de olieconcerns op dit moment tientallen miljarden extra winst maken. De werkelijke belastingdruk op brandstofgebruik ligt dan op ongeveer 91%.

Ja, je leest het goed, een liter benzine of diesel hoeft in werkelijkheid niet meer dan 12 cent per liter te kosten. Dit is het bedrag dat mensen in Venezuela, Egypte, Indonesië, Nigeria, Midden Oosten, Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Rusland etc. gemiddeld aan de pomp betalen. De prijs die olieconcerns zoals Shell, Exxon Mobile en BP voor hun lange termijn oliecontracten per liter betalen ligt zelfs nog lager dan deze 12 eurocent per liter.

Zelfs in China betaalt men maar 64 cent de liter.

Bron:

http://www.brandstofprijzen.info/

http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/agenda/nederland-heeft-bijna-hoogste-benzineprijs-ter-wereld.html

http://www.nu.nl/economie/2759333/benzineprijs-kruipt-183-euro.html

http://www.energielabeladviezen.nl/brandstofbesparing.html

http://www.vergelijken.net/nieuws/autoverzekering/waarom-we-zo-veel-voor-benzine-betalen

http://www.dewijdewereld.net/reizen/goedkoper-tanken.htm

http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/financieel/22219-ook-zonder-accijns-en-btw-heeft-nederland-de-duurste-benzine.html

http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwartje_van_Kok

Deze post delen

Ongelofelijk, daar sta ik van te kijken. Heb me nooit echt in de benzineprijzen verdiept, dus vind dit wel erg interessant om te lezen. Wel wind ik mij al lange tijd op over de onredelijk hoge winstcijfers die bedrijven als Shell laten zien:

Energiebedrijf Shell heeft het afgelopen jaar 54 procent meer winst geboekt dan in 2010. De winst liep op naar 28.6 miljard dollar, een forse stijging die het gevolg is van de hoge olieprijs.

Ook de omzet is flink gestegen. Uit de jaarcijfers, die vanochtend zijn gepresenteerd blijkt dat deze is toegenomen van 287 miljard naar 367 miljard dollar, een stijging van 28 procent.

Ja, bijna 30 miljard winst. Winst! Na aftrek van alle kosten, alle salarissen, alle boorinstallaties, alles! En waarom? Omdat zij op een strategisch gekozen moment hebben beslist dat zij (en de andere oliemaatschappijen) deze aarde grondstoffen mogen toe eigenen en daar vervolgens zulke winsten mee behalen? Ik ben er helemaal niet tegen dat er gewoon wordt verdiend aan dit soort dingen hoor, maar een bedrag van 1 miljard winst zou toch ook al schrikbarend hoog zijn? Wat dat betreft mag van mij de wereld wel eens geheel opnieuw opgeschud en gerangschikt worden, waarbij de wereldburgers (via hun regeringen ofzo) in gelijke mate aandeelhouder worden van alle aardse bronnen. En dan mogen best de commerciele bedrijven het werk verrichten om het uit de grond te halen, er aan te verdienen en er ook nog wat winst aan over te houden. Maar de bedragen waar het nu in de praktijk over gaat, zoals zo'n 28.6 miljard dollar winst voor Shell, daar word ik echt misselijk van!

Deze post delen

Ik riep vroeger altijd, ik ga mijn auto niet uit en geef nog eerder mijn vakantie er voor op. Dat is nog wel steeds zo maar rij veel bewuster en pak vaker de fiets en ook met auto rijden houd ik rekening met mijn rijstijl. Of dit komt omdat ik ouder geworden ben of dat de benzine prijs zo hoog staat. Ik gok het laatste :)

Ik heb veel gelezen over "Peak Oil" en dit houdt kort gezegd in dat er nu gewoon meer vraag is dan aanbod van de reserve olievelden. Veel analisten zeggen dat we al over de "Peak Oil" heen zijn en we eigenlijk alleen maar hogere prijzen kunnen verwachten in de aankomende jaren. Als India en China op volle toeren gaan draaien en meer welvaart zullen krijgen kunnen we ons borst helemaal nat maken. Toen ik nog op school zat zeiden ze dat we nog voor zo'n 50 jaar een voorraad hadden nou dan ga ik het nog meemaken dat we zonder komen te zitten. Hopelijk zal onze techniek en creativiteit betaalbare vervangers van olie kunnen creeren in de nabije toekomst.

Deze post delen

@Jester :

Koop dan aandelen van Shell, dan kun je lekker meeprofiteren. Je kunt natuurlijk ook kiezen om geen risico te nemen, maar dan moet je ook niet verontwaardigd zijn. Aandeelhouders nemen een risico, en dienen daar ook iets terug voor te krijgen.

