Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kiwi model voor de gezondheidszorg

Amazing Dree
 Share

Recommended Posts

In Nieuw-Zeeland gebruiken ze het zogenaamde kiwi model, om grip te kunnen houden op farmaceutische bedrijven.

d.w.z.: de overheid bepaalt welke medicijnen het meest geschikt zijn, kwalitatief en qua prijs, en dan mag de farmaceutische industrie met de prijzen komen.

Zoals ik het begrijp heeft de overheid dan de touwtjes in handen, en niet de farmaceutische industrie.

Gezien de stijgende kosten in de gezondheidszorg lijkt me dat een slim plan.

Over een grote besparing gesproken !!!!!!!!!

Graag hoor ik van medepreppers hoe zij hierover denken, en hoe we het eventueel voor elkaar kunnen krijgen, dat daar eens serieus naar gekeken word.

Ik ben benieuwd !!!!

Groetjes Amazing Dree

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik hoorde gister bij ik meen 1live (duitse radio zender)

dat de duitse defensie 20!!! miljoen uit had gegeven vorig jaar alleen al aan ontwikkeling van medicijnen en cosmetische producten zoals paracetamol, zonnebrand, anti diarree etc etc terwijl dit voor een fractie van de prijs bij iedere apotheek te krijgen is, ik weet niet hoe het bij ons zit, maar als dat zo is is dat ook mooi klote.

wel een mooi systeem in nieuw-zeeland dat moet ik zeggen

Link naar reactie

Even ter aanvulling:

Ik zag de uitzending van Tegenlicht op 12 november 2012, en die was weer zo verhelderend over de farmaceutische industrie, misselijkmakend.

De belgen zagen het ook wel zitten, en die op reis naar Nieuw Zeeland.

Voor ze echter nog maar terug waren, met hun positieve bevindingen, was het hele plan al afgeschoten door de zittende macht, vanwege dreigementen via lobbyisten van de farmaceutische industrie.

Dreigementen met 25.000 werkelozen in de farmaceutische industrie, en zo verders.

Het is dus eigenlijk zo, om het simpel te maken:

Ik, de klant kom bij de groenteboer, en wil graag de rode appel.

Nee, die verkoop ik niet aan jou, want daar verdien ik te weinig aan, jij mag alleen gele appel kopen, en wel voor die prijs, anders heb je niks.

En als je niet de appel koopt die ik wil, dan hoef je niet meer op deze markt te komen.

Simpel gezegd, de aanbieder bepaalt, en niet de klant.

Hmmmmmm, marktwerking............, ik dacht dat dat door klanten en aanbieders samen werd bepaald, of toch niet ?

We worden gek gemaakt met dat gelul over marktwerking, maar als alleen de aanbieder mag bepalen, en wij klanten dit maar blijven pikken, is het wel onze eigen schuld.

Ik ben ervoor om als volk dit eens goed aan de kaak te stellen, maar hoe ?

Link naar reactie

Goed plan, maar weinig kans dat het gaat lukken. De energie, tijd en moeite die het gaat kosten om als 'gewoon volk' invloed uit te kunnen oefenen op besluitvorming waarbij grote belangen van grote industrieën gemoeid zijn.... is heldhaftig, maar waarschijnlijk tevergeefs. Betere optie? Emigreren, maar waar naar toe? Second best option? Preppen, awareness kweken in je omgeving, wachten tot de boel in elkaar valt en hopen dat het beter wordt. Beste plan? Combi van beide ;). Iemand betere plannen? Is er überhaupt hoop dat het beter gaat worden?

Misschien trek ik dit onbewust wat breder dan alleen de farmaceutische 'macht' en belangen. Maar ik geloof niet dat één facet verbeteren (wat een immense/onmogelijke opgave zal zijn) voldoende is. Het systeem lijkt door en door verrot, ik hoop dat ik het mis heb, maar ga me steeds meer voorbereiden op de tekenen die er op wijzen dat het kapitalistische systeem zoals wij dat kennen aan zijn einde gaat komen. En ja, een overgang naar een nieuw systeem zal niet zonder de nodige schokken lopen.

Link naar reactie

Hmmmmmm, marktwerking............, ik dacht dat dat door klanten en aanbieders samen werd bepaald, of toch niet ?

Je haalt marktwerking en overheidswerking door elkaar. De farmaceutische industrie heeft zoveel macht door patenten, toetredingsdrempels zoals reguleringen en belastingen die het potentiële concurrentie heel erg moeilijk, zo niet onmogelijk maken.

