Ga naar inhoud
GENEGEERD

Recepten met onkruid


X-11

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 weken later...

Ook ik heb me terdege verdiept in eten uit de natuur. Let wel ik ben veganist, dus alle handige vallen en strikken en hengelmethoden heb ik overgeslagen ;-)

 

Wat me dan opvalt is dat er rondom ons ruim 100 eetbare planten zo even van internet te plukken zijn. Handiger natuurlijk als je ze uit de natuur plukt. ;-) Heb voor mezelf ze uitgeprint met tekening erbij. Als ooit de elektriciteit uitvalt heb ik niets meer aan internet natuurlijk.

 

Afijn, de laatste maanden al speurend gekeken en al wat geproefd zo rauw uit de natuur. Het kan allemaal. Veel vind ik trouwens bitter smaken. Maar afijn een gegeven weegbree kijkt men niet in zijn blad natuurlijk. Ook staat internet bol van de aardige recepten met onkruid koken. Hartstikke leuk hoor, maar als je écht moet gaan voedsel verzamelen, dan heb je behalve het allerkostbaarste bezit dat je hebt kunnen meenemen qua keuken, ZOUT, natuurlijk niet lekker Griekse olijven bij je voor in de weegbree salade met pijnboompesto.

 

Dus heb ik eens kritisch bekeken hoeveel je nu werkelijk echt 100% uit de natuur bij elkaar kunt schrapen als je geen vlees eet. Dat is dan verdomde weinig in kwantiteit. Behalve in het notenseizoen en in het vruchtenseizoen betreft het bijna allemaal groen blad dat je als sla kunt eten. We weten allemaal dat sla erg goed voor de lijn is, omdat het voor geen meter vult. ;-)

 

Dan zijn er nog wortels om uit te graven, maar ik kan niet zeggen dat (met een paar uitzonderingen daargelaten) ik daar nu vet van zal worden. Als ik er vanuit ga dat een mens in tijden van nood op ik gok 3 aardappels een hele dag zou moeten kunnen leven, zonder inspanning te verrichten, dan moet je als je eten moet zoeken toch bewegen en meer eten.

 

Ik kan me vergissen, correct me if I'm wrong, maar als je niet kunt verzamelen of opslaan, en geen vlees zoekt, klopt het dan dat je enkel op groen blad/ sla-vervangers bent aangewezen? Iemand briljantere ideeën behalve toch maar gaan vissen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat denk je van aardpeer ipv aardappel? Ze vallen minder op qua plant. De meesten herkennen de aardappelplant maar niet die van een aardpeer. Ze zijn wel kleiner maar het is wel handig om het voorhanden te hebben in de tuin. Diegene die je laat liggen vermeerderen zichzelf.

 

Eten in de winter kan je voor bereiden. Maak confituur en siroop in de lente, verzamel noten in de herfst. Als er een financiële voedselcrisis is en de electriciteit werkt nog dan kan je soep, puree, stampot maken en invriezen. Sla honing op.

 

Sommige eetbare planten groeien het hele jaar door bv. vogelmuur.

 

Probeer niet alleen eetbare planten op te zoeken op het internet maar ook wanneer ze groeien en wanneer je kunt plukken.

 

Heb je een tuin? Plant dan diverse planten met diverse oogsttijden. bv herfstframboos, winterprei, ...

Ook enkele onbekende eetbare planten. Stel ze komen s'nachts je prei stelen dan heb je nog steeds dat "onkruidstruikje" in de hoek dat dan lekkere melde blijkt te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nature dank voor je antwoord. Aardpeer (topinamboer, helianthus) staat op mijn lange lijst van eetbare wortels. Echter ik zie die niet zomaar in de buurt in de natuur groeien. Wel staat hij op mijn to-do-lijst voor in de tuin te planten deze winter. Net zoals bamboe en nog een hele reeks. Het tuincentrum gaat over een weekje erg blij met mij worden.

 

Ik heb even uit mijn lijst bij elkaar elkaar geraapt welke wortels er eetbaar zijn. Maar nog steeds heb ik hier niet het idee van, van zo, dat gaat nu eens lekker mijn buikje vullen. Ik moet het maar gewoon eens gaan uitproberen. Enkele heb ik al wel het blad van gegeten, maar ik ben nog niet zo dapper dat ik ook de wortels ervan al heb gegeten. O ik moet niet liegen van de canna indica (Rietbloem) die in de tuin staat heb ik het wel gedaan. Inderdaad beetje eng zo iets buiten het normale eten, maar zeer zeker zeer goed te doen. Smaakt naar aardappel.