Anderzijds wordt Shell geholpen door overheden. Dat komt door enerzijds regulering en belastingen en subsidies die concurrentie uitschakelen en grote corporaties met sterke lobbyisten sterker maken, en anderzijds door de plaatselijke overheden die de bevolking onderdrukken en gebieden ontruimen zodat Shell inderdaad die bronnen kan onteigenen. Naar die overheid moet je dus niet gaan om hulp te vragen. Het is juist van belang dat de macht van overheid weggenomen wordt, want het gaat je echt niet lukken om tegen corporate lobbyisten op te boksen.

"in gelijke mate aandeelhouder worden van alle aardse bronnen" Is overigens geen goed idee. Dat heet communisme en je kunt zien hoe dat is gegaan in Rusland, China en Noord-Korea.

Deze post delen

Gast Cardhu

Ik kan me er vooral kwaad om maken dat er van twee kanten gewoon enorm aan je wordt verdiend (door zowel de overheid als door zo'n cooperatie) en dat er tegelijkertijd van alles wordt gedaan om betaalbare (bijna gratis) alternatieven de kop in te drukken en voor het gewone volk onbereikbaar te houden.

Je wordt gewoon gedwongen om in die ellende mee te gaan.

Trouwens, je kunt schijnbaar een auto op hout laten lopen

Oh, als ik toch maar een beetje kennis van techniek had.... (en mijn man ook :))

http://www.woodgas.nl/

Deze post delen

Beleggen in grondstoffen wordt de laatste tijd steeds populairder en handel er zelf ook regelmatig in. Kwam net dit bericht tegen op de telegraaf, waarin weer bevestigd wordt dat de grondstoffen markt een enorme vlucht door maakt en zal gaan maken in de toekomst.

Grondstoffen of commodities; tien jaar geleden hoorde je particuliere beleggers er niet over, tegenwoordig is het een trendy markt. Afgeleide beleggingsproducten hebben het mogelijk gemaakt dat een belegger soja, tarwe, koper of zilver in zijn portefeuille kan opnemen. Het blijft echter een volatiele beleggingsmarkt met aparte regels.

De komst van beleggingsproducten als trackers en turbo’s op grondstoffen, de honger naar grondstoffen van China en de ongerustheid over inflatie. Voor particulieren zijn er veel redenen om in het spoor van pensioenfondsen in grondstoffen te beleggen. Ole Hansen, grondstofexpert van Saxo Bank, wijst ook op de tegenvallende beleggingsrendementen in andere markten. „In een low return wereld hebben grondstoffen een enorme aantrekkingskracht. Dat commodities geen dividend of rente opleveren, nemen beleggers op de koop toe.”

Hansen spreekt van een kleine revolutie: in vijf jaar tijd zijn particuliere beleggers erg actief geworden in grondstoffen. De explosie van de goudprijs is een treffend voorbeeld. Dat heeft ook aanbieders van beleggingsfondsen, vooral indexfondsen (etfs), aangetrokken. „In etf’s die de goudprijs volgen, is inmiddels twee keer de totale goudvoorraad van China belegd”, vertelt Hansen.

Indexfondsen volgen een index die het prijsverloop van een grondstof of mandje grondstoffen volgt. Samen met certificaten, beleggingsfondsen en turbo’s bieden ze beleggers gemakkelijk toegang tot grondstoffen.

Futures

Deze beleggingsinstrumenten hebben doorgaans als onderliggende waarde een future , een termijncontract op een grondstof. Een future is een afspraak tussen een koper en verkoper om bijvoorbeeld olie, tarwe of soja over een of meer maanden te leveren, tegen een vaste prijs. Vóór levering wikkelen beleggers de future af. Ze willen best in tarwe, koper of soja beleggen, maar het spul niet in de kelder moeten opslaan.

Hansen vindt de meeste futures voor particulieren weinig geschikt: „Eén contract op bijvoorbeeld goud betreft honderd eenheden, honderd ounces . Met een prijs van rond de $1650 per ounce kijk je aan tegen een potentiële investering van circa $165.000. Dat is namelijk het bedrag dat je kunt verliezen.”

De oplossing van Saxo Bank is een eigen grondstofderivaat. „Ze heten cfd’s. Ze werken als futures, maar hebben een kleinere onderliggende waarde. Veel andere aanbieders hebben dat overigens ook gedaan. De tegenpartij, degene die garandeert dat de belegging meebeweegt met de grondstofprijs, is de bank. Er is dus geen onderliggende waarde, dat is wel een risico waar de belegger zich van bewust moet zijn”, aldus Hansen.

