Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe kom ik thuis ?


Jules

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Planning en voorbereiding is belangrijk. Ik reis doordeweeks in een cirkel van zo'n 50 km rond een grote stad waar ik een goed onderhouden fiets in een goed toegankelijke stalling heb staan. Standaard heb ik altijd mijn edc bij me met m'n basisuitrusting, van multi-tool tot waterstraw, van kompas tot ehbo-kit, survivalknife en ga zo maar door. Een kaart van het gebied heb ik ook altijd bij me en mijn schoenen zien er normaal uit maar zijn feitelijk wandelschoenen. De kans is groot dat ik die fiets weet te bereiken, wat er ook gebeurt en dat ik die laatste 40 km fietsend naar huis kom. Of halverwege en dan loop ik de rest want ik ben een rdelijk getrainde wandelaar. Als het niet anders kan ga ik lopen, na 40 km ben ik bekaf maar ik doe dat vaker en ik red het.

In de auto heb ik naast mijn edc altijd een rugzakje liggen met warme kleren, spullen om in geval van nood in de auto te kunnen overnachten, een paar zeiltjes en materiaal om in ieder geval warme soep te kunnen maken.

En toen het een paar jaar geleden stormde en ik vast zat in Utrecht heb ik heerlijk geslapen op een veldbed van het Rode Kruis in de jaarbeurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen conditie: neem een electrische.

 

Geen conditie is m.i. geen optie voor een prepper. Je zult, volgens mij, altijd moeten zorgen dat je een grote afstand in zo kort mogelijke tijd per fiets of te voet af kunt leggen. Sinds het voorjaar ben ik daarom begonnen actief aan mijn conditie te werken. Over een aantal maanden zal ik dan ook een halve marathon gaan lopen. Je hoeft het natuurlijk niet te overdrijven, maar bij een goede voorbereiding hoort zeker een goede conditie en gezondheid. Ik houd er rekening mee dat de kans zich voordoet dat ik niet over een auto o.i.d. kan beschikken. Aangezien mijn gezin zich overdag op zo'n 20 km afstand bevindt wil ik deze afstand in een zo kort mogelijke tijd te voet willen overbruggen. Geen conditie is zo lang je gezond bent geen optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Geen conditie is m.i. geen optie voor een prepper. Je zult, volgens mij, altijd moeten zorgen dat je een grote afstand in zo kort mogelijke tijd per fiets of te voet af kunt leggen. Sinds het voorjaar ben ik daarom begonnen actief aan mijn conditie te werken. Over een aantal maanden zal ik dan ook een halve marathon gaan lopen. Je hoeft het natuurlijk niet te overdrijven, maar bij een goede voorbereiding hoort zeker een goede conditie en gezondheid. Ik houd er rekening mee dat de kans zich voordoet dat ik niet over een auto o.i.d. kan beschikken. Aangezien mijn gezin zich overdag op zo'n 20 km afstand bevindt wil ik deze afstand in een zo kort mogelijke tijd te voet willen overbruggen. Geen conditie is zo lang je gezond bent geen optie.

en wat als je niet gezond bent, invalide, op leeftijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Geen conditie is m.i. geen optie voor een prepper. Je zult, volgens mij, altijd moeten zorgen dat je een grote afstand in zo kort mogelijke tijd per fiets of te voet af kunt leggen. Sinds het voorjaar ben ik daarom begonnen actief aan mijn conditie te werken. Over een aantal maanden zal ik dan ook een halve marathon gaan lopen. Je hoeft het natuurlijk niet te overdrijven, maar bij een goede voorbereiding hoort zeker een goede conditie en gezondheid. Ik houd er rekening mee dat de kans zich voordoet dat ik niet over een auto o.i.d. kan beschikken. Aangezien mijn gezin zich overdag op zo'n 20 km afstand bevindt wil ik deze afstand in een zo kort mogelijke tijd te voet willen overbruggen. Geen conditie is zo lang je gezond bent geen optie.

 

We houden hier met iedereen rekening. Ook met mensen die nog hun conditie moeten opbouwen. Ook met oude mensen. Ook met minder gezonde mensen.

 

Train ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens een fiets "lenen", er staan genoeg barrels bij de grotere stations waar niemand naar omkijkt. Heb het zelf nog nooit gedaan, maar in zo'n situatie zou ik het waarschijnlijk wel doen.

 

ag zeur niet, dit gaat om 32 km dit zal je waarschijnlijk eens goed doen voor je conditie.

