Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Handbijl Fiskars X5


Marc67NL

Aanbevolen berichten

Papa's got a brand new toy!

 

De Fiskars x5 handbijl.

 

Zag er op diverse sites al goed uit, maar nu ik hem in handen heb, en er de eerste houtjes mee heb gekapt, ben ik lyrisch van dit geweldig stukje gereedschap.

 

Beelden zeggen meer dan woorden, dus kijk even van begin tot eind wat deze Rus ermee doet.

Ja, Russisch gesproken, maar het gaat er niet om wat hij zegt.

 

Bijlkop gewicht: 390 g

Gewicht: 480 g

Lengte: 22,8 cm

 

Ik begin met de nadelen;

 

-De bovenkant van de kop is niet te gebruiken als hamer, vanwege de bevestiging ervan. De kop zou uit de bevestiging geslagen worden.

-De handgreep is van glasvezel versterkt kunststof. Niet geschikt om mee in je vuurtje te poken.

-Een flinke boom vellen duurt lang, maar zou kunnen.

 

De voordelen.

 

-Klein, compact, licht.

-De bijlkop is gemaakt van Fins kwaliteits-staal.

-De bijlkop heeft een coating, die de frictie met 25% verlaagt. Maw. minder weerstand in het hout, makkelijker uit het hout te trekken.

-De coating gaat ook corrosie tegen.

-De bijlkop is ingesloten in de handgreep. Bij normaal gebruik (dus niet als hamer) komt dit niet los.

-De handgreep is van glasvezel versterkt kunststof. Klinkt misschien vreemd, maar het kan meer hebben, en is sterker dan een houten steel. En is ook lichter.

-De handgreep is hol. In mijn visie, extra bergruimte. Bv. Firesteel, zakmes, vishaak en draad, verband (niet onverstandig als je met een bijl werkt ;) ), of wat dan ook. Improviseer een afsluit dop uit bv. hout.

-Word geleverd met een veilige canvas draaghouder, makkelijk aan riem/koppel te bevestigen.

-Word vlijmscherp geleverd. Wees gewaarschuwd!

-Voor de prijs van nog geen 40 Euro, incl. verzendkosten, in mijn mening een goede koop. Adviesprijs rond de 35 Euro.

 

Al met al, een perfect allround bijltje.

Natuurlijk zijn er daar meer van op de markt, maar ik ben met de Fiskars X5 helemaal happy.

Hij voldoet aan al mijn eisen.

 

Fiskars bijlen. Verkoop via dealers.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Goeie review.

 

X10 en X11 hier. Topbijlen.

X10 lekker mee in auto. Desnoods nog mee in rugBOB.

 

 

Bijlkop gewicht : 760 gram

Gewicht: 980 gram

Lengte: 44 cm

 

 

Anders val ik terug op Glock 81 Field Knife 6-1/2" Carbon Steel Clip Point Saw Spine Blade Black Polymer Handle Black with Kydex Sheath.

 

(ah, copy/paste is de shit :))

 

Wat heb jij voor backup, als je je bijl kwijtraakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie review.

Wat heb jij voor backup, als je je bijl kwijtraakt?

 

:) Dank.

 

Pio schop, maar die gebruik ik liever niet voor hakken. Heb het idee dat hij het snel zou begeven.

Vouwzaag. (Alleen bij me als ik ook m'n "luxe" kit draag).

Wat (kap)messen. (Ook niet altijd allen op zak, als ik op kamperen ga).

Draad zaag. Standaard in m'n EDC'tje.

Multitool. Standaard aan de riem, ook in het dagelijkse leven. Appeltje schillen en zo ;) . De zaag erop is klein, maar perfect.

En een heleboel tissues, om de tranen op te vangen als ik hem kwijtraak.

Tenzij het mijn eigen schuld is, in dat geval sla ik mezelf een paar keer flink voor de kop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er super uit!

Dank je voor de goed review!

 

Overigens in Duitsland stukken goedkoper.

http://www.ebay.de/itm/Fiskars-Freizeitbeil-X5-mit-praktischer-Canvas-Tasche-/300519645913?pt=DE_Haus_Garten_Garten_Hand_Gartenger%C3%A4te&hash=item45f85de2d9

29 euro incl verzending binnen Duitsland. (wij hebben daar goede vrienden wonen, dus voor ons geen probleem)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er super uit!

Dank je voor de goed review!

 

Overigens in Duitsland stukken goedkoper.

http://www.ebay.de/itm/Fiskars-Freizeitbeil-X5-mit-praktischer-Canvas-Tasche-/300519645913?pt=DE_Haus_Garten_Garten_Hand_Gartenger%C3%A4te&hash=item45f85de2d9

29 euro incl verzending binnen Duitsland. (wij hebben daar goede vrienden wonen, dus voor ons geen probleem)

 

Dank voor je compliment.

