Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alternatieve brandstof / ombouwen van dieselmotor


mclaren

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hi there, net het artikel gelezen, daar was ik ook al achter, mijn garage zegt dat dit niet echt werkt op de lange termijn, ik had daar al mijn twijfels over, dus ik ga dit zeker uittesten, dus op naar de aldi!

Lees je beter eerst eens in op ppo.nu voordat je grote kosten hebt aan je wagen... Eerst denken, informeren, dan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik ga even lezen.. betreft die slaolie, jaren geleden was er inderdaad zo'n hype, er stonden toen mensen met winkelwagens vol slaolie bij de lidl, intertijd heb ik er veel over gelezen, en besloten om het toen niet te doen, de auto; defender td5 (13jr oud) is wel geschikt voor ombouwen. de gedachte om iets te veranderen is 2 ledig enerzijds kosten besparen anderzijds (crisis) er is niets aan brandstof meer voorhanden en je wilt wel wel naar een veilige lokatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in gebieden geweest waar ze alcohol stookte en dat met gebruikte motorolie (of andere olie)vermengde, in de goede verhouding loop daar een diesel maar ook een benzine motor prima op. Ik stook zelf af en toe ook alcohol in bescheiden hoeveelheden(calvados) maar met een 50l oude boiler kan je wel een liter of 10 p/d stoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

mmmmmm , ik blij dat ik net dat ouwe barrel heb gekocht(1979) . denk dat er in de toekomst menig literje in mijn tanks gemengd gaat worden . en dan af en toe een litertje super erbij om alles weer even schoon te branden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gehoord of gelezen, dat alleen oude diesels ook op slaolie of afgedankte olie uit de frituur lopen. Lekker he die vooruitgang, dat dat met moderne auto's niet kan! :-) Hoe komt dat eigenlijk?

 

Weet ik ook niet precies. Wat in ieder geval een rol speelt zijn de volgende zaken die in een moderne dieselmotor zitten:

- De hoge drukken: zie onder.

- De gevoelige pompen die de fabrikanten gebruiken om deze te bereiken. Samenstelling van de brandstof is belangrijk om deze betrouwbaar te latern werken.

- De nauwe/gevoelige injectors kunnen verstopt gaan zitten doordat plantaardige olie (a) visceus wordt bij lage temperaturen (b) biologisch actief wordt en vlokvorming optreedt.

- eventuele uitlaatgasbehandelsystemen zijn gevoelig voor de samenstelling en de temperatuur van de uitlaatgassen. Een andere brandstof kan dit in de war sturen.

 

Als die vernieuwingen en veranderingen zijn er ook voor een reden, namelijk lager brandstofverbruik en de strenge emissienormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Slaolie heb ik ook wel in de tank gekieperd,Gelukkig heb ik een simpele

2.25 liter Rover motor zonder die electronische rambam erin anders had ik wel 10x nagedacht om het

te gebruiken.

dito hier:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik ga even lezen.. betreft die slaolie, jaren geleden was er inderdaad zo'n hype, er stonden toen mensen met winkelwagens vol slaolie bij de lidl, intertijd heb ik er veel over gelezen, en besloten om het toen niet te doen, de auto; defender td5 (13jr oud) is wel geschikt voor ombouwen. de gedachte om iets te veranderen is 2 ledig enerzijds kosten besparen anderzijds (crisis) er is niets aan brandstof meer voorhanden en je wilt wel wel naar een veilige lokatie.

 

Een TD5 heeft pompverstuivers en niet van de beste, dus die KAN mogelijks op goede verse koolzaadolie lopen mits de juiste ombouw en bij goede belasting, dus langere ritten.

Ik zou het niet doen, zelfs met perfecte diesel zijn er genoeg problemen bij een LR TD5...