 

ik heb er lang over nagedacht (meerdere jaren ondertussen) ik zit vaak 5 a 600 km of meer van huis af dus van uit dat standpunt;

 

in welk scenario zou dat kunnen gebeuren? hoogst waarschijnlijk een EMP, is die dreiging dat het daadwerkelijk gebeurd (de kansen dan, het technische verhaal ken ik)

 

de meeste dingen zijn niet zo dringend van aard dat je niet even kan wachten of dat je auto niks meer doet,

ijs of ijzel is tijdelijk (je belt de buurman maar ff voor je kids, of ze moeten desnoods maar op de stoel op school slapen gaan ze heus niet dood van)

rellen, tja dan moet de thuisblijver juist wegkomen en jij niet naar huis en rellen zijn plaatselijk en zullen niet waarschijnlijk binnen een uur naar huttu en tutsi praktijken gaan (afrika oorlog voor de leken)

peak oil direct, je hebt toch brandstof in je tank om het grootste gedeelte te kunnen overbruggen en de rest loop je maar

euro crash, wederom je hebt nog brandstof om thuis te komen

 

ik heb er lang over na gedacht,

ik houd t wel bij mn zaklamp en zakmes, is geval van EMP tja dan heb je geen tijd om thuis te komen en begint survival direct met wat je in je zak hebt (ja ik wil nog een lifestraw in mn tas)

en mn ehbo trommel, en wat energie of maaltijd repen en wat hartkeks

 

wees reeel, zonder film fantasie of nachtmerrie ongein, wat zou echt een levensveranderde situatie zijn, waarbij alles wat je kent in 1 oogwenk omslaat

het meeste is een lange lijn naar beneden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na ons heerlijk wellness dagje gister, stootte ik na terugkomst bij de auto toch eventjes lelijk mijn neus;

 

Mistverlichting aan laten staan. Resultaat: lege accu ... grmbl :mad: ...

anwb gebeld, en die zouden er binnen een uur zijn.

 

De heerlijke lichamelijke warmte die we nog hadden van ons dagje kuuroord, liep langzaam uit ons lichaam en al gauw zaten we al bibberend in een kille auto, op een verlaten parkeerplaats.

Dan ga je de preps opnoemen die je nog mist ... fleece dekens ... warmtebron, startkabels (zijn met mijn laatste auto verbrand).

 

na het bezoekje van meneer wegenwacht waren wij al gauw weer op pad richting huis, en hebben weer onze wishlist aangevuld :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na ons heerlijk wellness dagje gister, stootte ik na terugkomst bij de auto toch eventjes lelijk mijn neus;

 

Mistverlichting aan laten staan. Resultaat: lege accu ... grmbl :mad: ...

anwb gebeld, en die zouden er binnen een uur zijn.

 

De heerlijke lichamelijke warmte die we nog hadden van ons dagje kuuroord, liep langzaam uit ons lichaam en al gauw zaten we al bibberend in een kille auto, op een verlaten parkeerplaats.

Dan ga je de preps opnoemen die je nog mist ... fleece dekens ... warmtebron, startkabels (zijn met mijn laatste auto verbrand).

 

na het bezoekje van meneer wegenwacht waren wij al gauw weer op pad richting huis, en hebben weer onze wishlist aangevuld :)

 

Zo is iets heel vervelends toch nog heel nuttig. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

de meeste dingen zijn niet zo dringend van aard dat je niet even kan wachten of dat je auto niks meer doet,

ijs of ijzel is tijdelijk (je belt de buurman maar ff voor je kids, of ze moeten desnoods maar op de stoel op school slapen gaan ze heus niet dood van)

 

Bij een shtf situatie let een school echt niet meer op je kinderen dus moet je ze zo snel mogelijk ophalen. Ik heb het een keer meegemaakt dat ik werd opgehouden en een half uur te laat was op school (zo'n 15 km van huis). Mijn autistische zoon van toen 8 zat geheel alleen op de stoep. Geen juf of meester te bekennen. Dat was in een normale maatschappij. Als de stroom uitvalt of het water of communicatie (of wat dan ook erger) dan staan je kinderen er alleen voor zonder jou als vader of moeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet ondenkbaar dat er een ramp zich voltrekt terwijl jij op je werk bent.

Je wilt natuurlijk zo vlug mogelijk terug naar je gezin.

 

Hoe kom je thuis ?

Uitgaande dat je 20 à 30 km van je werk woont, de snelwegen vaststaan of geen verkeer meer mogelijk is

 

In mijn geval, 32km van huis, is het 30 minuten met de auto, maar ja als je moet lopen is dat al snel 5 uur

 

Ideeën ? Graag

met overlevingsdrang....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Bij een shtf situatie let een school echt niet meer op je kinderen dus moet je ze zo snel mogelijk ophalen. Ik heb het een keer meegemaakt dat ik werd opgehouden en een half uur te laat was op school (zo'n 15 km van huis). Mijn autistische zoon van toen 8 zat geheel alleen op de stoep. Geen juf of meester te bekennen. Dat was in een normale maatschappij. Als de stroom uitvalt of het water of communicatie (of wat dan ook erger) dan staan je kinderen er alleen voor zonder jou als vader of moeder.

 

Wat een kutschool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...