:( Dat die in Duitsland zoveel goedkoper is, had ik liever niet geweten.

:) Maar er zullen mensen blij zijn met die info. ;)

Hebben ze in Duitsland zoiets als een Kiala service?

Voor de mensen die geen vrienden in DL hebben.

Ik zag dat er zomaar 22 Euro bijkomt als je in DL bestelt, en naar NL laat verzenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben ze in Duitsland zoiets als een Kiala service?

Voor de mensen die geen vrienden in DL hebben.

Ik zag dat er zomaar 22 Euro bijkomt als je in DL bestelt, en naar NL laat verzenden.

 

Ik heb geen idee. Sorry.

Er zullen echter ongetwijfeld mensen zijn die dit (eventueel privé) aanbieden.

Voor ons is ieder pakketje dat op onze naam naar onze Duitse vrienden wordt gestuurd een goede gelegenheid om een avond lekker van de Duitse gastvrijheid te genieten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
:) Dank.

 

Pio schop, maar die gebruik ik liever niet voor hakken. Heb het idee dat hij het snel zou begeven.

Vouwzaag. (Alleen bij me als ik ook m'n "luxe" kit draag).

Wat (kap)messen. (Ook niet altijd allen op zak, als ik op kamperen ga).

Draad zaag. Standaard in m'n EDC'tje.

Multitool. Standaard aan de riem, ook in het dagelijkse leven. Appeltje schillen en zo ;) . De zaag erop is klein, maar perfect.

En een heleboel tissues, om de tranen op te vangen als ik hem kwijtraak.

Tenzij het mijn eigen schuld is, in dat geval sla ik mezelf een paar keer flink voor de kop.

 

Hahaha. :D

Multitool kwijtraken, brrrr.

Zie je niks in een tussenmaat? Zelf hou ik wel van opbouw in grootte. Multitool - Mora - Glock - kleine/middel/grote Bijl.

Vouwzaag en handvat met groot ijzerzaagblad heb ik ook wel. Draadzaag ook (heb je niet zoveel aan volgens mensen hier).

Mijn Leatherman EDC kan ook een standaard decoupeer zaagblad aan. Dus ik heb een extra lange aan mn Mora (ook EDC). Glock zit altijd in mn rugtas, die gaat altijd mee in de auto, of op tochtjes in de bush.

Dan heb je toch iets voor het zwaardere werk en hij kan dan snel naar de riem verhuizen, zodat je goed voorzien door kan gaan.

Glock is echt een werkpaard. Carbon steel met zaag. Betaalbaar. Licht.

Een rugzak kan je makkelijk kwijtraken. In het water. Door bos rennen. Over muurtjes. Smalle doorgangen.

Hm, draagsysteem voor X-10 staat op verlanglijst. Tussen rug en rugzak lijkt me wel wat. Krijg ineens ook zin in kapmessen. :p

 

Als je van wat duurders houdt (- als ik er geld voor zou hebben):

 

http://www.the-knife-connection.com/rat-cutlery--rc-5-series.html

 

En de 3 serie ipv Mora. Maar voorlopig ben ik zeer tevreden met wat ik heb.

 

Die Friskars heb ik alletwee splinternieuw voor 100 euro thuisbezorgd gekregen. En kijk maar eens naar de Nederlandse prijs van een Esee 5.

 

http://www.2sharp.nl/artikel/esee-5.1.1esee5PBK?lang=nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

Ik heb het niet zo op blokhutten bouwen.

Werkelijk grote bijlen heb ik dan ook niet nodig.

Bovendien, als ik er echt m'n kop naar zet, lukt dat ook met dit kleine X5'je.

Ook heb ik geen behoefte aan een heel assortiment ijzerwaren.

Alert zijn op wat je hebt, en goed onderhoud, is prio.

Een draadzaag is helemaal het einde, als je al het andere bent kwijtgeraakt.

Het neemt weinig ruimte in beslag in je EDC/Last Resource Kit.

Ik heb er wel de "handgrepen" afgesloopt. Als ik hem nodig heb, gebruik ik paracord, en zelfs een paar stevige takjes werken goed.

Een rugzak gebruik ik alleen voor de "luxe" tripjes. Ik geef de voorkeur aan een zg. tactisch draagvest. In mooi Engels, Tactical Load Bearing.

Deze zijn ook goed aan te passen aan je individuele gebruik. Dus ook bv. voor je bijl. :) Was jij niet handig en creatief?

In de zomer een fotograaf vest. Beide zitten comfortabel, vol met zakken, en raak je niet snel kwijt.