 

Hier is mijn worteltrek-lijstje ;-)

 

Aardpeer dus, adelaarsvaren, bijvoet, brandnetel, cichorei, daslook, distel, engelwortel, framboos, hibiscus, klaver, klit, lisdodde, mierik, morgenster, paardenbloem, repelsteeltje, riet, rietbloem, smeerwortel, teunisbloem, wilde peen, wilgenroosje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk @eva1986 dat hosta ook eetbaar is. Bij mijn lijst van ruim 100 eetbare bladplanten uit de natuur heb ik hem niet bijstaan. Hij groeit ook niet in mijn tuin. Kan het wel planten uiteraard. Uit prepper oogpunt zijn dergelijke planten erg leuk om te hebben. Een moestuin is goed uiteraard, maar als iemand hem leegjat omdat ze sla en bonen wel herkennen, zullen ze niet zo snel denken aan je hosta's, heliantussen en canna indica's. Er zijn nog veel meer van zulke planten natuurlijk.

 

Toch ga ik een dezer dagen mezelf een test opleggen. Een maaltijd bereiden van echt alleen dingen die ik nu vind ik de natuur en zout. Er vanuitgaande dat ik geen opslag van kruiden en goederen heb.

Net een uur met de honden gewandeld. En echt uit de wilde natuur op dit moment van het jaar qua verzamelen zonder jagen, kom ik niet veel verder dan brandnetel, braamblad, bosaardbeiblad, de twee soorten weegbree, wat mottige kastanjes idem hazelnoten en idem beukenootjes, paardebloemblad, klaver en margrietenrozetjes.

 

Het lijkt een hele lijst, maar het stelt qua hoeveelheid bijna niets voor. Qua volle buik al nog minder. Ik kan nog binnenschors van berken nemen, maar dat is weer een stap verder. (Esdoorns ook maar die groeien hier niet)

 

Nu heb ik alleen de betreden paden gelopen. Ik zou verder naar water moeten lopen om te kijken of daar nog andere planten te vinden zijn, want op mijn kalender voor deze maand staat nog een hele reeks eetbare planten uit de natuur. Maar bovenstaande lijst, is het wel in mijn omgeving.

Ik kan nog binnenschors van berken nemen, maar dat is weer een stap verder.

 

Ik ga het een keertje doen. Ik vrees wel dat de (veganistische ;-) ) buikriem dan een stuk strakker aangesnoerd moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blik(voer) op oneindig voor zout kan je misschien eens experimenteren met ijskruid. Plant deze wel in een pot of grote bak want deze plant maakt zelf zout aan waardoor omliggende planten er van stuk gaan. Ijskruid is trouwens een groente dat men als borderplant gebruikt. je kan het blad en stengel eten. De plant blijft gewoon verder groeien. Je kan het koken als spinazie, rauw eten maar ook roerbakken.

 

http://www.mijnreceptenboek.nl/recepten/met/ijskruid/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk @Nature dat ijskruid, dat ken ik niet. Ik ga er eens op googelen.

 

Er zijn nog wel meer zouterige smaakmakers zoals laurier en lavas (maggiplant) die ik al in de tuin heb. Echter als ik voedselverzamelend rond zou moeten trekken dan kan ik die genoemde planten niet in de natuur terugvinden. Dan hoop ik maar dat ik echt zout nog heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik heb vorige week een super boekje gekocht.

'Eetbare % giftige planten' met ruim 200 in Nederland voorkomende kruiden , vruchten en noten.

Heel duidelijk met foto's en oogsttijd , uitleg over herkenning enz.

inclusief een plukkalender en hier en daar wat gerechten.

Voorbeeld bij BOL

http://www.bol.com/nl/p/eetbare-giftige-wilde-planten/1001004011501992/

Ik had een goede tweedehandse voor 6 euries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Leuk @eva1986 dat hosta ook eetbaar is. Bij mijn lijst van ruim 100 eetbare bladplanten uit de natuur heb ik hem niet bijstaan. Hij groeit ook niet in mijn tuin. Kan het wel planten uiteraard. Uit prepper oogpunt zijn dergelijke planten erg leuk om te hebben. Een moestuin is goed uiteraard, maar als iemand hem leegjat omdat ze sla en bonen wel herkennen, zullen ze niet zo snel denken aan je hosta's, heliantussen en canna indica's. Er zijn nog veel meer van zulke planten natuurlijk.

 

Toch ga ik een dezer dagen mezelf een test opleggen. Een maaltijd bereiden van echt alleen dingen die ik nu vind ik de natuur en zout. Er vanuitgaande dat ik geen opslag van kruiden en goederen heb.

