Ga naar inhoud
GENEGEERD

Imkers???


offgrid

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb drie korven op de moestuin staan.

Wat wil je weten?

 

Hoe het zit met honing?

Gedrag van de bijen?

De hobby?

 

Let wel, ik laat de honing zitten bij de bijen.

Ik maak mij niet geliefd onder de bijensterfte doemdenkers maar daar ligt ook een groot gedeelte van bet probleem.

Ik gebruik ze zelf voor de bestuiving en om de traditie voort te laten zetten.

Groet,

 

Greener

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf jarenlang geimkerd, dit jaar voor het eerst eens een jaar overgeslagen.

Van de 5 kasten die ik had zijn er 4 de afgelopen winter niet doorgekomen en de laatste had een zware besmetting van de Varroa mijt en heb ik helaas moeten afzwavelen. Ik was er dus even goed flauw van, maar misschien pak ik de hobby volgend jaar wel weer op.

Dus vraag maar raak en vertel je wat je wilt weten. at ik je wel kan vertellen, als je met bijenhouden wil beginnen, volg een beginnerscursus, ga eens kijken bij een vereniging in de buurt en loop eens een tijdje mee. Daarmee voorkom je teleurstellingen. Vergeet niet dat er in het hoogseizoen je wekelijks in je kasten MOET kijken omdat er anders de kans bestaat dat alles gaat zwermen. Reken een uur per kast per week. Geen probleem zou je denken, maar bij 5 kasten betekent dat al 5 uur per week. Iedere week weer. In de winter ben je bezig met onderhoud, raampjes maken, wasvellen in de raampjes smelten, kast-onderhoud. Ook het honing slingeren kan een vies en tijdrovend werkje zijn. En soms, als de bijen erg agressief zijn, kun je 20-30 keer gestoken worden. Moet je wel tegen kunnen. ik had altijd een pak en handschoenen aan, maar je ontkomt er niet aan dat je gestoken gaat worden.

 

Wat krijg je er voor terug ? Dit:

 

003.jpg.f879d3b670cc15650c7dc85eb0907ba3.jpg

 

005.jpg.c741e4ad0dbef8a07063e9277f6394bf.jpg

 

006.jpg.ab4a491d6566e415060f1ba6fe91dbe6.jpg

 

008.jpg.da8c66380183bffab56cfd6b1b4f4c28.jpg

 

009.jpg.9cc29279efcb7b95d7592c504db80177.jpg

 

Niks mooiers dan op een zonnige zaterdag naar de heide te gaan en daar de kasten neer te zetten en de bijen de kostbare nectar te zien verzamelen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriend van ons houd ook bijen en verkoopt de honing

daar heeft ie een leuk extraatje aan hij vraagt maar € 1,50 per pot van 0.7 lit.

er is zelfs een wachtlijst,nooit gedacht dat er zoveel vraag naar honing was

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik graag zou willen weten is iets meer over de idieale omgeving voor de Bij.Goede bloemen in hun omgeving.(Er wel rekening mee houdend dat ik straks in n warm klimaat zit.)Wat voor soort kasten..De vershillen die er zijn in de volken ..en Welke n beetje in mijn situatie passen.Ik ben wat dit aangaat echt n beginner..Alvast thanks voor de reacties ik weet zeker dat ik wat wijzer ga worden,@Gohst ik heb idd aan die cursus gedacht die je noemt.Dat zou miss wel de beste oplossing zijn zodat je alles ziet en voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonzus in het midden vh. land. Huurt een korf van een imker. De imker onderhoudt het allemaal en samen delen ze de honing. Ze heeft net vorige week een pot voor ons meegebracht. Wat is die lekker! Ik koop sowieso al een tijdje geen 'honing' meer in de supermarkt. We hebben hier 1 maal in de maand een ambachtelijke markt. Daar staat een imker zijn honing te verkopen. Als je dat eenmaal hebt geproefd wil je niets anders meer. Lekker op zelf gebakken brood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn jeugd geimkerd.

 

Maar het kriebelt wel weer, zeker nu het Urban Beekeeping in opkomst is. Zie bijv: http://ilovebeeing.nl/ voor cursussen en informatie.

 

Een vriend en oud-collega van mij doet het ook nog steeds, maar zijn honing stoppen we niet in potjes, maar in flessen ;).

 

Nog een leuke anecdote: hij was een keer op een telefoontje af gegaan dat er een zwerm bijen aan een dakrand hing. Stapt gelijk met z'n spullen en een speciale korf op de fiets om ze te vangen. Eenmaal in de korf liet hij de korf in een hoekje van de tuin staan tot het avond was en ze er allemaal in zouden zitten. Kom 'ie die avond weer bij die tuin om de korf op te halen, lopen er op het moment dat hij op z'n fiets wil klimmen van die hangjongeren langs die gelijk woorden hadden over zijn imkershoed en die malle korf. "Hey homo! Met je gekke hoedje!"