 

De man in mijn buurt die het deed (bijmengen in de zomer) heb ik meer onder zijn wagen zien liggen om er aan te sleutelen, dan dat met met zijn defender reed... Nu zie ik noch hem, noch zijn defender meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

multifuel motor zou te gek zijn , idd . nee, heb nog geen manuals gevonden, maar denk zomaar dat als ik op 30 liter per tank 10 liter slaolie gooi het best wel eens goed zou kunnen gaan .

misschien zelfs wel 50/50 . omdat moderne diesel toch al minder smeermiddel bevat zou het nog wel eens goed voor dat ouwe blok kunnen zijn ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

multifuel motor zou te gek zijn , idd . nee, heb nog geen manuals gevonden, maar denk zomaar dat als ik op 30 liter per tank 10 liter slaolie gooi het best wel eens goed zou kunnen gaan .

misschien zelfs wel 50/50 . omdat moderne diesel toch al minder smeermiddel bevat zou het nog wel eens goed voor dat ouwe blok kunnen zijn ook

 

Dat gebrek aan smering (het zeer laag zwavelig zijn) gaat niet meer op, omdat er nu 5% Biodiesel bij de gewone diesel zit en dat smeert...

 

Het "blok" heeft als het in goede conditie verkeert geen last van olie als brandstof, het injectiesysteem, dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

multifuel motor zou te gek zijn , idd . nee, heb nog geen manuals gevonden, maar denk zomaar dat als ik op 30 liter per tank 10 liter slaolie gooi het best wel eens goed zou kunnen gaan .

misschien zelfs wel 50/50 . omdat moderne diesel toch al minder smeermiddel bevat zou het nog wel eens goed voor dat ouwe blok kunnen zijn ook

 

Die manuals kan je downloaden van de link een paar reacties terug.

Wat beter voor je blok is ,Is een rempomp monteren dan ben je van die vacuum systeem af en rookt ie ook minder omdat de olie niet meer

door de vacuum omhoog gezogen wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die manuals kan je downloaden van de link een paar reacties terug.

Wat beter voor je blok is ,Is een rempomp monteren dan ben je van die vacuum systeem af en rookt ie ook minder omdat de olie niet meer

door de vacuum omhoog gezogen wordt.

 

Een diesel heeft altijd een extra manier nodig om de remmen te bekrachtigen... Ofwel een onderdruk pomp, ofwel een hydrolische pomp.

De carterdamp, die wordt wel in de motor 'gezogen' en verbrand, dat KAN soms voor een beetje extra rook zorgen, zo ja, dan heb je ofwel de verkeerde motorolie,

of je motor is niet meer in topconditie.

 

Maar als ik letterlijk lees wat je schrijft @retgals, versta ik er niets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu weer naar de topic,

In een van die US Army manuals wordt het gebruik van rotte eieren als ingredient voor

alternatieve brandstof vermeld.

Moet even zoeken wanneer ik het heb plaats ik het wel.

 

Ik heb wel eens gehoord van eieren in een lekke caborateur gooien, dan rijd het spul ook weer (een stukje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een diesel heeft altijd een extra manier nodig om de remmen te bekrachtigen... Ofwel een onderdruk pomp, ofwel een hydrolische pomp.

De carterdamp, die wordt wel in de motor 'gezogen' en verbrand, dat KAN soms voor een beetje extra rook zorgen, zo ja, dan heb je ofwel de verkeerde motorolie,

of je motor is niet meer in topconditie.

 

Maar als ik letterlijk lees wat je schrijft @retgals, versta ik er niets van.

 

Verstaan hoeft niet als je het maar begrijpt ?,Ben duidelijk genoeg.

We hebben het hier over oude Laro motoren,En die zijn gelukkig eenvoudig .

Voorheen was een rempomp een item die Landrover kon regelen maar door verkeerde zuinigheid bij het departement

welke belast was met de inkoop werd dit niet gedaan ,Men hield vast aan het vlinderklepje op het inlaatstuk.Oftewel in de bocht

waar de luchtslang aan bevestigd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gehoord van eieren in een lekke caborateur gooien, dan rijd het spul ook weer (een stukje)

 

Dat word wel een omelet zo geklutst !.

Heb wel eens van een maat uit OZ gehoord van peper in een Radiator om pinholes te dichten,Maar midden in nowhere be je desperate

genoeg om alles in dat ding te kieperen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...