Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overstroming


Dreutel

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 4 weken later...
  • 1 jaar later...
@moderator: ik kon hier nog geen draadje over vinden, en ook is er geen onderwerp "scenario's"oid, maar als ik mij vergis wilt u dit draadje dan verplaatsen dan wel samenvoegen?

 

"Water, water everywhere, nor any drop to drink" (rhyme of the ancient mariner)

 

In mijn ogen is een overstroming een ramp waar we in NL serieus rekening mee moeten houden, en daar komt nog wel het eea bij kijken. Als (een deel van) ons land overspoeld zou zijn, en je krijgt dorst, dan sta je daar met je waterfilter op de dakrand, en je hebt er niks aan! Grote kans namelijk dat het zout water is wat langs je dakgoot spoelt. Ook is dit water vreselijk vervuild doordat het water uit de riolen omhoog komt, en er overal chemicaliën in het water komen. Grote kans ook dat er dode dieren en mensen in ronddrijven. Je bent dan dus echt aangewezen op flessen water. Zorg dus dat je daarvan voldoende op zolder hebt staan, of dat je dat meeneemt als je naar boven vlucht.

 

Op BBC net een documentaire gezien over de watersnoodramp die daar 1 jaar geleden plaatsvond.

Is triest om te zien dat sommige mensen na een jaar noch niet naar huis kunnen. Meestal omdat verzekeringen dwars liggen. Grootste probleem is idnerdaad , op verdrinken na, de vervuiling van het water en de daardoor achter blijvende (letterlijk) shit in je muur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb me rubberboot in de slaapkamer liggen ,en die kan ik binnen 10 minuten gereed maken.

Hierin heb ik ook wat materialen erin die handig zijn zoals een reparatie kit.

Ik woon namelijk ongeveer 1 meter onder zeeniveau vlakbij de zee ,maar er zijn ook duinen van 50 meter boven NAP.

Let er ook goed op wat voor boot je hebt ,want eentje bij de action van 10 euro zal wat minder veilig zijn dan een rubberboot van 3000 bij een offshore supply bedrijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op BBC net een documentaire gezien over de watersnoodramp die daar 1 jaar geleden plaatsvond.

Is triest om te zien dat sommige mensen na een jaar noch niet naar huis kunnen. Meestal omdat verzekeringen dwars liggen. Grootste probleem is idnerdaad , op verdrinken na, de vervuiling van het water en de daardoor achter blijvende (letterlijk) shit in je muur.

 

hier komt na 70 jaar bij vele huizen nog steeds de stuc van de muur en de voegen komen los en vallen eruit door het zout in de stenen van de overstroming.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een android telefoon is een "app" te downloaden die heet, peil je diepte.

 

Gratis... in de play store.

 

Ps,

 

0.9 NAP hier.

Ik blijf wijzigen.... bedenk me opeens dat een waadpak aanschaffen geen slecht idee is :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Las afgelopen week ook een artikel over overstromingskansen in Nederland.

Daarbij stond dit plaatje (dacht dat het voor sommige hier misschien interessant kon zijn):

2_8f5bb3519db244f79d3986ba2d93a98e.jpg.89bf4af6edb02c978db5f98c9796f954.jpg

Kaartje van de overschrijdingskans per dijkringgebied, oftewel de kans per jaar dat een waterkering niet bestand is tegen bepaalde waterstanden en golven.

 

Daarbij werd naast de inhoud van een noodpakket een tip gegeven waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.

Namelijk, bij kans op overstroming een plastic zak met aarde (of grond uit je bloempotten) te vullen en deze in je toiletpot te leggen om naar binnen stromend rioolwater tegen te gaan.

Vond hem het delen wel waard! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap er echt niks van dat mensen zich niet voorbereiden op een overstroming.

Dat ze niet voorbereiden op een zombie invasie is wel te begrijpen.

Wij horen bij de %20

 

Gewoon groter groeien en veel met verschillende mensen praten.;) Soms begrijp je mensen dan nog niet. Maar dan snap je de mensen nog het beste:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Las afgelopen week ook een artikel over overstromingskansen in Nederland.

Daarbij stond dit plaatje (dacht dat het voor sommige hier misschien interessant kon zijn):

Kaartje van de overschrijdingskans per dijkringgebied, oftewel de kans per jaar dat een waterkering niet bestand is tegen bepaalde waterstanden en golven.

 

Daarbij werd naast de inhoud van een noodpakket een tip gegeven waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.

Namelijk, bij kans op overstroming een plastic zak met aarde (of grond uit je bloempotten) te vullen en deze in je toiletpot te leggen om naar binnen stromend rioolwater tegen te gaan.

Vond hem het delen wel waard! :)

 

Komt riool water ook niet met de straat kolken mee ?

 

Eerst loopt het riool vol, dan loopt het over en dan helpt die zak niet meer. Dat is een leuk idee als je een plaatselijke hoosbui hebt en lokaal het riool te weinig capaciteit heeft. Maar als het een dijkdoorbraak is dan ben je gewoon de lul. Water blijft gewoon stromen totdat het "gat" waar je huis staat vol is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt riool water ook niet met de straat kolken mee ?

 

Eerst loopt het riool vol, dan loopt het over en dan helpt die zak niet meer. Dat is een leuk idee als je een plaatselijke hoosbui hebt en lokaal het riool te weinig capaciteit heeft. Maar als het een dijkdoorbraak is dan ben je gewoon de lul. Water blijft gewoon stromen totdat het "gat" waar je huis staat vol is.

 

Geen idee ik heb daar niet voor gestudeerd. Ik denk wel dat rivierwater gemend met rioolwater beter is dan een strontexplosie in je huis, zeker als je je huis barricadeert met zandzakken.

Het is dus niet voor grote overstromingen, lijkt mij nogal logisch dat het daar niet bij werkt, dan staat alles onder water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon op een flatje op anderhalf hoog, dus voorraad op zolder zetten of daar bivakkeren is er niet bij. Ik heb geen auto dus vluchten blijft lastig. Natuurlijk heb ik wel mijn watervoorraad op orde. De kans dat het overstroomt is niet zo heel groot maar als het toch zou overstromen weet ik niet zo goed wat ik zou kunnen doen om mezelf, mijn kinderen en de hond te redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon op een flatje op anderhalf hoog, dus voorraad op zolder zetten of daar bivakkeren is er niet bij. Ik heb geen auto dus vluchten blijft lastig. Natuurlijk heb ik wel mijn watervoorraad op orde. De kans dat het overstroomt is niet zo heel groot maar als het toch zou overstromen weet ik niet zo goed wat ik zou kunnen doen om mezelf, mijn kinderen en de hond te redden.

 

Als anderhalf hoog niet hoog genoeg is, kun je het dak op. Verticaal evacueren heet dat met een chique term.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dak op is er niet bij, mijn bovenburen hebben een dak ik niet.

 

In een flat is er (dacht ik) altijd een toegang tot het dak via het trappenhuis, of via de brandtrap. Waarschijnlijk afgesloten met een slot, maar in noodgevallen brengt een breekijzer uitkomst. Is er bij jou niet zoiets?

 

Ik moet toegeven: ik ken ook oude flats met een zolder en een puntdak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog, bij het verhuizen heb ik serieus rekening gehouden met de NAP stand. Wij vallen voor de meeste overstromingen buiten de eerste gevarenzone. Pas na langere tijd zal ook hier het water uiteindelijk binnensijpelen vermoedt ik.

Mijn vluchtroutes zijn allemaal zuid- en oostelijk gericht. En mocht het echt de spuigaten uitlopen, kunnen we via zolder nog het dak op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...