Ga naar inhoud
GENEGEERD

Navigatie


rescue

Aanbevolen berichten

Speciaal voor de achterdochtige preppers..

 

Je bent onderweg naar je BOL, echter de reguliere route is niet goed begaanbaar, snelwegen maar beperkt toegankelijk, veel bruggen zijn nagenoeg obstakel Je wilt kunnen navigeren, zonder zelf te traceren zijn..

 

Denk er even over na. Via TOMTOM live services en GSM ben je volgen. Dus die vallen af...

 

Kom je dan nog bij je bol..

 

Heb je verschillende kaarten en een kompas en je navigatie technieken bij de hand. .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als budgetprepper kan ik de fietskaarten van de Aldi aanraden. Liggen elk jaar rond de lente in de schappen. meestal 1:50.000, dus gedetailleerd genoeg.

 

Zolang er satellieten en batterijen zijn is mijn Garmin oregon 450 met 1:25000 kaart van de benelux het item om te gebruiken. Ideaal ding.

 

Daarnaast is goede kennis van de route en alternatieve routes, icm goede topografische kennis(grofweg weten waar welke plaatsen liggen) icm een kompas ook zonder kaarten al een prima middel om van je vaste route af te wijken en deze verderop weer terug te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hee wie heeft het licht uit gedaan?

Naar beneden, meterkast open aardlekschakelaar ok,zekeringen ok hmmm buiten is het donker nergens geen licht.....het zal toch niet waar zijn. Geen bereik op mijn gsm, Vrouw,kind,ik en de BOB in de BOV via de BOS ( bug out storage ) naar de BOL.

Snelweg op gsm doet het nog steeds niet, toch maar even langs de SO ( schoonouders , LOL) .TomTom aan ,route geprogrammeerd "wachten op signaal" ik wacht nu al drie dagen op signaal mijn BOB is bijna op ,de tank van mijn BOV op reserve en mijn zoontje wil nu wel eens een ander dvdtje zien op zijn ACS ( auto cinema systeem).

 

Ouderwets kaart lezen? Moet je wel een kaart hebben en een gevoel voor richting!

 

Iemand een suggestie?

 

( het schijnt namelijk zo te zijn dat de beheerder/eigenaar van de satellieten ( oa de VS) deze uit kan zetten voor burgers,strategische move)

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ouderwets kaart lezen? Moet je wel een kaart hebben en een gevoel voor richting!

 

Een kaart! Dat is toch wel zo'n beetje het eerste wat er in je auto moet liggen. Daarnaast nog een kompas. Maar mogelijk werkt die niet goed in de auto, dus moet je die buiten bekijken.

 

Maar indien je een BOB hebt, dan heb je toch ook al wel eens nagedacht over waar je heen zou willen? Dus bereid die route voor! Als van DenHaag naar het Zwarte Woud wilt, kun je nu zelfs al op Google Maps je route plannen en de wegen en afslagen noteren.

 

 

Trouwens, ik zou niet zomaar m'n huis verlaten omdat de stroom uitvalt. Zeker niet midden in de nacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een voorsprong, ik woon in het zuiden van het land. Dat scheelt al weer een stuk als je op weg bent naar het zwarte woud.

Waar het niet dat ik niet de enigste ben en er bij de eerste scheet sneeuw een file van hier tot aan het zwarte woud staat.

Daarom zou het mooi zijn om binnendoor of toeristisch te gaan,in Nederland verandert het wegennet sneller dan de seizoenen dus hoe blijf je up to date?

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die TomTom verandert acuut in een StomStom bij een EMP of CME die flink fout gaat. Zonder GPS signaal geen TomTom of andere navigatie gadgets. Een goede kaart is dus absoluut een must-have als je voor bug-out gaat. Een kompas ook, zorg wel dat je weet hoe je dat ding moet gebruiken, anders ga je gegarandeerd nog veel meer de verkeerde kant op! Koop een kompas wat draaibaar is in de grondplaat en wat instelbaar is voor magnetische afwijking en stel die ook correct in; hoeveel de afwijking is hangt af van waar je bent en bij een goed kompas krijg je daar een kaartje bij met die info. En ja, die afwijking kan flink oplopen en als je daar niet voor corrigeert dan gaat je reis een stuk langer duren dan nodig.

