Ga naar inhoud
GENEGEERD

PDF of boeken of hoe doen jullie het?


janvanloon

Aanbevolen berichten

Ik heb net zoals de meeste hier een hoop pdf op de pc staan ( back ups op schijfje gefikt ).

Nu de meeste pdf file's zijn een hoop pagina's om uit te printen.

Hoe doen jullie dit? Ik heb natuurlijk ook een boekenrekje :D

Maar als er iets gebeurt... geen pc, geen internet, geen cd rom lezertje dus ook geen pdf?

 

ik sla ook een deel op in de grijze massa... maar regelmatig word deze ook wel eens geformateerd... en dan is het zo wat alsheimer achtig... dus alles onthouden? dat betwijfel ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb niet zo veel vertrouwen in de houdbaarheid en het praktische nut van electronische opslag in een langdurige shtf-situatie dus ik heb inmiddels een stuk of 8 ordners staan met pdf's die ik geprint heb. Verder probeer ik soms het oorspronkelijke boek van zo'n pdf tweedehands te kopen, via http://boekwinkeltjes.nl, marktplaats of ebay. Boeken zijn volgens mij het beste, al vele honderden jaren ...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een tablet in een EMP bestendige kluis met daarbij een zonne panneeltje om hem op te laden mischien wel wat is. (PS. geen Idinges die zijn te kwetsbaar)

Maar als u echt hardcore spul wilt hebben dat alles overleeft moet u het op RVS platen laten printen en inbinden. dan wel op uw bug-out locatie plaatsen anders is het nogal zwaar tillen! :p;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Behalve het bekende handboek soldaat, en de SAS gids....een ladenkast vol met naslagwerken.

 

Vergeet niet dat papier (behalve handig voor toiletgebruik/vuur maken/shaggies rollen) een blijvend iets is.

Hoor veel mensen dat ze zo veel hebben op hun laptop, I-phone, memory-sticks. Maar in een SHTF situatie heb ik diverse snelgidsen (zelf maak) die in het achtervak van mijn rugzak zitten.

 

Daarbij diverse gidsen mbt Paddenstoelen, eetbaar"onkruid", kruidengids, eetbare planten, en nog wat naslagwerkjes die ik altijd meesleep in mijn rugzak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boeken zijn en blijven voor mij zeer belangrijk.

Ik heb ook veel op de pc staan maar dat heb ik ook uitgeprint of hardcover op de plank staan.

heb al te vaak meegemaakt dat pc crashte en ik zonder mijn papierwerk zat,dat heeft me toen aan het denken gezet en sindsdien heb ik gewoon ouderwets boeken op de plank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve het bekende handboek soldaat, en de SAS gids....een ladenkast vol met naslagwerken.

 

Vergeet niet dat papier (behalve handig voor toiletgebruik/vuur maken/shaggies rollen) een blijvend iets is.

Hoor veel mensen dat ze zo veel hebben op hun laptop, I-phone, memory-sticks. Maar in een SHTF situatie heb ik diverse snelgidsen (zelf maak) die in het achtervak van mijn rugzak zitten.

 

Daarbij diverse gidsen mbt Paddenstoelen, eetbaar"onkruid", kruidengids, eetbare planten, en nog wat naslagwerkjes die ik altijd meesleep in mijn rugzak.

Zelfde hier. Ik hou van pockets. SAS gids en eetbare/medicinale planten/kruiden gids standaard bij me. Plus een kleine bieb in de BOB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

ouderwets papier hier ....................................................................................................................................................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb net zoals de meeste hier een hoop pdf op de pc staan ( back ups op schijfje gefikt ).

Nu de meeste pdf file's zijn een hoop pagina's om uit te printen.

Hoe doen jullie dit? Ik heb natuurlijk ook een boekenrekje :D

Maar als er iets gebeurt... geen pc, geen internet, geen cd rom lezertje dus ook geen pdf?

 

ik sla ook een deel op in de grijze massa... maar regelmatig word deze ook wel eens geformateerd... en dan is het zo wat alsheimer achtig... dus alles onthouden? dat betwijfel ik.

 

Voor mij de gouden prepper regel: Denk niet of-of, maar doe en-en.

 

Boeken. Hoeveel wil je er hebben :p

Uitprinten van snelgidsen, klein formaat, plastificeren. BOB.

E-books op externe harde schijf en SD kaartjes. Met E-reader, tablet, mini pc, laptop of smartphone in EMP box.

 

Laden ook en-en:

 

Wind-energie

Zonne-energie

Hand-lader

Fiets als hometrainer-generator.

 

C'est tout. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster

Grootste gedeelte van je kennis zit in je hoofd.

De papieren of digitale versies zijn handig, maar als het er op aankomt moet je op je parate kennis kunnen vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Grootste gedeelte van je kennis zit in je hoofd.

De papieren of digitale versies zijn handig, maar als het er op aankomt moet je op je parate kennis kunnen vertrouwen.

 

Damn. Die was ik vergeten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net zoals de meeste hier een hoop pdf op de pc staan ( back ups op schijfje gefikt ).

Nu de meeste pdf file's zijn een hoop pagina's om uit te printen.

Hoe doen jullie dit? Ik heb natuurlijk ook een boekenrekje :D

Maar als er iets gebeurt... geen pc, geen internet, geen cd rom lezertje dus ook geen pdf?

 

ik sla ook een deel op in de grijze massa... maar regelmatig word deze ook wel eens geformateerd... en dan is het zo wat alsheimer achtig... dus alles onthouden? dat betwijfel ik.