Net een uur met de honden gewandeld. En echt uit de wilde natuur op dit moment van het jaar qua verzamelen zonder jagen, kom ik niet veel verder dan brandnetel, braamblad, bosaardbeiblad, de twee soorten weegbree, wat mottige kastanjes idem hazelnoten en idem beukenootjes, paardebloemblad, klaver en margrietenrozetjes.

 

Het lijkt een hele lijst, maar het stelt qua hoeveelheid bijna niets voor. Qua volle buik al nog minder. Ik kan nog binnenschors van berken nemen, maar dat is weer een stap verder. (Esdoorns ook maar die groeien hier niet)

 

Nu heb ik alleen de betreden paden gelopen. Ik zou verder naar water moeten lopen om te kijken of daar nog andere planten te vinden zijn, want op mijn kalender voor deze maand staat nog een hele reeks eetbare planten uit de natuur. Maar bovenstaande lijst, is het wel in mijn omgeving.

Ik kan nog binnenschors van berken nemen, maar dat is weer een stap verder.

 

Ik ga het een keertje doen. Ik vrees wel dat de (veganistische ;-) ) buikriem dan een stuk strakker aangesnoerd moet worden.

 

Leuk hoor deze post. Ben benieuwd of je deze test nog een keer gaat herhalen nu het voorjaar is?

Nog wat aanvulling:

- De wortels van het simpele kweekgras zijn ook eetbaar, het zijn kleine naar de breedte groeiende worteltjes maar er zit zetmeel in. (Je hebt er hier dus ook veel van nodig)

- De jong uitgelopen takken van de Vlier, de rechtopstaande scheuten, kun je ook schillen en dan koken. Dat ga ik binnenkort zelf proberen.

- De wortels van de Lis Dodde kun je ook eten, maar let op, deze zijn beschermd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nog een recept met brandnetels wat ik bij http://www.rokenenkoken tegenkwam

 

http://www.rokenenkoken.nl/index.php?action=extra&extra=A_pie_recept_hartig&lang=NLHartig pie recept;

 

Benodigdheden;

 

Bloem

 

Kopje water

 

Plakje kaas

 

Brandnetel toppen (jong) of spinazie

 

Kipfile gekookt of ander vlees wat gaar is

 

Paprikacreme

 

Zout en peper

 

Ui gesneden

 

Teentje knoflook.

 

Een hete licht ingevette pie

 

Maak van water en bloem een niet te dik papje en giet dit dun in de pie, Leg enkele brandnetel blaadjes er boven op, Verdeel daarop de al gare kipfile, daaroverheen de gesnipperde ui en knoflook met zout en peper en een beetje goulashcreme, Nog een paar brandnetel toppen er op en een plakje kaas om het af te dekken en een beetje bloempapje er over de pie sluiten en op een rustig vuurtje laten garen en bakken in ongeveer 15 minuten tijd boven op de pie ook een vuurtje of brikketten leggen. De eerste 7 minuten niet draaien ivm lekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Belangrijk om te weten en de ultieme survivalplant in ons kikkerlandje en bij onze zuiderburen: de grote Lisdodde (Typha latifolia).

 

Wortels, scheuten (de binnenkant is gewoon rauw te eten), stuifmeel (te gebruiken als patentbloem), de knoppen en de zaden zijn allemaal eetbaar.

 

Onthoud wel dat deze plant in NL beschermd is. Dus even goed om je heen kijken als je het wilt testen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recept: Veldzuring met rozijnen

- 100 g veldzuringbladeren

- handvol rozijnen

- 2 el honing

- aardappelpuree

 

Week de rozijnen enkele uren. Snij de bladeren fijn en doe een lepel olie in een pan met een dikke bodem. Voeg de kleingesneden zuring toe en laat deze op een zacht vuur gaar worden. Voeg er tijdens het sudderen een flinke hand rozijnen bij en 2 el honing. Met aardappelpuree een lekker kindergerecht.

 

Bron: boekje eten uit de natuur.

 

P.S. Nog niet zelf uitgeprobeerd hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde kroketten

- 150 g bladgroente (mengel van brandnetel, melde, speenkruid, smeerwortel is lekker, maar ook andere mengsels of bijv. alleen brandneteltoppen kun je gebruiken)

- 300 g aarappelen (of puree???)

- 2 el volkoren tarwemeel

- 4 el geraspte kaas

- paneermeel

- 1/4 theelepel nootmuskaat

- 2 theelepel zout

- olie, om te frituren

 

Maak puree van de aardappelen. Was de bladeren, fijnhakken en roer door de puree, samen met de meel, de kaas, de nootmuskaat en zout. Kneed er kroketten van en rol ze door de paneermeel. Frituur ze in hete olie.

Afgezien van de geraspte kaas prima te preppen/te maken lijkt mij.