 

Gebruik het kompas ook niet IN de auto, dat gaat bijna gegarandeerd niet werken. Ga een paar meter van auto's af staan!

 

Oefen ook vooral even met je kompas en je kaart, anders ben je beter af zonder je kompas! Zorg ook vooral dat je kaart kunt lezen, een kompas vertelt je niet waar je bent, dat moet je nog altijd zelf uitvogelen. Als je geen kaart kunt lezen dan heb je dus een stevig probleem. Een stratenboek kan je vaak nog helpen, ik mag hopen dat je de bordjes met plaatsnamen kan lezen en in een stratenboek kunt vinden waar dat plaatsje dan ergens ligt en dan op de kaart dat terug kan vinden... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

In de beginjaren, net toen Decca op zijn eind ging lopen, was de GPS nog niet zo nauwkeurig. Dit kwam niet door het systeem maar omdat de Amerikanen een bewuste fout hadde geprogrammeerd. Militaire ontvangers konden die fout weer wegrekenen waardoor zij op de mm nauwkeurig konden werken. Sinds 2000 is deze fout eruit gehaald waardoor ook particuliere apparaten heel nauwkeurig konden worden. Nu heeft de Amrikaanse overheid dit niet gedaan omdat ze ons ook het genot van foutloze navigatie gunden. Nee, sinds die tijd hebben ze namelijk ook de technologie om het GPS signaal in een specifiek gebied aan en uit te zetten. Als het dus echt mis gaat, zetten ze gewoon het gps signaal uit. Dan heb je niets meer aan je GPS.

 

Nog even een aanvulling om wat meer on topic te blijven.

 

Zorg ervoor dat je meerdere routes uit je hoofd kent om bij je BOL te komen. Verken in de omgeving de hoofdwegen en de kleine weggetjes. Wat misschien een voordeel kan zijn dat er naar mijn idee steeds meer kleine weggetjes gesloten worden, dus hoef je minder routes uit je hoofd te leren.

Verken op de dag maar rij de routes ook als het donker is, bij voorkeur als er geen maan staat. Als het donker is ziet alles er compleet anders uit en een route die je bij daglicht zo kan rijden kan een puzzel zijn als het donker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die TomTom verandert acuut in een StomStom bij een EMP of CME die flink fout gaat. Zonder GPS signaal geen TomTom of andere navigatie gadgets. Een goede kaart is dus absoluut een must-have als je voor bug-out gaat. Een kompas ook, zorg wel dat je weet hoe je dat ding moet gebruiken, anders ga je gegarandeerd nog veel meer de verkeerde kant op! Koop een kompas wat draaibaar is in de grondplaat en wat instelbaar is voor magnetische afwijking en stel die ook correct in; hoeveel de afwijking is hangt af van waar je bent en bij een goed kompas krijg je daar een kaartje bij met die info. En ja, die afwijking kan flink oplopen en als je daar niet voor corrigeert dan gaat je reis een stuk langer duren dan nodig.

 

Gebruik het kompas ook niet IN de auto, dat gaat bijna gegarandeerd niet werken. Ga een paar meter van auto's af staan!

