Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het vluggertje...

Kans
 Share

Recommended Posts

Ik heb drie basis tijds-scenarios in gedachte.

Het eerste scenario is het snelle scenario (en heeft dus niks te maken met waar jij aan dacht?:confused: :o :cool: )

De aanloop:

( kan jaren, maanden, vaak weken, soms dagen of uren bestrijken)

Het rommelt , de signalen zijn er, sommige nemen die serieus en handelen daarna, de meeste willen het niet zien, geloven, of denken dat iemand of iets het wel zal voorkomen, cq. helpen mocht het toch fout gaan.

Er zijn meer dan genoeg voorbeelden, een oorlog die komt, val regime, machtsgreep, depressie, natuurramp en ga maar door.

Heel vaak neemt slechts een klein deel van de bevolking de meestal zeer explicite waarschuwingen echt serieus en de meesten wachten af...

Igv. Orkaan die komt of bv het land wordt binnen gevallen is er zoiets als de gouden uren.

In deze uren kun je nog tanken, de laatste boodschappen doen, pinnen, enz.

Vaak is dat de periode waarin preppers de puntjes op de i , moeten/kunnen, zetten.

Voor mij is het grootste risico dat ik zie een economische ineenstorting en ik denk dat we nu in deze fase zitten.

Het kantelpunt:

Er is geen ontkennen meer aan, zelfs de grootste struisvogels kunnen er niet meer omheen.

Dit is vaak een zeer korte tijdsspanne denk aan van seconden uren tot dag.

Er wordt gevochten igv. Oorlog, machtsgreep enz.

De orkaan is voelbaar, aardbeving vind plaats enz.

Soms is er dan nog een mogenlijkheid tot een gouden periode, soms ben je gewoon te laat en is er complete paniek, ontwrichting enz.

Voor mijn risico scenario denk ik dan aan de dollar die instort, de euro die in weken maanden een wezelijk deel van zijn waarde verliest, een bankrun in europa, bevriezing van tegoeden enz enz.

De directe nasleep:

Afhankelijk van wat natuurlijk, maar denk aan verslagenheid, shock, verdriet, woede, maar natuurlijk ook hoop op hulp, besef van impact enz. De primaire slachtoffers en doden zijn te betreuren.

Deze periode zal enkel dagen duren.

In mijn scenario denk ik aan een korte periode van ongeloof, er zal morgen toch wel geld uit de automaat komen? De overheid die tot kalmte oproept "alles komt goed mensen geef ons wat tijd" Enz.

De ontwrichting:

Zodra de eerste shock voorbij is, het besef komt dat er geen hulp komt, de overlevingsdrang om de hoek komt.

Dit zal 3-7 dagen na het kantelpunt optreden.

Mensen nemen het recht in eigenhand.

Denk aan plunderingen van winkels, banken in de fik, gewapende mensen of groepjes.

Er is kans dat her en der nog wat Overheidsdiensten werken, echter in veel gebieden is er niks meer en wat er over is valt in no time uitelkaar. Ziekenhuizen kunnen de aanloop niet aan, politie wordt niet meer serieus genomen en zullen naar hun eigen familie gaan om zelf te overleven enz.

De eerste secundaire gewonden en doden gaan vallen, denk aan geweld maar ook uitdroging, ongelukken enz.

In mijn scenario breekt er dus paniek uit, veel mensen gaan niet meer werken maar zijn druk bezig te redden wat er te redden is. Er wordt geplunderd, er komen geruchten dat de rijke gevlucht zijn en dat vliegtickets niet meer voor minder dan 10k te krijgen zijn, het goud schijnt al lang uit het land te zijn, de bakker is in elkaar gemept omdat hij honderd euro voor een brood vroeg enz enz.

Het herstel, indien mogelijk..

Vanaf ongeveer de 7e dag.

Hoe groter de ramp hoe langer de nasleep soms duurd dit tientallen jaren.

In mijn doom scenario van een globale economische ineen storting komt dat herstel er niet.

Vliegtuigen vliegen nauwelijks benzine is niet te krijgen of voor absurde prijzen, geen toevoer van voedsel, winkels zijn gesloten of geplunderd, de overheid blijkt niet meer te bestaan, er komen groepen die zich organiseren, er zijn wat legeronderdelen die plekken in de grote steden proberen te controleren, politie is verdwenen, overdag komen de meeste mensen niet veel buiten er wordt veel gevochten, je hoort veel schoten vaak ver weg soms dichtbij, de meeste winkels met voedsel zijn leeg of worden gecontroleerd door gewapende mensen en de prijzen zijn absurd, de buren zijn langs geweest, ze zijn reddeloos "heb jij voedsel, komt er nog water uit jou kraan, o wat erg voor de kinderen, wat nu" buurvrouw x heeft overgegeven ze drinken al drie dagen water uit hun regenton.....

De radio zenders zijn na twee dagen bandjes afspelen gestopt met zenden.

Ik ga in overleef modus en dus in de blackout mode..........

Grt,

Kans

• Leuk 3
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...