 

Na lang nadenken wat iedereen hier ook zegt, voor mij iets verder gedacht:

 

1. Alles snel lezen of doorbladeren en direkt een keuze maken van de belangrijkste noodboeken.

Deze gaan lezen en in het hoofd opslaan de algemene kennis blijft hangen en je weet waar je moet

zijn in het boek als je de info nodig hebt.

De stukjes eruit knippen die je wilt copy/pasta...deze uitprinten en heet lamineren en opslaan in

plastic mappen (die plastic zachte kaften waar je een A4 vel in kunt doen.) Kan het niet geel worden

en nat worden als je het nodig hebt na een overstroming.

 

Na deze samenvatting van de ingewikkeldere zaken die je niet kunt onthouden en een soort 1e

handboek van jezelf voor je eigen situatie, het volgende:

 

2. Uitprinten van boeken en of delen/paginas of kopen 2ehands, en deze gewoon opslaan zonder

laminering,anders wordt het te duur. Dit kan ook gebruikt worden als brandstof voor vuur als je in echte nood zit.

 

3. Wat te duur is om uit te printen, maar wel misschien handig voor een SHTF die erg ver weg lijkt en niet

van toepassing op een ramp die zo direkt in ons land kan plaatsvinden of in jouw omgeving..een verzameling

geordend maken die je eerst uitzoekt op dubbele info..deze op een USB stick zetten, en een e-reader

aanschaffen met lange batterijduur..deze volledig opladen en elke 3 maanden controleren.. en opslaan in

waterdichte verpakking. USB sticks gelabeld met wat er op staat, een net overzichtelijk lijstje waar wat staat welke

map voor direkte toegang.

4. Een netbookje met zonne-energie oplaadbaar via een omschakelvoeding..

 

Beter kan het volgens mij niet zonder een overlast aan financieen/zaken als dure generatoren etc zeker

als je in de stad woont en geen groot erf hebt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...
  • 1 jaar later...

Goedemiddag iedereen!

 

Ik lees vaker terug dat veel mensen bepaalde zaken uitgeprint hebben. Zelf heb ik de mooie kaartjes van Nederland met bepaalde situaties uitgeprint. Verder aantal zaken m.b.t. chemische problemen zoals bij een nucleaire ramp of gifgas etc.

 

Nu is mijn vraag, wat hebben jullie zoal uitgeprint wat van belang kan zijn.

 

Ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In verband met draagbaarheid en duurzaamheid heb ik bepaalde informatie (tabellen, technische data) in boekvorm.

Verder ben ik bezig zelf kaarten te maken van mijn omgeving. Dit gaat op A4 geprint met watervaste inkjet. Laser is mooier, maar gaat met verloop van tijd plakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik print niet bar veel uit, gaat mij teveel in de kosten lopen en een selectie maken uit ruim 88.000 bestanden blijf ik erg lastig vinden (ruim 40Gb). Hoewel ik ooit heb voorgenomen om elke dag een uurtje te besteden aan alles-wat-maar-prepper gerelateerd is, bleek dat eerder gemiddeld 2 uurtjes per week te zijn. In het hoofd is de meest veilige opslagmethode.

 

Wel verzamelen ik al jaren via de kringloop e.d. veel leuke boeken over allerhande doe het zelf onderwerpen. Planten, houtbewerking, inmaken/wecken, moestuinieren, survival, ect, etc, zelfs woorden/taal boeken.

Kaarten heb ik ook offline tot diep in Rusland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem

 

Nu is mijn vraag, wat hebben jullie zoal uitgeprint wat van belang kan zijn.

 

 

Ik heb zoveel gegevens (die ik belangrijk vind) dat het uitprinten geen optie is.

Dus heb ik de meeste info op 2 stuks 2TB usb drives

Tevens heb ik deze info weer per categorie op micros SD kaartjes staan.

medisch, wikipedia, openstreetmaps, voeding, en nog wat zaken.

Voor het benaderen heb ik de beschikking over enkele e-inkt readers, enkele smartphones, diverse tablets.

Voor mij is dat iets praktischer dan een losbladig systeem.

 

Stel dat er geen stroom meer is, dan kan ik met "1 druk op de knop" 500Wp aan zonnepanelen omschakelen voor het opladen van een paar accu's.

En vanuit deze omgeving kan ik alsnog de benodigde elektronica aan de gang houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb documenten, verzekeringen, uitreksels, officiele data meervoudig in copies, maar veel ook electronisch opgeslagen via tablet, externe drives, USB sticks, SD-cards etc. Heb ook alternatieve energie om gegevens te kunnen bekijken wanneer de stroom wegvalt. Wat ik oa ook belangrijk vind zijn medische handboeken. Heb bv een uitgebreide manual voor wondbehandeling, eerste hulp etc, in geplastificeerd materiaal wat watervast is. Kun je kopen bij survivalshops. Ook heb ik veel instructievideos over medische handelingen die ik erg waardevol vind. Bijvoorbeeld mbt hechten, injecteren, nood-tand-behandeling etc. Heb bijsluiters van medicijnen ook in papiervorm.

Uiteraard zijn boeken over voedselbereiding en voedselbewaring ook erg belangrijk. Kringloopwinkels zijn idd een goede bron voor zulke boeken. Vergeet ook niet e-books die je op het net kan downloaden over allerlei onderwerpen.

Belangrijk si denk ik dat je een heldere kop houdt en nuchter en rationeel kan nadenken in crises. Je kan nog zoveel boeken en print-outs hebben liggen, maar als je in de war bent, angstig en in paniek, dan zul je er niets aan hebben. Misschien daarom ook wat opslaan over meditatie!?!?!?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...