 

Oefen ook vooral even met je kompas en je kaart, anders ben je beter af zonder je kompas! Zorg ook vooral dat je kaart kunt lezen, een kompas vertelt je niet waar je bent, dat moet je nog altijd zelf uitvogelen. Als je geen kaart kunt lezen dan heb je dus een stevig probleem. Een stratenboek kan je vaak nog helpen, ik mag hopen dat je de bordjes met plaatsnamen kan lezen en in een stratenboek kunt vinden waar dat plaatsje dan ergens ligt en dan op de kaart dat terug kan vinden... :p

 

Klopt, maar zolang je TomTom niet in een StomStom is veranderd, bijvoorbeeld bij een dijkdoorbraak, een kerncentrale die op springen staat, rellen e.d. werkt dat een stuk makkelijker dan een kaart met compas. Uiteraard wel zorgen voor een alternatieve manier van navigeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard, zolang 'ie werkt, werkt 'ie en is het verdraaid handig en is 't ook gewoon onlogisch om 'm niet te gebruiken, het ging mij er om dat mensen zorgen voor genoeg kaarten, een kompas en de kennis om die 2 zaken te gebruiken, om op hun BOL te komen indien de tomtom dus wel in een stomstom veranderd is :)

Niets zo lullig als een BOL hebben vol met eten e.d., en er niet kunnen komen omdat er 1 brug kapot is en je tomtom 't niet meer doet en je geen flauw idee hebt hoe je dan moet rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrik een beetje hoe afhankelijk mensen zijn technologie. Wij bezitten pas sinds een paar jaar een stomstom maar hebben altijd op de kaart onze weg gevonden. Goed nou ben ik een van de weinige vroueen die ook echt kaart kan lezen, maar ik denk dat hey toch goed is dat we wat minder op technologie gaan vertrouwen en wat meer op ons eigen kunnen. Hier in beide auto's liggen standaard kaarten, terwijl 1 auto de gemeente niet eens uitkomt.

 

Noem mij maar ouderwets, maar ik heb het niet zo op technologie. Tis makkelijk dat het er is, maar ik wil nog wel zelf blijven nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...in Nederland verandert het wegennet sneller dan de seizoenen dus hoe blijf je up to date?

 

Om er nog eens op terug te komen: Natuurlijk zullen de snelwegen volstaan bij een massale uittocht van west naar oost. Maar meer mensen zullen bedenken binnendoor te gaan, dus daar zal de boel ook vrij snel vastlopen. Maar indien dat meevalt, ben je met een wegenkaart toch goed uitgerust. Je rijdt van plaats naar plaats: Na Woerden richting Nieuwegein, dan Wijk bij Duurstede enz. De bewegwijzering blijft het wel doen. Verder is in zo'n situatie de globale richting genoeg, dus dat je weet dat je ongeveer Oost rijdt of ZuidOost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee wie heeft het licht uit gedaan?

Naar beneden, meterkast open aardlekschakelaar ok,zekeringen ok hmmm buiten is het donker nergens geen licht.....het zal toch niet waar zijn. Geen bereik op mijn gsm, Vrouw,kind,ik en de BOB in de BOV via de BOS ( bug out storage ) naar de BOL.

Snelweg op gsm doet het nog steeds niet, toch maar even langs de SO ( schoonouders , LOL) .TomTom aan ,route geprogrammeerd "wachten op signaal" ik wacht nu al drie dagen op signaal mijn BOB is bijna op ,de tank van mijn BOV op reserve en mijn zoontje wil nu wel eens een ander dvdtje zien op zijn ACS ( auto cinema systeem).

 

Ouderwets kaart lezen? Moet je wel een kaart hebben en een gevoel voor richting!

 

Iemand een suggestie?

 

( het schijnt namelijk zo te zijn dat de beheerder/eigenaar van de satellieten ( oa de VS) deze uit kan zetten voor burgers,strategische move)

 

Gegroet

 

Wat nu dus wel blijkt uit deze discussie is dat we bijna allemaal een tomtom oid. hebben en er maar weinig zijn die een alternatief hebben en er nog minder zijn die voorbereid zijn of met het alternatief overweg kunnen.

Het vertrouwen van veel mensen op de elektrische techniek zal nog de nodige gevolgen kunnen hebben.

De situatie is er zomaar eentje uit mijn hoofd/fantasie die voor velen een mogelijke werkelijkheid kan worden..................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...