In noodgevallen zijn beide toch snel af te werpen. Zorg ook voor backup "op de man".

Aan de riem bv., in de schacht van je kisten/schoenen, en/of beter nog, zakjes die je dmv. banden aan je ledematen kunt bevestigen.

Als "Last resource Kit".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Helemaal met je een @Marc67NL! Zoals jij het doet is perfect.

 

Vest is EDC voor mij, zoiets ongeveer:

 

[ATTACH=CONFIG]1651[/ATTACH]

 

Spullen aan benen en in schoenen doe ik met een werkbroek:

 

[ATTACH=CONFIG]1652[/ATTACH]

 

Hehe, nou begin ik al aardig herkenbaar te worden, maar maakt mij niet uit.

Maak je maar geen zorgen over dat creatieve hoor ;).

 

Fotografen-vest ben ik al een draadje over begonnen:

 

http://preppers.nl/forum/threads/2709-Kleding-voor-preppers?highlight=kleding+voor+preppers

 

Tactical vest is natuurlijk helemaal mooi, maar net iets minder voor EDC.

 

Bijl zit in mn auto. Kleine bijl ook, is alleen geen Friskars. Langere bijl werkt lekkerder natuurlijk.

Dat bedoelde ik ook met die Glock: als je je kop ernaar zet, krijg je een flinke boom om.

Mes naar binnen slaan, niet helemaal. Dan batonnen. Eruit wrikken. Stukje verder weer hetzelfde, rondom.

En Glock kan je op de man dragen.

 

Draadzaag wel bij me, maar nog niet getest. Ook zonder handvatten idd.

Heb goeie reviews gehoord over de handkettingzaag:

 

http://www.hard2find.nl/index.php/handkettingzaag.html

 

Welke draadzaag heb jij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review, ga er binnenkort ook eentje kopen. Ga zelf voor zijn grote grote broer, de x10. Zie hem overal voor rond de 50 euro, maar op een onverwachte plek kwam ik een koopje tegen: Fiskars X10 + Slijper (normaal ook 15 euro), voor slechts € 34!

 

http://www.redcoon.nl/B269863-Fiskars-Universele-Bijl-X10-Slijper_Bijlen

 

Voor hetzelfde bedrag willen ze je ook best een X5 leveren trouwens, zonder slijper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tactical vest is natuurlijk helemaal mooi, maar net iets minder voor EDC.

 

:) Ik loop in het dagelijkse leven niet met zo'n tactical vest over straat.

M'n EDC'tje is een klein plat blikje. Past in de binnenzak van mijn jas.

Gewoon voor de eventualiteiten. Kan ik eens iemand een pleistertje plakken.

Of tijdens een boswandeling fikkie stoken en koffie zetten. ;)

Of als ik het eens onverwacht in m'n kop krijg, een nachtje in het bos blijven.

Als ik het bos in ga voor mijn hobby, gebruik ik een tactical vest ipv. een rugzak.

Zit comfie, veel zakken, al het nodige, en meer, kan mee.

Makkelijk iets pakken, alles zit in aparte zakken, niets "ligt ergens onderin".

Goede verdeling van het gewicht. Al met al, zeer praktisch.

En pas als ik echt in "luxe" in het bos wil hangen, gaat de rugzak mee.

Dan hebben we het al over "Met z'n allen op de camping in Z. Frankrijk" niveau. ;)

 

Maar laten we het hier verder hebben over bijlen.

 

Mooie review, ga er binnenkort ook eentje kopen. Ga zelf voor zijn grote grote broer, de x10. Zie hem overal voor rond de 50 euro, maar op een onverwachte plek kwam ik een koopje tegen: Fiskars X10 + Slijper (normaal ook 15 euro), voor slechts € 34!

 

http://www.redcoon.nl/B269863-Fiskars-Universele-Bijl-X10-Slijper_Bijlen

 

Voor hetzelfde bedrag willen ze je ook best een X5 leveren trouwens, zonder slijper.

 

Dank je. :)

 

Dat is een hele mooie deal!!

Stiekem staat die slijper nog op mijn lijstje.

Ik zie dat niet als noodzakelijk, maar het is een geweldige luxe voor weinig.

Messen, bijlen ed. wil ik graag op scherpte houden.

Ben hier en daar positieve verhalen over de slijper tegengekomen.

Ik ben benieuwd hoe die je bevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Heb net de X5 binnengekregen via de prepshop en meteen uitgeprobeerd. Zonder (kippe)kracht te zetten met één beweging ging er een stuk uit de houten tafel. Deze had ik veel eerder moeten hebben. Vorig jaar een keer gehakt met de bijl van de buurman die een boom wilde weghalen maar die veerde steeds terug. Was erg pijnlijk aan handen en schouders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...