 

Hij kwam zonder bijen thuis, maar met een grijns van oor tot oor en hij heeft nog dagenlang zitten grinniken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij willen bijen gaan bijen houden. Helaas weten wij er zelf niet veel van, maar onze zoon heeft lang bij een imker gewerkt en weet wel alles. Zeg wat je wil weten en ik vraag het hem!

 

oh sorry offgrid, ik zie wat je wil weten, ik ga het navragen... ik zal vast naar de bekende weg vragen, maar ik kan nog niet het hele forum overzien, in welk warme klimaat ga je zitten binnenkort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Wat ik graag zou willen weten is iets meer over de idieale omgeving voor de Bij.Goede bloemen in hun omgeving.(Er wel rekening mee houdend dat ik straks in n warm klimaat zit.)Wat voor soort kasten..De vershillen die er zijn in de volken ..en Welke n beetje in mijn situatie passen.Ik ben wat dit aangaat echt n beginner..Alvast thanks voor de reacties ik weet zeker dat ik wat wijzer ga worden,@Gohst ik heb idd aan die cursus gedacht die je noemt.Dat zou miss wel de beste oplossing zijn zodat je alles ziet en voelt.

 

 

 

O oops, vergeten te vragen aan mijn zoon.. Ik heb hem nu net alsnog even een mail gestuurd, hij komt veel in Spanje ook ..

 

Over welke bloemen... In Hongarije staat erg veel Acacia (Robinia) die heeft veel en grote bloemen, en acaciahoning is echt de lekkerste die er bestaat ongeveer :-) Hij wordt ook niet hard, altijd vloeibaar, en een geweldige smaak. Ik weet niet of deze bomen ook in Spanje staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je dit wilt! Voor de natuur en tegen de bijensterfte.

 

Ik houd bijen maar ik imker niet. Ik heb wel een pak en meer spul en kan zwermen afvangen en ik heb een keer een ongewenste kolonie weggehaald en zelf bij ons geïnstalleerd. Wij hebben nu nog maar een paar kasten staan en hebben te kampen gehad met heel veel sterfte de laatste jaren. Nu hebben deze volken het al weer twee winters gered, hopen dat ze deze winter weer goed door gaan komen.

 

Net als @Greener laat ik de bijen hun honing en heb ik ze alleen om de natuur een handje te helpen vanwege de bijensterfte en bevruchten ze mijn fruitbomen.

 

Ik heb denk ik wel een tip @offgrid, sowieso je volkje daar kopen. Nederlandse bijen in Spanje gaan houden, wil niet zeggen dat dat kan lukken. Is een heel ander klimaat uiteraard. En ik zou ook daar je spullen kopen. Wordt de lokale economie blij van, maak jij goede beurt in Spanje en je doet gelijk contacten op met imkers die jou van alles kunnen vertellen over welke bloemen het beste te zaaien en zij kunnen je ook vertellen waar ze op vliegen. Dikke kans is ook dat ze je een volk geven voor weinig als hun volken gaan zwermen over een klein half jaartje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Ik heb drie korven op de moestuin staan.

Wat wil je weten?

 

Hoe het zit met honing?

Gedrag van de bijen?

De hobby?

 

Let wel, ik laat de honing zitten bij de bijen.

Ik maak mij niet geliefd onder de bijensterfte doemdenkers maar daar ligt ook een groot gedeelte van bet probleem.

Ik gebruik ze zelf voor de bestuiving en om de traditie voort te laten zetten.

Groet,

 

Greener

 

Ghost schrijft dat het "exploiteren' van de kasten 1 uur per kast/week kost.

 

Doe jij ook iets aan "onderhoud' of laat je de natuur de natuur zijn. Ik wil nml wel de bijen helpen zonder er iets voor terug te krijgen en er ook niet stelselmatig verplichtingen aan te hebben. de kast staan dan ook op een plaats waar ik niet met vaste regelmaat kom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gebruikersnaam,

 

Als je inderdaad "echt gaat imkeren en je hebt meerdere volken ben je er zo een uurtje aan kwijt als het niet meer is.

Ik maak 1 keer in het jaar een kast geheel schoon en zet zwermende volken in een nieuwe kast.

(Ik heb zelfs al een volk dat al twee jaar in een grote omgekeerde bloempot woont)

Geen gezeur met honing slingeren dan wel bijensterfte.

Puur voor de beestjes en de natuur.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Ik heb het houden van bijen van mijn vader geleerd. Ook ben ik nog steeds zelf ook aan het leren, maar weet al wel redelijk wat.

Er zijn verschillende manieren om bijen te houden, dus een ieder heeft waarschijnlijk ook zijn eigen ervaringen en tips. Maar als er vragen zijn....

 

Altijd leuk om te lezen!

Slinger je zelf ook honing of doe je het puur voor de natuur?

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...