Om de analogie van de groenteboer te pakken: Marktwerking zou zijn als iedereen gewoon groenteboer kon worden en iedereen gele appels kon verkopen. Nu is er echter een situatie waarin het door overheid heel moeilijk gemaakt wordt om groenteboer te worden. Ook mag alleen die groenteboer van jou gele appels verkopen. Dus rode appels worden heel moeilijk te vinden, en gele appels kunnen door jouw groenteboer verkocht worden tegen prijzen die veel hoger liggen dan de prijs als iedereen gewoon gele appels mocht verkopen.

Het kiwi-systeem doet aan symptoombestrijding. Tevens is er geen enkele garantie dat de overheid ook daadwerkelijk de beste medicijnen voor de juiste prijs kiest; dat is waarvoor de winst en verlies prikkels samen met concurrentie goed voor zijn. Het creëert nog een zwakte: de farmaceutische industrie kan nu lobbyen bij de overheid om de medicijnen te kiezen die de farmaceutische industrie wilt, en het concurrenten nóg moeilijker gemaakt wordt. Als jij denkt dat de farmaceutische industrie invloed uitoefent op de overheid door te lobbyen, zou je juist moeten willen dat de macht van overheid kleiner wordt, zodat er voor die farmaceutische industrie minder macht bestaat om te beïnvloeden.

Link naar reactie

En aansluitend hierop (het commentaar van @Rothbard ): de overheden hebben de schuld. Er zijn in de Westerse wereld honderden universiteiten. Maar geneesmiddelen onderzoek wordt NIET gestimuleerd. Dus duikt de industrie daar boven op. Het ontwikkelen van ÉÉN nieuwe pil kost ongeveer 100 miljoen euro. Geen wonder dat dat dubbel en dwars moet worden terugverdiend, anders is er geen geld meer voor de ontwikkeling van een volgend medicijn.

Als de overheden het geld wat ze nu willen besparen op dure middelen, dertig jaar geleden in farmacotherapeutisch onderzoek hadden gestoken (en patenten inkorten?), zaten we nu niet met de gebakken peren. Inde jaren vijftig en zestig, kon men al voorspellen hoe 'grijs' Nederland zou zijn qua leeftijd in 2010. En daar heeft men niets nada noppes mee gedaan. Niet in pensioen opzicht, niet in AWBZ gebeuren, NIETS gewoon. En nu lekker zeuren dat die pillen zo duur zijn. En lekker wijzen naar een stelletje ondernemers die WEL onderzoek doen naar gezondheidsproblemen en daar geld aan willen verdienen. Het is de omgekeerde wereld. Met die appel en zo, daar snapte ik de ballen van. Maar als mijn buurman wel kip wil eten, maar het kreng niet wil slachten, en ik doe dat wel voor hem EN ik fok die krengen ook nog, reken dan maar dat mijn buurman het volle pond gaat betalen voor een kipfilet.

Link naar reactie

En aansluitend hierop (het commentaar van @Rothbard ): de overheden hebben de schuld. Er zijn in de Westerse wereld honderden universiteiten. Maar geneesmiddelen onderzoek wordt NIET gestimuleerd. Dus duikt de industrie daar boven op. Het ontwikkelen van ÉÉN nieuwe pil kost ongeveer 100 miljoen euro. Geen wonder dat dat dubbel en dwars moet worden terugverdiend, anders is er geen geld meer voor de ontwikkeling van een volgend medicijn.

Dat is vooral zo duur door, je raad het al: overheidsregulering. En nee, patenten zijn niet nodig voor innovatie.

Maar hier hebben we het al eens over gehad in http://preppers.nl/forum/threads/2477-Medicijnfirma-stopt-levering-in-Griekenland

Link naar reactie

Dat is vooral zo duur door, je raad het al: overheidsregulering.

Maar hier hebben we het al eens over gehad in http://preppers.nl/forum/threads/2477-Medicijnfirma-stopt-levering-in-Griekenland

Hahaha sjeezus hé, wat ben jij wakker en scherp! Je hebt helemaal gelijk, oplossing heb ik niet, wel slaap. Daar hoef ik geen pil voor, à mañana!

Link naar reactie

Jongens bedankt voor de toelichtingen, ik begrijp t al, we zijn te laat met het nog veranderen van de huidige situatie.

Jammer, zag mezelf al als Jeanne D'Arc de barricaden opgaan in Den Haag :o.

We gaan maar gewoon door met preppen, de meest zekere manier waardoor je het zo lang mogelijk kan volhouden.

O, zit per ongeluk op Charlie zijn prepper, ondergetekende is Amazing Dree

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...