 

P.S. Nog niet uitgeprobeerd hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@To Extreme

Belangrijk om te weten en de ultieme survivalplant in ons kikkerlandje en bij onze zuiderburen: de grote Lisdodde (Typha latifolia).

 

Wortels, scheuten (de binnenkant is gewoon rauw te eten), stuifmeel (te gebruiken als patentbloem), de knoppen en de zaden zijn allemaal eetbaar.

 

Onthoud wel dat deze plant in NL beschermd is. Dus even goed om je heen kijken als je het wilt testen ;)

 

naast eetbaar is het sap wat vrijkomt als je hem net boven de wortel afsnijdt een antisepticum voor wondjes

en kun je het riet gebruiken om pijlschachten te maken . de amerikaanse indianen noemde te cattail (lisdodde ) de supermarkt onder de (moeras)planten

(http://www.nativetech.org/cattail/catsuper.html )

en deze vond ik ook wel interessant het gebruiken van andere delen van groenten zoals het loof van worteltjes ed (er zullen nog wel meer groenten zijn waarbij dit kan

en je opbrnegst van voedsel wordt hierdoor aanzienlijk groter :cool: )

http://hollandseklei.blogspot.nl/

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

@To Extreme

 

naast eetbaar is het sap wat vrijkomt als je hem net boven de wortel afsnijdt een antisepticum voor wondjes

en kun je het riet gebruiken om pijlschachten te maken . de amerikaanse indianen noemde te cattail (lisdodde ) de supermarkt onder de (moeras)planten

(http://www.nativetech.org/cattail/catsuper.html )

.....

.....

gr wafels

 

Bedankt voor bovenstaande link. Heel informatief.:cool:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja net als het eten van wortelloof, eten wij ook al het groene van prei en de blaadjes van onze bietjes.

 

Ik het veel aan het boek PlukPlanten voor als de Pleuris uitPreekt, maar daar staan geen recepten in. Wel erg leuk boek om planten te leren vinden, wel grappig geschreven en je eigen naam wordt in het boek gedrukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 10 maanden later...

Citroenmelisselimonade

 

Vier lange stelen citroenmelisse,spoel ze even af onder de kraan.

Doe ze in een grote pan en overgiet ze met twee liter kokend water. Laat het een dag staan. Je hebt nu een pan vol koude citroenmelissethee.

 

Haal de kruiden uit het water en doe er het gezeefde sap van vijf uitgeperste citroenen bij.

Meet hoeveel thee/citroen water je hebt, en doe er 1250 gram suiker per liter citroenmelissesap bij.

Verwarm het geheel wat, terwijl je goed roert. Zodra de suiker is opgelost haal je de pan van het vuur, anders loop je de kans, dat de boel geleert.

Je laat de siroop koud worden.

 

Intussen los je per liter siroop 12 gram citroenzuur op in een kopje warm water. De citroenzuuroplossing laat je ook afkoelen.

Als de siroop én de citroenzuuroplossing koud zijn voeg je het citroenzuur aan de siroop toe. Je limonadesiroop is nu klaar.

 

In brandschone, goed afgesloten flessen is de siroop jaren houdbaar.

Verdun de siroop met water in een verhouding van 1 : 7.

(Natuurlijk ook te maken met munt, en dan heet het muntsiroop)

 

IMG_2085.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Daslookpesto

 

Benodigdheden:

120 gram daslook,

3 tenen knoflook,

100 gr. Pijnboompitten,

100 gram parmezaanse kaas,

zout en peper.

2 á 3 dl olijfolie.

 

 

Bereidingswijze:

Alle ingrediënten, behalve de olijfolie, bij elkaar in een mengbeker pureren. Beetje bij beetje de olijfolie toevoegen. Voldoende voor 1 jampot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste cake van onkruid.;)

 

Ingredienten voor de spacecake:

 

- 200 gram bloem

- 200 gram zachte boter

- 3 eieren

- 1 Zakje bakpoeder

- 1 Zakje vanillesuiker

- Snufje zout

- Klein scheutje melk

- 3 / 5 gram wiet per persoon ( eet niet heel de cake in 1 keer op )

Lees ook het topic over THC eens door:

 

 

Verkruimel de wiet en haal de grote blaadjes en alle takken eruit.

Meng alle ingrediënten door elkaar met een elektrische mixer. Als laatste de wiet toevoegen,

Goed op kloppen tot het een luchtig mengsel is.

 

Spacecake massa in een ingevette cakevorm gieten en 1 uur op 180 graden in de oven.

 

Cake laten afkoelen dan pas kan je hem mooi uit de vorm halen, en smullen maar!

 

PS één in mijn jeugd gemaakt en geproefd ..... nooit meer.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...