Bij RBS in Nederland zijn particuliere grondstofbeleggers vooral actief via turbo’s. Ook deze hefboomproducten, vergelijkbaar met opties, zijn gebaseerd op futures, zodat beleggers bekend zouden moeten zijn met de eigenaardigheden van de futuremarkt, zo stelt Erik Mauritz van RBS Markets. Cruciaal zijn de termen contango en backwardation .

Beleggers horen in het nieuws vooral over de ’spotprijs’ van grondstoffen, dat is de prijs bij directe levering. Mauritz: „Zeg maar de olie die je aan de kade in een tanker koopt.” Bij goud en zilver werkt die spotprijs prima, omdat je als belegger daadwerkelijk fysiek kunt kopen en opslaan. Bij andere grondstoffen zoals koper of tarwe is dat echter lastig. Daarom wordt belegt in futures, met een leveringsdatum in de toekomst. Veel beleggers kiezen ook voor deze methode bij goud, omdat niet iedereen een goudstaaf in huis wil.

Mauritz legt uit: „Een future is een afspraak tussen een koper en verkoper om tegen een vaste prijs op een bepaalde datum een hoeveelheid grondstoffen te leveren. Beiden moeten een marge aanhouden om prijsveranderingen op te kunnen vangen. Een termijncontract wordt namelijk dagelijks gesetteld. Gaat de futureprijs van de grondstof omhoog, dan moet de verkoper bijstorten – hij heeft immers toegezegd tegen een lagere prijs te leveren en maakt dus verlies. De koper krijgt die bijstorting en maakt dus winst. Het voordeel van afgeleide beleggingsproducten zoals turbo’s is dat je geen dagelijkse afrekening en dus geen marginverplichting hebt.”

Prijscurve

De situatie bij olie is volgens Mauritz nu zo dat de prijs van futures van een verder weg gelegen leveringsdatum steeds iets goedkoper is dan de spotprijs. De prijscurve loopt met een boog omlaag in de tijd, dit heet backwardation . „Het effect is dat de koper, de belegger die inspeelt op een prijsstijging, bij een gelijkblijvende spotprijs automatisch winst maakt doordat de futureprijs uiteindelijk richting de hogere spotprijs beweegt. Stijgt de spotprijs door marktontwikkelingen, dan levert dat extra winst op.” De spotprijs kan natuurlijk ook dalen.

Zijn er heel veel kopers van termijncontracten dan leidt dat tot een prijsstijging van de futures, de markt is dan in contango . De prijscurve loopt omhoog. De spotprijs van bijvoorbeeld aluminium is dan lager dan de prijs voor levering over enkele maanden. „Dat heeft een negatief effect voor beleggers die op een prijsstijging mikken, omdat de futureprijs bij gelijke marktomstandigheden uiteindelijk naar de lagere spotprijs zal bewegen.” Het contract leidt alleen nog tot winst als de spotprijs van aluminium harder stijgt dan het verschil tussen de spot- en de futureprijs. Deze situatie is wel weer gunstig voor beleggers die op een daling inspelen.”

Een andere mogelijkheid om in grondstoffen te beleggen zijn aandelen in bijvoorbeeld mijnbouwbedrijven. Hansen: „Je hebt dan als belegger wel te maken met specifieke bedrijfsproblemen. Zo zijn de kosten van mijnbouwbedrijven de laatste tijd fors gestegen. Zelfs als de prijs van de grondstof stijgt, profiteren de aandelen mogelijk niet mee.”

Wel keren bedrijven dividend uit, iets wat een rechtstreekse grondstofbelegging niet doet. „Toch heeft een mandje met goud en metalen de laatste jaren beter gepresteerd dan een mandje met mijnbouwers”, aldus Hansen. „Ook ben je met aandelen gevoelig voor het marktsentiment.” Beleggers die in grondstoffen beleggen, doen dat vaak juist vooral omdat grondstoffen minder gevoelig zijn voor het wel en wee op de aandelenmarkten en dus een goede manier van risicospreiding vormen.

Deze post delen

Eens. Beleg al jaren in het Robeco Commodities fonds (= Sarasin Commodity Fund) voor mijn OHRA pensioenrekening: het meest simpele en goedkoopste grondstoffenfonds van Nederland, gemanaged door Sarasin, dat de grondstoffen niet selecteert op basis van voorspellingen en prijsontwikkelingen, maar puur kwantitatief: eenderde energie, eenderde metalen en eenderde agrarische producten.

En via SNS Fundcoach in mijnfondsen en andere.

Ideaal voor iemand met de kleine beurs, want inleg vanaf 20 EUR.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...